Meisjesnamentopic!

01-11-2009 19:43 3507 berichten
Verder spuien!

Nog meer inspiratie in het vorige topic.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Reed vandaag langs een ooievaar met een naam die ik nog nooit eerder gezien had; Laurine.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik vind de klank op zich wel mooi, maar het klinkt een beetje gekunselt.
The time is now
Ik kwam vandaag de naam Loreley tegen. Ik vind hem denk ik mooier geschreven als Lorelai. Maar ja, heeft wel wat vind ik.

En Rhodé, oude bijbelse naam. Prachtig.
quote:Aruuba schreef op 31 december 2010 @ 10:10:

Ik kwam vandaag de naam Loreley tegen. Ik vind hem denk ik mooier geschreven als Lorelai. Maar ja, heeft wel wat vind ik.

En Rhodé, oude bijbelse naam. Prachtig.

Prachtig om je kind Loreley te noemen.......

De Loreley of Lorelei is een 132 meter hoge rots langs de rechteroever van de Rijn bij het Duitse Sankt Goarshausen (tussen Koblenz en Wiesbaden) in de deelstaat Rijnland-Palts.

In de geschiedenis zijn veel schepen bij de Loreley verongelukt. De Rijn, die met een scherpe bocht om de rots heenslingert, is er op dat punt op zijn smalst (slechts 113 meter), maar met 25 meter ook op zijn diepst. Bovendien staat er een gevaarlijke stroming. Hoewel de gevaarlijkste stukken van de Loreley al in de jaren dertig zijn verwijderd, wordt de scheepvaart ook heden ten dage nog voor de passage gewaarschuwd.

De Loreley wordt jaarlijks door vele toeristen beklommen. Op de rots ligt een uitkijkpunt, vanwaar men kan genieten van een door velen als schitterend ervaren panorama.

Volgens een legende zou boven op de Loreley een zingende nimf met gouden haren hebben gezeten die met haar gezang de schippers afleidde, waardoor ze tegen deze rots voeren. Dat is hetzelfde thema dat ook bekend is van de Sirenen uit de Odyssee. Onderaan de Loreley staat een standbeeld van de nimf.

De dichter Heinrich Heine heeft over de legende een gedicht geschreven, waarbij ook een melodie werd gemaakt: Ich weiß nicht was soll es bedeuten, daß ich so traurig bin. Dit lied behoort nog steeds tot de populairste van alle Duitse liederen.

Verschillende componisten hebben een opera gewijd aan de Loreley-legende, onder wie Alfredo Catalani en Max Bruch.
quote:Maggyo schreef op 30 december 2010 @ 16:31:

@Iduna: het kan inderdaad wel gehusseld worden. Mijn schoonmoeder heet Marina Willy. mijn vriend wil graag Willy ook als tweede naam voor de onze, ik liever niet. Mijn moeder heet Gerda, mijn oma Geertje...

Marlie/ Marly, zoals al eerder is geopperd, vind ik een heel leuke combo tussen Marina en Willy, misschien zelfs wel "roepnaamwaardig". Het is zowel stoer als lief, een gelijkwaardige combo tussen de namen van beide familieleden, maar toch met een moderne en "eigen" klank.

Andere combo's:

Geerte

Wilda

Marda

Gerina

Willina

Maartje

Gerdy

Marinda
quote:Aruuba schreef op 31 december 2010 @ 10:10:

En Rhodé, oude bijbelse naam. Prachtig.Wauw! Dat vind ik ook een hele mooie naam. Nooit eerder gehoord.
quote:ama2 schreef op 28 december 2010 @ 14:25:

Voor de eerste naam schiet ik nog heen en weer tussen Elin, Enora, Lara, Rhune en Evelinne. Elke dag voelt iets anders opeens veel beter, mooier.

..

Allemaal leuke namen, maar voor mij staat Rhune/Rune absoluut op 1. Maarja, wat wil je, zo heet mijn dochter....

Elin hadden we ook hoog op het lijstje staan, maar vriend had zijn twijfels bij die naam. Wij hebben ook Nora overwogen, maar dat vonden we te veel lijken op de naam van onze andere dochter.

Succes met kiezen!
quote:Banba schreef op 31 december 2010 @ 00:37:

Reed vandaag langs een ooievaar met een naam die ik nog nooit eerder gezien had; Laurine.

Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ik vind de klank op zich wel mooi, maar het klinkt een beetje gekunselt.Ik ken drie vrouwen van mijn leeftijd (30+) die Laurine/Laurien heten. Wat mij betreft dus niks aparts
Ik ken ook iemand met de naam Laurine, dus ook voor mij een bekende naam.

Rune/Rhune vind ik ook een hele mooie naam Lilla! Is het nou eigenlijk zo dat Rune vaker voor een jongen/meisje wordt gebruikt en Rhune voor de ander? Of worden de namen door elkaar gebruikt?
Laurine ken ik ook. Ik ken ook een Laurette.
quote:Catooo schreef op 02 januari 2011 @ 13:42:

Rune/Rhune vind ik ook een hele mooie naam Lilla! Is het nou eigenlijk zo dat Rune vaker voor een jongen/meisje wordt gebruikt en Rhune voor de ander? Of worden de namen door elkaar gebruikt?

Dank!

Daarover wisselen de meningen, ik ben er met googelen nooit helemaal uitgekomen. Ik denk dat Rune iets vaker voor een jongen gebruikt wordt, en Rhune iets vaker voor een meisje, maar het wordt zeker ook andersom gedaan. Oorspronkelijk is Rune een scandinavische jongensnaam, daar zullen ze het heel gek vinden als een meisje zo heet. En Rhune kennen ze daar geloof ik niet eens, de vrouwelijke variant is Runa.

Maar wij wilden onze dochter R(h)une noemen. Ik vond beide mooi, mijn vriend vond de versie zonder h het mooist, en dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. (Ik vind er ook wel wat voor te zeggen om het simpel te houden, het is toch al een naam die mensen vaak niet kennen).
Ik vind Tirza en Reza leuke namen, maar net iets te discutabel. Ben op zoek naar een leuke, stoere, korte meisjesnaam die apart is, maar niet TE
Oja, namen die met een F beginnen vind ik erg leuk!

Catooo?
@ Mayala.

ik ben Catooo niet maar ik gooi er een paar in

Fem

Femme

Fenna

Fabienne

Fardau

Fauve

Faye

Febe

Fedda

Fedora

Felia

Felice

Feliz

Felyn

Fenja

Fileine

Filine

Finette

Florien

Florianne

Florieke

Fran

Frederieke

Freija
Feline

Fenna
andere namen zonder F

Lou

Liv

Kat

Yva

Ava

Britt

Cleo

Esri

Gwen

Nika

Jill

Juna

Lois

Maxe

Mikki

Nena

Ninthe

Tara

Tatum
Bedankt voor het meedenken!

Ben erg kritisch merk ik; vind alleen Felia leuk genoeg voor op m'n lijstje! MAAR aangezien er ongeveer 1 naam per maand bij komt, is dat al heel wat dus thx!
Hoi allemaal,

Begin april verwacht ik mijn eerste kindje! Een meisje! Al een tijdje heb ik mee zitten lezen! En nu heb ik jullie expertise nodig. Wij hebben al een tijdje een paar namen in ons hoofd bijvoorbeeld: roos, madelief, jasmijn, phileine, Suze, Fien, fiene, Julia. We vinden ze allemaal heel leuk maar hebben nog niet het echte yes-gevoel! Hebben jullie nog suggesties?

Groetjes
quote:Mayala schreef op 03 januari 2011 @ 17:44:

Oja, namen die met een F beginnen vind ik erg leuk!

Catooo?

Fiene

Fenna

Finja
quote:Mayala schreef op 03 januari 2011 @ 17:42:

Ik vind Tirza en Reza leuke namen, maar net iets te discutabel. Ben op zoek naar een leuke, stoere, korte meisjesnaam die apart is, maar niet TE

Nahla

Milla

Fiene

Nila

Mae

Nayla

Rhune
quote:Josephiene schreef op 03 januari 2011 @ 19:21:

Hoi allemaal,

Begin april verwacht ik mijn eerste kindje! Een meisje! Al een tijdje heb ik mee zitten lezen! En nu heb ik jullie expertise nodig. Wij hebben al een tijdje een paar namen in ons hoofd bijvoorbeeld: roos, madelief, jasmijn, phileine, Suze, Fien, fiene, Julia. We vinden ze allemaal heel leuk maar hebben nog niet het echte yes-gevoel! Hebben jullie nog suggesties?

Groetjes

Gefeliciteerd!!!

Phileine en Fiene vind ik erg leuk!

Verder misschien nog:

Evy

Feline

Jules

Suzie

Lotta

Sara

Isabel
quote:Mayala schreef op 03 januari 2011 @ 18:57:

Ben erg kritisch merk ik; vind alleen Felia leuk genoeg voor op m'n lijstje! MAAR aangezien er ongeveer 1 naam per maand bij komt, is dat al heel wat dus thx!Ik ken toevallig ook een Velia. Is dat misschien iets?
@Josephiene: wat vind je van Annabel? Of Feline, Rozemarijn, Bloem, Isa, Ise, Veerle.
quote:Josephiene schreef op 03 januari 2011 @ 19:21:

Hoi allemaal,

Groetjes

Florine

Flore

Carlijn

Rosalie

Annemijn

Jolijn

Jorien

Robine

Julin

Filou

Julot

Ise

Livia

Jinte

Niene
@ Mayala

Vienna

Vida

Kess

Brynn

Mia

Vedra

Nieve

Tove

Tyche

Vianne

Arwen

Lotis
Onze dochter heet Marem. (je zegt Maarum) Er zijn op dit moment maar 6 meisjes/vrouwen in Nederland die Marem heten. Dat vonden we naast de mooie klank ook belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven