klooster weekend/ week

06-01-2011 12:05 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek een klooster waar mijn vader een week of weekend tot rust zou kunnen komen. Ik heb al druk gezocht, maar zie ff tussen de kloosters de abdij niet meer!

Het liefst zou ik hem naar een klooster willen sturen waar hij mee kan doen met het kloosterleven, waar hij de natuur in kan, waar stilte momenten zijn zonder yoga en dergelijke. Groepssessies passen niet bij hem, het gaat er meer om dat hij alleen kan zijn en eventueel een kerkdienst bij kan wonen bijvoorbeeld.

Kan iemand me meer vertellen of een mooi klooster aanbevelen?
Check eens bij Orval in Belgie: www.orval.be

Ik weet dat er weekenden en weken daar zijn geweest georganiseerd door verscheidene kerken. Ze kunnen je daar vast wel meer vertellen.
Misschien is de abdij ''Koningshoeve'' iets voor hem?

Vlakbij Tilburg en op de site lees ik dat ze open staan voor gasten...

http://www.koningshoeven.nl/nl/abdij/gastenverblijf.php
Iemand die mij naar het klooster "zou willen sturen" zou van mij gevoegelijk een slag aan zijn harses krijgen.
quote:Paque_ schreef op 06 januari 2011 @ 12:15:

Iemand die mij naar het klooster "zou willen sturen" zou van mij gevoegelijk een slag aan zijn harses krijgen.

Nou dat zeg ik dan misschien wat ongelukkig: ik wil aan hem voorleggen of hem dat iets zou lijken. Ik weet eigenlijk al wel dat dat hem trekt, dus het zal er niet zo gewelddadig aan toe gaan gelukkig .

Het is ook niet voor niks en dat weet hij zelf ook heel goed gelukkig.
quote:LaNeerlandaise schreef op 06 januari 2011 @ 12:11:

Check eens bij Orval in Belgie: www.orval.be

Ik weet dat er weekenden en weken daar zijn geweest georganiseerd door verscheidene kerken. Ze kunnen je daar vast wel meer vertellen.

Ziet er erg mooi uit iig, dankjewel!

Ik ga ff goed verder lezen!

Grappig

Iemand die mij naar het klooster "zou willen sturen" zou van mij gevoegelijk een slag aan zijn harses krijgen.Ga jij eens gauw naar het klooster, je bent zo aggressief!
quote:gsleutel schreef op 06 januari 2011 @ 12:14:

Misschien is de abdij ''Koningshoeve'' iets voor hem?

Vlakbij Tilburg en op de site lees ik dat ze open staan voor gasten...

http://www.koningshoeven.nl/nl/abdij/ga ... ingshoeven ben ik zelf twee keer geweest tijdens mijn studie om in alle rust te kunnen studeren. Is mij goed bevallen; het is er rustig en je hebt de gelegenheid maar niet de plicht (het is wel zo netjes om er wel iets van mee te krijgen) om mee te doen met het kloosterleven in de zin dat je de diensten (ik geloof een stuk of 5 per dag en dat begint al heel vroeg) kan bijwonen. geen yoga, wel stilte.
Hoe alleen wil je het hebben? Een beetje gezelschap kan wel prettig zijn, sommige ordes zijn erg streng en dat kan pittig zijn. Mijn tip is wat gemoedelijker. Maar wel de rust en de ruimte om tot jezelf te kunnen komen.

Wat dacht je van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther? Je eet (en praat) dan mee met de norbertijnen in de eetzaal, mag meedoen met de 3 diensten (je zit dan dus in het koorgedeelte van de kerk bij de norbertijnen) en je kunt als je wilt met hen koffiedrinken in de ochtend. Verder is er geen programma, op de afwas na. Er is een mooie tuin.

Eigen slaapkamer met douche en toilet, prijs is niet te hoog. Kunt zelf bepalen hoeveel dagen je komt.

www.abdijvanberne.nl
Zie hier alle kloosters met gastenverblijven netjes bij elkaar:

http://indebuurt.trouw.nl/kloosters.html
Volgens mij voldoet kasteel Slangenburg in Doetinchem helemaal aan jouw wensen. Volgens de informatie op hun website dan.

Als je op 'kasteel slangenburg' googelt kom je meteen bij de website.

Oa drie maaltijden per dag, veel rust en mogelijkheid om met de monniken mee te mediteren.
http://retraite.startpagina.nl

kan je ook ZIN aanraden in Vught (Noord Brabant) daar wonen bij t hoofdgebouw nog fraters, weet alleen niet of ze individuele opvang doen.
quote:LaNeerlandaise schreef op 06 januari 2011 @ 12:11:

Check eens bij Orval in Belgie: www.orval.beHoud er wel rekening mee dat in Orval de gebedsdiensten e.d. in het Frans zijn. Of is dat geen bezwaar?
Bekijk ook www.zininwerk. eens. Zitten in Vught.
Bij de paters Fransiscanen in Megen (NB) kan ook verbleven worden. Ik kan op hun site niet echt de informatie vinden, alleen heel kort hier.
quote:hanke321 schreef op 06 januari 2011 @ 12:44:

Hoe alleen wil je het hebben? Een beetje gezelschap kan wel prettig zijn, sommige ordes zijn erg streng en dat kan pittig zijn. Mijn tip is wat gemoedelijker. Maar wel de rust en de ruimte om tot jezelf te kunnen komen.

Wat dacht je van de Abdij van Berne in Heeswijk-Dinther? Je eet (en praat) dan mee met de norbertijnen in de eetzaal, mag meedoen met de 3 diensten (je zit dan dus in het koorgedeelte van de kerk bij de norbertijnen) en je kunt als je wilt met hen koffiedrinken in de ochtend. Verder is er geen programma, op de afwas na. Er is een mooie tuin.

Eigen slaapkamer met douche en toilet, prijs is niet te hoog. Kunt zelf bepalen hoeveel dagen je komt.

www.abdijvanberne.nlHelemaal mee eens, en als je dit te "groot"vindt, hebben de Norbertijnen een priorij met gastenkamers op een landgoed in Hierden ( vlakbij Harderwijk). Echt super mooi! En heel erg gastvrije mensen ( Heb er zeer goede contacten)
Ik ga me even druk verdiepen in de genoemde opties.

Ik heb een goed gesprek gehad met mijn vader en hij vindt het een super idee (werd niet aangevallen dus ).

Hij wil graag niet te dicht bij huis, had het zelf al over Frankrijk of Schotland, dus het gaat vast goed komen.

BritMan zegt vaak gekscherend dat ik maar ff op viva moet vragen als ik een lastige kwestie heb (of als ik m'n telefoon weer eens kwijt ben...), maar ik moet toch wel ff zeggen dat ik het zo leuk vind dat je echt alles kunt vragen hier.

Had eigenlijk niet veel antwoorden verwacht, want ja...kloosters.... Dank dus allemaal voor jullie linkjes, ik ga ff lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven