Werk & Studie alle pijlers

Bijverdienste

25-12-2010 19:54 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel woon ik nog thuis.

Sinds het bij mij begint te kriebelen om als single op mezelf te gaan wonen, ben ik zwaar aan het nadenken over mijn financiële mogelijkheden.

Ik heb een goede job, met een degelijk maandinkomen, maar wie als single een huis wil kopen, zal toch voor wat extraatjes moeten zorgen, vrees ik...

OHJA, en van huis uit moet ik niet veel verwachten. Heb 3 broers en 2 zussen :D

Oplossing: Een bijbaantje? ...alle beetjes helpen.

Nu vraag ik aan jullie tips of ideeën voor een mooie bijverdienste.

Of zijn er misschien andere oplossingen? Hoe zien jullie de toekomst?

PS:

Prostitutie zegt me niks en tegenover van die typische bijverdienste-bedrijfjes die veel online reclame maken ("Verdubbel nu je inkomen" blablabla) sta ik nogal wantrouwig.
quote:layla1969 schreef op 25 december 2010 @ 21:45:

Zo te lezen woont TO in België ?grootste deel van de tijd
quote:nlies schreef op 25 december 2010 @ 20:36:

Waarom kopen, en niet huren?

Verder, jezegt niet hoe hoog je inkomsten zijn, hoeft ook niet, maar misschien verdienen je ouderw wel bovenmodaal, en lijkt daardoor jouw inkomen erg laag.

Terwijl dat in vergelijking met anderen best wel mee kan vallen

Omdat ik huren pas echt geld wegsmijten vind. Voor hetzelfde bedrag waarvoor je iets huurt, kan je maandelijks je lening afbetalen. Ik denk dan aan 500-600 euro.

En mijn inkomen is best OK, maar 'de maatschappij' en 'mijn omgeving' geven me de indruk dat ik niet met beide voeten op de grond sta als ik het idee heb om een huis te kopen. De mensen die het afkeuren zijn meestal wel degene die zelf nog huren of thuis wonen...

Ik heb zoiets van: als de bank mij een degelijke lening toestaat, dan zal het wel verantwoord zijn zeker. Zij gaan me geen lening geven waar ze zelf geen vertrouwen in hebben.

Bovendien moet ik eerst maar eens met de bank gaan praten... Het zou wel eens zwaar kunnen tegenvallen :-).
quote:kitty elastic schreef op 25 december 2010 @ 20:36:

hou er ook rekening mee dat voor je 2e ( witte ) baan je meer belasting betaald.bah
Daar vergis je je sterk in. Waardoor denk je dat o.a deze crisis is ontstaan? Juist ja, banken die te hoge hypotheken uitgaven. Een maximale hypotheek nemen is gewoon zwaar onverstandig. Je weet nooit wat de toekomst brengt qua werk en qua mogelijke ziekte. Het is dan fijn om niet meteen in gebreke te blijven. Zeker gezien je "ziektegeschiedenis" zou ik heel hard nadenken of je dit wel moet doen.

En dat huren weggegooid geld is, zo kun je het zien. Maar bedenk eens hoeveel geld je weggooit aan de rente die je betaalt voor je hypotheek. Je maandbedrag is echt niet alleen maar aflossing. Bovendien moet je ook rekening houden met de onderhoudskosten van je huis. Met een huurwoning heb je die niet.

Laat je in ieder geval goed informeren door een onafhankelijk adviseur.
quote:Zwuppeliennn schreef op 25 december 2010 @ 21:07:

Het lijkt me vrij onverstandig om een huis op baan+bijbaan te kopen. Zeker gezien de moeite die je af en toe met je hoofdbaan hebt. Dat is een garantie om jezelf financieel de shit in te helpen.

Heb je al naar huurwoningen gekeken? Of eerst een boel sparen zodat je een stuk eigen geld in het huis kan stoppen.

Ja, ik heb vorig jaar zitten uitkijken naar huren. Enkele appartementen bezocht en enkele aan mijn neus laten voorbij gaan...

Achteraf gezien heb ik er geen spijt van dat het toen niet is doorgegaan, want ondertussen heb ik weer een jaar kunnen sparen.

Ik betaal liever maandelijks mijn lening af bij de bank, dan dat ik huurgeld moet 'afgeven' waar ik uiteindelijk niets aan overhoud.

Ik ben eens benieuwd wat mijn adviseur bij de bank zegt.
Ik zou niets gaan kopen als je nu al niet eens een hypotheek van 130.000 kunt krijgen en om aan dat bedrag te komen een extra bijbaan zou moeten hebben. Onderhoud aan een huis is duur. Ik weet niet of je in NL woont, maar dan kun je gewoon huurtoeslag krijgen, mits je niet teveel verdient (en onder de 23 jaar een lagere grenshuur).
Die investering is tegenwoordig niet meer zo zeker Apollon. Ik begrijp je gevoel wel, maar je verstand zou toch echt iets anders moeten zeggen. Ik zeg niet dat je niet kan kopen, maar weeg alle voordelen en nadelen tegen elkaar af zonder die roze bril op je neus.
quote:Apollon schreef op 26 december 2010 @ 12:45:

[...]

jaOk, geen huurtoeslag in Belgie neem ik aan?
Onder de 23 kan je ook huurtoeslag krijgen. Dan mag de kale huur alleen niet boven een bepaald bedrag uit komen. Dat bedrag is dacht ik 300 euro lager dan wanneer je boven die 23 bent.
Wat hou je wit over aan een bijbaan vraag ik me af?

is dat de moeite waard?
quote:Zwuppeliennn schreef op 26 december 2010 @ 13:12:

Onder de 23 kan je ook huurtoeslag krijgen. Dan mag de kale huur alleen niet boven een bepaald bedrag uit komen. Dat bedrag is dacht ik 300 euro lager dan wanneer je boven die 23 bent.Ja, maar dan moest ik nog meer typen en (van mezelf) opzoeken wat precies de bedragen zijn
Hahahaha

Als ik het even uit m'n hoofd doe is het ongeveer max. 350 en max. 650 per maand... Zal een paar euro verschillen.
Wat verdien je per maand, en kan je daar een hypotheek van betalen

Of anders gezegd, gaat een hypotheek verstrekker jou dat geld lenen?

Heb je je al eens voor laten lichten door verschillende partijen?

Ik heb zelf net een appartement gekocht 2 jaar geleden en mijn idee was dat er juist aan de appartementen rond de ¤130.000 nog best het een en ander opgeknapt moest worden.

Dan zit je ook nog met een VVE (ik ga er maar even vanauit dat je dat in Belgie ook hebt) en dat is ook iets wat elke maand terug komt

Net als het maken van een potje voor onverwachte zaken

Bij een huurhuis hoef je de huurbaas maar te bellen als er iets stuk is, bij een eigen huis moet je dat allemaal zelf betalen....

Ik vind als je het huis uit gaat eerst een paar jaar huren niet eens zo'n gek idee hoor

je kunt wennen aan een nieuw leven en als het onverhoopt volslagen misgaat is er niet echt een grote ramp aan de gang

Je zegt de huur op en kan eventueel weer terug naar huis

Bij een koophuis ligt dat wel even anders

dan zal je je huis moeten verkopen al dan niet tegen een grote restschuld....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
In Nederland staat in de meeste werkcontracten dat je geen andere verdiensten mag hebben, zonder toestemming van je werkgever. Ik weet niet hoe dit in België zit. Je werkgever zit er namelijk niet op te wachten dat jij naast je 40 uur voor hem nog tig uur werkt voor een ander, en dus wellicht veel minder energie hebt voor je eerste baan. Of dat je al je expertise die je in baan 1 hebt opgedaan gebruikt in baan 2.
Met 500 per maand aan hypotheek ben je er nog niet. Ik neem aan dat je ook in België iets als een overlijdensrisicoverzekering moet hebben. Plus de Vereniging van Eigenaren, servicekosten en een spaarpot voor werkzaamheden aan je huis.

Ik huur ook, en zou voor hetzelfde appartement minimaal het dubbele moeten gaan betalen aan hypotheek, plus nog al die andere kosten. Ik blijf dus huren, dan maar geen eigen vermogen (maar ook niet alle stress en sores) als ik oud ben. Ik leef in het nu, en geniet liever nu dan dat ik op mijn 78e (mocht ik dat halen) kan zeggen 'maar ik heb wél een eigen huis gehad'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 26 december 2010 @ 21:37:

Met 500 per maand aan hypotheek ben je er nog niet. Ik neem aan dat je ook in België iets als een overlijdensrisicoverzekering moet hebben. Plus de Vereniging van Eigenaren, servicekosten en een spaarpot voor werkzaamheden aan je huis.

Ik huur ook, en zou voor hetzelfde appartement minimaal het dubbele moeten gaan betalen aan hypotheek, plus nog al die andere kosten. Ik blijf dus huren, dan maar geen eigen vermogen (maar ook niet alle stress en sores) als ik oud ben. Ik leef in het nu, en geniet liever nu dan dat ik op mijn 78e (mocht ik dat halen) kan zeggen 'maar ik heb wél een eigen huis gehad'.Hoe zie jij jouw toekomst dan, vraag ik mij af? Levenslang huren? Ik keur het niet af hoor, maar ik zou nooit een gerust hart hebben dan. Nuja, kopen heeft dan weer andere nadelen... idd... en vandaar deze discussie dus :-).
quote:Apollon schreef op 27 december 2010 @ 00:10:

[...]

Hoe zie jij jouw toekomst dan, vraag ik mij af? Levenslang huren? Ik keur het niet af hoor, maar ik zou nooit een gerust hart hebben dan. Nuja, kopen heeft dan weer andere nadelen... idd... en vandaar deze discussie dus :-).Waarom zou je geen gerust hart hebben als je (levenslang) huurt? Serieuze vraag.
quote:Apollon schreef op 27 december 2010 @ 00:10:

[...]

Hoe zie jij jouw toekomst dan, vraag ik mij af? Levenslang huren? Ik keur het niet af hoor, maar ik zou nooit een gerust hart hebben dan. Nuja, kopen heeft dan weer andere nadelen... idd... en vandaar deze discussie dus :-).

Gut zeg, alsof je geen toekomst hebt als je huurt?

Ja, ik zal levenslang huren. Errug he?! En weet je, ik heb ook nog eens een heel gerust hart, want ik heb financieel geen enkele zorgen. Ook ik hou geld over (want geen hypotheek, VVE, overlijdensrisicoverzekering en potjes voor groot onderhoud) waarvan ik weer heel veel leuke dingen doe, wat mijn geruste hart nóg blijer maakt.

Waarom zou jij géén gerust hart hebben als je een huis huurt??
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het altijd zo raar dat mensen huur betalen zien als geld weggooien. Het is niet geld weggooien, het is betalen om ergens te wonen, want wonen is niet gratis.

Als je een hypotheek hebt betaal je niet alleen aflossing hoor, maar ook iedere maand rente. Waarom voelt dat minder als geld weggooien dan huur betalen?
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik heb idd nu (huurwoning) juist géén zorgen en een zeer gerust hart. Wij hebben in een half jaar tijd al houtrot, een kapotte CV en schilderwerk aan de gehele woning gehad, en gelukkig niets voor hoeven te betalen uiteraard. Een hypotheek voor zo'n ruime eengezinswoning is voor ons niet te doen; dan zijn we maandelijks incl VvE, belastingen, verzekeringen, etc, tegen het dubbele kwijt aan wat we nu aan huur kwijt zijn.
Waarom zorgt huren volgens jou voor een ongerust hart Apollon? Wat gebeurt er als je huurt?
Ik weet natuurlijk niet hoe dat in Belgie werkt maar in Nederland nemen de banken een bijbaan naast een fulltimebaan niet mee voor het toetsinkomen.
Vind je het niet fijn om iets meer vrijheid te hebben, dan wanneer je een huis koopt?

Stel je woont in een buitenwijk van de stad (zoals je ongeveer schetst) en het blijkt toch niet echt wat voor je te zijn, wonen in de stad... dan heb je het al gekocht.

Of: Je geeft aan wel graag een relatie te willen. Stel dat je toekomstige geliefde een eind bij je vandaan woont, dan heb je niet zozeer de vrijheid om op korte termijn dichter bij elkaar te gaan wonen, als je aan je koopwoning vast zit.

Ik zou op jonge leeftijd liever kiezen voor huren. Zeker als het financieel passen en meten gaat worden, zoals jij aangeeft.
Als je geen huis kunt huren op je reguliere baan, dan kun je het allemaal wel fijner vinden (kopen), maar dan gaat het gewoon niet.

Ja, of je ouders moeten garant willen staan, misschien kan je dan nog kopen. Maar dan nog kan je je afvragen of je dat moet willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven