schildklierproblemen niet altijd aantoonbaar in bloed
woensdag 29 december 2010 om 21:00
Het schijnt dat de huisartsen tevreden zijn met een tsh waarde tussen de 0.5 en de 5.0 terwijl labaratoriaaanhoudt dat een waarde boven de 3.5 op schildklieraandoeningen kan wijzen.
Hoe kom ik achter mijn waardes, kan ik die gewoon bij de huisarts opvragen. Heb me laatst laten testen, en alles was goed, maar wie weet waren de waardes wel 3.6 en ja dan zegt de huisarts dat het oke is. Heb zelf veel klachten die bij schildklierproblemen voorkomen.
Vandaar mijn vraag.
Hoe kom ik achter mijn waardes, kan ik die gewoon bij de huisarts opvragen. Heb me laatst laten testen, en alles was goed, maar wie weet waren de waardes wel 3.6 en ja dan zegt de huisarts dat het oke is. Heb zelf veel klachten die bij schildklierproblemen voorkomen.
Vandaar mijn vraag.
woensdag 29 december 2010 om 21:24
Er is een enorm scala aan klachten die je kunt krijgen bij schildklierproblemen. Het is niet gek als je er een paar hebt die binnen dat scala vallen terwijl je toch geen schildklierprobleem hebt. Waarschijnlijk heeft de HA alle factoren bij elkaar opgetelt en is toen tot de conclusie gekomen dat jouw klachten niet voortkomen uit een schildklierprobleem. Ik denk dat je daarop mag vertrouwen.
donderdag 30 december 2010 om 19:42
zondag 2 januari 2011 om 23:28
Natuurlijk heb je recht op een uitdraai van de resultaten van je bloedonderzoek, kun je vragen bij je HA of zijn assistent. Mijn HA vond mijn uitslagen niet wijzen op schildklierproblemen maar had dus een TSH van 20. Er schijnen ook mensen te zijn met waardes die vallen in de "normaalwaardes" maar toch klachten hebben en gebaat zijn bij schildkliermedicatie. ALs je het niet vertrouwd kun je misschien verzoeken om doorverwijzing naar een endocrinoloog>
maandag 3 januari 2011 om 20:56
Mijn huisarts wuift altijd alles weg. Heb al es een endocrinoloog geopperd. Nou mwah nee was niet nodig. Een vriendin van mij werkt op ziekenhuis en heeft mijn bloedwaardes nagekeken. Wat bleek, bij de b-12 die ook was getest waren mijn waardes laag, stonden zowat in het blauw. Weet niet hoe zo'n formulier eruit ziet maar goed, laag dus. En bij mijn vorige huisarts kreeg ik diverse b-12 injecties, zonder gedoe. Ik knapte steeds zienderogen op. Nu bij deze huisarts, ging verhuizen vandaar een andere, heb ik ook gevraagd om de injecties. Nou mwah zei hij, eerst even bloedprikken daarvoor. Nou waarden volgens hem oke. En volgens hem had mijn vorige huisarts mij wellicht placebo-injecties B-12 gegeven. Nou toen dacht ik mwah, dacht t niet. En nu die uitslag via mijn vriendin. Overweeg nu die vorige arts te bellen om het na te vragen of het placeo's waren en waarom ik ze bij hem wel kreeg zonder checken van bloed om te kijken of de b-12 waardes laag waren. Zal mij benieuwen. Schildklier was overigens goed, 0.5
maandag 3 januari 2011 om 23:08
dinsdag 4 januari 2011 om 20:30
Dat hoeft dus niet nee. Als je goed gelezen had stond al eerder hier iets over van mij.
De meeste labs controleren alleen de TSH bij eventuele schildklierproblemen. Als deze goed is kijken ze niet verder.
Als de TSH afwijkt gaan ze verder onderzoeken.
Je TSH kan goed zijn en toch kan je T4 afwijken.
De meeste labs controleren alleen de TSH bij eventuele schildklierproblemen. Als deze goed is kijken ze niet verder.
Als de TSH afwijkt gaan ze verder onderzoeken.
Je TSH kan goed zijn en toch kan je T4 afwijken.