Werk & Studie alle pijlers

Weglaten uit CV?

18-12-2010 17:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan geen werk vinden op mijn opleidingsniveau, dus zoek ik werk onder mijn niveau. Zit ik niet mee.

Ik dacht zelf aan de thuiszorg (bij bejaarden thuis schoonmaken). Daarvoor zie ik 'doorlopende vacatures, je kunt je altijd aanmelden', 'je kunt per direct aan de slag', en 'geen diploma nodig'.

Prima. Dus heb ik daarnaar gesolliciteerd.

Afgewezen. Ze vinden me te hoog opgeleid (HBO).

Is het strafbaar (of op een andere manier fout) om opleidingen en diploma's UIT je CV te laten? Gewoon, niet noemen?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
Volgens mij niet.

Ik krijg het ook op veel plekken te horen (zit in hetzelfde schuitje als jij): ''je hoog opgeleid'' ''je gaat je bij ons vervelen'' of ''te zwaar voor de functie''.

Dus ik kan je het van harte aanraden, als je aan de slag wil.
Ik probeer me niet omhoog te bluffen, en het gaat niet om werk waarvoor een bepaalde opleiding vereist is. Het gaat zelfs om werk waarvoor geen diploma nodig is. Dus volgens mij doe ik er niemand kwaad mee.

Ik probeerde me voor te stellen dat een chirurg bij een sollicitatie niet vertelt, dat hij vóór Geneeskunde een opleiding Economie heeft gedaan. Lijkt me ook niet bezwaarlijk.

Nee hè? Volgens mij ben ik niet verplicht al mijn opleidingen te vermelden. Oké, gaan we mijn CV aanpassen. Er zijn meer bedrijven die vragen om huishoudelijke helpers, proberen we het daar op een andere manier.
Iets weglaten lijkt me niet strafbaar, het is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk. Maar kan het me goed voorstellen, je wilt graag werken en om dan steeds om zo'n reden afgewezen te worden..

Alleen krijg je dan niet een gat in je cv? En hoe ga je dat dan opvullen?
Tja, beetje creatief zijn? Nee, ik bedoel niet sjoemelen!

Moet nog even kijken hoe ik dat ga doen, maar ik heb ook opleidingen tegelijkertijd gedaan, daarvan kan ik er 1 simpel weglaten.

En ik heb ook werk en opleiding tegelijk gedaan. Wel werk noemen, niet de opleiding. En dan maar eens kijken hoe ver ik kom en waar onverklaarbare gaten gaan vallen.
Belachelijk dat dat nodig is zeg!
Dan kan je het nog redelijk makkelijk aanpassen ja. Als ik dat zou moeten doen, dan moet ik echt al gaan liegen om niet een gat van 4 jaar te hebben.
Collega van mij is ook HBO opgeleid en werkt dus ook in de Thuiszorg ( geen werk op haar niveau te krijgen ). Nu wilde zij zich om laten scholen via de Thuiszorg en dat is een MBO opleiding, zij kreeg te horen dat ze daarvoor dus niet in aanmerking komt, omdat ze HBO geschoold is..... weird. Zij kiest toch om verder te willen/kunnen binnen het berdijf, maar helaas ze krijgt die kans niet en waarom? ik vind het raar.
Ja het is ook raar.

Ik ben afgestudeerd HBO'er, alleen is er geen werk in mijn vakgebied, crisis: ligt helemaal op z'n gat.

Daarom wil ik graag (tijdelijk) aan de slag, in een MBO of MBO+ functie, administratief, zoiets, ik kan veel en wil veel, en pik snel dingen op. Ik sta bij diverse uitzendbureaus ingeschreven, en reageer op diverse vacatures. Heb ook al enkele gesprekken gehad, maar tot nog toe elke keer: helaas, te hoog opgeleid, functie is te licht voor je, je gaat je bij ons vervelen etc....

Tsja, dat maak ik dan zelf nog wel uit!! Ik wil werken!! Onder mijn 'niveau', maakt me niet uit, ik wil aan de slag, onder collega's zijn, nuttig bezig zijn, centen verdienen!
Volgens mij is het niet strafbaar om iets weg te laten uit je cv als het niet relevant is voor het werk waar je voor soliciteert. (zo ga ik niet alle tig baantjes die ik als student heb gehad op mijn cv zetten)

Maar wat doe je als er tijdens het sollicitatiegesprek wordt gevraagd wat je hebt gedaan tijdens de 4 jaar dat je eigenlijk een hbo opleiding hebt gedaan?

Ga je liegen of heb je zo veel gewerkt tijdens je studie dat je zonder blikken of blozen je werkzaamheden kan noemen zonder je studie te hoeven benoemen?
Vriend heeft ook maanden thuis gezeten omdat er geen werk op zijn niveau en in zijn vakgebied was, maar voor lagere niveaus ook standaard afgewezen (en dan bedoel ik eerder 100 keer dan 5 keer...). En hij reageerde echt óveral op, van administratieve functies tot baantjes in een fabriek.

Dus ik zou inderdaad je opleiding lekker weglaten als je het creatief kunt opvullen met je (bij)banen. Want ze gaan je anders echt nergens aannemen voor simpele banen helaas.
Ze gaan alleen vragen stellen wat je in die periode (wat je wilt schrappen) hebt gedaan.

Dat moet je wel weer goed kunnen uitleggen.
Ik ken meerdere net-afgestudeerden met een universiaire master die thuiszorg/magazijn/administratie werk hebben, en heb nooit gehoord dat je daarom afgewezen kan worden. Sterker nog, ik ken meer mensen die eerst (flink) onder hun niveau beginnen en dan opklimmen, dan die meteen op niveau aan de slag kunnen.
Kun je niet bellen om het uit te leggen (na een afwijzing)?

Dat heeft iemand die ik ken ooit gedaan, nadat de brief was afgewezen wegens te hoog opleidingsniveau. Na een pittig telefoongesprek met de personeelsfunctionaris kon diegene zo aan de slag.

Probleem is overigens wel dat diegene later juist die periode met laagopgeleid werk uit het cv moest proberen te poetsen. Toekomstige werkgevers rekenen je al snel af als ze een gebrek aan ambitie vermoeden. Dus of het nou echt slim is om onder je niveau te gaan werken, is de vraag.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Als er naar gevraagd wordt, ga ik niet liegen. Er is een groot verschil tussen 'iets niet bekend maken' en 'liegen'. Maar dan kan ik ook uitleggen waarom het niet in mijn CV staat (de opleiding was niet relevant voor deze functie).
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 19:34:

Ik ken meerdere net-afgestudeerden met een universiaire master die thuiszorg/magazijn/administratie werk hebben, en heb nooit gehoord dat je daarom afgewezen kan worden. Sterker nog, ik ken meer mensen die eerst (flink) onder hun niveau beginnen en dan opklimmen, dan die meteen op niveau aan de slag kunnen.Good for you, en al je universitaire vrienden. Mijn werkelijkheid is toch anders, ik verzin het niet. Maar ja, ik heb dan ook maar HBO hè
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 19:34:

Ik ken meerdere net-afgestudeerden met een universiaire master die thuiszorg/magazijn/administratie werk hebben, en heb nooit gehoord dat je daarom afgewezen kan worden. Sterker nog, ik ken meer mensen die eerst (flink) onder hun niveau beginnen en dan opklimmen, dan die meteen op niveau aan de slag kunnen.'t Is een bekend probleem hoor, en ook geen nieuw probleem. Toen ik een aantal jaar geleden afstudeerde (WO) zat de economie ook net in een dal (niet zo erg als nu, maar toch) en kreeg ik ook continue te horen 'je bent te hoog opgeleid' / 'je gaat je vervelen' / 'je bent te zwaar voor de functie'. Dat is echt wel frusterend als je graag aan de bak wilt! Dan ben je blij met uberhaupt een baan, ongeacht het niveau. Zelfs de uitzendbureaus wilden mij niet inschrijven, omdat ze - zo zeiden ze zelf - toch geen werk hadden.
quote:SeptemberGirl schreef op 19 december 2010 @ 11:17:

[...]

Good for you, en al je universitaire vrienden. Mijn werkelijkheid is toch anders, ik verzin het niet. Maar ja, ik heb dan ook maar HBO hè Nounou, dat ik meerdere bekenden heb die hun dagen in een magazijn slijten was niet direct opschepperig bedoeld hoor. En ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar dit is wat ik in mijn omgeving merk, dat sommige diploma's in deze tijd niet veel waard zijn en je dus nergens 'boven' hoeft te staan. Ik zou niet zo onzeker zijn over HBO hoor.
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe baan. Gelukkig solliciteer ik vanuit een baan, dus is er geen man overboord als ik zo 1,2,3 niets vindt. Ik heb na mijn afstuderen deze baan (MBO+/HBO-) aangenomen, na erg lang zoeken (te weinig ervaring, te hoog opgeleid etc) en was dus erg blij met deze baan, weliswaar onder mijn niveau (WO). Heb er een tijdje ook een uitdaging aan gehad (ca. 6 maanden) en omdat ik me ook prima persoonlijk kon ontwikkelen, ben ik blijven hangen.

Nu is mijn baan helemaal geen uitdaging meer en zoek ik een nieuwe uitdaging (HBO/HBO+ niveau zou al super zijn), maar helaas. Nu is het (weer) een nadeel dat ik ook een academische graad heb (heb ook twee HBO-diploma's). Bijd e functies waarop ik reageer zijn de collega's (seniors) of leidinggevenden vaak HBO: niets mis mee, vind ik. Zij hebben de ervaring die ik mis en ik denk van hen te kunnen leren, maar ik vermoed/denk dat zij mij als een bedreiging zien, want hoger opgeleid (een enkele keer is het zeker zo dat ze me zo zien). Erg jammer....

Ik wil erg graag verder, de markt is niet super en de concurrentie binnen mijn vakgebied is groot. Op deze manier denk ik dat ik over een jaar nog steeds niet verder ben gekomen. Ik overweeg nu ook om mijn universitaire studie van mijn CV te halen, kijken wat er gebeurt....Jammer...
Je kunt ook er voor zorgen dat je motivatie om 'onder je niveau' te werken al in je brief op een goede positieve manier duidelijk wordt, en daarbij aangeven hoe jij je eigen toekomst ziet.

Ik zou zeker niet zaken weg gaan laten in je CV (ook dingen die sec voor de functie niet relevant hoeven zijn, geven vaak wel een beeld van het pad dat de sollicitant heeft gevolgd en de keuzes die daar al dan niet in gemaakt zijn), laat staan er over liegen. Dat laatste is écht not done!
Ik heb ook mijn hbo niet genoteerd in mijn cv en tegen uitzendburos gezegd dat ik alleen mbo nivo 4 heb. ( overigens heb op de mavo havo mbo en hbo gezeten).

Soms moet het als je wanhopig op Zoek bent naar een baan.
Ik heb in mijn cv mijn deeltijdstudie, welke ik niet afgemaakt heb, niet vermeld. Ook het werk in die,sector wat ik een aantal maanden deed weg gelaten. Tegenwoordgig laat ik ook het jaar van afstuderen er uit. Dus ik vermeld kort welke diploma's ik heb. Sindsdien krijg ik vaker reactie!
Dat van die afwijzingen ken ik :- ( Ik heb er zelfs met een intercedente over gesproken die inderdaad aangaf: bedrijven zijn bang dat je wegloopt zodra je weer wat beters kunt vinden. Dat terwijl ik maar opzoek was naar een paar uurtjes werk per week voor erbij.

Wat je kunt doen (heb ik gedaan met succes) is een advertentie in de lokale krant plaatsen en jezelf aanbieden als schoonmaakster. Werkte voor mij perfect!
net afgestudeerde hbo'ers zonder enige werkervaring (stages niet meegeteld komen niet aan de bak op hbo nivo (geen werkervaring).

Voor Een mbo functie willen ze je niet hebben (te hoog opgeleid , bang dat je binnen korte tijd weer weg bent). 'Spelen' met je cv door Informatie weglaten is een manier om aan de bak te komen.

Voor velen is het 'not done', die mensen moeten het zelf weten.

Maar zo vergroot je je kansen niet op de arbeidsmarkt.
Ik hoop dat maria na 3 jaar werk heb gevonden.( topic is 3 jaar oud)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven