Gezondheid alle pijlers

Het roer (drastisch) omgooien. Wie doet er mee?

30-12-2010 12:22 479 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er staat een nieuw jaar voor de deur en ik wil in dat nieuwe jaar het roer drastisch omgooien. Daarmee bedoel ik, stoppen met roken, beter eten en (meer) bewegen. Ik zit nu op een drastisch dieptepunt, dus er is alleen maar te winnen. Qua voeding ben ik al begonnen. Stoppen met roken gaat 3 januari gebeuren en qua bewegen ben ik er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar mensen die ook het roer om willen gooien. Om elkaar te motiveren en/of tips te geven. Er is zoveel bos op dit gebied dat ik de bomen soms niet meer zien. Waar begin je? Wat is prioriteit? Hoe blijf je gemotiveerd?, enz.

Wie doet er mee?
quote:Taha schreef op 30 december 2010 @ 13:16:

Nammma, wil je behalve het stoppen met roken ook nog andere dingen aanpakken? Fijn in ieder geval dat jouw foto goed was. Ik heb helaas een beginnend longemfyseem, nog meer reden dus....

Ja, ik wil nog gezonder gaan eten. Nu helpt het dat ik in januari twee studenten op kamers krijg, voor wie ik ga koken. Dus dat betekent sowieso 5 dagen gezond (en lekker) eten. Ik heb een kookboek (Mijn maat), waarin heel veel (voor 12 weken) gezond en lekker eten staat!

Ik sport al 3 x per week, dat wil ik nu nog vaker gaan doen. Dat helpt -denk ik- tegen de moeilijke momenten én het vermindert uiteraard de kans op veel aankomen. Aankomen doe je toch wel, daar heb ik me geestelijk op voorbereid....ik weet dat het er ook weer afgaat. De huisarts vertelde dat zij 12 kilo was aangekomen, maar dat is er ook al weer af.

Voordelen voor mij (ook al moet ik nog gaan stoppen):

- niet meer constant denken of ik mijn shag wel bij me heb

- het scheelt veel tijd, want op mijn werk "moet" ik nu elk uur naar buiten om te roken

- Mijn kleding ruikt niet meer naar rook

- Mijn huis zal veel frisser ruiken

- Hopelijk verbetert mijn tandvlees, want roken heeft daar veel slechte invloed op gehad (heb al een gebit, door terugtrekkend tandvlees)

- Meer adem

- Hoestje gaat weg

- Frissere adem (want smint helpt echt dan niet meer als je veel rookt)

- Gezonder gaan worden

- Geld overhouden voor mijn vakanties

- Niet meer steeds de enige zijn die zo nodig moet roken

Gek, afgelopen zomer ben ik op reis geweest door Costa Rica en toen moest ik in totaal 16 uur vliegen. Toen kon ik ook zonder roken....alhoewel ik in Houston (Texas), waar ik over moest stappen (3 uur de tijd), tóch weer even snel aan de beveiligingsbeambte moest vragen waar ik mocht roken...buiten dus! ":)
Ik doe mee!

Het probleem is alleen dat ik slank blijf, ook al speel ik een kom snoep naar binnen... Maar soit, ik ben alvast van plan om elke week ¤5 (ter compensatie van een pakje sigaretten) in een spaarpot te steken

Geen frisdrank meer door de week heen en snoepen laten.

Voor het sporten zijn er al plannen, maar moet mezelf eerst nog wat motiveren, maar dat lukt wel.
Je rookt maar 1 pakje sigaretten per week??? Oef...ik durf niet meer te zeggen hoeveel ik rook...

Maar wie weet kom jij ook aan, als je stopt. Mijn huisarts is ook superslank, mijn dochter ook.

Toen mijn dochter was gestopt woog ze 61 kg. Maar daar zaten de kilo's zo bij aan. Tot ze in paniek belde (4 weken voor ze ging trouwen en ze had in Nederland haar trouwkleding gekocht, ze woont in het buitenland): Ze paste er niet meer in! Toen is ze weer beginnen te roken en de kilo's vlogen eraf.
Nou, sommige weken is het meer, maar ik ben sowieso al aan het minderen (lijkt me makkelijker om dan definitief te stoppen) dus ik neem als norm 1pakje per week.

Ik heb al eens 1,5 jaar gestopt en qua kilo's viel dat mee, maar wie weet...

Welke sport ga jij doen?
isapizza ook welkom. Welke plannen heb je wat betreft het sporten?

Nammma, je komt aan als je stopt met roken door het snaaien wat je doet. Dat je spijsvertering veranderd levert je maar een paar ons extra gewicht op. Daarom ga ik ook voor het totaalpakket.

Ik rook zo'n 35 shaggies op een dag.....
Mooi lijstje Nammma, stoppen met roken zit voornamelijk tussen je oren. Dat merk je als je werkelijk een beslissing neemt.
Volgens alle geraadpleegde sites en de huisarts kom je aan door verandering van stofwisseling. Maar dat zijn géén blijvende kilo's!

Snaaien...daar kom je echt van aan. Ik heb dus al winterwortels gehaald!

Vanavond haal ik dus (voorlopig) voor de laatste keer een heerlijk Vlaams frietje...haha.

Ik doe aan sport: Body Attack, Body Viva (les mills trainingen) en Zumba. Zumba is erg leuk! Een vriendin viel het laatst op dat mijn taille al wat slanker is en al wat minder buikje...dat komt dus echt door ZUmba. De muziek is leuk, de oefeningen/dansjes zijn leuk en ik word er echt vrolijk van!

Ik wil ook Body Pump gaan doen.
quote:Taha schreef op 30 december 2010 @ 12:22:

Er staat een nieuw jaar voor de deur en ik wil in dat nieuwe jaar het roer drastisch omgooien. Daarmee bedoel ik, stoppen met roken, beter eten en (meer) bewegen. Ik zit nu op een drastisch dieptepunt, dus er is alleen maar te winnen. Qua voeding ben ik al begonnen. Stoppen met roken gaat 3 januari gebeuren en qua bewegen ben ik er nog niet helemaal uit. Hoi Taha, dat ik je nu toch weer op dit topic tegenkom. Je tekst gaat helemaal voor mij op. Ik ga op 1 januari stopen met roken, gezonder eten en meer bewegen. Ik zit ook op zo'n drastish dieptepunt, want heb de afgelopen tijd helemaal niet goed voor mezelf gezorgd. Count me in!
ik doe wel mee maar dan met werk en veranderingen

Ik ga weg bij het callcenter waar ik nu zit omdat het voor mij ziekmakend is.

Ze gaan wat anders voor mij zoeken.

Ook ga ik vanaf 11/01 de opleiding doen voor pedicure.

En omdat ik 40 wordt in mei gaan we samen naar New York.

Wil ik al heel lang en nu komt het er eindelijk van.

Ik vindt dat veranderingen genoeg allemaal voor 2011.

Iedereen succes....
Hee Jongejenever, fijn dat je erbij komt. Hoe ervaar jij het drastische dieptepunt? Voor mij uit het zich in een dodelijke vermoeidheid. Ik heb mijn bloed laten prikken, en behalve een hoog cholesterol zijn mijn waardes in orde.

Ook zo dol op Vlaamse frieten, Mammma? Met Vlaamse mayonaise, lekker. Ik ben eens wezen kijken toen mijn dochter Zumba deed. Zag er leuk uit, maar nog veel te hoog gegrepen voor mij. Mijn conditie is echt -10 of zo.
Succes met stoppen!

Ik ben zelf anderhalf jaar geleden " gestopt" . Dat wil zeggen: ik rook heel soms nog wel( hooguit een avond in de 2/3 maanden en ik geef toe dat dit is wanneer ik behoorlijk wat alcohol achter de kiezen heb). Superstom natuurlijk. Maar als ik een heel leuk feestje of evenement heb, wil ik nog wel eens een sigaretje of twee roken. Daar blijft het dan bij. Ik rookte eerder een pakje per dag.

Bij mij was vooral het probleem dat ik het moeilijk vond om de sigaret te laten liggen omdat mijn vrienden ook allemaal rookten. Ik ben heel geleidelijk gestopt. Eerst ben ik thuis gestopt met roken. Daarna ben ik langzaam naar 2 sigaretten op een dag gegaan. Die bewaarde ik dan voor de momenten waarop ik dacht dat ik ze echt wilde, savonds dus. In het begin was dat heel lastig, maar op den duur had ik er steeds minder behoefte aan. Mijn vriend rookte de eerste 6 maanden dat ik gestopt was gewoon door. Dat maakte het wel lastig.Maar ook hij is nu gestopt..

k wil iedereen heel veel succes wensen...ik weet hoe lastig het is:)
Taha, gebruik jij nog medicatie?

Vandaag stond er namelijk een artikel in de krant dat voor mij heel veel helderheid gaf. Als je bepaalde medicatie slikt en je stopt abrupt met roken dan krijg je meer last van de bijwerkingen. De lever verwerkt namelijk eerst de troep van het roken en dan pas je medicatie. De medicatie die je slikt kan dus te hoog zijn ineens.

Als je googled kan je het nalezen. Voor mij werd het ineens heel duidelijk. Toen ik CT stopte met roken was ik 3 dagen echt ziek. (ik nog denken dat dat vast psychisch was). Daarna werd het ineens veel minder, maar kon ik m'n medicatie ook in een wel heel rap tempo afbouwen. Van heel veel morfine (+nog een berg) op een dag tegen de pijn, naar een paar paracetamolletjes. Klein verschilletje. Ik heb het nooit begrepen hoe het nou kon. Dacht dat het misschien kwam doordat m'n conditie vooruit ging, maar nu zie ik het heel anders.

Heb jij misschien de eerste periode ook zo'n last daardoor?
Jet, welkom, ook werk kan ziekmakend zijn. Callcenters lijkt mij persoonlijk vreselijk werk. Maar ik ben dan ook totaal niet commercieel. Gaaf dat je naar New York gaat, wil zelf graag route 66 rijden in een cabriolet.

Evita, weinig roken lijkt mij juist zo moeilijk. Ik heb het meerderen keren geprobeerd en ga dan uiteindellijk alleen maar meer roken. Maar als het voor jou werkt, prima. Zou je liever helemaal niet roken?

Caroline (hoi), ik gebruik geen medicijnen meer, slaap sinds een tijdje weer goed. Vreemd genoeg heb ik de keren dat ik Cold Turkey een aantal dagen niet gerookt heb, ervaren dat het fysiek allemaal wel mee viel. Een beetje licht in mijn hoofd en wat druk in mijn lijf, maar dat was het wel. Emotioneel was het lastiger. Sneller huilen, sneller boos. Maar ik denk dat dat frustratie was omdat ik niet meer op de overbekende manier mijn problemen op kon lossen. Maar in ieder geval bedankt voor je tip. Misschien handig voor mijn vriend, want die slikt wel veel medicijnen.

Ik zat me net af te vragen of hier mensen zijn die al succesvol het roer hebben omgegooid. Die een zeer ongezonde leefwijze hebben kunnen ombuigen naar een gezonde? Wat was dan de reden van het succes?
Nou hoe ik mijn dramatisch dieptepunt ervaar? Ik rook en hoest me helemaal klem (schrijf ik met een sigaret in mijn hand), ben door stress afgevallen (en was al niet zwaar), ben lid van de sportschool, maar kom er nooit en hoewel koken een hobby van me is, heb ik de laatste tijd weinig achter mijn fornhuis gestaan. Oh en gisteren ben ik een dag wezen skieën in Winterberg en werd nog eens pijnlijk geconfonteerd met mijn gebrek aan conditie. Hoewel ik niet het type ben van 'goede voornemens', ben ik ook op een roer-om-moment beland: stoppen met alles wat slecht voor me is. De eerste stap is recent gezet. Nu de rest nog.
Ja, je hebt inderdaad al een grote dappere stap gezet. Verder is het zo herkenbaar wat je schrijft. Het gaat mij ook niet zozeer om goede voornemens, ik ben het hele afgelopen jaar bezig geweest met het roer omgooien. Ik realiseer me gewoon dat als ik het niet doe, dat ik niet zolang meer heb. Mijn conditie is echt -10 en ik wurm me door de dagen heen omdat ik me totaal uitgeput voel. Beter eten is de makkelijkste manier om de boel om te gooien, voor mij althans. Kost weinig energie. Stoppen met roken en bewegen is moeilijker. Waar ik van baal is dat het zo moeizaam en langzaam gaat. Ik weet al bijna 2 jaar dat ik een beginnend longemfyseem heb, en nog kan de knop niet om. Daar voel ik me schuldig en zwak onder, gevolg stress, gevolg meer roken. Klote cirkel.

Heb jij een plan?
Hier in april gestopt en naast de voordelen die Nammma eerder genoemd heeft heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.

Ik ben in één keer gestopt, de gedachte om te stoppen en meteen daarna ook daadwerkelijk gestopt. CT dus. Geen problemen gehad, geen stress en werkelijk nergens last van gehad en dat gaf mij zelfvertrouwen. Ik was, ben toch niet zo'n watje als anderen die 10 keer zeggen dat ze stoppen en het niet durven en niet doen. Het niet eens proberen.

Sorry als ik hier iemand mee kwets.
Ik ga nog eens een verwoedde poging doen om hier mee te schrijven. Ben een ramp met groepjes, maar wie weet helpt een stok achter de deur.

Ik rook niet. Yay pluspunt.

Maar da's ook het enige. Ik ben veel te dik, ik beweeg te weinig (behalve dat ik een actief beroep heb). Ik snoep momenteel gewoon veel te veel ook, dus daar moet verandering in komen.

Begin 2011 wordt mijn ultieme poging. Ik móet afvallen, anders komt 't niet goed natuurlijk, op de lange termijn.

Dus, schop!!
668, the neighbour of the Beast
Ik vind het alleen maar heel erg knap van je, Bosaapje. Daarom blijf ik proberen. Het moet toch een keer lukken. Ondertussen leer ik van elke stoppoging. Ondertussen heb ik ook begrepen dat het zolang ik het als een poging beschouw gedoemd is te mislukken. Het gaat om een besluit.
En voor de stoppers, ter motivatie;

Mijn vader is afgelopen voorjaar gestopt met roken. Na een slordige 35 jaar roken. Cold turkey. En hij rookt nog steeds niet.

Rookte altijd twee pakken shag per week, gemiddeld, en is er nu helemaal vanaf.

Er is hoop, lieve mensen
Welkom Marels, ben ook niet zo'n groepjesmens, maar het doel heiligt de middelen. Het is al een enorme plus dat je niet rookt.

Ik ben ook mijn eetpatroon drastisch aan het omgooien. Al die stoppen met roken dagen/weken, hebben mij ook wat kilo's extra gegeven (5 a 6 kilo teveel). Welke voedingsmiddelen vind jij moeilijk om te laten staan? Lust je havermout? Is erg gezond en voed goed.
Knap van je vader. Ik geloof ook dat het kan. Ik rook zo'n 40 gram pakje in ruim een dag.... schaam me dood.
Weet je wat je ook kunt doen Taha.

Ik maakte het me heel moeilijk om te mogen roken. Ik mocht van mezelf niet in huis roken, 1 sigaret per uur en na 18 uur 's avonds eens in de 3 uur.

Als we met de auto op vakantie gingen mocht ik als we wisselden om te rijden niet roken.

In een restaurant mag je nergens roken en ik mocht van mezelf ook niet naar buiten om daar aan mijn behoefte te voldoen.

Eigenlijk maakte ik het mezelf zo moeilijk dat het me gewoon stress gaf toen ik nog rookte. Ik zat gewoon te hopen op het moment dat ik eindelijk weer een pafke kon opsteken.

Toen ik ging stoppen viel al meteen een hoop stress weg en dat was zo'n bevrijdend gevoel dat het daarom waarschijnlijk zo makkelijk was.
Ja, beginnen met stoppen met roken. Ik heb een vrij zeldzame aandoening en ooit is me door mijn internist gezegd dat ik vooral niet moet roken. Dat heb ik ook niet gedaan van1998 tot 2008. Maar ja, daarna is het mis gegaan en zolang ik niet omval vind/vond ik het wel best. Echter, zoals ik nu bezig ben, kijk ik niet gek op als dat moment zich (onverwacht) aandient. Als je stopt met roken, krijg je weer heel veel energie. Die energie wil ik gebruiken om weer aan andere dingen te werken.
Ja, beginnen met stoppen met roken. Ik heb een vrij zeldzame aandoening en ooit is me door mijn internist gezegd dat ik vooral niet moet roken. Dat heb ik ook niet gedaan van1998 tot 2008. Maar ja, daarna is het mis gegaan en zolang ik niet omval vind/vond ik het wel best. Echter, zoals ik nu bezig ben, kijk ik niet gek op als dat moment zich (onverwacht) aandient. Als je stopt met roken, krijg je weer heel veel energie. Die energie wil ik gebruiken om weer aan andere dingen te werken.
Mwah, 5 of 6 kilo teveel zou bij mij niet zo'n probleem zijn

Ik ben echt véél te dik. Al mijn hele leven overigens, en het komt heus niet echt heel erg door een verkeerd leefpatroon. Maar er moet wel iets gebeuren. Anders ga ik geen honderd worden, zeg maar. En dat was ik toch serieus van plan.

Qua eten; het probleem is bij mij vooral dat ik geen maat kan houden. Ik kan dágen zonder snoep/koek/chips, maar áls ik een zak chips open trek is ook minstens de halve zak leeg, zeg maar.

De eerste stap gaat dus ook niet zozeer écht een afvaldieet zijn, de eerste stap wordt een les normaal doen.

Dus heus wel eens een koekje bij de thee, maar geen twaalf. Een schaaltje chips. en geen drie zakken.

Kleinere hoeveelheden, beter nadenken over wat ik eet. Daarbij wil ik meer gaan bewegen. Ook hier gaan we niet starten met een drastische verandering, maar met gewoon vaker een rondje gaan wandelen. Met rondjes fietsen als het weer weer beter wordt.

En eigenlijk he, eigenlijk wil ik gaan fitnessen onder begeleiding. Maar ik zie erg tegen de kosten op, want dat is gewoon heel duur, hier.

Ik denk wél dat dat de meest structurele manier is. Mijn conditie is -30 en als ik die opkrik zal ik ook al wel wat strakker in mn vel gaan zitten weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven