weerstand moeder bij borstvoeding

02-01-2011 17:01 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik borstvoeding geef ben ik veel vaker ziek, ik lijk ieder virus op te pikken... Voor en tijdens de zwangerschap was ik echt bijna nooit ziek, eens in de zoveel jaar. Nu echt met koorts enzo. Dit kan niet liggen aan slaaptekort, want kleine slaapt klokje rond. Ik slik vanaf het begin multivitaminen en eet gezond, drie stuks fruit en altijd verse groenten. Kleine is pas sinds kort op kdv begonnen, daarvoor had ik het ook vaak. Ik kan dus geen duidelijke verklaring vinden.

Wat zijn de ervaringen van anderen?
hmmm vreemd. Ik ben nog nooit zo gezond geweest als tijdens mijn zwangerschap en de borstvoedingsperiode (bijna een jaar) erna!
Mijn ervaring is dat ik veel minder ziek ben.

misschien heeft je weerstand te lijden onder de verminderde slaap. ook heerst er op het moment gewoon heel veel ..
Mijn ervaring is precies hetzelfde. Was juist veel fitter in de BV tijd
Ik denk ook dat het eerder ligt aan een energietekort of aan dat er te veel heerst momenteel.....
Vreemd ja, ik ben sowieso niet vaak ziek maar kan wel 2x per jaar flink verkouden zijn. Juist tijdens de zwangerschap en bv ben ik dat niet geweest.

Gek hoor...
TO schrijft dat ze goed slaapt...

Dat er meiden zijn die zich veel fitter voelden, wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo werkt..

TO, beterschap en misschien even naar de HA of neem contact op met een lactatiedeskundige. Misschien weet zij het antwoord. Niet voor iedereen is de BV-tijd koek en ei.
hoe rottig het is , Qua antistoffen die je aan maakt en doorgeeft in de melk is het wel heel gunstig voor de weerstand van je kindje
Bij mij is het buiten de standaard zwangerschaps kwalen ook juist beter geworden...
Hier ook veel betere weerstand dan voor ik borstvoeding gaf (en dat al twee jaar, ik pik alleen iets vaker buikgriep op maar dat is geen virus natuurlijk)

Ik denk dat een zwangerschap en bevalling enorm veel van je lichaam vraagt, en daarna alle drukte rondom een kind. Misschien komt het daardoor? (ik weet niet hoe oud je baby is)

Blijf je wel goed op gewicht?
Of het aan de bv ligt, zul je nooit weten. Het vraagt natuurlijk wel wat van je lijf, dat ook net een zwangerschap achter de rug heeft, dus onmogelijk lijkt het me niet, maar misschien nam je kraamvisite wel net toevallig wat rottige virussen mee, wie zal het zeggen.

Overweeg je te stoppen met de bv of ben je gewoon benieuwd?
heb je wel eens Sambucol geprobeert ?

daar zweer ik bij als ik dreig ziek te worden.

is ook geschikt in combinatie met bv

http://www.eman.be/Voedingssupplementen/TS-Sambucol.htm
Je zou sowiso je bloedwaardes eens kunnen laten testen, ijzer, vitamine B12 etc. Misschien is er na de zwangerschap wel iets tekort gekomen. Je hormonen veranderen erg, bv of niet. Ook de opname van vitamines en mineralen kan veranderen of een verandering van eten kan er ongemerkt insluipen. Even naar de ha voor een bloedprik-formulier.
quote:wen schreef op 02 januari 2011 @ 17:11:

ik pik alleen iets vaker buikgriep op maar dat is geen virus natuurlijk)

Newsflash....buikgriep is absoluut ook een virus. En wat voor een...
Ps hier ook bv en fit.
Eens met Phoehee: ik raad je ook aan om naar de huisarts te gaan, laat je bloedwaarden meten. Naast ijzer, B12, misschien ook eens kijken naar de Ig-waardes, als die goed zijn, zit je qua weerstand wel goed en heb je gewoon op het moment even pech dat je die virussen allemaal oppikt.

Beterschap!
quote:TheEmpress schreef op 02 januari 2011 @ 17:15:

[...]

Newsflash....buikgriep is absoluut ook een virus. En wat voor een...Ja, kán een virus zijn maar net zo goed een bacterie of iets heel anders. En aangezien ik verder geen virusjes lijk op te pikken trek ik de conclusie dat die buikgriepjes niet door virussen zijn veroorzaakt. So shoot me
Chrissiy wat is dat, ig?

Ik ga idd eens naar de ha, maar denk dat dat het beste is als ik weer beter ben toch, ivm bloedwaarden. Wel een eyeopener om te lezen dat hier bij anderen juist het tegenover gestelde is ik heb altijd het idee gehad dat bv fysiek veel vergt. merk ook dat ik qua energie niet de oude ben en concentreren ook niet al Ye best. niet herkenbaar voor anderen?
quote:wen schreef op 02 januari 2011 @ 17:26:

[...]

Ja, kán een virus zijn maar net zo goed een bacterie of iets heel anders. En aangezien ik verder geen virusjes lijk op te pikken trek ik de conclusie dat die buikgriepjes niet door virussen zijn veroorzaakt. So shoot me

Ik snap je gedachtegang, maar het klopt niet.

Je hebt buikgriep, of voedselvergiftiging dat zijn 2 verschillende dingen namelijk:

Buikgriep veroorzaakt door een virus.

Voedselvergiftiging door bedorven voedsel waar een teveel aan micro-organismen inzitten zoals bacterien en schimmels.

Buikgriep is dus een virus, de naam zegt het ook al griep= virus.

Ik pik zelf ook gemakkelijk buikgriepvirusjes op, en zelden de 'normale' griep. Het is maar net waar je vatbaar voor bent, sommige mensen hebben 3 keer per jaar een keelontsteking. Deze laatste is trouwens in bijna alle gevallen ook een virusinfectie, tenzij er een complicatie bijkomt, namelijk een bacterie, alleen in het laatste geval kan er dan ook behandeld worden met anti-biotica.
quote:Lide schreef op 02 januari 2011 @ 18:00:

ik heb altijd het idee gehad dat bv fysiek veel vergt. merk ook dat ik qua energie niet de oude ben en concentreren ook niet al Ye best. niet herkenbaar voor anderen?

ik denk dat je lichaam gewoon aan het herstellen is van de zwangerschap en bevalling.

je lichaam heeft een zware tijd achter de rug.
Yamunda, dat duurt dan wel lang zeg, kleine is nu 7 maanden...
Hier ook iemand die nog BV geeft. Moet zeggen dat ik inderdaad nooit ziek ben. Je schrijft dat je het idee hebt dat BV fysiek best veel vraagt. Dat kan ik dan wel weer onderschrijven. Ik merk dat het wel van belang is dat ik goed voor mezelf zorg. Dus rust (slaap!) is belangrijk, evenals voldoende eten, maar je geeft aan dat dit geen probleem is. Wat bij mij nog wel parten speelde, is dat ik me geestelijk echt belabberd voelde na de bevalling. Lichamelijk ging het toen ook niet al te best. Nu gaat het op geestelijk vlak weer de goede kant op, en ik merk dat het lichamelijk nu ook beter gaat. Niet dat ik wil zeggen dat het geestelijk niet goed met je gaat hoor! Maar misschien dat je iets aan mijn verhaal hebt.
9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren...
Het begin van je borstvoedingsperiode viel samen met het moment waarop je een baby kreeg... waarom denk je dat het aan de borstvoeding zou kunnen liggen? Kom je wel genoeg aan je rust? Zijn er dingen veranderd sinds de baby geboren is: minder sporten, minder ontspanning, minder tijd voor jezelf, andere eetgewoonten? Misschien drink je bijvoorbeeld grote hoeveelheden van een bepaalde thee wat je daarvoor niet deed? Of heb je nu een ander dagritme gekregen waar je lijf aan moet wennen?
Ga in therapie!
Ben ook al vanaf geboorte zoon aan het kwakkelen. Steeds verkouden, ontstoken tandvlees, en onrustige darmen. Heb ook een peuter op het kdv en wijt daar de algeheel verminderde weerstand maar aan. Was vorig jaar ook maanden in de lappenmand ronddeze tijd (en ja, ook hier veel fruit en gravitamon).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven