Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Hee Lentelove en Liesje, door het uitbreken van een mega koortslip (hoezo stiekem toch spanningen hebben) en het afwezig zijn van een partner i.v.m werk, is "het"er nog niet van gekomen...voordeel hiervan is dat ik nu een weekje langer heb gehad om te herstellen en ik hoop op een "gezellig"weekend, hahaha.

@Liesje: wat ontzettend vervelend en spannend voor je! Inderdaad niet tot april wachten mocht het zich vaker voordoen...dat is veel te lang om je zorgen te maken.

@Middje: Ik zou ook ff bellen naar je gyn en vragen of zo'n verdikking vaker voorkomt, misschien kun je er al wat eerder naar laten kijken en hoef je daar niet langer over te stressen.

@Lentelove: ik kan me helemaal voorstellen dat je voor je trouwdag wel 2 weken op de blaren hebt willen zitten ik duim lekker met Liesje mee voor je.

@Jelly; ook ik had na het 2de uitstrijkje dezelfde uitsleg pap3b en heb inderdaad een colposcopie gehad met biopt. Vond het helemaal niet pijnlijk, maar een paracetamol kan sowieso geen kwaad, toch?

Fijn weekend allemaal...
Hey Dalandra,

Balen dat het er nog niet van gekomen is! Maar aan de andere kant weet je nu wel zeker dat het "mag" en dat zal vast bijdragen aan een gezellig weekend Niet zo vreemd dat je spanningen hebt, ondanks dat je weet dat het allemaal (over het algemeen) goed te behandelen is, brengt het toch allerlei onzekerheden en spanningen met zich mee. Het is ook een lastig onderwerp om over te praten, zoals je in je eerdere post al aangaf weten veel mensen niet wat het is of niet hoe ze erop moeten reageren. Wist overigens voordat ik hiermee te maken had ook niet wat het allemaal inhoudt. Daarom vind ik het wel fijn hier lotgenoten gevonden te hebben! Kun je het toch een beetje kwijt. Dank je voor je tip! Ga ik ook zeker doen, wacht even af hoe het verder gaat lopen allemaal.

Jij ook een heel fijn weekend! Geniet ervan
Dalandra, hoe was je weekend???

Hier alles goed. Vandaag alvast nieuwe Mirena opgehaald bij ziekenhuisapotheek. Dacht: "heb dit jaar toch mijn eigen bijdrage al op, kan het mooi door de verzekeraar betaald worden".

Maar goed, bezoek aan gyn wordt ook wel concreter en komt dichterbij zo...

Op zich praat ik er ook niet met iedereen over, maar heb er ook geen moeite mee verder als het ter sprake komt. Niet in een volle koffiekamer ofzo, maar toch...
hoi hoi

hoe is het met iedreen???

even vraagje

is jullie er bij verteld of je positief of negatief was voor hpv en zo ja wat is het verschil

ik weet het zelf niet en ben eigelijk toch wel benieuwd of ik negatief of positief ben voor hpv

groetjes

groetjes
Is mij niet verteld, maar heb er zelf om gevraagd toen ik op de uitslag van het biopt kwam. Toen is er alsnog een HPV-bepaling op het biopt gedaan en die was positief voor het "kankerverwekkende" soort. Niet dat het verder wat uitmaakte voor de nacontroles, dat blijft gewoon hetzelfde. Was voor gyn niet heel belangrijk om te weten volgens mij.

Wat het voor verschil maakt om het wel of niet te weten? Tja... niet zoveel eigenlijk denk ik... Het nacontrole-traject verandert niet. Misschien dat de kans op terugkeer van de slechtere cellen wat groter wordt, maar daarvoor zijn de controles.

Voor rokers is het wel beter om te stoppen, omdat de combinatie van roken en het HPV-virus niet echt lekker is (lichaam krijgt het virus dan moeilijker weg). Er is mij destijds dan ook wel gevraagd of ik rookte, maar dat deed (en doe) ik niet.

Een gezonde leefstijl (gezond eten/drinken/sporten/rust...) is zowiezo bevorderlijk om het virus snel op te ruimen.

Gewoon om vragen Middje bij het volgende uitstrijkje. Is volgens mij makkelijk te testen met het uitstrijkje. Was destijds bij het biopt ook geen probleem het achteraf nog te doen (of na te gaan).
Hee allemaal, met mij gaat het goed...ik heb niets gehoord over al dan niet positief zijn qua HPV virus, maar ik rook niet...dus dat scheelt

@Lentelove: inderdaad door de "gewone" dagelijkse dingetjes wordt je wel met je neus op de feiten(aanstaande controle) gedrukt, maar we duimen allemaal voor je...dus dat moet goed komen, toch? Zoveel positieve energie...Mijn weekend was gezellig, so far so good...geen bloeding gehad, dus wel prettig en er is weer wat spanning van me afgevallen.

Fijne feestdagen alvast en tot snel!
1 keertje posten is eigenlijk wel voldoende.... heb mijn herhaling dus maar verwijderd
anoniem_98944 wijzigde dit bericht op 21-12-2010 20:25
Reden: dubbel gepost
% gewijzigd
@Lente: Wordt inderdaad wel concreter zo en de tijd gaat zo snel. Voor je het weet is het 6 januari... Maar, zoals Dalandra al zegt, we duimen allemaal voor je! Geniet eerst nog maar lekker van de feestdagen en als die voorbij zijn zal het allemaal wat spannender worden. En vooral als het achter de rug is en je moet wachten op de uitslag (dat vind ik altijd het moeilijkst, dat wachten...pfff). Maar dan weet je wel waar je aan toe bent en dat is ook wat waard.

@Middje: Is mij ook niet verteld, weet ook niet of het wat toevoegd voor me om het te weten. Anderzijds is het dan (als ik hpv-positief ben) misschien wat makkelijker om daadwerkelijk die stap te zetten om te stoppen met roken. Maar ja, ik weet nu ook dat het slecht voor me is en niet alleen die PAP-scores bevestigen dat, maar m'n longen/conditie e.d. zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Ik schuif het maar voor me uit, stom... Hoe gaat het met jou? Heb je wel die stap gezet om te gaan stoppen met roken? Zo ja, hoe gaat dat?

@Dalandra: Fijn dat je je zo goed voelt!! Geen klachten meer? Geeft inderdaad vertrouwen en die spanning kun je dan ook wat meer loslaten.

@Allen: Ook alvast fijne dagen!! Voor het geval ik hier niet meer terugkom voor de kerst, haha.
Bedankt Liesje_28 voor je uitleg! Inderdaad fijn dat ik nu weet wat me te wachten staat.

Ik verwacht niet dat ik paracetamol nodig heb, want toen mijn Mirena spiraal werd geplaatst voelde ik ook niets, maar ik zal t voor de zekerheid meenemen, t kan idd geen kwaad, Dalandra!

Lentelove, eigenlijk is t mijn eigen schuld dat ik zo lang moet wachten, want ik kon eigenlijk wel eerder komen bij de gyn, maar ik kon niet, werk en straks een lang weekend weg. Had eigenlijk niet verwacht dat ik al zo snel kon komen.

Lief dat jullie zo meeleven, hoop dat alles goed komt bij jullie, ik zal jullie op de hoogte houden. Het is fijn om erover te schrijven/kletsen met jullie.

Alvast een hele fijne kerst en een gelukkig en vooral GEZOND nieuwjaar!!!

Liefs
@Jellie Jelly: Zie je er tegenop? Ben benieuwd wat het zal zijn, houd ons maar op de hoogte! Duurt nog even, 5 januari was het toch? Maar vooral met die feestdagen gaat de tijd wel snel. Als er een biopt wordt genomen moet je over het algemeen (weet niet meer wat dat bij mij was, dacht ook zo'n twee weken) wachten voor je daarvan de uitslag krijgt. Hoop dat het meevalt bij je en dat verdere behandeling niet nodig is. Aan de andere kant vond ik het juist wel fijn dat het bij mij "serieus" genoeg was om weg te halen. Het is geen fijn idee dat er iets zit waarvan je niet weet wat het gaat doen. Sterkte in elk geval! Houd je ons op de hoogte?

Mijn zorgen zijn weer een beetje toegenomen... Moet zondag/maandag pas ongesteld worden, maar had gisteren en vandaag al een bloeding en vorige week ook. Het is niet veel en het kan zijn dat het een gewone tussentijdse bloeding is, maar toch voel ik me er niet prettig bij. Heb verder geen andere klachten, dus ik weet niet wat wijsheid is. Voor mezelf denk ik dat ik komende maand even moet afwachten en mocht het dan weer hetzelfde liedje zijn ga ik de gyn bellen. Maar ik hoor graag hoe jullie erover denken!

Alvast fijne dagen en inderdaad: we gaan voor een gezond 2011!! Ik wens iedereen een PAP1
@ Liesje, ik snap heel goed dat je je zorgen maakt! Ik zou gewoon even bellen en het telefonisch aan je gyn voorleggen...dan hoef je niet meteen je afspraak te verzetten, maar hij/zij kan je misschien wel genoeg gerust stellen om zonder al te veel extra stress te wachten tot je eigenlijke afspraak! Waarom nog een maand afwachten of het zo blijft, terwijl je gyn er toch is om vragen die je hebt te beantwoorden? Succes en ik ga mee met je wens voor een gezond 2011! Tot snel...
@Dalandra: Hoe gaat het met jou? Dank je voor je advies! Ik las het vanmorgen en dacht toen dat ik hetzelfde advies aan een ander zou geven als die daar om zou vragen... Grappig he, als het om jezelf gaat wordt het allemaal moeilijker. Heb (dankzij jouw advies!) telefonisch contact opgenomen met de gyn en gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ze had daar natuurlijk geen concreet antwoord op, maar zei dat het hormonaal zou kunnen zijn (had ik zelf ook bedacht). Ze zei wel dat het mogelijk is een paar maanden eerder te komen voor mijn controle-uitstrijk en raadde me dat zelfs aan (en ik altijd maar denken dat het niet mogelijk is eerder terug te gaan dan een half jaar...wel dus!). Mag nu, in plaats van eind maart/begin april, eind januari/begin februari terug.

@Middje: Heb jij al gebeld naar je gyn? Zo ja, kun je eerder terug? Als je nog niet gebeld hebt, raad ik je aan dat te doen! Zoals je in mijn verhaal kunt lezen is het dus wel mogelijk eerder terug te komen. Of de uitslag dan betrouwbaar zal zijn weet ik ook niet, maar waarschijnlijk stelt het je wel gerust als er even naar gekeken wordt.

@Allen: Fijne kerst!!

Liefs!
Goed gedaan Liesje. Ben ook blij voor je met de reactie van de gyn. En inderdaad, al zal het niet helemaal alles zeggen als je eerder komt; je kunt toch even ernaar laten kijken en je verhaal kwijt bij een prof. Geeft toch een beiliger gevoel.

Verder iedereen een fijne kerst!
@Liesje: Met mij gaat alles goed...Voorheen had ik nog wel eens contactbloedingen, maar tot nu toe blijven die uit! Gelukkig....heb toch het idee dat dat een goed teken is. Verder vind ik het super dat je eerder bij je gyn terecht kunt! Fijn dat ze je klachten/zorgen serieus neemt!

@Allemaal: alvast een hele prettige jaarwisseling en tot snel!
@Lente: Geeft inderdaad een veiliger gevoel! Ook al ben ik het er nog niet helemaal mee eens dat ik gebeld heb. Vrijdag overheerste het gevoel van opluchting, maar nu voelt het een beetje stom dat ik gebeld heb. Aan de andere kant zou ik een ander hetzelfde advies gegeven hebben, maar kan het maar moeilijk accepteren dat ik dat ook "mag". Lekker offtopic, haha. Hoe gaat het met jou? Nog anderhalve week, gaat snel!

@Dalandra: Goed om te horen, fijn dat het goed gaat met je! Dat is een goed teken inderdaad, dat die contactbloedingen vooralsnog uitblijven. Laten we hopen dat dat zo blijft! Was dat ook de reden dat je bent gaan dokteren? Of ben je er bij het bevolkingsonderzoek uitgepikt? Kan zijn dat je het al geschreven hebt, maar ik kan het even niet terughalen... Inderdaad fijn dat de gyn mijn klachten serieus neemt! Ook al heb ik er zelf moeite mee mijn klachten serieus te nemen, zie boven, haha.

@Allen: Hebben jullie fijne dagen gehad? Alvast een hele fijne jaarwisseling!!
Haha, ik snap het precies Liesje. Maar terugredeneren (ik zou ook een ander dat advies geven) maakt dat je het van jezelf wel kunt accepteren inderdaad. Denk dat het bij mij komt omdat ik zelf in het ziekenhuis werk en dus geen lastige patient wil zijn. Wat je echt niet bent als je belt overigens. Zeker niet met jouw voorgeschiedenis. Kun je toch alleen maar begrip voor hebben...

Bij mij fijne feestdagen gehad, nu nog op naar nieuwjaar.

Mijn afspraak met gyn stond eigenlijk op 3 jan (maandag) maar kreeg een paar weken geleden een brief dat het verzet was naar de 6e. Toen ik in het systeem keek zag ik dat er "colpo" bij stond. Ik neem aan dat het toch echt om een controle-uitstrijkje gaat, maar ik zie het wel.
@Liesje: ben er inderdaad uitgepikt met bevolkingsonderzoek...had weleens ooit een contactbloeding, maar niet zo heel vaak en heb daarom nooit de link gelegd met dit(hoe naïef kun je zijn) en ik vind het nog steeds niet stom dat je hebt gebeld!

@Lentelove: het begint nu op te schieten...ik duim superhard mee voor een goede uitslag!

Groetjes...
hoi liesje

ik heb nog niet gebekld daar ben ik niet zo snel in

dan voel ik me een zeur

denk dat ik maar gewoon mijn controle afwacht

hoe is het met jullie

ik wil iedreen hier iig een super mooi gezond en kanallend 2011 toe wensen

en dat we allemaal maar een mooie uitslag krijgen in het nieuwe jaar

groetjes middje
Hallo allemaal,

Ik zit hier af en toe een beetje mee te lezen bij het topic. en ik wil iedereen al het goeds wensen voor het aankomende jaar! Ik had zelf in september pap 2 en mag op aandringen 12 januari voor een onderzoek naar gyn. Dan gaan ze met een microscoop kijken. Maar goed hoe dichterbij de datum word hoe nerveuser ik word. Het zit toch wel iedere dag in me achterhoofd

Nou veel sterkte allemaal in ieder geval!
@Lente: Ja, raar is dat eigenlijk he. Het een ander wel aanraden, maar jezelf niet serieus genoeg nemen om hetzelfde te doen. Ik kan me voorstellen dat je dat nog sterker hebt wanneer je in het ziekenhuis werkt. Er zullen vast mensen zijn die vaak bellen en vragen stellen en langs willen komen en dan ga je vanzelf denken: "Daar heb je die zeur weer!". Maar dat zijn natuurlijk de uitzonderingen... Het lijkt me ook dat je voor een uitstrijkje op pad moet! Misschien toch maar even checken bij de gyn vooraf...dan weet je het zeker! En dan wordt ook je nieuwe mirena geplaatst, pff. Maar goed, dan ben je (als het goed is, waar we met z'n allen voor gaan duimen!) voor een tijdje weer overal vanaf. Hee, als je nu op PAP1 zit, hoef je pas over een jaar weer terug, of niet? Oh, ik hoop het zo voor je! Zou fijn zijn!

@Dalandra: Nee, vind ik helemaal niet naief! Als je hier nog nooit mee te maken gehad hebt, op welke manier dan ook, dan weet je ook niet wat de symptomen zijn. En al had je er wel mee te maken gehad, dan nog leg je die link niet snel denk ik. Ik ben er nu veel meer op gespitst dan voorheen. Als ik toen een bloeding (tussentijds of contactgerelateerd) had, dacht ik er niet eens over na. Terwijl ik nu meteen begin te piepen, haha. Dank je, lief dat je dat zegt! Heb toch die bevestiging nodig, vandaar dat ik ook eerst jullie advies vroeg...

@Middje: Ik kan me dat heel goed voorstellen, dat je dat denkt (heb ik dus ook...), maar als je je geruster zou voelen als je eerder gaat, waarom dan niet? Het is sowieso fijn dat iemand er even naar kijkt en dat die je misschien gerust kan stellen. En ik vind het ook helemaal niet "zeurderig" overkomen! Zeker in jouw geval... Bij jou is het in korte tijd snel ontwikkeld, dus ik raad je aan toch te bellen. Wie weet kun je eerder komen... Dat zou toch fijn zijn?

@Yael: Lief van je, dank je! Ik wens jou hetzelfde! Spannend inderdaad, de 12e. Dat ken ik wel, dat het spannender wordt naarmate de datum dichterbij komt. Is afwachten hoe het er dan weer uit zal zien. Ik ga voor je duimen, jij ook veel sterkte!!
Idd Liesje, medewerkers in de zorg zijn de slechtste patienten... denken het allemaal wel te weten enzo. Willen niet lastig zijn, willen ook niet komen voor "niks", nemen hun eigen klachten niet serieus enz.

Gaat goed hier hoor. Uitermate relaxed nog. Zie het allemaal wel. Bovendien is de accu weer opgeladen. Mocht er weer wat aan de hand zijn, laat maar komen, ik ben er klaar voor. Waarschijnlijk is het met een (simpele?) behandeling wel weer verholpen. En de kans dat het nu allemaal goed is en dat ik een jaartje rust heb "down there" is natuurlijk ook groot.

Yael, fijn dat je in januari terecht kunt. Ik begrijp dat je meteen een colposcopie krijgt? Wel apart dat ze dat al doen bij een pap 2. Normaal gesproken moet je eerst een half jaar wachten. Maak je je erg ongerust? Of heb je nog andere klachten?

Dalandra, ik ben er idd ook uitgepikt met het bevolkingsonderzoek. Tja, noem het naief dat we de symptomen in eerste instantie niet hebben herkend; we zijn echter wel naar het BVO gegaan. Dat betekent dat het in principe altijd bij kleine, goed te behandelen afwijkingen blijft. Als je dadelijk uitbehandeld en gecontroleerd bent dan is het in ieder geval goed het in de gaten te houden bij deze sympotomen.

Iedereen een fijne jaarwisseling!!!!!!
Hoi Lentelove,

Nee ik heb geen andere klachten ja soms zeurderige buikpijn maar dit is al jaren. Nee ik was ontzettend ongerust. In de eerste instantie zou ik ook niet doorgestuurd worden hoor. Maar ik kon er erg slecht mee omgaan dat er toch iets niet helemaal goed is en je niet weet hoe of wat. Na een aantal keer erg ongerust bij de huisarts gezeten te hebben heeft hij me voor me eigen gemoedsrust doorgestuurd. Mijn angst was tevens zo hoog omdat mijn moeder ooit baarmoederhalskanker heeft gehad. Ik weet dat dit niet erfelijk is. Maar het blijft wel in je achterhoofd. Ik hoop dan ook dat ik na de 12e opgelucht kan zijn maar we gaan het afwachten.

Groetjes!
Kan me idd je angst wel voorstellen, Yaell. De kans dat het niet nodig is, is groot natuurlijk, maar de angst ervoor is minstens zo erg en die kun je op deze manier hopelijk wegnemen. Je kunt de dagen in ieder geval aftellen nu, 12 jan is gelukkig dichtbij. Hopelijk kun je het een beetje loslaten tot die tijd...

Verder wil ik iedereen het beste wensen voor 2011!!!!
Allereest: De beste wensen voor 2011!! Dat dit voor allen een gelukkig, gezond en liefdevol jaar mag worden. Fijne jaarwisseling gehad?

@Yael: Kan me heel goed voorstellen dat je ongerust bent/was. Je hebt het van heel dichtbij meegemaakt, niet zo gek dat die angst dan groter is! Fijn dat het al bijna zover is, dan hoop ik dat je daarna opgelucht kunt ademhalen!! Sterkte!

@Lente: Hoe gaat het met jou nu? Zie je erg op tegen donderdag? Komt nu wel echt dichtbij. Maar zoals je al tegen Yael zegt: de angst vooraf is erger dan het weten... Nog een paar weken en dan weet je waar je aan toe bent. Hopelijk kun je het dan voor een jaar loslaten!! Alvast sterkte voor donderdag, maar met name voor de tijd daarna... Dat wachten duurt altijd zo lang... Sterkte!

Met mij gaat het wel wat beter, denk dat die tussentijdse bloeding inderdaad hormonaal was. Mijn menstruatie was ook heftiger dan gewoonlijk, dus dat zal het wel zijn geweest. Toch zijn mijn zorgen niet helemaal weg nu, gisteren weer een contact-gerelateerde bloeding gehad en ook wat last van mijn onderbuik, dus laat mijn afspraak eind januari gewoon staan. Vind het wel een fijn idee dat er even naar gekeken wordt!
Hoi allemaal,

Heb het hele topic (nog) niet gelezen, maar heb een vraag aan jullie.

Ik krijg binnenkort een lisexcisie en mag kiezen of ik dat poliklinisch laat doen of onder narcose. Ik twijfel heel erg, denk aan de ene kant dat ik me niet moet aanstellen en het gewoon onder plaatselijke verdoving moet laten doen, maar ben er ook wel een beetje bang voor.

Ik heb een beetje moeite met het grote speculum en m'n gynaecoloog vertelde dat hetj bij een lis nog een stuk verder opengezet moet worden dan bij de colposcopie met biopsie die ik pas heb gehad. Weten jullie of de wijdte dan zit bij je baarmoedermond of bij de rand waar hij erin gaat? Op die plek vond ik het nu al behoorlijk gespannen staan..

Verder word het na een onderzoek bijna altijd zwart voor m'n ogen en val ik bijna flauw.

Wat raden jullie aan? Is een roesje te overdreven of toch wel aan te raden?

Bedankt alvast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven