Hoe veilig is Harlem? (NY)
zondag 26 december 2010 om 11:20
Ik maak plannen om in mei een week alleen naar New York te gaan. Ik ben er nog nooit geweest. Mijn budget is niet zo groot. De YMCA's zitten al vol. Ik heb een britse site gevonden waar ik allerlei Bed & Breakfast accomodaties kan boeken die voor mij wel betaalbaar zijn. Er zijn ook veel recencies op die site en er zitten goede en betaalbare opties voor mij tussen.
Veel ervan zitten in Harlem. Een aantal jaren geleden stond de wijk nog bekend als "gevaarlijk" volgens mij. Hoe zit dat nu?
Ik woon zelf eigenlijk ook in een wijk van amsterdam die nou niet bepaald als veilig te boek staat en laat me niet zo heel snel afschrikken. Veel hangt natuurlijk van je eigen gedrag af. Maar om mezelf nou moedwillig in een risico-situatie te brengen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Wie is er geweest en hoe voelde de sfeer. Of heeft iemand nog andere alternatieven qua wijken om te zoeken?
Veel ervan zitten in Harlem. Een aantal jaren geleden stond de wijk nog bekend als "gevaarlijk" volgens mij. Hoe zit dat nu?
Ik woon zelf eigenlijk ook in een wijk van amsterdam die nou niet bepaald als veilig te boek staat en laat me niet zo heel snel afschrikken. Veel hangt natuurlijk van je eigen gedrag af. Maar om mezelf nou moedwillig in een risico-situatie te brengen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Wie is er geweest en hoe voelde de sfeer. Of heeft iemand nog andere alternatieven qua wijken om te zoeken?
zondag 26 december 2010 om 12:56
Wij hebben er een week in een appartement gezeten en zelfs een dag heerlijk rondgeslenterd. Er zullen ongetwijfeld mindere delen zijn maar wij zaten in zeg maar de eerste helft vanaf Downtown gezien en ik heb me er niet onveilig gevoeld. Wel tussen de 'gekleurde mensen' ja, maar na een jaar in Afrika zou het wel raar zijn als ik me daar druk over maakte (overigens volgens mij meer Hispanics dan Afro Amerikanen).
zondag 26 december 2010 om 13:16
Ik heb geboekt!
Ik ga naar dit hotelletje: http://www.budgetplaces.c ... 5128-morningside-inn.html . Het ligt volgens mij op een prima lokatie. De vlucht heb ik via Ebookers gedaan. Rechtstreeks. Ik kom totaal toch wel iets duurder uit. (1060,35) Maar ik heb wel een rechstreekse vlucht vanaf schiphol, en een eigen kamer dus me=happy! nu maar lekker gaan voorbereiden. Joepie!! ik wil al zó lang zó graag!
Ik ga naar dit hotelletje: http://www.budgetplaces.c ... 5128-morningside-inn.html . Het ligt volgens mij op een prima lokatie. De vlucht heb ik via Ebookers gedaan. Rechtstreeks. Ik kom totaal toch wel iets duurder uit. (1060,35) Maar ik heb wel een rechstreekse vlucht vanaf schiphol, en een eigen kamer dus me=happy! nu maar lekker gaan voorbereiden. Joepie!! ik wil al zó lang zó graag!
zondag 26 december 2010 om 13:40
Ik heb in mei een week in een (vrij dure) B&B in het zuiden van Harlem gelogeerd met man en kind. Het was geweldig, superleuke sfeer en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Wij gingen lekker naar de speeltuin en rondlopen en ja, je bent bijna de enige witte als je wit bent, maar hee, het is wel NYC hoor. Wij hebben 's avonds trouwens niet veel rondgelopen, zijn alleen twee keer uit eten geweest. Overdag is het juist heerlijk relaxed. Zwaar overdreven dus, die verhalen over onveilig (wellicht in het Noorden van de wijk wel onvelig?) Ik zie dat TO al geboekt, heeft, maar ik wilde even een heel positief verhaal neerzetten.
zondag 26 december 2010 om 16:46
Morningside Inn ben ik een aantal jaar geleden geweest. Goed te doen, maar verwacht geen luxe. Het ligt wel erg hoog in the Upper West, 103e straat als ik me niet vergis. 's avonds is daar niks te beleven, dus je moet dan echt met de metro of taxi terug naar je hotel. Verder was het wel schoon, maar niks bijzonders. Ach je slaapt er alleen maar, in NY moet je zo min mogelijk tijd in je hotel doorbrengen!
maandag 27 december 2010 om 10:29
Harlem (en eigenlijk heel New York) is in de laatste 20 jaar sterk verbeterd mbt veiligheid. Maar natuurlijk blijft NY een grote stad, met alle voor- en nadelen van dien. Ik zou Harlem niet afschrijven, maar of je het er naar je zin hebt, zal voornamelijk afhangen van de vraag of je je geintimideerd voelt als je door straten loopt waar niet alles perfect gerestaureerd is, waar de meeste mensen zwart zijn, en waar jij duidelijk een buitenstaander bent. Als je dat geen probleem vindt en je een beetje streetwise bent, kan Harlem best.
Overigens is die suggestie om Manhattan te vergeten en in plaats daarvan naar Queens te gaan, nog niet zo gek. Kost de helft, laat je weer een ander gedeelte van NY zien (echt anders dan Manhattan, gewoon dagelijks leven, totaal gebrek aan urban planning), je kunt er (niet heel goed) eten voor 5 dollar en met de Express metro sta je binnen 10 minuten op Times Square (niet dat dit nou de mooiste plek van NY is...)
Overigens is die suggestie om Manhattan te vergeten en in plaats daarvan naar Queens te gaan, nog niet zo gek. Kost de helft, laat je weer een ander gedeelte van NY zien (echt anders dan Manhattan, gewoon dagelijks leven, totaal gebrek aan urban planning), je kunt er (niet heel goed) eten voor 5 dollar en met de Express metro sta je binnen 10 minuten op Times Square (niet dat dit nou de mooiste plek van NY is...)
maandag 27 december 2010 om 19:05
Twee keer verbleven, 1 keer alleen, en het enorm naar mijn zin gehad. Leuke mensen, we sliepen in een oud Nederlands huis met van die porches waar 's-avonds veel mensen op zaten, hadden een tuin, en genoten van de Apollo Theater om de hoek en de jazz clubs. Echt, de wijk is de moeite waard, de mensen hylarisch, het eten heerlijk, je hebt nog eens een gesprek met iemand, en je struikelt er niet over de toeristen..
's-avonds is het in sommige straten wellicht wat minder, maar dat is in meer delen van new york. als het echt laat is neem ik ook altijd een taxi, wordt je voor de deur afgezet..
Inmiddels, in 2010, is de wijk overigens al een stuk gemengder, en kan de gemiddelde sloeber er geen appartement meer betalen (van sociale woningbouw naar opgeknapte miljoenenpanden - arme mensen worden zo langzamerhand de wijk uitgeduwd naar de Bronx en hoger gelegen delen van New York).
's-avonds is het in sommige straten wellicht wat minder, maar dat is in meer delen van new york. als het echt laat is neem ik ook altijd een taxi, wordt je voor de deur afgezet..
Inmiddels, in 2010, is de wijk overigens al een stuk gemengder, en kan de gemiddelde sloeber er geen appartement meer betalen (van sociale woningbouw naar opgeknapte miljoenenpanden - arme mensen worden zo langzamerhand de wijk uitgeduwd naar de Bronx en hoger gelegen delen van New York).
woensdag 29 december 2010 om 14:31
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 11:35:
Je kunt excusies naar Harlem boeken, maar dat vind ik echt aapjes kijken en een belediging voor de bewoners.Toen ik een paar jaar geleden in New York was heb ik in Harlem op zondagochtend een dienst in een gospelkerk bezocht (met een kleinschalig tourtje). Dat vond ik een hele belevenis en het voelde helemaal niet als aapjes kijken. De prachtig uitgedoste kerkgangers vonden de belangstelling juist leuk. Daarna zijn we nog wat door de wijk gewandeld en werd er veel verteld over de geschiedenis en het Apollo theater enzo. En idd dat de huizen in de wijk onbetaalbaar worden voor de locals. Tot slot gegeten in een van de soulfoodtenten. Was hartstikke leuk.
Je kunt excusies naar Harlem boeken, maar dat vind ik echt aapjes kijken en een belediging voor de bewoners.Toen ik een paar jaar geleden in New York was heb ik in Harlem op zondagochtend een dienst in een gospelkerk bezocht (met een kleinschalig tourtje). Dat vond ik een hele belevenis en het voelde helemaal niet als aapjes kijken. De prachtig uitgedoste kerkgangers vonden de belangstelling juist leuk. Daarna zijn we nog wat door de wijk gewandeld en werd er veel verteld over de geschiedenis en het Apollo theater enzo. En idd dat de huizen in de wijk onbetaalbaar worden voor de locals. Tot slot gegeten in een van de soulfoodtenten. Was hartstikke leuk.
.
vrijdag 31 december 2010 om 20:34
Via priceline kun je goede hotels winnen.
Je moet je wel goed inlezen op het amerikaforum hoe het werkt.
Over zes weken ga ik met mijn dochters voor 7 dagen naar New york.Ticket was 500 dollar.En als hotel hebben we het pensylvania tegen over het pen station geboekt.
786 dollar inclusief ontbijt(winterpromotie)Een kamer kost vanaf 90 dollar.En op een schitterende locatie.
Overigenszijn we twee jaar geleden al in New york geweest en deze stad is behoorlijk duur.Harlem zijn we overdag ook geweest en toen niks gemerkt.Denk dat je in de avond zowiezo beter niet alleen ergens moet gaan lopen behalve in het supertoeristiche gedeelte.
Je moet je wel goed inlezen op het amerikaforum hoe het werkt.
Over zes weken ga ik met mijn dochters voor 7 dagen naar New york.Ticket was 500 dollar.En als hotel hebben we het pensylvania tegen over het pen station geboekt.
786 dollar inclusief ontbijt(winterpromotie)Een kamer kost vanaf 90 dollar.En op een schitterende locatie.
Overigenszijn we twee jaar geleden al in New york geweest en deze stad is behoorlijk duur.Harlem zijn we overdag ook geweest en toen niks gemerkt.Denk dat je in de avond zowiezo beter niet alleen ergens moet gaan lopen behalve in het supertoeristiche gedeelte.