Gezondheid alle pijlers

jeukende scheenbenen

21-12-2010 12:02 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de zomer zag ik op beide scheenbenen een bruinige vlek. Een ervan werd rood en dik en jeukte vreselijk. Toen behandeld door de huisarts met een zalf tegen eczeem.

Inmiddels is het winter en smeer ik elke dag mijn scheenbenen in met een bodylotion tegen de droge huid. De donkere plekken zijn geheel verdwenen, maar mijn scheenbenen jeuken dagelijks enorm.

Vooral na het douchen, niet direct erna, maar een tijdje later.. En 's avonds. Ik kan er soms niet afblijven en krap er op los.

Toch blijf ik smeren, maar de jeuk blijft... Iemand een idee waar het door komt en wat ik eraan kan doen?

Iemand die het herkent?
Mijn vriend krijgt altijd jeuk als hij teveel chocolade eet. Maar ik zou zelf denk ik in jouw geval ook even langs de HA gaan.
Het is zoals het is
wat voor bodylotion smeer je? Het kan zijn dat daar teveel zooi in zit en de jeuk daardoor blijft.
Ik heb de ziekte CPLE (is een ernstige vorm van zonne-allergie, oftewel lichtallergie) en ik heb ook zo'n plek maar dan op 1 scheenbeen. Ik ben behandeld met een antibiotica-zalf (dikke gele zalf, weet ff de naam niet meer) en zwachtels. Na een paar weken was de ontsteking (want daar komt de jeuk en verkleuring vandaan) eruit, maar het blijft een gevoelige plek.

Ik zou dus terug naar de huisarts gaan en eventueel een doorverwijzing vragen naar de dermatoloog
Niet lullig bedoeld, maar denk je dat topics openen hier op het forum gaat helpen bij je angsten?
Ik heb ook last van eczeemachtige, zeer droge en jeukende huid op schouders en scheenbenen en smeer dagelijks Lipikar Baume van La Roche Posay op de droge plekken. De jeuk wordt minder met dagelijks gebruik.

Je koopt het bij de apotheek.

Alles met "lotion" in de naam is niet vet genoeg voor de zeer droge huid. Altijd iets gebruiken met "creme", "balsem", of "butter" in de omschrijving.
Na blik onder loepje eens met botervliegje.

Het is heel lastig om steeds bang te zijn voor ziektes enzo. Maar het zoeken van informatie en medische hulp zorgt neit voor een oplossing. Een psycholoog kan daar wel goed bij helpen en je ook helpen om te onderscheiden waar je beter wel mee naar de dokter kunt gaan.
Het is zoals het is
Sorry mensen. Ik weet het zelf gewoon echt niet.

Ik ben al onder behandeling bij een psychiater....

Voor mij is alles een reden om een consult aan te vragen bij de huisarts, maar dat doe ik dus niet, omdat ik niet kan bepalen wanneer ik wel en niet moet gaan..

Het is nu kerstvakantie en ik er is dus weinig psychische hulp beschikbaar..

Sorry mensen, ik weet het gewoon even niet meer....
Warm douchen, kou en de verwarming die staat te loeien zorgt bij mij ook voor jeuk. Ik kan met zo voorstellen dat een stukje huid dat wat kwetsbaarder is extra jeukt. Maar eens met botervliegje. Dit is nu je tweede topic en heeft het geholpen of ga je je je nu ook zorgen gaat maken om CPLE?
Goed dat je het even uitlegt, dan is het voor ons duidelijker.

Ik denk dat je met jeuk rustig even af kunt wachten. Als je echter ziet aankomen dat je dan de hele kerst in de zenuwen zit zou ik toch de huisarts bellen. Dan voel je je toch even gerustgesteld.

Veel succes ermee en goed dat je al onder behandeling bent!
Het is zoals het is
Ik heb maandenlang een rode jeukende bultige plek op mijn scheenbeen gehad, dacht steeds dat het een erg droge plek was. Dik ingesmeerd met vaseline en ander vet spul maar niets hielp. Toen een keer antischimmelcreme er opgesmeerd en na twee dagen was de plek bijna helemaal weg.

Heb je dat al geprobeerd?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Heb ik ook en ik smeer helemaal niks. Bij mij heeft het volgens mij vooral te maken dat mijn benen gedurende de dag compleet ingepakt zitten. Thermolegging met daarover overkneeskousen of een spijkerbroek, als ik die dan s'avonds uit doe, is het krabben, krabben, krabben. Die ruwe stukken heb ik ook. Ach, gaat allemaal wel weer over, toch?
Het eerste topic heeft me wel geholpen.. Ik smeer me dagelijks nu in met vaseline en de jeuk op mijn romp is verminderd..

Misschien moet ik dat ook eens doen met mijn scheenbenen...

Mijn automatische gedachten zijn gewoon niet om over naar huis te schrijven. De huisarts bellen stel ik zo lang mogelijk uit... Ik voel me zo'n aansteller daar....

Nee, ik ben niet bang voor die zonne-allergie ofzo.
Grietje, open dan een topic over hypochonder zijn en wat dat met je doet. Door dit soort topics wordt je angst alleen maar erger. In de paar reacties staan al twee huidproblemen die je naar alle waarschijnlijkheid niet hebt, maar waar je nu wel extra bang voor gaat zijn (of naar gaat googlen). Dit lost het niet op meid!
quote:Grietje81 schreef op 21 december 2010 @ 12:13:

mij is alles een reden om een consult aan te vragen bij de huisarts, maar dat doe ik dus niet, omdat ik niet kan bepalen wanneer ik wel en niet moet gaan..

Het is nu kerstvakantie en ik er is dus weinig psychische hulp beschikbaar..

Sorry mensen, ik weet het gewoon even niet meer....Wat wordt je hierover aangeraden door de huisarts/psychische hulp? Is er een stappenplan oid dat je kan volgen?
Maar mensen. Ik ga nu eens wat huiswerk van de pscyh. doen. Ik denk inderdaad dat ik daar verder mee kom.. Excuses nogmaals.. Mijn angst is soms zo overheersend, dat ik niet helder kan denken.
Ik heb ook jeuk, maar ik weet dat het door droogte bij mij komt. Ik moet smeren met bodylotion maar ik vergeet dat steeds. En ik heb ook geregeld last van netelroos en daar helpt geen bodylotion tegen.

Als ik jou was dus goed insmeren en anders toch even naar de dokter.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Grietje81 schreef op 21 december 2010 @ 12:20:

Maar mensen. Ik ga nu eens wat huiswerk van de pscyh. doen. Ik denk inderdaad dat ik daar verder mee kom.. Excuses nogmaals.. Mijn angst is soms zo overheersend, dat ik niet helder kan denken.Geeft toch niet! succes ermee!
Een stappenplan: ik moet mezelf geruststellen.

Eerst moet ik opschrijven waar ik bang voor ben daar dan een percentage geloofwaardigheid aan koppelen. Vervolgens kijk ik naar wat ik een vriendin zou adviseren bij dit probleem, daarna bekijk ik wat waarschijnlijk 100 mensen zouden denken. Daarna maak ik een omdraaiing en als laatste verzin ik een alternatief en bekijk hoe geloofwaardig dat alternatief is.

Dan ga ik weer naar mijn eerste vraag en kijk hoe geloofwaardig ik die nu nog vind.. Als het goed is vind ik het dan minder geloofwaardig.

In mijn geval is de angst dan ietsje gezakt maar nog steeds aanwezig.. Maar heb ik mijn klacht ook vanuit andere invalshoeken belicht.
quote:Grietje81 schreef op 21 december 2010 @ 12:20:

Maar mensen. Ik ga nu eens wat huiswerk van de pscyh. doen. Ik denk inderdaad dat ik daar verder mee kom.. Excuses nogmaals.. Mijn angst is soms zo overheersend, dat ik niet helder kan denken.Excuses zijn niet nodig hoor! Ik hoop dat je met je stappenplan verder komt. Het lijkt me lastig om met dit soort angsten te leven.
Jeuk is een bijwerking van het middel dat je gebruikt (Xanax):

Bijwerkingen kunnen zich na verloop van tijd openbaren.

Dit staat er o.a. over Xanax in de bijsluiter:

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.

De belangrijkste bijwerkingen zijn sufheid, vermoeidheid, slaperigheid, verminderde coördinatie, spierzwakte, trager denken, afname gevoelens, maagdarmstoornissen, hoofdpijn, duizeligheid, zweten, hartkloppingen, droge ogen, huiduitslag, jeuk en afhankelijkheid.

Bron: http://www.apotheek.nl/Me ... am.aspx?mId=10698&rId=294
quote:Grietje81 schreef op 21 december 2010 @ 12:25:

Een stappenplan: ik moet mezelf geruststellen.

Eerst moet ik opschrijven waar ik bang voor ben daar dan een percentage geloofwaardigheid aan koppelen. Vervolgens kijk ik naar wat ik een vriendin zou adviseren bij dit probleem, daarna bekijk ik wat waarschijnlijk 100 mensen zouden denken. Daarna maak ik een omdraaiing en als laatste verzin ik een alternatief en bekijk hoe geloofwaardig dat alternatief is.

Dan ga ik weer naar mijn eerste vraag en kijk hoe geloofwaardig ik die nu nog vind.. Als het goed is vind ik het dan minder geloofwaardig.

In mijn geval is de angst dan ietsje gezakt maar nog steeds aanwezig.. Maar heb ik mijn klacht ook vanuit andere invalshoeken belicht.

Goed plan. Doe rustig aan meis. Je ziet dat meerdere mensen last hebben van jeuk op de benen. Ik hoop dat dat je gerust stelt dat het niet raar is. Blijf je ongerust, bel dan even de dokter, die zal het helemaal niet raar vinden als je even vraagt wat je het beste kan doen.

Sterkte he .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Klinkt goed dat stappenplan. Je wordt dus gedwongen om te bedenken dat de kans veel groter is dat het een droge huid. Ik hoop dat je de kerstdagen zo een beetje door kan komen.
Je zou er na het douchen olijfolie op kunnen smeren. Als het zo droog is trekt dat goed in en kan je het nog een keer herhalen, of er crème overheen smeren.
Oh, ik ben mosterd zie ik. Veel succes Grietje! (En mocht het je misschien geruststellen: ik heb ook vaak jeuk op mijn scheenbeen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven