Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
5500 voedingen, wow

x een half uur (?) is 2250 uur = ruim 93 dagen.
Even een vraagje over de bv thee. Heet dat ook gewoon zo? Of heeft dat een andere naam? Op zich komt het nu wel weer redelijk op gang, maar een beetje extra kan ook geen kwaad.
het heet borstvoeding mix en het is van weleda
Of: 0,75 liter x 30 dagen x 4 maanden = 90 liter!

Dus voor twee jaar (geen idee of dan 0,75l pd nog klopt hoor): 6x 90 = 540 liter.

En mijn man deelde net mee dat een koe in haar leven 50.000 liter melk geeft... Maar die heeft dan ook grotere uiers en meer tijd

Gefeliciteerd yamuna!! Ik doe het je niet na!
Ha Yam! Leuke dag gehad? Ik zal morgen eens op pad gaan.
Zie je wel dat we geen koeien zijn
Yamuna: Gefeliciteerd! Ik hoop ook lang BV te kunnen geven, maar vind 2jr een hele knappe prestatie!

@ Phoehee: Spannend dat je binnen een paar weken met bijvoeding gaat beginnen! Haalt de druk ook wat weg bij het kolven denk ik....gaat het nu trouwens wat beter?

Wat is de meerwaarde van die thee?
Nu is het vrijdag en dus 3 dgn niet kolven. Heeerlijk. Maandag zie ik wel. Door het bijkolven heb ik toch maar 100 ml verlies geleden deze week. Het was wel veel werk maar goed.
Hallo dames,

Ons zoontje is de 14e een half jaar en ik heb hem tot gister helemaal zelf gevoed! Het is ons derde kindje en de 1e die bv krijgt. Gister heeft hij een paar hapjes fruit op.. Ik ga vanaf nu de bv afbouwen tot smorgens en savonds, als dat lukt. Ik vind het helemaal goed zo, en ben er trots op dat het me zo lang gelukt is.

Dat wilde ik nou gewoon even tegen iemand zeggen..
@ Keye: Daar mag je ook trots op zijn! Proficiat!

Ik heb nu bijna de 5mnd gehaald, en hoop tot haar eerste verjaardag door te kunnen gaan
Keye, zeker als het de eerste is die bv krijgt na twee keer flesvoeding vind ik het heel knap dat je het half jaar al hebt volgemaakt! Het lijkt me dat alles dan zo anders loopt, onzekerder vooral. Pluim!
Keye daar mag je heel trots op zijn!! Hoe vond hij de hapjes fruit??
Dank jullie, ben ook best trots.. Ik ben de enige in mijn omgeving die bv geeft en krijg regelmatig vragende blikken. Vooral als ze horen dat hij bijna 6 maanden is en nog volledig bv krijgt. Er werd zelfs verteld dat hij daar inmiddels toch al veel te groot voor was??! De fruithapjes gingen erin als borstvoeding ;) . Gister een half hapje en vandaag wat meer, hij genoot.

Ik merk dat hij er nu ook wel aan toe is om wat andere hapjes te proeven. Maar de bv blijft nog wel even. Heerlijk z'on moment met je babietje..
Keye gefeliciteerd! Ik ben nu, na 7 maanden, ook gedeeltelijk afgebouwd, overdag krijgt mijn dochtertje de fles en s ochtends en s avonds drinkt ze bij mij. Bevalt prima zo! De productie blijft goed op gang, had alleen wel veel last van stuwing tijdens het afbouwen maar dat is nu gelukkig over.
Flowerfield, ik drink sinds een week deze bv thee:

Ik heb zelf echt het idee dat het helpt. En het is nog lekker ook!
Andere theetip:

kabouterfeestthee

Ik kreeg die thee van Proffille alleen weg met een grote lepel honing.

Ik heb ook een vraagje: mijn dochter is 5 maanden, ik geef nog volledige bv, maar ben van plan de flessen te gaan aanlengen met kv. Ondanks de bv thee lukt het me niet om genoeg te kolven voor mijn hongerlapje.

Mijn vraag: kan ik 's ochtends zelf de bv+kv mengen, of moet ik het in verschillende flesjes meegeven naar het kdv en het de leidsters laten mengen? Hoe lang is een fles nog houdbaar als ik bv en kv heb gemengd?
Wen, het maakte me in het begin idd onzeker. Maar ik merkte al vrij snel het gemak van bv to kv. Mannetje groeit ook ontzettend goed op mijn voeding, dus ik was al vrij snel wat zekerder. Ik kijk ook niet op de klok. Dat is zo ontspannen voeden, heerlijk... Vind het bijna jammer dat hij zo snel groeit en straks steeds minder bv nodig heeft...
Hi dames,

Vraagje: vanaf hoe oud gaan kindjes over (of kunnen ze overgaan) op 4 voedingen? M. heeft het gisteren op 4 voedingen gedaan, en heerlijk doorgeslapen. Het lijkt erop dat we vandaag weer op 4 uitkomen. Ze wordt morgen 4 maanden. Het lijkt me zo weinig? Maar goed, het is mijn eerste kindje, dus geen ervaring mee.

En; even een kolfsuccesje delen: 350cc in totaal, links 220 (!) en rechts 130. Ik ben zoooo trots! Moest halverwege het flesje wisselen omdat ie overstroomde...
Kabouterthee is toch kinderthee? L drinkt bijna nooit thee, vindt ze niet zo lekker. De bvthee van Weleda is lekker! Hou het gewoon daarbij. De productie gaat weer redelijk goed. Afgelopen nacht heb ik geen flesje warme melk hoeven maken!
Sinds 5 weken ben ik de trotse moeder van een lief jongetje dat nu net op mijn buik ligt te slapen :-). Ik geef bv, maar wil binnenkort gaan kolven om af en toe eens alleen de deur uit te kunnen gaan. Gezien de gebruiksfrequentie en de kosten overweeg ik een handkolf aan te schaffen. Heb al even zitten googlen en zag bijvoorbeeld de Philips Avent en de Medela Harmony. Zijn er hier meiden die goede (of slechte) ervaringen hiermee hebben?

Ik las ergens dat het voordeel van de laatstgenoemde is dat je hem op elke willekeurige zuigfles kunt bevestigen zodat je de melk direct in dat flesje kunt opvangen. Klopt dit? Lijkt me wel erg handig namelijk. Ben benieuwd naar reacties!
quote:Flowerfield schreef op 09 januari 2011 @ 11:47:

Kabouterthee is toch kinderthee? Ja, maar bevordert ook de bv. En ik vind de verpakking gewoon leuk.
Orchid, ik heb sinds de kraamweek (mijn jongetje is nu 2 maanden) de Medela Harmony Handkolf. Bevalt erg goed! Simpel in het gebruik: een paar keer kort met de ene kant van de kolf pompen voor het vacuüm, en daarna met langzame halen pompen om te kolven. Hij is ook goed en makkelijk schoon te maken.

Nadeel is wel dat niet elk flesje er onder past...

Ik gebruikte hem in het begin vooral om de stuwing weg te kolven (omdat het m'n baby dan niet lukte de borst te pakken, zo strak stonden ze!). En nu gebruik ik hem om een voorraadje voor de vriezer te kolven. Gaat ook prima! Heb alleen geen vergelijkingsmateriaal...
Beetje late reactie, maar bedankt voor je antwoord, Wen! Het is haar kies die doorkomt, dus ik hoop dat dat bijten me nog even bespaard blijft

Orchid, ik heb de Philips Avent handkolf met het Via-systeem (bewaarbekers) en hij bevalt heel goed. Die bekers zijn super handig met invriezen en je kunt ze later ook gebruiken om hapjes in te portioneren/bewaren. Kolf is ook makkelijk schoon te maken. En een beetje zoeken op internet kan je al gauw ¤ 10,00 of ¤ 15,00 opleveren t.o.v. de verkoopprijs bij bepaalde babywinkels.

Inmiddels werk ik weer (dochter is 4,5 maand) en 4 dgen per week 2 keer kolven vind ik met de handkolf toch wel intensief. Ik merk dat er verlies begint te ontstaan, ondanks de neusspray. Ik wil dan ook graag een electrische kolf aanschaffen en zou graag ervaringen horen. Ook ben ik benieuwd bij welke kolf het minste verlies optreedt (of ligt dat niet aan de kolf?) Alvast bedankt voor de reacties!
Sterre Maud: 4 voedingen per dag is best mogelijk. Mijn dochter is nu ook 4 maanden en zit al bijna een maand soms op 4 voedingen. Ik voed op verzoek en uiterlijk om de 4 uur en kom regelmatig op 4 voedingen per dag uit. Ze is dan ook gewoon tevreden en slaapt s'nachts gewoon goed. Ik heb het toen nagevraagd bij het CB en het was geen enkel probleem. Mijn gevoel was toen ook dat het weinig was

orchid: ik heb ook de avent handkolf. gebruik zowel flesjes als de via bekers voor het invriezen maar de via bekers sneuvelen bij mij vrij snel en lekken meer dan de flesjes. Avent handkolf bevalt mij erg goed en ik ben er erg snel mee. Ik ben in 10 minuten klaar. Prijstechtnisch zou ik voor zowel de kolf als de flesjes en/of bewaarbekers op MP kijken. Alles is goed te reinigen en te stereliseren dus dat is geen probleem. Zelf heb ik 4 (lang leve MP) handkolven zodat ik niet heel de dag bezig ben met de kolf schoon te maken. dit is vooral op het werk erg fijn. Ook pak je thuis eerder even snel de kolf. Naast de flesjes of bekers vries ik ook regelmatig in in ijsblokzakjes. erg handig om een juiste hoeveelheid voeding uit de vriezer te kunnen halen zonder een grote portie uit te hoeven halen.

Ananas: ik had ook bedacht dat tijdens mij werk elektrisch kolven fijner zou zijn en ik heb de elektrische Medela swing geprobeerd en daar kon ik dus helemaal niets mee. Ik ben dus weer bij het handmatig kolven met de avent.ik ben binnen 10 minuten klaar. kolfverlies kan ook te maken hebben met drukte en actiever zijn dan eerst en hoeft dus niet aan de kolf te liggen. Ik zou kijken of je een elektrische kolf eerst ergens kan proberen want om er nou een aan te schaffen die dan niet bevalt is ook zo wat en zeker als je deze nieuw aanschaft een dure grap.
JGH1, bedankt voor de tip! En meerdere handkolven, zodat je niet steeds die kolf hoeft schoon te maken is ook wel een hele goede tip! Had ik nog helemaal niet over nagedacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven