Samenwonen met beste vriendin of alleen?
dinsdag 21 december 2010 om 00:24
Mijn beste vriendin en ik zijn beiden sinds kort allebei weer vrijgezel, dus wonen beiden weer thuis Omdat ik graag dichter bij mijn werk wil wonen, wil ik een klein appartement gaan huren. Mijn vriendin kwam op het idee om samen te gaan wonen, maar ik weet niet of dat een goed idee is. Aan de ene kant hebben we samen een groter budget en kunnen we dus iets ruimer gaan wonen met eigen badkamer en keuken. Maar aan de andere kant heb ik geen privacy. En wat als ik weer wil verhuizen of zij gaat weg? Hmmm.....ik ben echt heel hard aan het nadenken, want ik weet het op het moment echt niet. Heeft iemand hier ervaring mee?

dinsdag 21 december 2010 om 06:38
Misschien omdat je ervaring hebt met studentenhuizen en daar okee mee was? Zelf zou ik dat nooit getrokken hebben, uberhaupt wil ik niet samenwonen, ook niet met 'n geliefde. Maar met 'n platonische vriend(in) lijkt 't me nog lastiger vanwege het verlies van privacy en 't moeten pikken van andermans bezoek over de vloer terwijl je daar niet op zit te wachten. Denk dat als je met 5 personen samen kunt wonen je al 'n heel ander soort karakter hebt dat je daar tegen kunt en 't zelfs leuk vindt.
Kijk, in 'n groot landhuis waar ieder z'n eigen vleugel heeft, dát zou me wel wat lijken, maar een klein appartementje met gezamenlijke ruimtes, no way!
Kijk, in 'n groot landhuis waar ieder z'n eigen vleugel heeft, dát zou me wel wat lijken, maar een klein appartementje met gezamenlijke ruimtes, no way!

dinsdag 21 december 2010 om 07:54
In je OP lees ik eigenlijk geen enkele positieve reden voor jezelf waarom je dit zou doen dus dat lijkt me op zich al genoeg zeggen.
Mijn zus heeft drie jaar met een vriendin gewoond, en dat ging perfect. Ze hadden allebei een eigen slaapkamer en daarnaast nog een studeerkamer en natuurlijk een woonkamer. Wat denk ik wel erg hielp, is dat de een meer 's avonds werkte en de ander meer overdag, zodat ze elkaar niet vaak op de lip zaten.
Mijn zus heeft drie jaar met een vriendin gewoond, en dat ging perfect. Ze hadden allebei een eigen slaapkamer en daarnaast nog een studeerkamer en natuurlijk een woonkamer. Wat denk ik wel erg hielp, is dat de een meer 's avonds werkte en de ander meer overdag, zodat ze elkaar niet vaak op de lip zaten.
dinsdag 21 december 2010 om 08:31
Ik zou dit ook niet zomaar doen als ik jou was.
Het kan best goed gaan en een hele leuke tijd opleveren, maar dan moet je wel op 1 lijn zitten over:
- hoe schoon moet het huis zijn
- wanneer wordt er lawaai gemaakt en wanneer is het stil
- doe je samen boodschappen, is alles van julilie samen, doen jullie alles apart, gaan jullie verrekenen en mag je dan een theezakje van de ander pakken of juist niet?
- hoe vaak komt er bezoek over de vloer?
- hoe vaak heb je de gelegenheid alleen thuis te zijn?
En zo zijn er nog wel meer dingen die van invloed zijn of je wel of niet met plezier kunt samenwonen. Ik heb een tijd een huisgenoot gehad. Geen vriendin, dat wilde ik niet, ik wilde namelijk rust als ik thuis was en niet nog verplicht sociaal doen. We zaten op 1 lijn qua schoonmaken enzo en hielden rekening met de ander qua bezoek en lawaai etc. Daarom was het plezierig samenwonen, met name toen zij 2 avonden ging sporten waarop ik lekker alleen thuis kon zijn en mijn gang kon gaan, maar soms vond ik het alsnog niet je van het.
Het kan best goed gaan en een hele leuke tijd opleveren, maar dan moet je wel op 1 lijn zitten over:
- hoe schoon moet het huis zijn
- wanneer wordt er lawaai gemaakt en wanneer is het stil
- doe je samen boodschappen, is alles van julilie samen, doen jullie alles apart, gaan jullie verrekenen en mag je dan een theezakje van de ander pakken of juist niet?
- hoe vaak komt er bezoek over de vloer?
- hoe vaak heb je de gelegenheid alleen thuis te zijn?
En zo zijn er nog wel meer dingen die van invloed zijn of je wel of niet met plezier kunt samenwonen. Ik heb een tijd een huisgenoot gehad. Geen vriendin, dat wilde ik niet, ik wilde namelijk rust als ik thuis was en niet nog verplicht sociaal doen. We zaten op 1 lijn qua schoonmaken enzo en hielden rekening met de ander qua bezoek en lawaai etc. Daarom was het plezierig samenwonen, met name toen zij 2 avonden ging sporten waarop ik lekker alleen thuis kon zijn en mijn gang kon gaan, maar soms vond ik het alsnog niet je van het.

dinsdag 21 december 2010 om 09:13
Ik heb het jaren gedaan en vond het te gek. We hadden ook wel een voor samenleven geschikt appartement, met een woonkeuken en 2 ruime slaapkamers waar je je prima kon vermaken als de ander in de keuken was. Zaten dus zeker niet op elkaars lip, en we deelden vrij relaxed in alles. Geen gezever over theezakjes, eigen planken in de ijskast en wie er wanneer kookt, gewoon 2 volwassen vrouwen (nouja ehm) die veel feestjes gaven, eten voor elkaar op het fornuis lieten staan, veel goede films keken en vooral heel veel hebben gelachen. Op een gegeven moment gingen we allebei verhuizen, maar ik mis het soms nog wel eens. Wonen met mijn vriend is ook gezellig, maar dat meidengedoe vond ik ook echt heel fijn.

dinsdag 21 december 2010 om 09:28
dinsdag 21 december 2010 om 09:36
Ben je wel eens met die vriendin op vakantie geweest? Twee weken in een huisje, niet in een hotel waar je geen huishoudelijke klusjes hoef te doen? Zoiets kan een redelijke graadmeter zijn alhoewel je je in de vakantie meestal toch anders gedraagt dan in het dagelijks leven, meer ontspannen. Als je vriendin een poetser is en jij niet eet je misschien yoghurt die naar bleekwater smaakt. Als ze gewend is alles achter haar kont op te ruimen loop jij voortdurend te zoeken naar de krant, je sleutels of je tas. Of misschien ben jij de poetser en jaag je haar daarmee op de kast. Eén van jullie kan ook een sloddervos blijken te zijn die remsporen in de WC achterlaat of frituurvet door de gootsteen spoelt. Ben je een avond- of ochtendmens? Als je iedere dag vanaf elf uur 's avonds met een koptelefoon op een CD'tje moet luisteren of TV wilt kijken word je ook niet vrolijk, zij wordt ook niet vrolijk vanwege jouw mogelijke ochtendhumeur. Allemaal dingen die je goed moet overwegen voor je besluit om te gaan samenwonen. Je kunt jullie relatie niet vergelijken met een koppeltje dat gaat samenwonen, dat heeft een andere basis.
verba volant, scripta manent.
dinsdag 21 december 2010 om 09:50
Ik heb er (helaas) geen goede ervaring mee. Is inderdaad heel belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan. Met mijn vriendin (was ook geen beste vriendin) ging het in de eerste instantie goed maar toen mijn toenmalige vriend in beeld kwam werd het steeds meer "Single white female"
Dus als je het wat lijkt, zorg voor goede afspraken en ga af en toe om de tafel zitten als er dingen besproken/aangepast moeten worden. Anders zou ik het dus niet aanraden.
Dus als je het wat lijkt, zorg voor goede afspraken en ga af en toe om de tafel zitten als er dingen besproken/aangepast moeten worden. Anders zou ik het dus niet aanraden.
dinsdag 21 december 2010 om 10:01
Ik stel het op prijs om in mijn blote kont vanuit de badkamer naar mijn slaapkamer te lopen, mijn benen op tafel te leggen en de troep de troep te laten, om het pas weer te pakken als ik het nodig heb de volgende dag op te ruimen.
Samenwonen met mijn dominante best-friend-sinds-2-jaar zou ik dan ook nooti doen. Dan maar een kleinere plek maar wel helemaal voor mij.
Samenwonen met mijn dominante best-friend-sinds-2-jaar zou ik dan ook nooti doen. Dan maar een kleinere plek maar wel helemaal voor mij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 21 december 2010 om 10:43
Thanks iedereen voor alle reacties! Ik vind alleen wonen ook niet erg gezellig, maar misschien is het beter als ik iets voor mezelf ga zoeken; toch mijn eigen plekje waar ik kan doen en laten wat ik wil. Dan maar iets kleiner. Mijn vriendin is wel namelijk iemand die ook alles in de gaten houdt; met wie ik praat, met wie ik sms, wat ik koop, waar ik heen ga enz...denk dat ik me daar op den duur ook aan ga irriteren. Echt super dat jullie me hebben geholpen.
dinsdag 21 december 2010 om 10:48
quote:Stekelvarken schreef op 21 december 2010 @ 10:43:
Thanks iedereen voor alle reacties! Ik vind alleen wonen ook niet erg gezellig, maar misschien is het beter als ik iets voor mezelf ga zoeken; toch mijn eigen plekje waar ik kan doen en laten wat ik wil. Dan maar iets kleiner. Mijn vriendin is wel namelijk iemand die ook alles in de gaten houdt; met wie ik praat, met wie ik sms, wat ik koop, waar ik heen ga enz...denk dat ik me daar op den duur ook aan ga irriteren. Echt super dat jullie me hebben geholpen.
Nu nog niet dan??
Vreselijk, zo iemand die je constant in de gaten houdt.
En leer het gezellig met jezelf te hebben. Maak je eigen plek en nodig mensen uit als je daar behoefte aan hebt. Maar het is ook lekker als je ze niet constant om je heen hebt.
Nu nog niet dan??
Vreselijk, zo iemand die je constant in de gaten houdt.
En leer het gezellig met jezelf te hebben. Maak je eigen plek en nodig mensen uit als je daar behoefte aan hebt. Maar het is ook lekker als je ze niet constant om je heen hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 21 december 2010 om 16:32
Poeh, dat zou ik echt niet doen! Best gezellig voor een weekje maar niet voor een lange periode hoor. Je krijgt ongetwijfeld irritaties en al helemaal als ze zo dominant is. Ik heb op een studio van 35 of 40 m2 gewoond in mijn eentje en dat was hartstikke naar mijn zin. Liever alleen dan alles moeten delen.
Je kunt toch regelmatig bij elkaar eten en afspreken als je daar behoefte aan hebt?
Je kunt toch regelmatig bij elkaar eten en afspreken als je daar behoefte aan hebt?
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
dinsdag 21 december 2010 om 18:50
Ik heb een tijdje samen gewoond met beste vriendin. We hadden allebei onregelmatige werktijden en ik was vaak minimaal 3 nachten van huis. Het leek ons ideaal om samen wat te huren. Ook allebei net vrijgezel en aangezien we elkaar vaker niet dan wel zouden zien was de kans op irritaties minimaal. We kenden elkaar al ons hele leven dus het kon toch niet anders dan goed gaan? Toch zijn we met knallende ruzie uit elkaar gegaan en hebben we elkaar pas na een half jaar weer gesproken. Dit is inmiddels al lang geleden en het is allemaal weer goed. Maar ik zou er toch nog eens een nachtje over slapen.
dinsdag 21 december 2010 om 18:59
Je klinkt niet nethousiast en benoemt alleen maar (forse) nare trekjes van haar waar je je aan irriteert. Ik zeg: niet doen! Je moet het echt leuk vinden ipv het alleen doen om het geld (En als je dat laatste doet, dan is een onbekende medehuurder een stuk prettige om zakelijk mee om te gaan dan een vriendin.
woensdag 22 december 2010 om 18:11
woensdag 22 december 2010 om 18:22
quote:emaille schreef op 21 december 2010 @ 09:14:
Joh, het is een beetje on-nederlands.
Ik wilde eerst schrijven: Vind je? Studentenhuizen zijn toch heel normaal? Of je dat nou met 2 of 8 personen doet.. Maar jij bedoelt waarschijnlijk werkende mensen die appartementen delen, en dat is inderdaad niet heel veelvoorkomend hier.
Ik heb eerst met mijn beste vriendin het appartement gedeeld waar ik nu nog woon (alleen) en dat ging wel, maar toch niet zo heel goed. Zij is na een jaar of wat weg gegaan en ik denk wel dat dat onze vriendschap heeft gered. Daarna (want ik kon het toen nog niet alleen betalen) heb ik nog met huisgenoten gewoond (1 tegelijk) en dat ging mij veel beter af. Maar heb het nu alweer een jaar of 5 in m'n eentje en dat is het allerallerfijnst. Vind ik dan.
Joh, het is een beetje on-nederlands.
Ik wilde eerst schrijven: Vind je? Studentenhuizen zijn toch heel normaal? Of je dat nou met 2 of 8 personen doet.. Maar jij bedoelt waarschijnlijk werkende mensen die appartementen delen, en dat is inderdaad niet heel veelvoorkomend hier.
Ik heb eerst met mijn beste vriendin het appartement gedeeld waar ik nu nog woon (alleen) en dat ging wel, maar toch niet zo heel goed. Zij is na een jaar of wat weg gegaan en ik denk wel dat dat onze vriendschap heeft gered. Daarna (want ik kon het toen nog niet alleen betalen) heb ik nog met huisgenoten gewoond (1 tegelijk) en dat ging mij veel beter af. Maar heb het nu alweer een jaar of 5 in m'n eentje en dat is het allerallerfijnst. Vind ik dan.