1 koekje maar???

07-01-2011 22:02 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een vraag, wellicht kunnen jullie het e.e.a. uitleggen?

Ik woon hier nu bijna 7 jaar en er zijn veel dingen die mij opvallen, maar waar ik niet van weet of het nou typisch NL is of dat het heel erg kan verschillen per persoon etc.

Een voorbeeldje:

1 koekje bij de thee en de koektrommel gaat dicht.

Ik heb dit nu al een aantal malen meegemaakt maar kan er moeilijk aan wennen.

Zijn er nog meer dingen die typisch Nederlands zijn?

(Ik kom uit Frankrijk trouwens)
Ik denk dat in onze maatschappij met meer dan 40% ernstig overgewicht onder de Nederlanders, het 1 koekjes systeem maar weer eens moet worden ingevoerd
quote:danivo schreef op 07 januari 2011 @ 22:04:

ja. klopt!

1 koekje...

oh en als je op visite gaat en ze zeggen:"we gaan zo eten.", betekent dat:"wil je weggaan?"

tja, ik heb dat nog nooit meegemaakt dus. Okay, tegen etenstijd stappen we meestal zelf op, maar vaak zat wordt er gevraagd of we mee willen eten en als we zelf bezoek hebben, vragen we dat ook.

Ik vind het zo'n cliché, dat voor de verandering eens niet waar is....
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:30:

@Ewelina, ik las net in het stukje van Meds:

Opmerkelijk genoeg heeft Frankrijk in 2009 minder te lijden gehad onder de recessie dan andere ontwikkelde landen. oeps, over het hoofd gezien
pepsicoooooooooola!
Haha grappig dit!

Over die buren: misschien komt het doordat ik in een flat woon, maar ik heb ook géén idee wie mijn buren zijn hoor. Zou ook niet zomaar een geboortekaartje door de bus doen bij ze. En ik houd enorm van eten en kaas. Misschien ben ik stiekem Frans? Mijn vader is wel klein
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 januari 2011 @ 22:26:

Dubbeldrop, ben je je er ook van bewust dat - hoewel ze er graag op vakantie gaan - Hollanders een probleem schijnen te hebben met "jouw " volk?

Hoe vaak ik de Fransen niet heb verdedigd.......ach, ik ben een paar keer in Parijs geweest, daar word je gewoon geschoffeerd als toerist. Maar vorig jaar ben ik in het binnenland geweest en daar zijn de mensen gewoon vriendelijk. Nou spreek ik alleen wat school-Frans, maar iedereen doet zijn/haar best je te begrijpen en de meesten spreken ook een aardig mondje engels.
in Amsterdam zijn ze ook niet aardig trouwens, ik erger me er gek aan dat iedereen je in het engels aanspreekt
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:30:

Niets mis mee, ieder land heeft zijn "trekjes" en dat maakt het weer een stuk interessanter.

Ik heb wel veel geleerd van jullie, bedankt!

Ik heb binnenkort een verjaardag, ik moet dus eigenlijk iedereen in die kamer feliciteren met de verjaardag van die persoon, ik moet in een kringetje zitten, ik mag niet meer dan 1 toastje pakken als de schaal rondgaat,daarna wel als die schaal op tafel staat. Kan ik nog wel vragen om mijn wijnglas bij te vullen of is dat asociaal?Ach, het ligt er maar aan bij wie je bent. Als je bij mij komt, krijg je je eerste drankje ingeschonken en daarna mag je zelf naar de koelkast lopen (je mag me ook om meer wijn vragen, geen probleem) Ik zet de tafel vol hapjes, bakjes chips en nootjes en heb ook nog soep en brood klaar staan (en pizza en frituurhapjes en salade) als men nog trek heeft.
quote:meds schreef op 07 januari 2011 @ 23:59:

in Amsterdam zijn ze ook niet aardig trouwens, ik erger me er gek aan dat iedereen je in het engels aanspreektmag jij wel met je trekker Amsterdam in dan? Voldoet 'ie aan de milieunormen?
quote:Starshine schreef op 08 januari 2011 @ 00:01:

[...]

mag jij wel met je trekker Amsterdam in dan? Voldoet 'ie aan de milieunormen?zou dat het zijn?
Ik heb eigenlijk nooit koekjes in huis.....vind daar zelf niks aan.
Verjaardagen doe ik ook niet aan. Ik vind het gewoon niks om te vieren. Je bent geboren op die dag, nou én!
'Op de koffie' ken ik als surinaamse eigenlijk niet..hier kom je langs om te eten. En verjaardagen met taart en toastjes? Nee volop eten bij ons..feestjes draaien om het eten.

Ik heb als tiener bij een vriendin weleens moeten wachten in de woonkamer omdat ze gingen eten, kreeg een koekje erbij. Mond viel open van verbazing. Oh en van te voren aangeven of je mee eet en hoeveel aardappels dan vond ik ook vreemd. Bij ons was er sowieso altijd genoeg voor minstens een mee eter, en anders kookte mn moeder nog wat erbij..
quote:dubbeldrop schreef op 07 januari 2011 @ 23:05:

[...]

Verkassen naar Frankrijk moet je alleen doen als je goed bij kas zit of zelf iets kan beginnen daar waarvan je weet dat je een goed pensioen zou kunnen opbouwen. Ook moet je er goed tegen kunnen dat alles heel traag gaat en de regeltjes hier heel anders zijn dan daar.

Ook de sociale zekerheid is heel wat anders daar dan hier, maar als je al die dingen aankunt dan zou je vandaag nog moeten vertrekken. Het leven kan heel mooi zijn daar en een stuk minder gejaagd.

Huis verkopen en in Frankrijk huisjes verhuren.

Eén van ons moet dan wel de kost buiten de deur verdienen. Moppeman is zeer technisch, en breed inzetbaar. Ik moet het hebben van mijn talenkennis, en ga me voorbereiden voor het DELF, niveau B2.
@toetyfroety

Wij vieren het meer met de gedachte dat je dankbaar bent dat je weer een jaar hebt overleefd en om je nieuwe levensjaar in te luiden..feliciteren en vieren doen we eigenlijk nooit voor je echt jarig bent geweest..(Dus altijd op de dag zelf of erna)
quote:Starshine schreef op 08 januari 2011 @ 00:01:

[...]

mag jij wel met je trekker Amsterdam in dan? Voldoet 'ie aan de milieunormen?
quote:Turkooiss schreef op 08 januari 2011 @ 00:18:

@toetyfroety

Wij vieren het meer met de gedachte dat je dankbaar bent dat je weer een jaar hebt overleefd en om je nieuwe levensjaar in te luiden..feliciteren en vieren doen we eigenlijk nooit voor je echt jarig bent geweest..(Dus altijd op de dag zelf of erna)Oh grappig!
pepsicoooooooooola!
quote:mimootje schreef op 07 januari 2011 @ 22:05:

[...]

wat ben ik on-Nederlands als echte Friezin.... Wij zeggen, we gaan eten, eet je mee?

hier als echte grunneger net zo, hoor...

ik kook altijd genoeg voor een eter extra en anders is de diepvries altijd gewillig...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 januari 2011 @ 22:52:

[...]

Ik denk dat het naweeën waren van barre tijden. Er was gewoon geen geld om mensen mee te laten eten en voor zoveel koekjes etc.

Ik ben opgegroeid met ; een keer in de week in bad, frisdrank in het weekend, etc. Maar zodra mijn ouders het beter hadden veranderden bepaalde gewoontes.Ik denk dat dat voor heel Europa opging (in de tijd dat jij dan blijkbaar jong was ), dus geen reden voor de bekende Hollandsche zuinigheid. Zo staan de Nederlanders al eeuwen te boek, en zo te lezen is er bij sommige mensen nog niet veel veranderd.
quote:moppetoet schreef op 08 januari 2011 @ 00:16:

[...]

Huis verkopen en in Frankrijk huisjes verhuren.

Eén van ons moet dan wel de kost buiten de deur verdienen. Moppeman is zeer technisch, en breed inzetbaar. Ik moet het hebben van mijn talenkennis, en ga me voorbereiden voor het DELF, niveau B2.Ik hoop dat jullie dromen uitkomen, het is even wennen maar dat is het altijd natuurlijk. Mocht je ooit nog hulp nodig hebben met de taal dan mag je me altijd even lastigvallen
Toen wij in de jaren '70 op vakantie gingen liep de buurt uit om ons uit te zwaaien. Toen ik 5 was naar Roemenië en toen ik 11 was naar Frankrijk. Dat was het volgens mij wel. Moppeman is nooit op vakantie geweest, zijn eerste vakantie was op zijn 24ste.

Moppekind gaat 3, 4 keer in het jaar. Lange vakantie en midweekjes. En nog scoutingkampen, natuurlijk.

Tijden veranderen. Geniet er maar van zolang het nog kan.
dubbeldrop, wat is je Nederlands goed zeg voor een Franse...En je woont nog maar 7 jaar in NL? Je schrijft zonder fouten, zelfs geen dt-fouten of zinscontructiefouten terwijl het Frans echt wel een andere constructie heeft... Ben je wel echt een Franse? haha
quote:LolitaLempicka schreef op 08 januari 2011 @ 01:01:

dubbeldrop, wat is je Nederlands goed zeg voor een Franse...En je woont nog maar 7 jaar in NL? Je schrijft zonder fouten, zelfs geen dt-fouten of zinscontructiefouten terwijl het Frans echt wel een andere constructie heeft... Ben je wel echt een Franse? haha

Echt wel.

Nederlanders zijn te lui om foutloos te schrijven.
quote:mamalief schreef op 08 januari 2011 @ 01:06:

[...]

Echt wel.

Nederlanders zijn te lui om foutloos te schrijven.haha, ik ben zelf geen Nederlandse :p
Moi, je dois pratiquer la grammaire. J'ai oublié beaucoup.

Ça fait plus que vingt ans que je n'ai pas étudié le français.

Graag op- / aanmerkingen en correcties.
ze gebruikt zelfs het woordje "nou"! dat is wel heeel erg NL :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven