Kerst en schoonouders

20-12-2010 10:50 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een afgezaagde, maar goed.

Wij gaan op Eerste Kerstdag altijd naar mijn schoonouders, de dag erna na de mijne. Nu heeft mijn man dit jaar geen vrij tussen Kerst en Oud&Nieuw en hij moet hoogstwaarschijnlijk Eerste Kerstdag waarschijnlijk ook nog werken.

Vorige week hebben we besproken met schoonouders dat wij dus dit jaar niet komen, mijn man brengt mij en de kinderen een paar dagen naar mijn ouders en gaat weer aan het werk als hij inderdaad op Eerste Kerstdag zou moeten werken. Dat leek geen probleem, zij zouden bekijken of ze met de Kerstdagen dan in het huis van mijn zwager en schoonzus zouden gaan zitten(die zijn er zelf ook niet), dicht bij familie, zouden ze daar Kerst gaan vieren.

Nu belt mijn schoonmoeder gister enigszins verontwaardigd op omdat we niet komen. Of we dan geen kerst met ze willen vieren, of we ze niet willen zien. Mijn man zegt dat dat de week daarvoor toch allemaal besproken is; dat hij waarschijnlijk moet werken en dat inmiddels ook afgesproken is dat ik met de kinderen die dagen bij mijn ouders zal zijn en dat zij hadden gezegd Kerst misschien wel bij familie te vieren, daar waren ze uitgenodigd.

Ik heb zoiets van, jammer dan, we hebben het als eerste met hen besproken, het is nu niet bepaald zo dat man er op zit te wachten om met Kerst te gaan werken. Hij begint in het nieuwe jaar met een nieuwe baan, er zijn projecten die af moeten en een opvolger voor hem is er (nog) niet.

Maar hij wil, om de lieve vrede te bewaren, zich in allerlei bochten gaan wringen om toch vrij te krijgen(wanneer moet het werk dan af), of om toch bij zijn ouders langs te gaan en dan de mijne af te zeggen, of alles in 1 dag proppen. Qua afstand alleen is dat al niet te doen.

Wat zouden jullie doen?
Het laten zoals je het nu hebt "vastgelegd"volgendjaar beter
Luna sterkte!!! Ik geloof dat we toch eens moeten meeten...ik herken werkelijk al jouw verhalen.

Enne...uiteraard niet gaan.
Ik zou geen gemaakte afspraken afzeggen. Lekker lullig voor je ouders dan, als je nu ineens belt dat je toch niet komt.

Maar als je man graag wil proberen om toch 1e kerstdag vrij te krijgen, dan staat hem dat vrij om te doen toch? Daar zou ik nou geen probleem in kunnen zien.
Ach ja, ergens is het wel begrijpelijk. Wel bij de ene kerst vieren en niet bij de andere. Kan me voorstellen dat zij misschien jouw kinderen ook wel willen zien, maar goed ik ben een echt familiemens en vooral met kerst. Het is ook niet fijn om alles op de weegschaal te leggen omdat anders je schoonouders gepikeerd zijn (zo nu en dan heb ik hier ook last van).
Natuurlijk gaan jullie niet, dit is al afgesproken. Ze moeten maar begrijpen dat jullie het ook liever anders zouden willen. En waarom je eigen ouders afzeggen en dan wel naar die van hem? puur alleen omdat ze moeilijk doen?
Gewoon laten zoals het nu is. Jullie hebben het duidelijk gezegd tegen schoonouders toch? Dat zij daar nu opeens op terugkomen is niet jullie probleem.....
Je gaat toch nu niet ineens je ouders afzeggen? Juist leuk dat je daar ook een keer eerste kerstdag kan zijn zeg. Schoonmama heeft zichelf gewoon lopen opfokken, blijkbaar toch niet helemaal blij met de plannen en dat op jullie afgereageerd. Lekker laten gaan.
met oud en nieuw naar je schoonouders gaan.
Kerst is een gezellig feest maar ik merk ook steeds meer tegenzin vanuit mijzelf. Ik heb op een gegeven moment besloten dat als het te ingewikkeld wordt met de Kerst. Dan moet er op een andere dag in de buurt vd kerst afgesproken worden. Ik merk het nu ook weer, 1e kerstdag al afspraken hebben en dan moet de hele familie zich gaan schikken naar 2 mensen omdat zij dus 2e kerstdag kunnen. dat doe ikdus niet meer. Het moet toch een leuk iets zijn en geen dagen vol met verplichtingen?
En inderdaad niet jouw ouders afzeggen dat kun je nu niet meer maken
Nodig jouw en zijn ouders (en eventueel overige familie) beiden bij jullie thuis uit, dan hoef je niks af te zeggen. Alleen als je dat wil natuurlijk, als je je schoonouders niet wil zien dan laat je het zo.
Als je man uiteindelijk eerste kerstdag vrij kan krijgen kunnen jullie dan toch wel naar zijn ouders gaan die dag? En dan tweede kerstdag naar die van jouw ouders.

Mocht hij geen vrij kunnen krijgen zou ik het zo laten. En dan is het misschien wel leuk om - zoals Starshine schrijft - oud enn nieuw daar te vieren.
Afspraak die man en ik nu hebben, na jaarlijks gesteggel over de Kerst; het ene jaar doen we wat hij wil (familie, schoonouders), het andere jaar doen we wat ik wil (geen afspraken, lekker als gezin kerst vieren of weg met de kerstdagen).
Je schoonouders melden dat er volgend jaar weer een kerst is en dat er dan weer een mogelijkheid is om langs te komen.

Ik snap de verplichtingen van ouders en schoonouders nooit zo goed met die dagen.

Ik ken dat van mijn ouders uit helemaal niet, en mijn schoonouders zijn ook enorm van de verplichtingen met kerst. Verplicht opzitten en pootjes geven.

Gelukkig hoeven we dit jaar die kant niet op, want er is geen contact.
quote:vicodin schreef op 20 december 2010 @ 11:07:

Als je man uiteindelijk eerste kerstdag vrij kan krijgen kunnen jullie dan toch wel naar zijn ouders gaan die dag? En dan tweede kerstdag naar die van jouw ouders.

Mocht hij geen vrij kunnen krijgen zou ik het zo laten. En dan is het misschien wel leuk om - zoals Starshine schrijft - oud enn nieuw daar te vieren.En haar ouders nu dan afzeggen? Lekker sociaal.
Wat een gedoe toch altijd met die Kerstverplichtingen. Dan gaan jullie toch op 27 december langs je schoonouders?
Pfffff gelukkig gaat het bij mij thuis anders,mijn kinderen zijn niet verplicht om te komen met kerst willen ze wel, dan wel even laten weten zodat ik genoeg eten in huis heb,ik krijg het gewoon benauwd van het moeten, mijn schoonouders willen ook graag dat we langskomen,ik heb gezegd ik beloof niets we zien wel misschien 2e kerstdag even of 3e kerstdag,maar verplicht? ik laat me never nooit meer verplichten om kerst te vieren bij wie dan ook
quote:Zwuppeliennn schreef op 20 december 2010 @ 10:57:

Gewoon laten zoals het nu is. Jullie hebben het duidelijk gezegd tegen schoonouders toch? Dat zij daar nu opeens op terugkomen is niet jullie probleem.....Ja maar... er was toch éérst afgesproken om de ene dag wél naar de schoonouders te gaan? Het zijn natuurlijk TO en man die de plannen ineens veranderen. Ik snap niet waarom je zonder man niet naar je schoonouders kunnen en had dat eigenlijk een logischer vervolg gevonden (heb zelf een man met onregelmatig werk, zit dus wel vaker alleen bij schoonouders).
Oud&Nieuw daar vieren kan niet, ze hebben geen ruimte om 6 mensen te laten slapen. En ze wonen op ruim een uur rijden.

Kijk, dit komt natuurlijk niet uit lucht vallen. De relatie met mijn schoonmoeder is al jaren slecht. Een paar jaar geleden is het contact zelfs een half jaar lang verbroken geweest. Daarna hebben we van beide kanten hard geprobeerd om het contact weer op te bouwen. Voor mij had het niet per se gehoeven, maar mijn man voelde zich er ontzettend rot onder. En het laatste jaar ging het ook best goed. Op vorig jaar Kerst na(natuurlijk weer Kerst).

Ik heb geen zin om weer naar haar pijpen te gaan dansen, om weer gemanipuleerd te worden. We zijn vorige week heel duidelijk geweest, zij hebben duidelijk gezegd dan iets anders te gaan doen en vervolgens beweert ze gisteren dat ze helemaal niet had meegekregen dat wij niet kwamen. "Ze was zeker druk".

Mijn man zou ons Eerste Kerstdag naar mijn ouders brengen, dan weer terugrijden en gaan werken. Mocht hij toch vrij zijn en naar zijn ouders gaan, dan moeten we de mijne afzeggen. Mijn ouders(nou ja, mijn moeder) zullen daar niet zo moeilijk over doen, maar ze hebben er wel rekening mee gehouden, vooral met de slaapplaatsen, dat zijn er natuurlijk nog al wat.
Soms moet je mensen teleurstellen, helaas pindakaas

Wij gaan dit jaar ook niet naar mijn familie. Niet alleen loopt het momenteel een beetje stroef, maar mijn schoonfamilie kon alleen op eerste kerstdag en mijn eigen familie viert het niet op tweede kerstdag. Ze wonen ver uit elkaar en ik ga mijn kerst niet verprutsen door mezelf en mijn kind opgefokt door een besneeuwd Nederland te slepen om iedereen te plezieren. Dus dan heeft er iemand pech, en wíj zijn het niet
Dus niet je moeder af zeggen, maar je aan je plan houden.
Ok, Luna, dat is natuurlijk wel een hele andere achtergrond dan zoals ik 'm voor ogen had.

In dit geval zou ik dan denk ik gewoon duidelijk blijven in wat je vorige week hebt afgesproken en de rest van me af laten glijden (als je dat kunt).
quote:Kastanjez schreef op 20 december 2010 @ 11:17:

[...]

Ja maar... er was toch éérst afgesproken om de ene dag wél naar de schoonouders te gaan? Het zijn natuurlijk TO en man die de plannen ineens veranderen. Ik snap niet waarom je zonder man niet naar je schoonouders kunnen en had dat eigenlijk een logischer vervolg gevonden (heb zelf een man met onregelmatig werk, zit dus wel vaker alleen bij schoonouders).Nee, er was nog niets afgesproken. Maar het is de gewoonte om dat te doen. Een gewoonte die van mij geen gewoonte hoeft te zijn.

Ik heb geen rijbewijs en hier in het Noorden is het openbaar vervoer bedroevend, heel bedroevend. Om nog maar te zwijgen over de berg geld die het kost om ons daar te krijgen. Ik ben zo'n 3 uur onderweg met de kinderen om nog geen 60 kilometer verderop te komen...
Ik zou bij het plan blijven zoals het was.

Dus jij met kinderen naar jouw ouders etc.

Jullie hebben dit op tijd aangekondigd, hebben goede redenen om het zo te doen. Volgend jaar beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven