de lekkerste oliebollen?

27-12-2009 22:02 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
De lekkerste oliebollen bak je natuurlijk zelf.............maar wat is het geheim achter het beste recept?

Zelf heb ik een recept dat de moeite van het proberen waard is. De oliebollen worden namelijk heerlijk luchtig door het toevoegen van soezendeeg.

Ik maak eerst deeg volgens de aanwijzingen op de verpakking oliebollenmix van Koopmans, met als extra toevoeging fijn geraspte appel.

Het soezendeeg maak je door 2 dl water aan de kook te brengen en dan 100 g boter daarin te laten smelten. Dan 150 g bloem er in één keer doorheen roeren en gaar laten worden. Dan van het vuur af halen, even af laten koelen en drie eieren er één voor één doorroeren.

Na het rijzen van het oliebollendeeg het soezendeeg er doorheen slaan en daarna nogmaals laten rijzen.

Wie heeft nog andere bijzondere oliebollenrecepten?

Eet smakelijk en een geweldig 2010 gewenst!
80 cent voor een oliebol...

Vroeger betaalde je 50 cent in guldentijd.

Het zal maar over je kraam gezegd worden dat je braakballen verkoopt
[quote]_Soleil_ schreef op 28 december 2009 @ 00:12:

[...]

Rotterdammer wint oliebollentest zevende keer

Uitgegeven: 27 december 2009 23:21

Laatst gewijzigd: 27 december 2009 23:20

ROTTERDAM - De Rotterdamse oliebollenbakker Richard Visser heeft de zeventiende Nationale Oliebollentest van het Algemeen Dagblad gewonnen.

© ANPHet is alweer de zevende keer dat de frituurveteraan met de hoogste oliebolleneer strijkt.

De tweede plaats was voor Gebakkraam Bischoff-Hanraths uit Apeldoorn.

De winnaars uit apeldoorn zijn goeie bekenden van mij,schatten van mensen hoor,maar ze vragen 1 euro voor een krentenbol

en ik ken lekkerder bollen,maar goed,smaken verschillen dus
Inderdaad lekker zelf maken, zelfs de mixer gebruik ik niet (gaat anders helemaal fout).

Wel verdoof ik de avond van tevoren de rozijnen met bijvoorbeeld oude port, vind ik wat humaner voordat ik ze in het hete vet kieper ;>). Temperatuur is wel belangrijk heb ik gemerkt; is het vet niet heet genoeg dan krijg je van die druipballen, brrrr. Volgens mij doe ik er ook altijd veuls te veul appel in, kom altijd weer deeg tekort.
Ik eet er hooguit 1 of 2, warm uit de oven en met veeeeel poedersuiker. Daar ga ik niet voor bakken.

De appel-achtige dingen uit mijn geboortestreek zijn wel erg lekker. Geen flappen, geen beignets, geen bollen, maar een perfecte kruising tussen dit al. Die hoop ik nog wel een paar te scoren.
Hier verkopen ze vreemd genoeg geen oliebollen dus zal ze zelf moeten maken.

Weet alleen nog niet helemaal zeker of ik alle ingredienten kan vinden.
quote:OrangeCowgirl schreef op 28 december 2009 @ 04:51:

Hier verkopen ze vreemd genoeg geen oliebollen dus zal ze zelf moeten maken.

Weet alleen nog niet helemaal zeker of ik alle ingredienten kan vinden.

Ja, en beetje kort dag om evt. nog spullen op te laten sturen.

Hoop dat je e.e.a. kunt vinden!
Toen ik nog een klein Teigeraatje was bakte mijn vader ieder jaar weer een lading oliebollen, appelbollen en ananasbollen. Inmiddels zijn alledrie de kinderen al jaren het huis uit. Deze Kerst nodigde mijn vader me echter uit om met Oudjaar weer oliebollen te komen eten (in m'n eentje, vriendlief doe je er geen plezier mee). Heerlijk, die van m'n vader zijn versgebakken, druipen niet van het vet en zijn gewoon het allerlekkerst! Dat wordt smullen .
quote:Xander68 schreef op 27 december 2009 @ 23:16:

[...]

Met dien verstande dat die dingen niet te vreten zijn van de AH.

Heb nog nooit een lekkere oliebol gehad uit een supermarkt.....fabrieksdingen...bah!

Tja, ik bak ze ook zelf. Maar even om aan te geven hoe goedkoop het kan. Er zit overigens geen rozijn of krent in die bol van Albert, gewoon deeg en olie. De gevulde bol kost 45 cent per stuk.

En ook die koop ik niet
mooi want ikkan geen rozijnen en krenten verdragen,dus ik heb geluk bij de albert
Ik bak elk jaar 4-5 pond. Met bloem, gist, melk, eieren, rozijnen, appels en sucade. Vroeger deed ik er ook oranjesnippers in, helaas zijn die nergens meer te vinden. Je ziet het deeg amper zitten......

Bakken doen we in de schuur, in de zonnebloemolie. We eten ze zowel koud als warm. Erg gaan er ook altijd een paar in de vriezer. Kun je lekker oliebollen eten in de zomer.

Na de oliebollen volgen de vruchtenflappen, appel, banaan, ananas.
Oliebollen vind ik niet zo lekker, dus die laat ik lekker voor wat het is.

Zelf gebakken appelflappen zijn echt heerlijk. Elk jaar bak ik ze zelf, voor de hele fam. honderden stuks. Heb nu al zin in donderdag
...
sinasappelschil en citroenschil niet vergeten
en kaneel door het beslag
quote:Dahlia74 schreef op 28 december 2009 @ 09:44:

Ik bak elk jaar 4-5 pond. Met bloem, gist, melk, eieren, rozijnen, appels en sucade. Vroeger deed ik er ook oranjesnippers in, helaas zijn die nergens meer te vinden. Je ziet het deeg amper zitten......

Bakken doen we in de schuur, in de zonnebloemolie. We eten ze zowel koud als warm. Erg gaan er ook altijd een paar in de vriezer. Kun je lekker oliebollen eten in de zomer.

Na de oliebollen volgen de vruchtenflappen, appel, banaan, ananas.

Over zonnebloemolie gesproken. Ik ga dit jaar voor de 1ste keer alleen oliebollen ect. bakken. Nou staat er op het pak dat de olie 190 graden moet zijn en op de fles met olie staat dat het maximaal tot 180 graden verheet mag worden.. Hmmzz wat moet ik nu doen?

Ik hoor graag van jullie!
Bij ons in Schiedam komen ze er ook goed uit bij de oudhollandse gebakkraam !
Ik up dit topic even want ik heb heel erg veel zin in oliebollen Vrijdag ga ik ze lekker bakken. Nou zat ik te denken ... ik heb gedroogde cranberries. Zou het lekker zijn om er daar een paar van door het beslag te doen? Tuurlijk smaken verschillen maar ik ben niet zo'n culinair wonder (oliebollen zijn heel culinair ) en als hier nou mensen gaan roepen "Don't do it" dan laat ik mij daar graag door leiden

Verder doe ik het heel erg simpel, geen pak (al vind ik dat ook prima smaken) maar gewoon alles vers van de bakker en dan rozijnen erdoor en appel. Iemand nog ideeën?

Zijn er nou echt mensen die oliebollen zonder krenten en rozijnen nou echt lekker vinden?
Iemand een idee hoe je gehaalde oliebollen fatsoenlijk op kunt warmen? Dus zonder dat ze enorm slap worden.
Ik doe ze altijd een paar seconden in de magnetron.
Cum non tum age
Ik ken iemand de ze zonder rozijnen lekker vindt; mijn dochter.

Ik vind ze zonder niet lekker.

Ik heb honger!
quote:misschicken schreef op 27 december 2009 @ 22:34:

Ik hoorde trouwens in de AH reclame vanavond dat Albert er 10 bakt voor een euro deze week....daar kan je ze echt niet voor bakken.heb je ze al geproefd? Ik was gisteren in de AH en daar lagen wat stukjes oliebol om te proeven, maar ze waren echt niet lekker, ze waren niet eens gaar van binnen!
ik zie nu pas dat het een topic van 2009 is.
quote:Xander68 schreef op 27 december 2009 @ 23:16:

[...]

Met dien verstande dat die dingen niet te vreten zijn van de AH.

Heb nog nooit een lekkere oliebol gehad uit een supermarkt.....fabrieksdingen...bah!Die dingen worden lang voor oud en nieuw gebakken en ingevroren en lijken dan op droog krentenbrood brrrrr......
Wat een rottopic! ik heb trek in oliebollen nu !

ik was aan t twijfelen halen bij de kraam of zelf bakken ...

ik ga vanavond de frituurpan schoonmaken, en oudjaarsdag sta ik buiten de oliebollen te bakken ....
Ik heb vanmiddag de oliebollen besteld bij de ad winnaar van dit jaar, in de winkel kon je ze proeven en hmmmmmm jammie.

appelflappen ga ik voor het eerst zelf bakken dus ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven