Kaasraadsel
woensdag 5 januari 2011 om 22:32
Ik verveel me en heb al liters water gedronken omdat ik vanavond een panini ham/kaas heb gegeten. Warm en dus met gesmolten kaas. Wat me nu al de hele avond bezig houdt: hoe kan het dat je van gesmolten kaas wél dorst krijgt maar van gewone kaas niet. Ik niet althans. En ik ken trouwens ook weer mensen die geen dorst krijgen van gesmolten kaas. Om het even helemaal ingewikkeld te maken. Ik heb er zelf duidelijk geen kaas van gegeten
woensdag 5 januari 2011 om 22:35
Percentueel zit er in oude kaas veel meer zout. Dat komt, omdat kaas in een zoutbad wordt gestopt tijdens het rijpproces (zie bijv. boer zoekt vrouw - vorige aflevering, daar doet annemarie -of hoe heet ze ook alweer- een aantal kazen in een zoutbad). Tijdens het rijpen van de kaas, verdampt het water en ander vocht uit de kaas, maar blijft het zout zitten. Oude kazen smaken daarom sterker dan jonge kazen en bevatten meer zout. (je kan de zoutkristallen bij sommige soorten ook zien zitten)
woensdag 5 januari 2011 om 22:37
woensdag 5 januari 2011 om 22:52
Het maakt volgens mij ook nog wel uit hoe veel zout je normaal eet. Ik eet weinig zout (voeg het zelf nooit ergens aan toe) en heb dan ook vreselijke dorst als ik een keer een kant-en-klaarmaaltijd eet. Iemand die veel zout gewend is, krijgt minder snel dorst.
Voor het antwoord op het verschil tussen gewone en gesmolten kaas lees ik nog mee, ik ben benieuwd.
Voor het antwoord op het verschil tussen gewone en gesmolten kaas lees ik nog mee, ik ben benieuwd.
woensdag 5 januari 2011 om 23:05