Kaasraadsel

05-01-2011 22:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verveel me en heb al liters water gedronken omdat ik vanavond een panini ham/kaas heb gegeten. Warm en dus met gesmolten kaas. Wat me nu al de hele avond bezig houdt: hoe kan het dat je van gesmolten kaas wél dorst krijgt maar van gewone kaas niet. Ik niet althans. En ik ken trouwens ook weer mensen die geen dorst krijgen van gesmolten kaas. Om het even helemaal ingewikkeld te maken. Ik heb er zelf duidelijk geen kaas van gegeten
Percentueel zit er in oude kaas veel meer zout. Dat komt, omdat kaas in een zoutbad wordt gestopt tijdens het rijpproces (zie bijv. boer zoekt vrouw - vorige aflevering, daar doet annemarie -of hoe heet ze ook alweer- een aantal kazen in een zoutbad). Tijdens het rijpen van de kaas, verdampt het water en ander vocht uit de kaas, maar blijft het zout zitten. Oude kazen smaken daarom sterker dan jonge kazen en bevatten meer zout. (je kan de zoutkristallen bij sommige soorten ook zien zitten)
Geen idee, ik krijg geen dorst van gesmolten kaas. Hoe weet je dat de 'dorst' niet gewoon tussen je oren zit?
Oh wacht Ik dacht jonge-oude kaas verkeerd gelezen. Ga ik even overna denken
Ehmm. Gesmolten kaas vind ik altijd zouter smaken. Misschien heeft dat ermee te maken? Dat zout eerder in je bloed komt ofzo? En dat je dan eerder die 'dorstprikkel' krijgt?

Roep maar wat hoor. (Heb er zelf geen last van, maar ben dan ook overmatig zoutgebruiker).
Ehm gokje, misschien dat bij gesmolten kaas er meer vocht verdampt en er dus procentueel gezien meer zout overblijft?
Jorina, ik krijg gewoon echt een droge mond. Die mond zit dan wel weer tussen m'n oren

Hanneke, van oude kaas krijg ik weer geen dorst dus daar ligt mijn probleem niet.
Mymelody, klinkt heel overtuigend! Kan ik met een gerust hart en flesje water binnen handbereik slapen
Mymelody, jouw theorie en mijne samen: oplossing?
Misschien omdat de structuur van de kaas veranderd, waardoor het zout niet meer gekristalliseerd is, maar door de hele kaas zit? Of kan je zout beter proeven als het warm is? Geen idee hoor, dit is gewoon "hardop denken"
Hanneke, misschien heb je nog wel gelijk, zat er oude kaas op de panini, en eet TO jonge kaas 'gewoon'?

Ik vind het wel een boeiende vraag!!!
Oh, ik typ te langzaam
Ah, ik ben alweer te laat
Op de panini zat jonge kaas en ongesmolten eet ik dan weer meestal oude kaas. Haha, leuk dat er meer mensen nieuwsgierig zijn geworden. Bestaat Willem Wever nog? Of zullen we de hulp van Klokhuis inschakelen?
Hm dat is dan net weer niet logisch Lion.

Goed idee, klokhuis of WW!
Haha, ik ben ook niet logisch. Moet wel weer plassen trouwens...
Ligt het niet aan de kruiden die in het paninibroodje zitten, dat je dorst hebt gekregen?
Het maakt volgens mij ook nog wel uit hoe veel zout je normaal eet. Ik eet weinig zout (voeg het zelf nooit ergens aan toe) en heb dan ook vreselijke dorst als ik een keer een kant-en-klaarmaaltijd eet. Iemand die veel zout gewend is, krijgt minder snel dorst.

Voor het antwoord op het verschil tussen gewone en gesmolten kaas lees ik nog mee, ik ben benieuwd.
Nee Plops, ik krijg ook dorst van een simpele kaastosti dus die vlieger gaat ook niet op.

Met een lege blaas en doorgespoelde strot duik ik nu wel m'n bed in.
Volgens google: Het verschil is de smaaksensatie. Gesmolten kaas smaakt anders en is warm en dat is bedrieglijk.
quote:Liondevil76 schreef op 05 januari 2011 @ 22:38:

Jorina, ik krijg gewoon echt een droge mond. Die mond zit dan wel weer tussen m'n oren
Hmmmmm.....vreemd.

Hanneke, jouw uitleg klinkt opzich wel plausibel. Ben alleen benieuwd hoe ze die smaaksenatie-warmtelink willen uitleggen.
Maar herkennen jullie dan allemaal wat TO zegt? (behalve dan ishetdanechtzomoeilijk). Omdat jullie er zo serieus op in gaan.

Niet dat ik je niet geloof maar mijn eerste gedachte was: dat zal wel tussen je oren zitten.

Ik krijg nu trouwens wel trek in iets met gesmolten kaas
Ik denk omdat geroosterd brood droger is dan boerenkool.
In je maag moet er een brei van worden gemaakt om het te verteren. En daar heb je vocht voor nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven