Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering en zwangerschap

23-12-2010 16:15 47 berichten
Mijn man en ik willen graag een kindje. Hopelijk word ik in 2011 zwanger en ga ik dan ook bevallen. Het leek me een goed idee om de zorgverzekering op onze wensen aan te laten sluiten, maar ik kom er niet uit welke ik nou moet kiezen. Ook niet na het doen van allerlei vergelijkingen op de bekende sites. En nu lijkt het me dat er op dit forum wel meer vrouwen met een kinderwens en een zorgverzekering rondneuzen...

Ik wil de beste vergoedingen voor zwangerschap, kraamzorg en bevalling (ik zou het liefst in een kraamhotel oid willen bevallen). Verder alleen een minimale tandverzekering. Heeft iemand de gouden tip? En hoeveel kost die per maand?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Suze02 schreef op 24 december 2010 @ 19:48:

[...]

Volgens mij niet hoor. Ze wil bevallen in een kraamhotel, niet in een zkh.Ik zie het, ik gooi haar door de war met Lunastar:)
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik was even niet online vanwege de kerst, maar ga me morgen op de zorgverzekering storten. Dan wordt de knoop dus doorgehakt. Fijne tweede kerstdag nog!
Een algemene vraag: is het ook nog mogelijk je aanvullend te verzekeren wanneer je reeds in verwachting bent? Ik ben ruim 6 maanden zwanger en in eerste instantie had ik al besloten niet aanvullend te gaan verzekeren. Dit omdat ik nu een combi heb qua verzekering (basispakket en alleen een tandartsaanvulliung) die je nu vrijwel nergens meer kunt sluiten, maar ik mag hem houden, omdat ik hem heb.

Nu ben ik even aan het rekenen en is het gezinspakket van Unive wellicht toch wel gunstig. Ik ga dan 37,50 voor dat pakket betalen ipv ca 16,95 die ik nu voor de tandartsverzekering ga betalen. In dit pakket zit tevens een tandartsvergoeding voor mij die vergelijkbaar is met mijn huidige aanvulling 500,- per jaar). Daarnaast dekt hij dan ook het kraampakket en de bevalling in het ziekenhuis zonder medische noodzaak (ik weet al dat ik in het ziekenhuis wil bevallen en vooralsnog heb ik geen medische noodzaak en uiteraard hoop ik dat dat zo blijft). In het ziekenhuis bevallen (zonder noodzaak) kost nl 192,- per dag. Je bent er al snel 2 dagen (als de bevalling bv net in de avond inzet) waardoor dit al bijna 400,- kost. Kraampakket erbij en eigen bijdrage kraamzorg, ben je zo een 500,- verder. Aan premie kost het me ca 240,- meer tov alleen tandartsaanvulling. Dus dat is wel lonend leek me. Alleen vraag ik me af of ik dit als zwangere nog wel kan sluiten. heb ze al gemaild, maar misschien dat iemand er hier ervaring mee heeft (we blijven sowieso bij unive. Die is kostentechnisch voor ons erg gunstig door aanvullende kortingen)

En daarnaast wat dekkingen die wellicht wel nuttig zijn met een kleine.

Maar als ik me dan nu nog aanvullend zou kunnen verzekeren. Is het dan wel mogelijk om mijn man de huidige combi te laten houden, of moet die dan ook naar het gezinspakket?
Frutje, ik weet niet hoe lang jullie al bezig zijn met 'zwanger worden'. Maar als je nu net gestopt bent met anticonceptie, moet je wel binnen een maand of 3 zwanger zijn wil je idd in 2011 ook bevallen (of later zwanger zijn en je kindje moet veel te vroeg komen, maar dan is een ziekenhuisbevalling al een automatisch gevolg).

Hoewel het natuurlijk goed is dat je hier vast over nadenkt (en gun ik je van harte dat je snel zwanger bent), vind ik het vrij optimistisch gerekend. (bij velen duurt het iets langer, zeker als je bv net gestopt bent met de pil).
Dubbel....
DTJ je mag nu gewoon wisselen.
Het is heel simpel, je kan alleen en altijd per 1 januari wisselen van pakket. Niet eerder.
Waar kun je opzoeken wat een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak kost?
Vriendin heeft dezelfde situatie als TO en heeft het onlangs uitgezocht. Bedenkt dat heel veel dingen in het basispakket zitten of prima zelf te bekostigen zijn. Een kraampakket is 30 euro (gewoon te koop of te bestellen bij de apotheek). Eigen bijdrage kraamzorg is 4 euro per uur. Op internet kan je kijken voor hoeveel uur je in aanmerking zal komen. Totale kosten zijn niet al te hoog.

Het enige wat echt duur is is een ziekenhuis bevalling zonder medische indicatie (of een kraamhotel etc).

Vriendin wil dit gaan doen en woont in de randstad. In dat geval heeft Zilveren Kruis contracten met een aantal geboortecentra (in of bij grote ziekenhuizen). Als je daar gaat bevallen krijg je een volledig vergoeding (anders maar 50%).
Als het goed is staat dat in de voorwaarden van je verzekering. Maar ook veel ziekenhuizen hebben het op hun website staan (onder DBC's).
Ik heb me nu per 1 januari toch maar aanvullend verzekerd.

Mikske, dit staat in het dekkingsoverzicht van de maatschappij. Bij unive geven ze aan dat ik dan 192,- per dag zou moeten betalen.

Flowerxxx: het basispakket is toch overal hetzelfde? Dus hoe kan het dan dat als je alleen een basispakket hebt bij zilveren kruis, je dan opeens zonder medische indicatie wel een volledige vergoeding zou krijgen...?????

Ik heb me hier onlangs ook uitgebreid in verdiept en het is idd zo dat de meeste kosten wel te overzien zijn. Alleen maak ik dus gewoon simpel een rekensommetje wat ik vergoed krijg van de zaken waar ik dus zo goed als zeker een beroep op ga doen en wat ik daarvoor aan premie meer moet betalen. En dan weet ik voor komend jaar, dat ik die premie er ruimschoot uit haal (tenzij ik opeens allerlei medische indicaties zou krijgen waardoor de ziekenhuisbevalling onder de basisverzekering gedekt is, maar daar hoop ik niet op).
Ik vind het ook echt belachelijk bedacht; je vooraf alvast extra verzekeren. Dan moet je dus binnen 3 maanden zwanger worden... nou succes!

Maar je kunt je bij de meeste verzekeringen tussentijds opwaarderen hoor. Enne... wat gaat die zorgverzekering allemaal vergoeden? Als je de extra premie spaart, kun je de ziekenhuis bevalling (als die niet medisch is) zelf betalen.
quote:Paque_ schreef op 27 december 2010 @ 08:28:

Het is heel simpel, je kan alleen en altijd per 1 januari wisselen van pakket. Niet eerder.Bij Agis wel hoor. Die deden mij de afgelopen 3 jaar in mei/juni een aanbod om een aanvullende verzekering af te sluiten.
Bij cz waar ik nu nog bij zit staat alleen dat ze tot 111,- (ongeveer dat bedrag) vergoeden en wat daarboven komt moet je zelf betalen, plus sowieso een eigen bijdrage van 15,-nogwat per dag geloof ik. Zal een kijken of ik het kan vinden hoe het bij FBTO zit.
Oh ja... ik was bij ohra verzekerd. Kon midden in het jaar (kan alleen bij zwangerschap) mijn verzekering verhogen. Ik kreeg toen tot 200 euro zwangerschapscursus vergoed. En als een van de weinige verzekeringen een prenatale screening (zo'n nekplooimeting) vergoed. Maar dat moet je maar net willen gebruiken. Ik wilde een niet-medische bevalling in het ziekenhuis, maar werd een thuis bevalling. Dus dat heb ik de verzekering dan weer bespaard.
Vanmorgen even bij de verloskundige nagevraagd. Poliklinisch bevallen zonder medische noodzaak kost hier 400,-

Hiervan krijg ik 192,- vergoed uit het basispakket (volgens mail FBTO) en 200,- vanuit de aanvullende module. Dus ik hoef nagenoeg niets zelf te betalen.

Kraamzorg hoef ik maar het minimum van 24 uur dus de kosten eigen bijdrage vallen ook erg mee. De aanvullende module kost me geloof ik iets van 4,- per maand dus dat haal ik er zeker uit, helemaal omdat ik de module door het hele jaar heen aan of uit kan zetten.
Bedankt voor jullie reacties. De keuze is op FBTO gevallen. mede omdat ik later nog de module gezinsplanning 'aan kan zetten'.

Succes allemaal!
Frutje, wij hadden dit jaar ook de module gezinsplanning. T is erg goed bevallen zeg maar.. Vergeet overigens niet een pretecho te laten maken, die krijg je nl ook 1x vergoed!
Je moet vooral afvragen wat verstandig is.

Ik ben bij Groene land verzekerd (nu zilveren kruis) heb een basisverzekering en een 3 sterren tandarts verzekering.

Ik ben zwanger en wanneer ik aanvullende verzekering 4 sterren neem bij mijn basisverzekering dan ben ik meer geld kwijt dan wanneer ik het gewoon cash betaal.

Voorbeeldje:

Met 4 sterren aanvullend krijg je een kraampakket + wanneer je in zkh wil bevallen wordt dit volledig vergoed.

Met een gewoon basisverzekering krijg je geen kraampakket en zkh bevalling moet je 170 euro zelf betalen.

Reken eens uit wat je aanvullende verzekering 1 jaar kost en wat het kost wanneer je alleen het kraampakket (geloof 35 euro ofzo) en die 170 euro zelf moet betalen. Ik kom dan ruim gerekend op 250 euro eigen kosten.

Mijn aanvullende 34sterren verzekering gaat veel meer kosten namelijk zeker 30 euro per maand meer dat x 12 = 360 euro

Dan betaal ik liever die 250 euro dan elke maand 30 euro.

Kraamzorg krijg ik met mijn basisverzekering gewoon de 48 uur.
Zespri, dat rekensommetje heb ik dus ook gemaakt en bij mij valt dat heel anders uit. Mijn aanvullende pakket is 240,- meer per jaar. Maar de vrijwillige ziekenhuisbevalling kost 192,- per dag. Reken dat je er 2 dagen bent (als ik er langer ben ga ik er vanuit dat het medische noodzaak is en dus soqwieso gedekt) dan haal ik het alleen daarmee er al uit. Tel daarbij het kraampakket op (ca 30,-).

Verder krijg je wel de kraamzorg vergoed uit het basispakket, maar geldt hiervoor een eigen bijdrage per uur van 4,-. Bij 24 uur kraamzorg (het absolute minimum) is dit toch al 100,- en dat wordt dus gedekt onder de aanvullende module.

Wel blijf ik het apart vinden dat een vrijwillige ziekenhuisbevalling bij verschillende verzekeringsmaatschappijen vanuit het basispakket zulke verschillende eigen bijdragen kent....
Frutje is al een tijdje bezig hoor (zie topic: zwanger worden vanaf de herst 2010, deel 2). Het zou geweldig zijn om binnen de komende 3 maanden zwanger te worden.

Wij zijn ook al een paar maanden bezig en hopen komend jaar zwanger te worden én te bevallen. Ik heb niet extra gelet op kraamzorg en bevalling e.d. Naar mijn idee weegt de extra premie niet op tegen de extra kosten.
@abcdefg

Dat zou zeker geweldig zijn. Ik hoop het ook voor jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven