Kerst en schoonouders

20-12-2010 10:50 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een afgezaagde, maar goed.

Wij gaan op Eerste Kerstdag altijd naar mijn schoonouders, de dag erna na de mijne. Nu heeft mijn man dit jaar geen vrij tussen Kerst en Oud&Nieuw en hij moet hoogstwaarschijnlijk Eerste Kerstdag waarschijnlijk ook nog werken.

Vorige week hebben we besproken met schoonouders dat wij dus dit jaar niet komen, mijn man brengt mij en de kinderen een paar dagen naar mijn ouders en gaat weer aan het werk als hij inderdaad op Eerste Kerstdag zou moeten werken. Dat leek geen probleem, zij zouden bekijken of ze met de Kerstdagen dan in het huis van mijn zwager en schoonzus zouden gaan zitten(die zijn er zelf ook niet), dicht bij familie, zouden ze daar Kerst gaan vieren.

Nu belt mijn schoonmoeder gister enigszins verontwaardigd op omdat we niet komen. Of we dan geen kerst met ze willen vieren, of we ze niet willen zien. Mijn man zegt dat dat de week daarvoor toch allemaal besproken is; dat hij waarschijnlijk moet werken en dat inmiddels ook afgesproken is dat ik met de kinderen die dagen bij mijn ouders zal zijn en dat zij hadden gezegd Kerst misschien wel bij familie te vieren, daar waren ze uitgenodigd.

Ik heb zoiets van, jammer dan, we hebben het als eerste met hen besproken, het is nu niet bepaald zo dat man er op zit te wachten om met Kerst te gaan werken. Hij begint in het nieuwe jaar met een nieuwe baan, er zijn projecten die af moeten en een opvolger voor hem is er (nog) niet.

Maar hij wil, om de lieve vrede te bewaren, zich in allerlei bochten gaan wringen om toch vrij te krijgen(wanneer moet het werk dan af), of om toch bij zijn ouders langs te gaan en dan de mijne af te zeggen, of alles in 1 dag proppen. Qua afstand alleen is dat al niet te doen.

Wat zouden jullie doen?
Prima, als jullie schoonmoeder zoveel macht willen geven: lekker doen. Maar kom er dan niet hier over zeuren. Ik vind het lullig voor je moeder, die je dus nooit op Eerste Kerstdag kunt zien. Jammer dat niemand voor haar opkomt.
quote:kaetje schreef op 20 december 2010 @ 12:11:

[...]

Bij ons betekent samen kerst vieren niet dat we ons in allerlei bochten wringen. Mijn schoonouders en mijn ouders zien elkaar heel regelmatig, gaan zelfs met zijn vieren wel weekendjes weg. Maar wij wonen dan ook allemaal in dezelfde plaats dus dat is toch al makkelijker misschien.

Nee zeggen zou voor ons ook helemaal niet moeilijk zijn want bij ons is langskomen altijd een keus, ook met de kerst. Wij gaan heel graag naar onze ouders, zomaar en ook met kerst. Maar daar heeft TO weinig aan.

En twee extra mensen die ook mee genieten van het diner, is dat "in allerlei bochten wringen"? Waarom? Omdat er geen plaats is in de herberg? Ik vind juist dat met kerst iedereen welkom is, zeker familie. Maar dat is misschien makkelijk praten voor iemand die het met de hele (schoon)familie eigenlijk goed kan vinden.Zoals ik al schreef, mijn schoonouders zijn van harte welkom bij mijn ouders.Bij mijn ouders is het altijd zoete inval. Maar ze willen zelf niet komen.
quote:kaetje schreef op 20 december 2010 @ 12:11:

[...]

Bij ons betekent samen kerst vieren niet dat we ons in allerlei bochten wringen. Mijn schoonouders en mijn ouders zien elkaar heel regelmatig, gaan zelfs met zijn vieren wel weekendjes weg. Maar wij wonen dan ook allemaal in dezelfde plaats dus dat is toch al makkelijker misschien.

Nee zeggen zou voor ons ook helemaal niet moeilijk zijn want bij ons is langskomen altijd een keus, ook met de kerst. Wij gaan heel graag naar onze ouders, zomaar en ook met kerst. Maar daar heeft TO weinig aan.

En twee extra mensen die ook mee genieten van het diner, is dat "in allerlei bochten wringen"? Waarom? Omdat er geen plaats is in de herberg? Ik vind juist dat met kerst iedereen welkom is, zeker familie. Maar dat is misschien makkelijk praten voor iemand die het met de hele (schoon)familie eigenlijk goed kan vinden.

Dat laatste zinnetje is denk ik heel erg waar.

Voor jou is het gezellig, maar voor TO is het zich in bochten wringen.

Zou voor mij ook zo zijn trouwens. Maar ik ben dan ook met geen 100 paarden meer naar mijn schoonouders te slaan schoppen sturen.

Daarbij moet ik er ook niet aan denken om mijn schoonouders met mijn moeder in 1 ruimte te moeten zitten. Dat matcht niet, zal ook niet matchen ook. Ik zou mij daar erg ongemakkelijk bij voelen en ik weet mijn moeder ook (mijn schoonouders niet, die hebben een betonblok voor hun hoofd, en die zouden het niet eens opmerken)
Ik zou niet ter compensatie een andere dag gaan. Dan geef je haar gelijk. Ze heeft geen récht op jullie gezelschap. Als je wil gaan, moet je het doen maar anders niet. Als ze daar nog jaren over wil zeuren, heeft ze daar zelf het meeste last van en dat zou ik herhalen bij iedere opmerking die ze erover maakt.
quote:emaille schreef op 20 december 2010 @ 12:13:

Prima, als jullie schoonmoeder zoveel macht willen geven: lekker doen. Maar kom er dan niet hier over zeuren. Ik vind het lullig voor je moeder, die je dus nooit op Eerste Kerstdag kunt zien. Jammer dat niemand voor haar opkomt.Joh, mijn gelijk heb je. Ik probeer al jaren mijn man er van te overtuigen dat hij haar geen macht moet geven. Overtuig je mijn man's schuldgevoel dan even voor me?
Wat is zn nummer?
Als je man zich schuldig voelt, is hij het nog niet echt zat. Komt vanzelf.
Nee, dat komt echt niet. Hij is het ooit eens echt zat geweest, na een hele onbehoorlijke sneer naar mij. Een half jaar geen contact gehad. Maar het vrat aan hem. Hij werd er doodongelukkig van. Hij is veel te goed. En dat weet mijn schoonmoeder ook.

Mijn zwager komt bijvoorbeeld ook niet. Want hij moet werken.

En daar hoor je haar niet over, geen woord. Want hij heeft een Heul Belangrijke Baan.

En mijn zwager is ook het zich niet-schuldig-voelende type, dus daar probeert ze het ook niet bij.
Dan komt het niet, dat zou ik ook prima vinden. Ik zou hem één keer mijn standpunt uitleggen en het daar bij laten.
Het voorstel om je schoonouders bij je ouders kerst te laten vieren is een prima optie ,

willen ze daar niets mee doen dan is het jammer.

Om maar af te wachten of je man nog eventueel vrij kan krijgen is veel te onzeker , daarbij moet je dan op het laatst de plannen omgooien wat nog teleurstellender is voor alle partijen.

Daarbij ga ik niet zonder mijn man kerst of verjaardag vieren bij mijn schoonouders ,

ze zijn zo vaak over onze grenzen gegaan dat ik voor mijn man beleefd tegen ze ben omdat het zijn ouders zijn ,

kan me voorstellen dat je niet graag gaat zonder je man

Ik hoop dat je met je kinderen van een gezellige kerst geniet ..bij je ouders ;)
quote:luna1 schreef op 20 december 2010 @ 11:43:

[...]

De dag na kerst moet mijn man ook werken en zoals ik al schreef is het OV hier nauwelijks een optie.

Mijn schoonouders zijn van harte welkom bij mijn ouders, maar ze willen niet komen. Ze komen nooit, zijn al weet ik hoe vaak uitgenodigd. Geen flauw idee waarom. Nou ja, ik denk dat ze niet willen komen omdat mijn ouders niet "hun soort mensen" zijn. Mijn ouders zijn te volks denk ik.Je kan het aandragen als "oplossing". Je gaat niet naar hun maar ze zijn welkom bij jouw ouders. Als ze dan niet komen is het hun eigen keus en niet jullie schuld dat ze jullie en de kinderen niet zien met kerst. Is dat een idee?
Ja, die houden we er in
Hoi TO,

Ik heb net een training gevolgd met een onderdeel over duidelijk zijn in je mening en niet verder aanvullen met argumenten (dat verzwakt de "boel"). Nu moeten we oefenen met praktijksituaties! Ik zou - als ik in jouw schoenen stond - het volgende doen.

1. Met je man bespreken aan wie hij NEE gaat verkopen.

- zijn baas ("Baas, ik neem vrij op eerste kerstdag")

- zijn moeder ("Mamabaas, wij zijn er niet op eerste kerstdag, zoals we hebben besproken")

2. Vervolgens gaat hij óf werken op eerste kerstdag en blijft het scenario zoals jullie hebben afgesproken

3. Of hij gaat niet werken op eerste kerstdag en brengt jou en de kinderen naar je moeder, gaat daarna zelf naar zijn ouders om een hapje te eten. Jij laat je door je ouders voor de borrel afzetten bij je schoonouders en jullie kunnen gezamenlijk als gezin om 20.00 uur weer naar huis!

4. Geef hem daarna op voor een training NLP of Assertiviteit. Daar leert hij heel goed opkomen voor zijn grenzen én komt hij erachter "hoe het zover heeft kunnen komen". Gegarandeerd volgend jaar geen problemen meer met Kerst!

5. Jij kunt hem steunen door te zeggen dat je zowieso naar je eigen moeder gaat op eerste kerstdag. Dat was de deal en dat blijft zo.

Is dat wat??
quote:luna1 schreef op 20 december 2010 @ 11:29:

[...]

Een hotel? Met 4 kinderen? Ga er maar aan staan. En dan heb ik het nog niet eens over het geld dat we daar aan kwijt zijn.

Het gaat om het principe. Mijn moeder zal heus niet uit haar panty schieten als we niet komen. Maar het was duidelijk. Ze wisten dat het dit jaar anders zou gaan, als ze daar zoveel moeite mee hadden hadden ze dat ook kunnen zeggen en niet een week later komen zeggen dat je het allemaal niet had meegekregen.Ik snap dat dit alles een principekwestie is, maar ik heb ook het idee dat er weinig flexibiliteit is als het om je schoonouders gaat. Ik bedoel dit absoluut niet rot en natuurlijk was alles al afgesproken, maar speelt de "slechte" verhoudingen met je schoonouders ook niet een 'beetje' een rol?
Ongetwijfeld. Aan de andere kant zou ik net zo flexibel zijn als het om mijn ouders ging. We zeggen niet af omdat we geen zin hebben om te gaan.
quote:PLUKDEDAG1967 schreef op 20 december 2010 @ 12:43:

Hoi TO,

Ik heb net een training gevolgd met een onderdeel over duidelijk zijn in je mening en niet verder aanvullen met argumenten (dat verzwakt de "boel"). Nu moeten we oefenen met praktijksituaties! Ik zou - als ik in jouw schoenen stond - het volgende doen.

1. Met je man bespreken aan wie hij NEE gaat verkopen.

- zijn baas ("Baas, ik neem vrij op eerste kerstdag")

- zijn moeder ("Mamabaas, wij zijn er niet op eerste kerstdag, zoals we hebben besproken")

2. Vervolgens gaat hij óf werken op eerste kerstdag en blijft het scenario zoals jullie hebben afgesproken

3. Of hij gaat niet werken op eerste kerstdag en brengt jou en de kinderen naar je moeder, gaat daarna zelf naar zijn ouders om een hapje te eten. Jij laat je door je ouders voor de borrel afzetten bij je schoonouders en jullie kunnen gezamenlijk als gezin om 20.00 uur weer naar huis!

4. Geef hem daarna op voor een training NLP of Assertiviteit. Daar leert hij heel goed opkomen voor zijn grenzen én komt hij erachter "hoe het zover heeft kunnen komen". Gegarandeerd volgend jaar geen problemen meer met Kerst!

5. Jij kunt hem steunen door te zeggen dat je zowieso naar je eigen moeder gaat op eerste kerstdag. Dat was de deal en dat blijft zo.

Is dat wat??

1-Hij kan niet zomaar tegen zijn baas zeggen dat hij vrij neemt. Hij is contractueel gebonden en wil ook graag zijn laatste salaris nog krijgen voor hij weggaat.

-Ik ben voor het "nee" tegen schoonmoeder

3- Is logistiek gezien niet mogelijk. Hij kan wel zèlf naar zijn ouders rijden maar ik gok dat dat alleen maar meer scheve gezichten van schoonmoeder oplevert omdat ik en de kinderen dan niet meekomen.

4. Als hij een training wil, moet hij dat zelf doen, daar ga ik hem niet voor opgeven. Ik ben zijn moeder niet. Ik heb de suggestie overigens wel eens gemaakt.

5. Ik ben afhankelijk van hem wbt vervoer. Ik ben ook niet van plan om te zwichten voor mijn schoonmoeder.
Wél een goeie stap: ga je rijbewijs halen. Dan hoeft hij ook je vader niet te spelen.
Dat is al jaren het plan. Maar vooralsnog financieel niet haalbaar.

Bovendien ben ik niet afhankelijk van hem, alleen op deze afstanden. En dan zullen we ook twee auto's nodig hebben voor dit soort dingen. En ook dat is financieel niet haalbaar.

Enneh....mijn vader reed mij nooit ergens heen. Ik associeer dat dan ook niet met vader spelen.
Gewoon met oud & nieuw gaan, wat is nou een uurtje rijden? en jullie wonen in het noorden, dan ben je dus gewend om te rijden. Overigens valt het met het ov vast ook wel mee en is 3 uur onderweg overdreven.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen Flashy, dat het met het OV niet meevalt in het noorden en zeker niet op zon- en feestdagen. Hele dorpen die dan verstoken zijn van busvervoer of er rijdt maar 1 bus in het uur (die je met de overstap net mist).

Als ik vanuit N-H naar oost-Groningen wil waar familie woont ben ik op eerste kerstdag 6 uur onderweg met 5 of 6 overstappen (ligt eraan welke route ik volg).

Als ik fictief invul vanaf een dorp in Groningen naar diezelfde familie zou ik inderdaad bijna 3 uur onderweg zijn met 3 overstappen. Oh, en dan zit er ook nog een belbus op die route, die moet je van te voren dus bestellen.

Ik kan je zeggen: een wereldreis met kinderen, ik zou het ook niet doen.

en dan heb ik het nog niet eens over verwachte vertragingen door sneeuw.
quote:luna1 schreef op 20 december 2010 @ 12:20:

Nee, dat komt echt niet. Hij is het ooit eens echt zat geweest, na een hele onbehoorlijke sneer naar mij. Een half jaar geen contact gehad. Maar het vrat aan hem. Hij werd er doodongelukkig van. Hij is veel te goed. En dat weet mijn schoonmoeder ook.

Mijn zwager komt bijvoorbeeld ook niet. Want hij moet werken.

En daar hoor je haar niet over, geen woord. Want hij heeft een Heul Belangrijke Baan.

En mijn zwager is ook het zich niet-schuldig-voelende type, dus daar probeert ze het ook niet bij.en daar heb je de kern van jullie probleem. Doe wat meer als je zwager en schoonma zal inbinden.
Jij woont duidelijk niet in het noorden. Het OV valt hier allesbehalve mee, dat kunnen meer noorderlingen beamen. En met de feestdagen rijden er ook nog eens nog minder bussen dan normaal. Er is geen treinverbinding tussen onze woonplaatsen.

En we kunnen niet bij mijn schoonouders blijven slapen wegens ruimtegebrek. En bovendien ben ik niet van plan de kinderen in het holst van de nacht nog eens terug te slepen naar huis.
quote:Starshine schreef op 20 december 2010 @ 16:34:

[...]

en daar heb je de kern van jullie probleem. Doe wat meer als je zwager en schoonma zal inbinden.Ja, dat zal mijn man ook moeten doen. Ik voel me ook allesbehalve schuldig, stiekem ben ik zelfs blij dat we deze kerst verlost zijn van het hele gezeik.
hihi, dat OV laat me niet los.

Non-believers. tik bij ov9292 eens in

van Oosterstraat 14 in Scheemda

naar Lindenlaan 12 in Hoogeveen

(zomaar wat straten en plaatsen van googlemaps geplukt)

Met de auto volgens googlemaps 1 uur en 1 minuut met het ov op eerste kerstdag 2.30 uur.

I rest my case
Gewoon niet gaan natuurlijk. Je hebt het vorige week duidelijk aangegeven. Jammer voor hun, volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven