Gezondheid alle pijlers

Endometriose

17-12-2010 13:17 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren endometriose. Hierdoor is onze kinderwens niet in vervulling gegaan en afgelopen zomer is mijn baarmoeder/beide eileiders, vleesboom en cystes verwijderd. De baarmoederhals is blijven zitten, omdat er verklevingen zaten en omdat verwijdering negatief kan zijn voor de werking van de blaas en de darmen. Ik heb nog wel mijn eierstokken en hierdoor blijf ik last houden van de endometriose. Mijn huisarts heeft voorgesteld om weer met de pil te beginnen, maar hier ben ik emotioneel nog niet aan toe. Het is allemaal zo dubbel. Ik heb aangegeven bij de huisarts dat ik er over na wil denken. Maar nu zat ik zelf te denken aan de prikpil. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt dit afgeraden bij endometriose. Mirena heb ik al gehad en die is er uit gefloept. Kan iemand mij op weg helpen ?
mirean is volgens mij ook niet meer echt mogelijk als je baarmoeder eruit is.
quote:germanwings schreef op 17 december 2010 @ 13:29:

mirean is volgens mij ook niet meer echt mogelijk als je baarmoeder eruit is.

Dat ding zit toch in je baarmoederhals? En die heeft ze nog wel.

Afgezien van volledige verwijdering is er niets dat de pijn kan verminderen TO? Ja de pil dus maar die wil je nog niet.
Een mirena zit in je baarmoeder hoor, zo voorkomt hij nl innesteling van een vrucht.
Ik heb waarschijnlijk ook endometriose en bij werd door een gynaecoloog wel de prikpil geadviseerd. Echter was een andere gynaecoloog van mening dat dit een paardenmiddel was. Nu slik ik provera. Dit is hetzelfde maar dan in een meer gedoseerde hoeveelheid.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Weet eigenlijk niet of je provera voor langere tijd kunt slikken. Ik heb bijvoorbeeld een kuur van drie maanden. Maar zoiets weet je huisarts vast. Waarom vraag je geen advies aan de gynaecoloog?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Bij endo moet je hormonaal zo stabiel mogelijk blijven, zonder schommelingen en zonder cyclus. Dat kun je alleen bereiken door een eenfasepil iedere dag zonder stopweek te slikken. Een prikpil geeft in 1x een hogere dosis hormonen wat in de loop vd tijd steeds wat minder werkt totdat het tijd is voor een volgende injectie, vandaar minder geschikt.

Kan me voorstellen dat het dubbel is, ik heb ook heel lang de pil geslikt terwijl ik een kinderwens had. Maar met of zonder pil, in jouw geval blijft je situatie helaas hetzelfde... Misschien toch proberen, de pil meer proberen te zien als medicijn, en kiezen voor een leven met minder pijn?
Bedankt voor jullie reacties. De mirena heb ik vóór de baarmoederverwijdering gehad en is nu inderdaad geen optie meer. Ik zal er de komende weken over nadenken en het is een goede opmerking van Moekie76 om de pil te gaan zien als medicijn. Ook zal ik mij gaan verdiepen in de Provera. Ik heb er veel moeite mee om weer hormonen te slikken, omdat ik tijdens de behandelingen voor de kinderwens al zoveel troep heb gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven