Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 5 januari 2011 om 14:32
Jannemaan, mijn zoon heb ik de eerste weken ook nogal ondergefonteind. Ging uiteindelijk vanzelf over. Van een regeldag bij drie weken heb ik, in tegenstelling tot de eerste keer, niks gemerkt. Dat is dan weer een voordeel van zo'n grote productie.
Phoehee, stress heeft echt een heel belabberd effect op je productie. Kan het bij jou een rol spelen dat je je druk maakt om je dalende productie, en dat die daardoor alleen maar lager wordt? Nou is het moeilijk om op commando
niet te stressen, maar misschien helpt het als je je bedenkt dat het niet heel lang meer duurt voor je zoon bijvoeding gaat krijgen, en minder afhankelijk van je wordt.
Verder: mijn zoon is net uit het ziekenhuis, en daar vonden ze dat hij (5,5 maand, ruim 7 kilo) zes voedingen van 140 ml moest drinken. Dan is die 150 ml van jou helemaal niet zo erg, als je kind niet heel veel zwaarder is.
Phoehee, stress heeft echt een heel belabberd effect op je productie. Kan het bij jou een rol spelen dat je je druk maakt om je dalende productie, en dat die daardoor alleen maar lager wordt? Nou is het moeilijk om op commando
niet te stressen, maar misschien helpt het als je je bedenkt dat het niet heel lang meer duurt voor je zoon bijvoeding gaat krijgen, en minder afhankelijk van je wordt.
Verder: mijn zoon is net uit het ziekenhuis, en daar vonden ze dat hij (5,5 maand, ruim 7 kilo) zes voedingen van 140 ml moest drinken. Dan is die 150 ml van jou helemaal niet zo erg, als je kind niet heel veel zwaarder is.
woensdag 5 januari 2011 om 14:37
keeprunning: in het begin kolven na het douchen ging bij mij erg goed. door de warmte komt de melk makkelijk. In het begin zullen het kleine beetjes zijn maar als je volhoudt wordt dat snel meer.
ik heb me aangewend om in eerste instantie na de eerste voeding s 'morgens te kolven ( nu kolf ik voor de voeding omdat de boel dan opknappen staat en ik dan zo klaar ben en het flesje bijna zo volloopt), zo heb ik elke dag een flesje staan en als ik langer weg wil kan dat. niet gebruikt dan gaat het de vriezer in.
mbt kolf zou ik kijken of je eerst wat uit kan proberen. ik heb zelf de handkolf van avent en ben daar erg tevreden over. voor mijn werk leek het me handig om een elektrische kolf te hebben want ik dacht daar sneller mee te zijn. Dit is echter niet het geval. ik ben dus weer terug bij mijn handkolf. Ben daar ook zo klaar mee. Heb via MP nog twee handkolven bijgekocht zodat ik tijdens werktijd niets schoon hoef te maken. Deze week voor het eerst geprobeerd en het gaat prima. collega die in dezelfde situatie zit dacht dat ik dubbel elektrisch kolfde omdat ik zo snel klaar was maar ik kolf echt enkel en met de hand.
ik heb me aangewend om in eerste instantie na de eerste voeding s 'morgens te kolven ( nu kolf ik voor de voeding omdat de boel dan opknappen staat en ik dan zo klaar ben en het flesje bijna zo volloopt), zo heb ik elke dag een flesje staan en als ik langer weg wil kan dat. niet gebruikt dan gaat het de vriezer in.
mbt kolf zou ik kijken of je eerst wat uit kan proberen. ik heb zelf de handkolf van avent en ben daar erg tevreden over. voor mijn werk leek het me handig om een elektrische kolf te hebben want ik dacht daar sneller mee te zijn. Dit is echter niet het geval. ik ben dus weer terug bij mijn handkolf. Ben daar ook zo klaar mee. Heb via MP nog twee handkolven bijgekocht zodat ik tijdens werktijd niets schoon hoef te maken. Deze week voor het eerst geprobeerd en het gaat prima. collega die in dezelfde situatie zit dacht dat ik dubbel elektrisch kolfde omdat ik zo snel klaar was maar ik kolf echt enkel en met de hand.
woensdag 5 januari 2011 om 14:46
Ik bedoel het overigens niet zo ranzig als het er nu staat 'samen kolven' Ik bedoel dat hij zijn armen van achter om me heen sloeg en dat het dan een heel stuk beter ging, en als hij er niet bij was dacht ik aan hem. Aan knuffelen en me veilig voelen bij hem. Dat hielp.
(Goed, het lijkt nog steeds ranzig. Maar dat was het niet!)
(Goed, het lijkt nog steeds ranzig. Maar dat was het niet!)
woensdag 5 januari 2011 om 14:48
woensdag 5 januari 2011 om 14:51
Bij kolven kun je volgens mij ook echt een persoonlijke voorkeur hebben. In het ziekenhuis was een supersonische ziekenhuis kolf, maar ik wist niet hoe snel ik mijn oude, ietwat krakkemikkige, kolf moest laten aanrukken.
(productie stortte desondanks in no time volledig in, maar dat zijn we nu weer aan het bijeendoen).
Phoehee, als een berg tegen het kolven opzien is echt een garantie voor lage opbrengst. Ik weet niet hoe je dat moet doorbreken, alleen.
(productie stortte desondanks in no time volledig in, maar dat zijn we nu weer aan het bijeendoen).
Phoehee, als een berg tegen het kolven opzien is echt een garantie voor lage opbrengst. Ik weet niet hoe je dat moet doorbreken, alleen.
woensdag 5 januari 2011 om 15:18
Phoehee, ik heb dat ook een poosje gehad. Ben nog steeds geen goede kolfster, maar bij periodes kolf ik heel slecht (zodat ik elke avond bij moet kolven om maar genoeg te hebben voor op het kdv). Wat mij hielp was er inderdaad niet te veel tegen op gaan zien. Dat is makkelijk gezegd, maar ik deed dat door heel bewust te denken aan een keer kolven waarbij er wel veel uit kwam. Ik deed mijn ogen dicht en probeerde voor me te zien hoe het flesje toen volstroomde.
Ook merkte ik dat ik me ging aanspannen, omdat ik zenuwachtig was. Een paar keer heel diep in- en uitademen en alle spieren ontspannen deed wonderen.
Oh, en van de week kreeg ik ineens een sterk toeschietreflex toen ik iets naar voren gebogen zat. Op zich logisch, want als ik Miniprofje voed zit ik ook niet kaarsrecht.
Ook merkte ik dat ik me ging aanspannen, omdat ik zenuwachtig was. Een paar keer heel diep in- en uitademen en alle spieren ontspannen deed wonderen.
Oh, en van de week kreeg ik ineens een sterk toeschietreflex toen ik iets naar voren gebogen zat. Op zich logisch, want als ik Miniprofje voed zit ik ook niet kaarsrecht.
woensdag 5 januari 2011 om 15:31
Get Phoehee, wat vervelend dat je nog steeds zo met verlies kolft. Wat bij mij wel helpt, misschien heb je dat zelf ook al wel hoor, maar ik heb een filmpje op mijn mobiel waarop dochter aan de borst drinkt met bij behorende geluidjes enzo. Als ik daar naar kijk krijg ik vrij vlot een sterke tsr en als de straaltjes terug beginnen te lopen speel ik hem vaak nog een keer af en krijg ik opnieuw een tsr en worden de straaltjes weer een stuk sterker. Misschien een idee, als je dit niet al hebt natuurlijk.
woensdag 5 januari 2011 om 15:31
Phoehee, ik begrijp hoe je je voelt! Echt, niks vervelender dan dat...Live voeden is en blijft het fijnst en als je opbrengst dan ook lager is als normaal....
Wij hebben op het werk een kolfruimte en ik heb dan niks bij me (geen telefoon oid) zodat ik ongestoord kan kolven. Ik had maandag ook een mindere opbrengst. Ik kolfde om 6u 200cc (normaal drinkt ze om 8u èn kolf ik 150-170cc) en toen had ik om 10u 150cc en om 14u 100cc. Ik merkte dat het die dag erg druk was op het werk (mijn pauze was letterlijk tijdens het kolven, niet meer dan dat )
Je productie is i.p stabiel nu, je zoontje tevreden. Kun je een extra kolf moment inlassen? Bijvoorbeeld voor je naar bed gaat?
Mijn meisje slaapt altijd rond 20u en dan kolf ik om 22u nog. Zo krijgt ik de netto dagopbrengst weer quite zeg maar....
Veel drinken
Cashewnoten eten
Ik wil dat recept wat Yamuna hier neer zette eens proberen, misschien ook iets voor jou?
Wij hebben op het werk een kolfruimte en ik heb dan niks bij me (geen telefoon oid) zodat ik ongestoord kan kolven. Ik had maandag ook een mindere opbrengst. Ik kolfde om 6u 200cc (normaal drinkt ze om 8u èn kolf ik 150-170cc) en toen had ik om 10u 150cc en om 14u 100cc. Ik merkte dat het die dag erg druk was op het werk (mijn pauze was letterlijk tijdens het kolven, niet meer dan dat )
Je productie is i.p stabiel nu, je zoontje tevreden. Kun je een extra kolf moment inlassen? Bijvoorbeeld voor je naar bed gaat?
Mijn meisje slaapt altijd rond 20u en dan kolf ik om 22u nog. Zo krijgt ik de netto dagopbrengst weer quite zeg maar....
Veel drinken
Cashewnoten eten
Ik wil dat recept wat Yamuna hier neer zette eens proberen, misschien ook iets voor jou?
woensdag 5 januari 2011 om 15:32
Phoehee het klinkt wel alsof het in ieder geval versterkt wordt door je kolfstress. Elke keer dat je denkt 'oh nee het wordt vast nog minder' wordt het ook minder. Misschien moet je je doelen bijstellen? Misschien eens jezelf tot doel stellen om 40 cc te kolven, en als je dat gelukt is, stoppen. Uurtje later of zo, nog eens. En dan eens doorgaan na die 40, en maar zien wat er komt. Dan krijg je misschien weer het vertrouwen dat je het wel kunt?
Miffy, ik las elders al dat je zoontje in het ziekenhuis lag (maar dat was niet de plek voor mij om daar iets over te zeggen) blij te lezen dat hij weer thuis is!
Miffy, ik las elders al dat je zoontje in het ziekenhuis lag (maar dat was niet de plek voor mij om daar iets over te zeggen) blij te lezen dat hij weer thuis is!
woensdag 5 januari 2011 om 16:13
Bedankt voor jullie reacties!
Ze is wel vaak na de voeding wat onrustig ( verkrampen, heftig met beentjes bewegen, rood aanlopen) kan dat te maken hebben met veelvoeding? Dat t een beetje op haar darmpjes slaat ofzo?
Hebben jullie toevallig ook nog n tip voor goede zoogkompressen? Ze overstromen hier gewoon bijna!
Ze is wel vaak na de voeding wat onrustig ( verkrampen, heftig met beentjes bewegen, rood aanlopen) kan dat te maken hebben met veelvoeding? Dat t een beetje op haar darmpjes slaat ofzo?
Hebben jullie toevallig ook nog n tip voor goede zoogkompressen? Ze overstromen hier gewoon bijna!
woensdag 5 januari 2011 om 16:20
woensdag 5 januari 2011 om 16:31
Dat durfde ik dus niet meer zo goed na die hysterie van gisteren! Toch maar weer proberen!
Tis trouwens vaak vrij snel weer over, alleen gisterennacht Duurde het wat langer.
Krampjes klinken wel logisch ja, ik hou het even in de gaten!
Kraamverzrgster adviseerde bij Krampjes infacol, hebben jullie daar ervaring mee? Om dr nou midden in de nacht in n draagdoek te knopen
Ah natusan, ga ik proberen!
Tis trouwens vaak vrij snel weer over, alleen gisterennacht Duurde het wat langer.
Krampjes klinken wel logisch ja, ik hou het even in de gaten!
Kraamverzrgster adviseerde bij Krampjes infacol, hebben jullie daar ervaring mee? Om dr nou midden in de nacht in n draagdoek te knopen
Ah natusan, ga ik proberen!
woensdag 5 januari 2011 om 16:38
Ik was er enorm op tegen, Infacol en andere middeltjes, maar was uiteindelijk zo wanhopig dat ik het wel heb gehaald (en ook dat spul van Dr. Vogel terwijl ik helemaal niet geloof in homeopathie). Deed hier helemaal niks. Sommige mensen zweren erbij. Het hangt er misschien ook vanaf wat de krampjes veroorzaakt. Maar ik had ergens een stuk gelezen over hoe mensen alles aangrijpen om van de krampjes af te komen, ik paste precies in het plaatje Dus hier geen positieve ervaring helaas. Draagdoek hielp wel, stom genoeg dacht ik ermeestal pas na een tijdje aan om die te gebruiken.
Waarom niet midden in de nacht een doek knopen? Ik wilde dat ik het had gedaan, had me een hoop bespaard Of je nu wakker bent met je kind in je armen, of wakker met je kind in de doek, dat maakt ook niet uit toch?
Waarom niet midden in de nacht een doek knopen? Ik wilde dat ik het had gedaan, had me een hoop bespaard Of je nu wakker bent met je kind in je armen, of wakker met je kind in de doek, dat maakt ook niet uit toch?
woensdag 5 januari 2011 om 17:08
woensdag 5 januari 2011 om 17:19
Het is bij mij niet de tsr, maar de melk is gewoon op op een gegeven moment. Het kolven begint goed, maar zelfs met compressie is er niks meer uit te krijgen. Nu thuis alvast 30 bijkolven en vanavond nog eens 30. Ik durf ook niet te veel te doen want zoontje krijgt net voordat ik ga slapen voeding.
Ik denk echt dat ik ongesteld word, zo'n buikpijn. Hoe ging dat bij jullie met de terugloop?
Ps nu kolf ik zo 55 eruit, kleine beetjes gaan zo makkelijk.
Misschien moet ik niet zo paniekeren en vaker bijkolven en vertrouwen.
Ik denk echt dat ik ongesteld word, zo'n buikpijn. Hoe ging dat bij jullie met de terugloop?
Ps nu kolf ik zo 55 eruit, kleine beetjes gaan zo makkelijk.
Misschien moet ik niet zo paniekeren en vaker bijkolven en vertrouwen.
woensdag 5 januari 2011 om 19:30
@ Phoehee; Vertrouwen moet je zeker hebben/houden, en af en toe hier komen voor een
@ Janneman; Voor krampjes schijnt het masseren van de voetzool/enkel te helpen. Ik weet het niet uit ervaring, want ik deed de baby-massage toen ze 3mnd was en de krampjes waren toen over.
Je legt je kleintje op je schoot en pakt een voetje. Die masseer je vanaf de onderkant, dan draai je een soort van 8 over de voetzool en als je dan richting de hak gaat, strijk je af via het botje bij de enkel (binnenkant) Zo masseer je via de binnenkant van de enkel naar het hart toe. Het schijnt dat daar de energie-banen van de buik/darmpjes zit. Het kan overigens weinig kwaad.
Proberen waard misschien?
@ Janneman; Voor krampjes schijnt het masseren van de voetzool/enkel te helpen. Ik weet het niet uit ervaring, want ik deed de baby-massage toen ze 3mnd was en de krampjes waren toen over.
Je legt je kleintje op je schoot en pakt een voetje. Die masseer je vanaf de onderkant, dan draai je een soort van 8 over de voetzool en als je dan richting de hak gaat, strijk je af via het botje bij de enkel (binnenkant) Zo masseer je via de binnenkant van de enkel naar het hart toe. Het schijnt dat daar de energie-banen van de buik/darmpjes zit. Het kan overigens weinig kwaad.
Proberen waard misschien?
woensdag 5 januari 2011 om 19:46
Phoehee, jouw score zou voor mij een hele goede opbrengst zijn! Ik kolfde vaak maar 100 per keer. 's avonds kolfde ik dan wat bij en ze kreeg dan twee keer 125 ml mee naar het kdv. Ik zorgde altijd wel dat ik uiterlijk half 5 thuis was om haar zelf te voeden, dan dronk ze wel vier keer tot ze om 7 ur naar bed ging.
Ik heb me ook vaak zorgen gemaakt of ik wel genoeg zou hebben hoor, maar het is altijd net gelukt, dus op een gegeven moment heb ik geprobeerd erop te vertrouwen dat het goed zou komen. Wat ze te kort komt, haal ze ''s avonds wel weer in.
Als ik jou was, zou ik 's avonds gewoon kolven wat lukt. Je hoeft je er niet druk om te maken dat je kindje daarna snel wil drinken, want die krijgt er altijd wel wat uit (had ik in een half uur krap 30 cc, dronk dochter net daarna en hoorde ik haar grote slokken weg drinken, onbegrijpelijk). Bovendien heb ik hier geleerd dat er juist melk wordt aangemaakt tijdens het drinken, dus dat is alleen maar goed voor je productie.
Ik heb me ook vaak zorgen gemaakt of ik wel genoeg zou hebben hoor, maar het is altijd net gelukt, dus op een gegeven moment heb ik geprobeerd erop te vertrouwen dat het goed zou komen. Wat ze te kort komt, haal ze ''s avonds wel weer in.
Als ik jou was, zou ik 's avonds gewoon kolven wat lukt. Je hoeft je er niet druk om te maken dat je kindje daarna snel wil drinken, want die krijgt er altijd wel wat uit (had ik in een half uur krap 30 cc, dronk dochter net daarna en hoorde ik haar grote slokken weg drinken, onbegrijpelijk). Bovendien heb ik hier geleerd dat er juist melk wordt aangemaakt tijdens het drinken, dus dat is alleen maar goed voor je productie.
woensdag 5 januari 2011 om 20:04
Er wordt wel melk aangemaakt tijdens het drinken, maar als ik kolfde binnen een uur voor een voeding had ik mooi een ontevreden kind er wordt ook melk opgeslagen in je borsten, en dat is dan natuurlijk wel weg.
Phoehee, bij mij was de terugloop een dag of 3 denk ik. Anders een lactatiekundige inschakelen?
Jannemaan, ik knoopte toen als het nodig was wel tijdens een krampaanval. Het was dat of een kind met pijn dus die keus was makkelijk
Phoehee, bij mij was de terugloop een dag of 3 denk ik. Anders een lactatiekundige inschakelen?
Jannemaan, ik knoopte toen als het nodig was wel tijdens een krampaanval. Het was dat of een kind met pijn dus die keus was makkelijk