Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering en zwangerschap

23-12-2010 16:15 47 berichten
Mijn man en ik willen graag een kindje. Hopelijk word ik in 2011 zwanger en ga ik dan ook bevallen. Het leek me een goed idee om de zorgverzekering op onze wensen aan te laten sluiten, maar ik kom er niet uit welke ik nou moet kiezen. Ook niet na het doen van allerlei vergelijkingen op de bekende sites. En nu lijkt het me dat er op dit forum wel meer vrouwen met een kinderwens en een zorgverzekering rondneuzen...

Ik wil de beste vergoedingen voor zwangerschap, kraamzorg en bevalling (ik zou het liefst in een kraamhotel oid willen bevallen). Verder alleen een minimale tandverzekering. Heeft iemand de gouden tip? En hoeveel kost die per maand?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Salland verzekeringen heeft een goede dekking volgens mij
Stressed is just desserts spelled backwards
Als je echt op de centen wilt letten is het verstandig om de geboorte van je kindje te 'plannen' tussen februari en november. Oftwel: gebruik nog voorbehoedsmiddelen tot eind april. Als je dan zwanger raakt vanaf mei dan weet je in ieder geval zeker dat je in 2012 gaat bevallen.

Kosten van de zwangerschap worden door iedere basisverzekering gedekt, maar voor de bevalling heb je dus een aanvullende verzekering nodig. Als je nu dus nog een paar maandjes wacht spaar je een jaar teveel aan premie uit.

Stel dat je in december 2011 nog niet zwanger bent dan kan je er weer voor kiezen om te wachten met proberen tot mei 2012.

Ik ben op goed geluk in november zwanger geraakt en heb toen voor het jaar daarop een uitgebreide aanvullende verzekering afgesloten, puur voor de bevalling.
Ik ben zwanger en stap over naar FBTO basisverzekering met extra fysiotherapie. Wat ik aan eigen bijdrage aan mijn (poliklinische) bevalling en kraamzorg moet betalen is véél minder dan wat bijvoorbeeld een gezinspolis kost over een heel jaar gezien.
IZZ is heel goed qua vergoedingen rondom zwangerschap. Maar dan moet je wel in de zorg werken.

Zo kreeg ik volledige dagen kraamzorg van een particulier bureau vergoed, zonder eigen bijdrage. Heel fijn. De kraamverzorgster is van te voren al komen kennismaken, zodat ik wist wie er kwam. Er is ook niet gewisseld. Terwijl dat tegenwoordig aan de orde van de dag is.

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker, want ik had een indicatie) heb je bij de aanvullende verzekeringen ook geen eigen bijdrage voor poliklinisch bevallen.
Wat een goed topic.. ik ga dit zeker volgen. Waar letten jullie allemaal op bij een verzekering als je zwanger wilt worden?
Ok.
Is iemand hier bij Ohra verzekerd? Ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze zorgverzekering.
Ik heb VGZ en ben zwanger. Ik twijfel of ik een gezin pakket zal nemen. Weet eigenlijk niet zo goed wat de voordelen zijn behalve vergoeding kraamzorg.
Eigenlijk heb ik de ballen verstand van verzekeringen en daar schaam ik me nu best wel voor met een kindje op komst haha.

Moet ik overstappen? Waarom wel niet?
O enne haaai Frutje!
quote:Valencia schreef op 23 december 2010 @ 17:01:

Is iemand hier bij Ohra verzekerd? Ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze zorgverzekering.

Ik ben bij Ohra verzekerd. Niet voor een zwangerschap overigens. Maar ben wel erg tevreden. Over de service-verlening, over de vergoedingen. En ook over de premie.

Ik heb vanwege chronische pijnklachten veel fysiotherapie nodig. Veel zorgverzekeringen hebben niet eens onbeperkte fysiotherapie. Ohra wel. En tegen een in mijn ogen schappelijke premie. Hoe een en ander zit met bevallen/zwangerschappen weet ik niet, maar het loont de moeite om te kijken, als je het mij vraagt.
ik heb FBTO + gezinsplanning van 3-4 euro per maand geloof ik.

ik kreeg al mijn kraamkosten vergoed (200 eu), ik kreeg een pretecho vergoed(90 eu), en ik was pas aangemeld toen ik al zwanger was...ik kreeg daarnaast een groot bevallingspakket/kraampakket met alles erop en eraan om te kunnen bevallen.
@frutje

ik vind je wel erg optimistisch dat je nu al denkt in 2011 te bevallen als je nog niet eens zwanger bent
quote:LunaSter schreef op 23 december 2010 @ 17:02:

Ik heb VGZ en ben zwanger. Ik twijfel of ik een gezin pakket zal nemen. Weet eigenlijk niet zo goed wat de voordelen zijn behalve vergoeding kraamzorg.

Ik b en ook bij VGZ verzekerd en heb er wel voor gekozen om het gezinspakket te nemen. Met een gezinspakket krijg je de kraamzorg volledig vergoed (ook eigen bijdrage) en mag je kiezen of je thuis wilt bevallen of in het ziekenhuis. Normaal gesproken geldt er een flinke eigen bijdrage als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie.

Tot slot, niet heel onbelangrijk; veel uitgebreide verzekeringen willen een gezondheidsverklaring voor ze je accepteren. Stel dat je alleen een basisverzekering hebt en je krijgt een kindje dat niet helemaal gezond is, dan wordt het dus heel moeilijk om dat kindje een goede verzekeringsdekking te geven. Aan de andere kant, als je een heel uigebreid pakket hebt terwijl je bevalt en je kindje mankeert iets, dan is je kindje door jou automatisch verzekerd.
zie alle vergoedingen van FBTO gezinsplanning HIER
quote:duha schreef op 23 december 2010 @ 17:32:

[...]

Ik b en ook bij VGZ verzekerd en heb er wel voor gekozen om het gezinspakket te nemen. Met een gezinspakket krijg je de kraamzorg volledig vergoed (ook eigen bijdrage) en mag je kiezen of je thuis wilt bevallen of in het ziekenhuis. Normaal gesproken geldt er een flinke eigen bijdrage als je in het ziekenhuis wilt bevallen zonder medische indicatie.

Tot slot, niet heel onbelangrijk; veel uitgebreide verzekeringen willen een gezondheidsverklaring voor ze je accepteren. Stel dat je alleen een basisverzekering hebt en je krijgt een kindje dat niet helemaal gezond is, dan wordt het dus heel moeilijk om dat kindje een goede verzekeringsdekking te geven. Aan de andere kant, als je een heel uigebreid pakket hebt terwijl je bevalt en je kindje mankeert iets, dan is je kindje door jou automatisch verzekerd.Moet je niet vergeten je kind bij de geboorte in te schrijven he? Anders geldt het niet.
Ik heb avtop van zorg en zekerheid. Hun hebben tot nu toe mijn kraamzorg al geregeld, vergoeden de combitest en ik heb allemaal smeersels gehad voor mijn lijf.
Bedankt voor jullie reacties!

@Duha

Een kindje plannen? We zullen vooral blij zijn als het lukt...

Maar wel heel slim wat je schrijft over dat automatisch bijverzekeren van je kindje (als je het aanmeldt ).

@gelukkigmeisje

Optimistisch of niet, het is een reële optie. Het hoeft net zo goed niet zo te zijn, maar ik vind wel dat ik er rekening mee moet houden.

@Geogette (etc)

Helaas geen IZZ-mogelijkheden hier.

Ik ga me eens in FBTO verdiepen...
quote:duha schreef op 23 december 2010 @ 17:32:

[...]

Tot slot, niet heel onbelangrijk; veel uitgebreide verzekeringen willen een gezondheidsverklaring voor ze je accepteren. Stel dat je alleen een basisverzekering hebt en je krijgt een kindje dat niet helemaal gezond is, dan wordt het dus heel moeilijk om dat kindje een goede verzekeringsdekking te geven. Aan de andere kant, als je een heel uigebreid pakket hebt terwijl je bevalt en je kindje mankeert iets, dan is je kindje door jou automatisch verzekerd.

Maar ik beval sowieso in het ziekenhuis met medische indicatie. Dus vooralsnog zie ik nog niet echt voordelen van zo'n 500 euro per jaar extra betalen.

Hmmmz. Doe het toch maar niet denk ik.
De eigen bijdrage voor de kraamzorg is 3,90 euro per uur.

Een basiszorg is 49 uur.

Dus even rekenen of het wel noodzakelijk is om een dure aanvullende verzekering te nemen..

Voor de bevalling heb je geen kosten, aangezien deze medisch is.

Er zijn verzekeringen, IZZ, IZA, VGZ, waarbij je extra kraamzorg krijgt. Vaak 15 tot 20 uur extra. Ook weer met eigen bijdrage.

Ik werk zelf op een kraamcentrum, we merken vaak dat mensen die hiervoor in aanmerking komen er toch vanaf zien, omdat ze 49 uur voldoende vinden.

Mochten er meer uren nodig zijn om medische redenen, dan krijg je die gewoon, daar hoef je niet extra voor verzekerd te zijn.

Woon je in de Randstad dan kun je hoog en laag springen en superverzekrd zijn, je krijgt daar, ivm personeelstekort, vaak de minimale zorg van 3 uur per dag.

Moeilijk om nu te kiezen, maar dit zijn de dingen die ik voor je weet.

Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd.
Even reactie op bericht Pearle: voor bevalling kun je wel een eigen bijdrage hebben als je polyklinisch bevalt.

Ik ben recent bevallen. Kosten die niet gedekt werden:

ong 250 euro voor eigen bijdrage kraamzorg en 500 euro eigen bijdrage voor poliklinische bevalling. Volgens mij is het handig om te kijken wat je vergoed wilt krijgen ( combinatietest/ eigen bijdrage kraamzorg/ eigen bijdrage poliklinische bevalling) en dan te berekenen of een aanvullende verzekering uitkan. Achteraf gezien ( 750 euro kosten / 12 maanden= 65 euro per maand) had het voor mij wel uitgekund, omdat meeste aanvullende verzekeringen wel goedkoper zijn dan 65 euro per maand.
TO geeft aan dat ze een medische bevalling heeft, daar reageer ik op.
quote:pearle schreef op 24 december 2010 @ 17:56:

TO geeft aan dat ze een medische bevalling heeft, daar reageer ik op.Volgens mij niet hoor. Ze wil bevallen in een kraamhotel, niet in een zkh.
Ik was verzekerd bij Agis tt van de geboorte van jongste. En wat die ieder jaar doen is in juni een brief sturen dat je je aanvullend mag verzekeren per 1 juli. Dat jaar direct gedaan, was in september uitgerekend. Per 1/1 van jaar erop weeg opgezegd. Dat scheelde een hoop kosten: kolf, kraamzorg, bevalling, kraampakket. Alles vergoed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven