Gezondheid alle pijlers

Gezond willen leven, maar het lukt gewoon niet!!!

29-12-2010 10:30 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil zooooo graag gezond leven en dan vooral qua voeding. Maar het lukt me echt niet. Elke dag denk ik: 'En morgen ga ik beginnen met voldoende fruit eten, voldoende water drinken, gezonde tussendoortjes nemen etc.'. Maar als het dan 'morgen' is neem ik toch weer boterhammen met hagelslag, koek en chocola tussendoor en 's avonds toastjes. Ik kook wel 5 dagen in de week, dus dat is eigenlijk het enige wat ik goed doe.

Ik heb fruit in huis, maar gooi het met dezelfde gang weer weg, ik heb best gezonde dingen in huis, maar raak het bijna niet aan.

Ik heb namelijk ook geen overgewicht, kan eten wat ik wil maar kom gewoon niet aan!! Maar ik ben nu 30 en er zitten toch hart en vaatziekten in mijn familie en dat vind ik best eng.

Ik heb een dochter van 7 maanden en haar verzorg ik wel goed hoor. Maar om vers fruit voor haar te maken en verse groenten heb ik ook gewoon geen zin, dus koop ik potjes voor haar.

Ik sta ingeschreven bij een sportschool en de ene week kom ik er 3 keer, maar zoals nu ben ik al weer 2 maanden niet geweest.

Weet iemand hoe ik mijn leefwijze kan veranderen?? Ik ben op de een of andere manier gewoon te moe en futloos om te veranderen.

Help!!
quote:Lieke80 schreef op 29 december 2010 @ 10:30:

Weet iemand hoe ik mijn leefwijze kan veranderen?? Ik ben op de een of andere manier gewoon te moe en futloos om te veranderen.

Je bent waarschijnlijk moe en futloos door een minder gezond eetpatroon. Gewoon jezelf een schop onder je kont geven, als je het ECHT "zoooo graag" wilt. Een mandarijntje in je tas stoppen en 'savonds met verse groente koken is echt het werk niet.
Geen ongezonde dingen in huis hebben!
Ik ben het met Hanneke eens. Het gevolg , ligt hem in de oorzaak , waar dat weer een gevolg van is.

Als je begint met verse groente en vers fruit, dan komt de fut vanzelf en je kan stoppen met al die ongezonde zaken, door ze gewoon voorbij te lopen in de super.

Vind het trouwens een beetje zielig voor je kind ook, kleintjes zijn gek op zaken als mandarijntjes en dat ontzeg jij haar , gewoon omdat je te lui bent, raar hoor. Je gunt je kind toch het beste.
Als je nou eens begint met het niet meer kopen van ongezond voedsel en thuis i.p.v. het fruit de hagelslag en koeken weggooid, dan ben je al een heel eind verder.

En ik vind het ook bijzonder zielig voor je kindje dat je haar vers fruit èn verse groente ontzegt. Zij moet er nog van groeien en zich op velerlei zaken nog ontwikkelen. Ben je voor haar niet bang dat zij hart- en vaatziekten ontwikkelt?
Begin met kleine stapjes, niet alles in een keer.

Vers fruit maken voor je dochter en op dat moment ook vers fruit mee eten lijkt me een makkelijke eerste stap.
Ja tuurlijk ben ik daar bang voor Quinty. Maar zijn potjes dan echt zo slecht? En mandarijntjes, is ze daar niet nog te jong voor? Brood begint ze net pas een beetje door te krijgen hoe ze dat weg moet krijgen.

Ik probeer mezelf ook zo vaak een schop onder mijn kont te geven, maar dat lukt dan een dag of 2 en daarna kakt het weer in.

Ook gun ik mezelf de tijd niet om wat gezonds voor mezelf klaar te maken. Als de kleine op bed ligt ga ik liever het huishouden doen, dan om eens te gaan zitten en een stuk fruit te nemen bijv.
Ik herken het wel. Ongezond eten vind ik ook nog eens lekkerder dan gezond eten en dan wordt het nog moeilijker.

Maar als je echt gezonder wil gaan leven dan moet je stoppen met zeggen morgen begin ik maar overgaan tot ik begin nu!

Dus hup vanavond naar de sportschool en niet morgen en nu een stuk fruit pakken in plaats van een koek.
quote:Lieke80 schreef op 29 december 2010 @ 10:59:

Ja tuurlijk ben ik daar bang voor Quinty. Maar zijn potjes dan echt zo slecht? En mandarijntjes, is ze daar niet nog te jong voor? Brood begint ze net pas een beetje door te krijgen hoe ze dat weg moet krijgen.

Ik probeer mezelf ook zo vaak een schop onder mijn kont te geven, maar dat lukt dan een dag of 2 en daarna kakt het weer in.

Ook gun ik mezelf de tijd niet om wat gezonds voor mezelf klaar te maken. Als de kleine op bed ligt ga ik liever het huishouden doen, dan om eens te gaan zitten en een stuk fruit te nemen bijv.Heel stom hoor: maar je eet toch ook een koekje? Wat is er meer moeite aan het eten van bijvoorbeeld een banaan (desnoods terwijl je met de andere hand stofzuigt) dan het pakken van een koekje?! Het tijd argument vind ik hier echt bizar, omdat er geen verschil is tussen het eten van iets "slechts" en iets "goeds".
Je zegt: Het lukt gewoon niet. Maar als je boodschappen doet, lukt het toch ook ongezonde zaken te kopen? Slap excuus.

Als je al weet dat er hart- en vaatziekten in jouw familie voorkomen, zou ik maar eens een cholesterol-test laten doen....

Alsof overgewicht de enige reden zijn om gezond te gaan eten/leven. Zit er misschien méér achter dan dit korte verhaaltje?

Want als je écht gezond wil zijn/leven, moet dat toch lukken? Ik ben 57 en ga op 10 januari stoppen met roken! En geloof me, dat kost ook moeite! Maar i.p.v. roken ga ik dan nog meer sporten en als klap op de vuurpijl nóg beter op mijn voeding letten. Want stoppen met roken betekent andere stofwisseling en waarschijnlijk ook aankomen.

En mandarijntjes kopen is toch niet zo moeilijk voor je kindje? Of een appel schillen?
Probleem is dat niemand zeker weet wat gezond leven is en de wetenschappers die uitsluitsel zouden moeten kunnen geven hebben allemaal hun eigen belangen.

Over het algemeen geldt dat je niet uitsluitend de hele dag alleen alcohol en snoepgoed moet eten want dan kan je bekende onomkeerbare schade oplopen en dat je niet de hele dag in je bed moet liggen want daar kan de bloedsomloop slecht tegen.

Verder moet je doen waar je je goed bij voelt. Jezelf dwingen om naar een sportschool te gaan werkt niet, omdat er kennelijk een reden is waarom je het niet prettig vindt. En dat moet je serieus nemen.

Ook gun ik mezelf de tijd niet om wat gezonds voor mezelf klaar te maken. Als de kleine op bed ligt ga ik liever het huishouden doen, dan om eens te gaan zitten en een stuk fruit te nemen bijv.

Je kan de velletjes van de mandarijntjes afhalen en dan hou je alleen zacht vruchtvlees over, dus dat is het punt niet.

Kinderen leren nieuwe smaken kennen en daardoor leren de hersenen wat wat precies is en waar het goed voor is. Als ze dan later ouder is , krijgt ze vanzelf trek in iets wat ze nodig heeft op dat moment. Door haar groot te brengen op Olvarit, leert ze die smaken niet echt kennen en krijg je kans op een volwassene die eerder grijpt naar gemaksvoedsel.

Het is een ingewikkeld verhaal, maar het is het beste voor een kind om met verse producten op te groeien, dan lust het later alles wat je haar ooit hebt voorgezet en met dergelijke gezondheidsklachten in de familie , zou ik daar nu al rekening mee gaan houden.
Geen ongezonde dingen kopen. Dan moet je wel aan de gezonde dingen beginnen. Wat strenger zijn voor jezelf als je tenminste écht gezonder wil gaan leven. Je ziet er zelf de noodzaak niet van in en daarom lukt het niet.

{Quote van namma}: En mandarijntjes kopen is toch niet zo moeilijk voor je kindje? Of een appel schillen? {einde quote}

....en wat dacht je van een banaan. Koop anders leuke spulleltjes waarmee je het fruithapje kan maken. Ik geloof dat tupperware van die simpele dingen heeft die ook nog makkelijk zijn schoon te maken. Maar daarover zou je misschien op de kinderpijler kunnen navragen.

Ik heb een dochter van 7 maanden en haar verzorg ik wel goed hoor. Maar om vers fruit voor haar te maken en verse groenten heb ik ook gewoon geen zin, dus koop ik potjes voor haar.Echt onvoorstelbaar. Dat je te weinig wilskracht hebt om jezelf een gezond eetpatroon aan te leren, is nog daaraan toe. Maar dat je geen zin hebt om te investeren in de gezondheid van je dochter, vind ik echt belachelijk.
Ongezond eten vind ik ook nog eens lekkerder dan gezond eten en dan wordt het nog moeilijker.

Dit ben ik niet met je eens!

Ik heb een kookboek (Mijn maat) en daarin staan heerlijke gezonde recepten! En af en toe eens een frietje of chocolade eten is ook niet erg, maar wel als je dit structureel elke dag doet.

Ik heb een dochter van 7 maanden en haar verzorg ik wel goed hoor. Maar om vers fruit voor haar te maken en verse groenten heb ik ook gewoon geen zin, dus koop ik potjes voor haar.

Je verzorgt haar wel goed, maar je koop alleen potjes voor haar omdat het zo makkelijk is, en omdat je zelf lui bent?

Je kiddie krijgt nu al het goede voorbeeld...

Eten is voor kleintjes een ontdekkingsreis. Ze moeten leren dat er verschillende smaken en structuren bestaan. Als jij je kind alleen maar enorm fijngemalen potjes voorzet, dan leert zij niet echt verschillende smaken en structuren te eten.

Leg je probleem eens voor bij het consultatiebureau en vraag aan deze dames en heren wat je je dochter het beste te eten kunt geven aan fruit en groente.

Nog een leuke tip: De Albert Heijn verkoopt het boek: Opperdepop. Boordevol leuke tips om je kind van 6 maanden tot 4 jaar aan het eten te krijgen met behulp van leuke gerechten en supertips.
quote:Quinty schreef op 29 december 2010 @ 11:23:

[...]

Eten is voor kleintjes een ontdekkingsreis. Ze moeten leren dat er verschillende smaken en structuren bestaan. Als jij je kind alleen maar enorm fijngemalen potjes voorzet, dan leert zij niet echt verschillende smaken en structuren te eten.

Leg je probleem eens voor bij het consultatiebureau en vraag aan deze dames en heren wat je je dochter het beste te eten kunt geven aan fruit en groente.

Nog een leuke tip: De Albert Heijn verkoopt het boek: Opperdepop. Boordevol leuke tips om je kind van 6 maanden tot 4 jaar aan het eten te krijgen met behulp van leuke gerechten en supertips.Koken kost tijd en moeite... daar heeft deze mevrouw geen zin in. En vermoedelijk gaat ze dat ook nooit krijgen....
Je hebt geen plan. Dat is volgens mij het probleem. Je gaat morgen gezond doen, maar wat en hoe dat heb je niet bedacht. Alle veranderingen die je in je leven wilt door voeren vallen of staan met een plan.

Maak nu een plan wat je vanaf vanmiddag, nee niet morgen, maar vanmiddag gaat eten.

Schrijf het op voor de komende week. Heel simpel, ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, en diner. Plan daarin ook af en toe iets dat je heel lekker vindt.

Met dat plan in de hand stel je een boodschappenlijstje samen en je koopt niets anders.

En maak in je plan meteen ruimte voor je dochter. Echt bizar dat je zegt dat je haar goed verzorgt, maar nog geen appeltje voor haar wil schillen. Of wat rauwkost in een bakje kunt doen. Wat al eerder gezegd is, ook leren eten is onderdeel van je kind fatsoenlijk naar volwassenheid begeleiden. Anders zit zij hier over 20 jaar ook te klagen dat ze niet gezond kan eten.

Kortom maak een plan!
het is maar net hoe belangerijk je t echt vindt. Ik snap dat hetniet altijd even makkelijk is...maar kom op Zeg even schop onder je kont!
O en Bleu Band heeft een simpel (en goedkoop) kookboekje waarin gerechten voor kinderen staan. Volgens mij zijn dat vooral eenvoudige recepten met groenten. Gezond koken begint vaak met weten wat je moet koken.

Het pureren van bijv. stampot komt aardig in de buurt van wat er in de potjes zit, maar bij zelfgemaakt dan weet je wat er in zit en het is vers.

Klik hier voor webshop
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 29-12-2010 11:33
Reden: link toegevoegd
% gewijzigd
Anders zien we jouw kindje over ± 10 jaar in een programma over overgewicht....
Precies, ongezond eten vind ik ook veel lekkerder dan gezond! Daarom grijp ik ook liever naar een stuk chocola dan een stuk fruit.

Jullie hebben echt zo gelijk. Ik weet dat ik ongezond leef en te lui ben. Maar heb er echt heel erg moeite mee om die overstap te maken.

Zoals nu grijp ik gelijk naar 2 kiwi's die ik ook op heb nu. Maar dat is gewoon weer een moment van me. Morgen doe ik dat bijvoorbeeld weer niet.

Is het iets voor me om hulp in te schakelen (diëtiste?), of moet ik het toch eerst zelf gaan proberen?
Een dietiste gaat je ook geen discipline bij brengen... dat moet je echt zelf doen.
quote:Lieke80 schreef op 29 december 2010 @ 11:30:

Is het iets voor me om hulp in te schakelen (diëtiste?), of moet ik het toch eerst zelf gaan proberen?

Ja hoor, die hulp heet een boodschappenlijstje + discipline.

Je schrijft thuis uitsluitend de gezonde zaken op de je mag kopen en in de winkel hou je je aan je lijstje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven