Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:07:

[...]

Ze zijn zwart met een bontrandje. En een zilverachtig merklogo.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:07:

Ik heb dan wel geen kinderen, maar ik snap TO wel, want de dingen die zij ordi vindt (behalve Hello Kitty) vind ik ook verschrikkelijk lelijk en dus zou mijn kind het zeker gedurende haar lagere schooltijd niet mogen dragen.

Daarna zou ik de teugels iets laten vieren, maar wel hopen dat ik haar dan al zo gebrainwashed had dat mijn smaak haar smaak was geworden .Mijn zoon heeft idd al redelijk dezelfde smaak als ik, niet altijd natuurlijk want Cars hoeft van mij ook niet, maar die kiest zelfs voor mij weleens kleding uit en heel vaak nog dingen die ik dan echt leuk vind ook. Dan zegt ie "ja, jij hebt toch heel vaak zoiets aan?" Dus over het algemeen nemen kinderen jouw smaak denk ik wel redelijk over.
Am Yisrael Chai!
Ik ben trouwens verbaasd over de tolerantie van sommige dames ten opzichte van de kleding die TO noemt. Mogen jullie jonge dochters dan echt in een glimlegging, schoudertop met glitteropdruk en wat al niet meer?
quote:Evidenza schreef op 23 december 2010 @ 18:10:

[...]

Dat is geen antwoord he. Dat klinkt nl best stoer en jongensachtig. Maar wat als ze overduidelijk meisjesachtig waren, roze met glitters en roze boa bont?Haha, ze zijn ook stoer hoor, zelfs de verkoopster gaf verbaasd toe dat ze ze misschien wel leuker voor jongens vond dan voor meisjes. Als het Lelli Kelly laarzen waren geweest dan had ik wel gewoon gezegd dat mama die niet zo mooi vond, hoor. Maar zoon vind alles wat naar roze riekt sowieso stom, zelfs als het wél gewoon voor jongens is. Roze is niet stoer.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:11:

[...]

Mijn zoon heeft idd al redelijk dezelfde smaak als ik, niet altijd natuurlijk want Cars hoeft van mij ook niet, maar die kiest zelfs voor mij weleens kleding uit en heel vaak nog dingen die ik dan echt leuk vind ook. Dan zegt ie "ja, jij hebt toch heel vaak zoiets aan?" Dus over het algemeen nemen kinderen jouw smaak denk ik wel redelijk over.Dat mag ik hopen, want zo'n snolletje in wording als TO beschrijft lijkt mij echt een drama en daar zou ik me heftig tegen verzetten. Dan maar een snob.
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:06:

[...]

Lief dat je dat zegt, maar zo moeilijk is dat niet, hoor. Zoals Poezewoes ook al zei heeft je kind van zichzelf een bepaalde uitstraling en als het goed is ben je daar sowieso verliefd op, of ie nou in een paars Teletubbie pak rondhobbelt of in de allerduurste ubercorrecte hippe kindermerken. Ik vind kleding leuk omdat mijn kind erin zit, en niet andersom. Tuurlijk heb je wel een bepaalde smaak (zo heb ik bijvoorbeeld niks met doodshoofden of andere depressieve afbeeldingen of teksten), maar over het algemeen ga je ook de dingen het leukst vinden die je kind het mooist staan of waar het de gelukkigste uitstraling in heeft.

Ik vind het gewoon leuk om te lezen dat sommige ouders wel gewoon in staat zijn hun kind zichzelf te laten zijn/worden.

Ik heb dat zelf niet meegekregen en daarom sta ik er misschien meer bij stil als andere ouders wel gewoon liefdevol met hun kinderen omgaan.

Ja, klinkt misschien sentimenteel maar ik kan daar gewoon van genieten, het geeft de burger moed zullen we maar zeggen.
Ik sla stijl achterover van de redenen van TO, denken aan wat de buurt of wat "men" wel niet denkt van het totaal plaatje.

Terwijl puberzoon en dochter wel alto en gothic mogen. Idioot

Ik heb aan de ene kant bijna op de grond gelegen van het lachen en aan het eind van het topic kwam bij mij het besef dat doordat ik nooit echt kleding geld heb gehad en ik altijd aan moest wat werd uitgezocht ik eigenlijk nog steeds niet weet wat wel en niet bij elkaar staat. Ik trek maar wat aan.

Geen idee waar je kleren koopt, vind er geen hol aan omdat ik het ook gewoon niet kan.

Ik had 1 vriendin en zij was erg mode freak en als ik met haar ging stadten kwam ik altijd wel met een zak kleren terug.

Niet altijd hetzelfde zwarte vest met zwarte spijkerbroek want dat kan nu eenmaal bij elkaar.

Moraal; Laat haar lekker uitzoeken en begeleidt haar erin. Laat haar zien en beargumenteer wat wel en niet kan. Zo help je haar en druk je haar niks door dr strot.

En laat de buren, de moeders op schoolpleinen en dergelijke je een zorg zijn. Je schaamt je toch ook niet voor je puberzoon en dochter??
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:13:

Ik ben trouwens verbaasd over de tolerantie van sommige dames ten opzichte van de kleding die TO noemt. Mogen jullie jonge dochters dan echt in een glimlegging, schoudertop met glitteropdruk en wat al niet meer?

Wie bedoel je?

Mijn dochter mag geen schoudertop nee. Ik trek de grens bij sexy kleding, schreef ik al. Het moet wel kinderkleding blijven. En dat zie ik de meesten hier schrijven dus vandaar dat ik even benieuwd ben naar wie je nu bedoelt.
Waar ik me eigenlijk over verbaas is hoe vroeg sommige kinderen al met mode bezig zijn. Ik hoorde laatst van een vriendin dat haar zoontje van vier al aankwam met bepaalde eisen voor schoenen want dat droeg iedereen in zijn klas. (Heeft ie trouwens niet gekregen).

Vroeguh.. toen ik klein was, was ik helemaal niet zo met mode bezig. Ik kan me alleen herinneren dat ik als meisje geen rokje wou want daar kon je niet goed in buitenspelen. Mijn modebesef kwam pas toen ik naar de middelbareschool ging.

Hadden jullie dat vroeger ook, of waren jullie op de basisschool ook al bezig met kleding?
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:14:

[...]

Dat mag ik hopen, want zo'n snolletje in wording als TO beschrijft lijkt mij echt een drama en daar zou ik me heftig tegen verzetten. Dan maar een snob.Nou nou, snolletje in wording, beetje minder mag ook wel hoor. Meisjes van die leeftijd die houden nou eenmaal van lelijk en glitterig en schreeuwerig, en van dingen als gifgroene nagellak en lipglossmetaardbeiensmaak. Over twee jaar is ze daar te blasé voor en dan zou TO willen dat haar dochter nog zo heerlijk ongeremd was dat ze geen idee heeft dat ze voor lul loopt. Laat die kinders toch, ze moeten al zoveel.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:14:

[...]

Haha, ze zijn ook stoer hoor, zelfs de verkoopster gaf verbaasd toe dat ze ze misschien wel leuker voor jongens vond dan voor meisjes. Als het Lelli Kelly laarzen waren geweest dan had ik wel gewoon gezegd dat mama die niet zo mooi vond, hoor. Maar zoon vind alles wat naar roze riekt sowieso stom, zelfs als het wél gewoon voor jongens is. Roze is niet stoer.Ik durf zomaar te wedden dat ze mijn dochter ook zouden staan, bij een rokje. En dat als ze naast jouw zoon zou staan, dat niemand het idee zou hebben dat ze dezelfde schoenen aan hebben.
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:14:

[...]

Haha, ze zijn ook stoer hoor, zelfs de verkoopster gaf verbaasd toe dat ze ze misschien wel leuker voor jongens vond dan voor meisjes. Als het Lelli Kelly laarzen waren geweest dan had ik wel gewoon gezegd dat mama die niet zo mooi vond, hoor. Maar zoon vind alles wat naar roze riekt sowieso stom, zelfs als het wél gewoon voor jongens is. Roze is niet stoer.

Het is nog steeds geen antwoord hoor. Heb de rest van de discussie niet gelezen, maar op de laatste pagina zag ik wat sneren naar TO voorbijkomen.

Anyway, diner is served, zal me straks nog eens in de discussie verdiepen. Maar ik mag toch hopen dat moeders zich niet laten leiden door de smaak van een 8 jarige die een driftbui opvoert en dan toegeeft onder het mom van "ja, een kind heeft een eigen identiteit he". Ja, of moeder geen ruggegraat.
quote:Poezewoes schreef op 23 december 2010 @ 18:17:

[...]

Wie bedoel je?

Mijn dochter mag geen schoudertop nee. Ik trek de grens bij sexy kleding, schreef ik al. Het moet wel kinderkleding blijven. En dat zie ik de meesten hier schrijven dus vandaar dat ik even benieuwd ben naar wie je nu bedoelt.Geen idee, ik heb niet op namen gelet, maar ik proefde een "laat haar lekker haarzelf zijn"-tendens en ik vroeg me dus af hoever dat zou gaan.

[...]

Dat mag ik hopen, want zo'n snolletje in wording als TO beschrijft lijkt mij echt een drama en daar zou ik me heftig tegen verzetten. Dan maar een snob.

En dat kon nu wel eens precies de reden zijn waarom TO's dochter het per se wil. Verzet is niet voorbehouden aan peuters en pubers.

Verzet plegen heel veel kinderen met weinig keuzevrijheid. Openlijk, of stiekem.
quote:fashionvictim schreef op 23 december 2010 @ 18:18:

[...]

Nou nou, snolletje in wording, beetje minder mag ook wel hoor. Meisjes van die leeftijd die houden nou eenmaal van lelijk en glitterig en schreeuwerig, en van dingen als gifgroene nagellak en lipglossmetaardbeiensmaak. Over twee jaar is ze daar te blasé voor en dan zou TO willen dat haar dochter nog zo heerlijk ongeremd was dat ze geen idee heeft dat ze voor lul loopt. Laat die kinders toch, ze moeten al zoveel.Ja dat oogt als een snolletje, ik zeg niet dat ze innerlijk zo is, maar haar uiterlijk geeft dan wel het verkeerde goedkope signaal af. Ik zou haar zeker niet haar gang laten gaan, een glittersjaal of ballerina's is meer dan zat.
Jeetje. Vol verbazing ongeveer dit topic gelezen. Ik heb nog nooit gehoord van (bijna) alle winkels en merken die hier worden genoemd. Echt geen idee (gelukkig) wat ze zouden 'uitstralen', loop gewoon ergens naar binnen en koop wat als ik iets leuk vind. Hoef gelukkig ook geen vrienden te zijn met/indruk te maken op mensen die wél om merken en winkels geven. Wat lijkt me het ingewikkeld en vermoeiend om me dáármee bezig te houden.

Dochter (is nu nog klein) mag later, inderdaad binnen de grenzen van het betamenlijke en betaalbare, lekker aan wat ze zelf wil. Wat scheelt dat een hoop gezeur.

[...]

Dat mag ik hopen, want zo'n snolletje in wording als TO beschrijft lijkt mij echt een drama en daar zou ik me heftig tegen verzetten. Dan maar een snob.

Maar iris, haar dochtertje is acht. Die heeft nog geen benul van wat snollige kleding is. Zij kleedt zich zo omdat klasgenootjes dat doen en misschien ook omdat ze een popidool heeft die zich zo kleedt. En niet te vergeten haar moeder zelf. TO gaf zelf ook aan in rokjes te lopen met laarzen. Dat alles wil ze imiteren.

De lading die wij echter als volwassenen aan bepaalde kleding geven heeft zij nog geen besef van.
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:20:

[...]

Geen idee, ik heb niet op namen gelet, maar ik proefde een "laat haar lekker haarzelf zijn"-tendens en ik vroeg me dus af hoever dat zou gaan.Nou, zover dus. Bij mij althans.
quote:Poezewoes schreef op 23 december 2010 @ 18:21:

[...]

En dat kon nu wel eens precies de reden zijn waarom TO's dochter het per se wil. Verzet is niet voorbehouden aan peuters en pubers.

Verzet plegen heel veel kinderen met weinig keuzevrijheid. Openlijk, of stiekem.Niet als je al vroeg de discussie niet aan gaat. Mijn zus heeft bijv. een zeer duidelijke stem in de kleding van mijn nichtje en die mag nu (bijna 12 jaar) pas wat dingen helemaal zelf uitkiezen, de rest doen ze samen. Zonder protest.
quote:Liselotte4 schreef op 23 december 2010 @ 18:22:

[...]

Maar iris, haar dochtertje is acht. Die heeft nog geen benul van wat snollige kleding is. Zij kleedt zich zo omdat klasgenootjes dat doen en misschien ook omdat ze een popidool heeft die zich zo kleedt. En niet te vergeten haar moeder zelf. TO gaf zelf ook aan in rokjes te lopen met laarzen. Dat alles wil ze imiteren.

De lading die wij echter als volwassenen aan bepaalde kleding geven heeft zij nog geen besef van.Dat weet ik, maar ik weet dat wel en ik moet er naast lopen.
Ik heb niet alles gelezen, dus ik zal wel ergens mosterd zijn.

Meestal koop ik kinderkleding zonder mijn zoons erbij, en ik hoor eigenlijk nooit klachten over wat ik meeneem.

Als ze mee zijn willen ze het liefst shirts met spiderman of casr erop en wat mij betreft mogen ze dat ook best hoor. Zij vinden dat mooi en zij moeten ermee lopen dus waarom niet?

Heb ooit eens ergens gehoord van een of andere antroposofische moeder dat haar kinderen alleen witte hemdjes en onderbroekjes mochten dragen. Tja, denk ik dan....

Laats was ik kerstkleren met mijn jongste aan het shoppen en toen heb ik wel een duidelijke grens aangegeven waar hij uit mocht kiezen. (Hij wilde het liefst een soort spidermanpak).

Ik hem hem gewoon de keuze uit 4 overhemdjes en een aantal broeken gegeven. In de paskamer nog een giletje erbij gedaan, nee dat vond hij niet mooi dus die werd het niet.

Mijn oudste zoon heeft een soort hang naar roze en glitters, maar daar trek ik de grens. Hij is al niet een erg weerbaar kind, laat staan als hij met een Dora-tshirt naar buiten gaat. Ergens wel jammer want dat hele jongens-meisjes gedoen boeit hem niet. Hij vind die glitters gewoon mooi.
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:13:

Ik snap de groeiende intolerantie jegens glans en glitter dan weer niet.

Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
quote:Poezewoes schreef op 23 december 2010 @ 18:24:

[...]

Nou, zover dus. Bij mij althans.

dat klinkt heel redelijk. Het dochtertje van TO wil echter wel "grote mensen"-kleding aan. Wat dan?

Dit is overigens een algemene vraag.
quote:Mazou schreef op 23 december 2010 @ 18:26:

[...]

Ik snap de groeiende intolerantie jegens glans en glitter dan weer niet.

Wat is daar in hemelsnaam mis mee?Je hebt glitter en glitter . Een T-shirt met een schattig hondje met glitter vind ik best leuk, maar een rode glitter top weer niet.
quote:iris1969 schreef op 23 december 2010 @ 18:24:

[...]

Niet als je al vroeg de discussie niet aan gaat. Mijn zus heeft bijv. een zeer duidelijke stem in de kleding van mijn nichtje en die mag nu (bijna 12 jaar) pas wat dingen helemaal zelf uitkiezen, de rest doen ze samen. Zonder protest.

Ook als dat snollige kleding is?

Niet alle kinderen zijn gelijk. Niet ieder kind heeft een uitgesproken voorkeur voor kleding. De één zal dus wel met moeders smaak meegaan, de ander niet. En het gaat hier dus om de kinderen die niet met moeders smaak mee gaan. Niet alles is opvoeding, een kind heeft ook een eigen persoonlijkheid. Je past je opvoeding aan aan je kind, niet je kind aan je opvoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven