Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
maandag 10 januari 2011 om 19:47
maandag 10 januari 2011 om 20:01
Goh melk in het badje. Daar was ik nou nooit opgekomen. Mijn dochtertje heeft helemaal ruwe ellebogen en knietjes van de droogte. Ga ik eens proberen!
Phoehee ik zou niet extra in het flesje doen en idd wachten op bijvoeding. Bij mij op het kdv hebben ze dat ook 1 x gezegd. En daarna nooit meer. Ik denk dat als Okkie tekort komt, hij s ochtends en s avonds wel bijtankt hoor. (denk ik) (dus)
Phoehee ik zou niet extra in het flesje doen en idd wachten op bijvoeding. Bij mij op het kdv hebben ze dat ook 1 x gezegd. En daarna nooit meer. Ik denk dat als Okkie tekort komt, hij s ochtends en s avonds wel bijtankt hoor. (denk ik) (dus)
maandag 10 januari 2011 om 21:20
Heeft iemand dat hier al eens geprobeerd, melk in het badje? Ik gooi namelijk iedere dag melk weg ( met pijn in mijn hart) omdat dochter nog steeds de fles weigert maar ik stug iedere dag blijf kolven.
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige
maandag 10 januari 2011 om 21:32
Fussie; mail me anders even (als je dat leuk vindt) op oggviva@gmail.com Ben wel benieuwd of we elkaar kennen?!
maandag 10 januari 2011 om 22:01
quote:fladder schreef op 10 januari 2011 @ 21:20:
Heeft iemand dat hier al eens geprobeerd, melk in het badje? Ik gooi namelijk iedere dag melk weg ( met pijn in mijn hart) omdat dochter nog steeds de fles weigert maar ik stug iedere dag blijf kolven.
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige Waarom doe je de melk niet in de vriezer? Als je meisje de fles blijft weigeren, kan je het over een tijdje gewoon in een bekertje geven.
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige Waarom doe je de melk niet in de vriezer? Als je meisje de fles blijft weigeren, kan je het over een tijdje gewoon in een bekertje geven.
maandag 10 januari 2011 om 22:14
Yamuna heeft geloof ik recepten voor pannekoeken, kaas e.d. van moedermelk nu nog een beetje vroeg misschien maar in de vriezer blijft het wel even goed.
Dig, gewoon aanbieden, wil ze niet dan wil ze niet. Dat je nu stuwing hebt is niet zo heel gek, het moet niet zo enorm zijn als in de kraamdagen maar bij het regelen van vraag en aanbod is er ook wel eens wat teveel aanbod = stuwing. Het moet niet heel pijnlijk / rood / harde plekken worden.
Dig, gewoon aanbieden, wil ze niet dan wil ze niet. Dat je nu stuwing hebt is niet zo heel gek, het moet niet zo enorm zijn als in de kraamdagen maar bij het regelen van vraag en aanbod is er ook wel eens wat teveel aanbod = stuwing. Het moet niet heel pijnlijk / rood / harde plekken worden.
maandag 10 januari 2011 om 22:16
maandag 10 januari 2011 om 22:16
quote:fladder schreef op 10 januari 2011 @ 21:20:
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige Ik deed altijd het restje melk in het water dat dochter niet dronk, werkt heel goed vettend voor de huid.
En zou je er nog andere dingen mee kunnen? ( behalve in de koffie doen, zoals vroeger, volgens mijn verloskundige Ik deed altijd het restje melk in het water dat dochter niet dronk, werkt heel goed vettend voor de huid.
maandag 10 januari 2011 om 22:53
@phoehee: ik heb ook al 2x op t kdv zo'n opmerking gehad. Meisje drinkt gewoon super makkelijk uit de fles, heeft ze altijd gedaan. Maar ze drinkt volgens mij uit de fles ook meer dan dat ze bij mij drinkt. Ik heb na 2 dagen kolven namelijk stuwing als ik weer een dag bij haar thuis ben. En ze voeden ook op verzoek en ze heeft nog nooit een fles extra gehad, ook drinkt ze 's avonds niet extra bij mij na een KDV dag.
Heb jij dat idee bij Okkie? Dat hij bij gaat drinken. Of hebben ze wel eens een voeding extra moeten geven oid omdat hij honger had? t Kan natuurlijk dat hij na zijn fles gewoon nog zuigbehoefte heeft. Ik zou terughoudend zijn met nog meer aanbieden.
Ik heb laatst trouwens een artikel op de website van la leche league Belgie gelezen over de berekening van de hoeveelheid voeding. En daar gingen ze er vanuit dat met de vorderende leeftijd er steeds minder cc per kilo lichaamsgewicht wordt gedronken. Dus pasgeboren 150 cc per kilo, 2 maanden ~140 cc per kilo, drie maanden ~130 cc per kilo en bij 6 maanden ongeveer 100 tot 110 cc per kilo.
Ik moet zeggen dat dit bij mijn meisje stukken meer overeen komt met wat ze drinkt dan de vaste regel van 150 cc per kilo.
Tip van restje melk in t badje ga ik ook eens proberen. Meisje heeft nu al (4 maanden oud) eczeem in haar knieholten
ondanks de borstvoeding
Heb jij dat idee bij Okkie? Dat hij bij gaat drinken. Of hebben ze wel eens een voeding extra moeten geven oid omdat hij honger had? t Kan natuurlijk dat hij na zijn fles gewoon nog zuigbehoefte heeft. Ik zou terughoudend zijn met nog meer aanbieden.
Ik heb laatst trouwens een artikel op de website van la leche league Belgie gelezen over de berekening van de hoeveelheid voeding. En daar gingen ze er vanuit dat met de vorderende leeftijd er steeds minder cc per kilo lichaamsgewicht wordt gedronken. Dus pasgeboren 150 cc per kilo, 2 maanden ~140 cc per kilo, drie maanden ~130 cc per kilo en bij 6 maanden ongeveer 100 tot 110 cc per kilo.
Ik moet zeggen dat dit bij mijn meisje stukken meer overeen komt met wat ze drinkt dan de vaste regel van 150 cc per kilo.
Tip van restje melk in t badje ga ik ook eens proberen. Meisje heeft nu al (4 maanden oud) eczeem in haar knieholten
ondanks de borstvoeding
maandag 10 januari 2011 om 22:56
quote:fladder schreef op 10 januari 2011 @ 22:16:
[...]
Ja ik doe het ook in de vriezer, maar ik haal er vaak keer een flesje uit om toch te blijven aanbieden.Dan zou ik eerder gaan kolven, daar bv 20 cc van apart houden om meteen ( diezelfde of volgende dag) mee te oefenen, en dan de rest van wat je kolft in de vriezer doen. Zo hou je je verlies zo klein mogelijk.
[...]
Ja ik doe het ook in de vriezer, maar ik haal er vaak keer een flesje uit om toch te blijven aanbieden.Dan zou ik eerder gaan kolven, daar bv 20 cc van apart houden om meteen ( diezelfde of volgende dag) mee te oefenen, en dan de rest van wat je kolft in de vriezer doen. Zo hou je je verlies zo klein mogelijk.
maandag 10 januari 2011 om 22:58
Hier ook een medela pump in Style sinds een week en ik ben er ontzettend blij mee! Ik kolf binnen 15minuten ongeveer 250cc.
Ik heb hem bij de thuiszorgwinkel gekocht met 10% korting.
Fladder welk flesje gebruik je? Ik ben nu overgestapt op de Tommee Tippi en daar drinkt hij veel beter uit als de andere flesjes. Dat flesje lijkt ook echt op een borst.
Opgoedgeluk en Fussie hier nog een stads,- draag,- en BV genootje!
Ik heb hem bij de thuiszorgwinkel gekocht met 10% korting.
Fladder welk flesje gebruik je? Ik ben nu overgestapt op de Tommee Tippi en daar drinkt hij veel beter uit als de andere flesjes. Dat flesje lijkt ook echt op een borst.
Opgoedgeluk en Fussie hier nog een stads,- draag,- en BV genootje!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
maandag 10 januari 2011 om 23:45
Nanna, wel gewoon aanleggen hoor! Honger doet ook pijn. Een tip: de achtermelk is prettiger voor de darmpjes dan de voormelk. Voor sommige mensen helpt het om vaker kleine voedingen aan te bieden, omdat de melk dan continu vetter blijft.
En een draagdoek helpt goed bij krampjes. Je komt nu wel echt in krampjestijd helaas
Je schrijft dat ze inmiddels weer een voeding mag, voed je niet op verzoek? Rond de 6 weken komen vaak regeldagen voor, wil ze niet gewoon al die tijd al drinken?
En een draagdoek helpt goed bij krampjes. Je komt nu wel echt in krampjestijd helaas
Je schrijft dat ze inmiddels weer een voeding mag, voed je niet op verzoek? Rond de 6 weken komen vaak regeldagen voor, wil ze niet gewoon al die tijd al drinken?
maandag 10 januari 2011 om 23:49
Overigens ben ik, met een heel dubbel gevoel, begonnen met het afbouwen van de bv. Kruimel weigert al ruim anderhalve maand de borst en blijft dit stug volhouden. Elke poging tot aanleggen eindigt in een klein drama. Of Kruimel huilt zodra hij mijn borst ziet, of ik huil omdat hij weer niet eens probeert aan te happen, of omdat hij weer keihard bijt. Niet grappig.
Voor de oudste heb ik altijd ft gekolfd, maar nu met 2 kids is dat gewoon een stuk lastiger. Tijdrovend ook. Tijd die ik ook graag aan beide kinderen zou besteden en niet alleen aan kolven en kolf afwassen en flesje met bv geven en die weer afwassen.
Ik merk dat ik nu probeer om het afbouwen goed te praten voor mijzelf, omdat ik mij een enorme egoist tov dat kleine mannetje voel, dat ik nu al opgeef, dat hij binnenkort al niet meer alleen maar mijn melk zal krijgen. Maar ik word gewoon erg gestresst van het ft kolven en daardoor weer een minder leuke moeder en partner en die dingen zijn ook belangrijk. Dus heb ik besloten het kolven terug te brengen naar 2 keer per dag. Ik hoop echt heel erg dat mijn productie stabiel genoeg is om dit een hele tijd vol te houden. Voorlopig heb ik in ieder geval nog een mooie voorraad in de vriezer staan, dus krijgt Kruimel nog minstens een maand wel volledige bv.
Zo jammer dat mijn beide mannetjes geen echte borstenmannen blijken te zijn... Dan hadden ze allebei een stuk langer van de bv kunnen genieten. En ik ook.
Voor de oudste heb ik altijd ft gekolfd, maar nu met 2 kids is dat gewoon een stuk lastiger. Tijdrovend ook. Tijd die ik ook graag aan beide kinderen zou besteden en niet alleen aan kolven en kolf afwassen en flesje met bv geven en die weer afwassen.
Ik merk dat ik nu probeer om het afbouwen goed te praten voor mijzelf, omdat ik mij een enorme egoist tov dat kleine mannetje voel, dat ik nu al opgeef, dat hij binnenkort al niet meer alleen maar mijn melk zal krijgen. Maar ik word gewoon erg gestresst van het ft kolven en daardoor weer een minder leuke moeder en partner en die dingen zijn ook belangrijk. Dus heb ik besloten het kolven terug te brengen naar 2 keer per dag. Ik hoop echt heel erg dat mijn productie stabiel genoeg is om dit een hele tijd vol te houden. Voorlopig heb ik in ieder geval nog een mooie voorraad in de vriezer staan, dus krijgt Kruimel nog minstens een maand wel volledige bv.
Zo jammer dat mijn beide mannetjes geen echte borstenmannen blijken te zijn... Dan hadden ze allebei een stuk langer van de bv kunnen genieten. En ik ook.
maandag 10 januari 2011 om 23:57
OGG, wat balen zeg, dat hij gewoon niet wil. Maar je hoeft het niet goed te praten voor jezelf, echt niet. Hallo, je hebt hem al 7 (toch?) maanden zelf gevoed, gaat de 8 dus ruimschoots halen, daarmee geef je dus al 8 x langer dan het Nederlandse gemiddelde borstvoeding aan Kruimel. En mogelijk nog veel langer met die 2 x per dag, ik duim voor je dat dat allemaal goed blijft gaan. (maar klote is het wel )
Enne... wacht maar, over een jaar of 18 klaag je misschien wel over je zoons dat ze verdorie alleen maar belangstelling hebben voor borsten
Enne... wacht maar, over een jaar of 18 klaag je misschien wel over je zoons dat ze verdorie alleen maar belangstelling hebben voor borsten
dinsdag 11 januari 2011 om 00:47
dinsdag 11 januari 2011 om 07:34
Eksner inderdaad, hij tankt nooit bij 's avonds. Heeft om 3 uur de laatste fles gehad en als wij hem ophalen slaapt hij eerst bij in de draagdoek en krijgt tussen 18.30-19.00 voeding. Soms moeten we hem dan zelfs wakker maken.
Aan de borst is bij mij ook 2x 20 min waarvan veel spelen en kijken en lachen en weer een slokje. (beide kanten drinkt ie eerst 10 min fanatiek, soms langer)
Ik denk ook zuigbehoefte na een fles. Ik zal zeggen dat ze zijn avent bijtring kunnen geven, die heeft een soort tepel erop.
OGG geen schuldgevoel hoor! 8 maanden is een mooie tijd, en misschien nog partime wat langer.
Aan de borst is bij mij ook 2x 20 min waarvan veel spelen en kijken en lachen en weer een slokje. (beide kanten drinkt ie eerst 10 min fanatiek, soms langer)
Ik denk ook zuigbehoefte na een fles. Ik zal zeggen dat ze zijn avent bijtring kunnen geven, die heeft een soort tepel erop.
OGG geen schuldgevoel hoor! 8 maanden is een mooie tijd, en misschien nog partime wat langer.
dinsdag 11 januari 2011 om 09:33
Nanna, 's avonds kan er ook clusteren voorkomen, heel vaak willen drinken. Is er een reden dat je 's avonds niet minder dan 2 uur ertussen wilt hebben? Als je een clusterbaby hebt kan dat best lastig zijn.
Maar darmkrampjes kan ook heel goed natuurlijk rond deze tijd.
Hopelijk hebben jullie een goede nacht gehad!
Maar darmkrampjes kan ook heel goed natuurlijk rond deze tijd.
Hopelijk hebben jullie een goede nacht gehad!
dinsdag 11 januari 2011 om 12:21
@ Phoehee: Hier is het eigenlijk "standaard" huilen na een fles. Het duurt een tijdje voor de grote boer er uit is en dan is ze weer stil. Maar ze huilt meer van "jammer, het is op" dan echt van honger....want als ik meer aanbiedt, gaat dat met veel moeite erin. Laten staan doet ze eigenlijk nooit
@ OGG: Jeetje wat klote zeg! Een dikke voor jou, en petje af dat je het al zo lang zo volhoudt!
Ik kan gelukkig tijdens werkdagen met 100cc meer thuis komen dan wat ik uit de vriezer haal, dus dat is erg fijn
Het grappige is, dat ons meisje altijd rond 19u naar bed gaat en dan aan haar lange nacht begint. Sinds ik weer werk, lijkt het of ze hoort dat ik weer thuis kom ofzo. Zodra ik de deur achter me dicht trek na een late dienst, dan ben ik 23u30 thuis, wordt ze wakker voor een late snack.....Ze drinkt dan niet veel en niet lang, slaapt dan ook meteen weer verder. Maar wat zou dit zijn? Waarom doet ze dit?
@ OGG: Jeetje wat klote zeg! Een dikke voor jou, en petje af dat je het al zo lang zo volhoudt!
Ik kan gelukkig tijdens werkdagen met 100cc meer thuis komen dan wat ik uit de vriezer haal, dus dat is erg fijn
Het grappige is, dat ons meisje altijd rond 19u naar bed gaat en dan aan haar lange nacht begint. Sinds ik weer werk, lijkt het of ze hoort dat ik weer thuis kom ofzo. Zodra ik de deur achter me dicht trek na een late dienst, dan ben ik 23u30 thuis, wordt ze wakker voor een late snack.....Ze drinkt dan niet veel en niet lang, slaapt dan ook meteen weer verder. Maar wat zou dit zijn? Waarom doet ze dit?
dinsdag 11 januari 2011 om 13:43
Onze baby van 3,5 maand groeit prima! 63 cm en 6700 gram.
Hij komt nog 1 x in de nacht.
Nu werk ik nog niet dus beginnen we in de ochtend op zijn verzoek-dat kan tussen 7.30 en 9.00 u zijn.
Maar ik krijg toch het gevoel dat ik een regelmaat moet gaan instellen, ook voor mijn eigen rust. Het CB had het over om de 3 uur, 8-11-14-17-20 maar ik heb ondervonden dat het soms niet haalbaar is die 3 uur en soms wel beter om 4u ertussen te hebben.
Bovendien kan hij volgens mij ook zonder die nachtvoeding.
Moet ik mijn zoon laten bepalen?
Moet ik volhouden om om de x uur te voeden?
Wie heeft er tips?
Dank!
Hij komt nog 1 x in de nacht.
Nu werk ik nog niet dus beginnen we in de ochtend op zijn verzoek-dat kan tussen 7.30 en 9.00 u zijn.
Maar ik krijg toch het gevoel dat ik een regelmaat moet gaan instellen, ook voor mijn eigen rust. Het CB had het over om de 3 uur, 8-11-14-17-20 maar ik heb ondervonden dat het soms niet haalbaar is die 3 uur en soms wel beter om 4u ertussen te hebben.
Bovendien kan hij volgens mij ook zonder die nachtvoeding.
Moet ik mijn zoon laten bepalen?
Moet ik volhouden om om de x uur te voeden?
Wie heeft er tips?
Dank!
dinsdag 11 januari 2011 om 13:58
Dag Woesjke,
Wat fijn dat je baby goed groeit! Dat is een heerlijk gevoel, hè?
Voor wat betreft je vragen. Het beste is om je kindje te laten bepalen hoe veel en hoe vaak hij om een voeding vraagt. Op deze manier wordt je productie op peil gehouden en krijgt je kindje voldoende binnen. Het kan zo zijn dat als je om de drie uur gaat voeden, dit te weinig is om je productie op peil te houden. Dit betekent dat je kindje op een gegeven moment niet meer tevreden zou kunnen zijn. Meer informatie vind je ook hier
Nachtvoedingen zijn heel belangrijk voor het op peil houden van je productie ('s nachts voeden zorgt voor een bepaald hormoon, waardoor je productie beter op peil blijft). Je kindje heeft met 3,5 maand (zeker als hij er om vraagt) nog nachtvoedingen nodig. Daarnaast is het volkomen normaal dat kinderen aandacht willen 's nachts. Dat blijft nog wel een aantal jaren zo
De site die ik net op gaf geeft ook hier meer informatie over.
Succes en geniet er van!
Hila
(mijn kindje krijgt nu 1,5 jaar bv (en krijgt ook nog nachtvoedingen)
Wat fijn dat je baby goed groeit! Dat is een heerlijk gevoel, hè?
Voor wat betreft je vragen. Het beste is om je kindje te laten bepalen hoe veel en hoe vaak hij om een voeding vraagt. Op deze manier wordt je productie op peil gehouden en krijgt je kindje voldoende binnen. Het kan zo zijn dat als je om de drie uur gaat voeden, dit te weinig is om je productie op peil te houden. Dit betekent dat je kindje op een gegeven moment niet meer tevreden zou kunnen zijn. Meer informatie vind je ook hier
Nachtvoedingen zijn heel belangrijk voor het op peil houden van je productie ('s nachts voeden zorgt voor een bepaald hormoon, waardoor je productie beter op peil blijft). Je kindje heeft met 3,5 maand (zeker als hij er om vraagt) nog nachtvoedingen nodig. Daarnaast is het volkomen normaal dat kinderen aandacht willen 's nachts. Dat blijft nog wel een aantal jaren zo
De site die ik net op gaf geeft ook hier meer informatie over.
Succes en geniet er van!
Hila
(mijn kindje krijgt nu 1,5 jaar bv (en krijgt ook nog nachtvoedingen)
dinsdag 11 januari 2011 om 14:56
Bedankt weer voor alle reacties! Ik lees hier vooral veel goede ervaringen met de Medela Pump in Style, dus daar ga ik eens serieus naar kijken. Nadeel is dat ik hem nogal duur vind, zeker als het resultaat niet gegarandeerd is.
Nanna, mijn dochter drinkt overdag gemiddeld om de vier uur, maar 's avonds kan ze wel 3 of 4 uur achter elkaar drinken (met powernaps tussendoor). Zoals Wen al aangaf, kan jouw baby ook wel een clusteraar zijn. En eigenlijk is dat ook wel heel erg knus en een heerlijk moment samen, althans, zo ervaar ik het.
Nanna, mijn dochter drinkt overdag gemiddeld om de vier uur, maar 's avonds kan ze wel 3 of 4 uur achter elkaar drinken (met powernaps tussendoor). Zoals Wen al aangaf, kan jouw baby ook wel een clusteraar zijn. En eigenlijk is dat ook wel heel erg knus en een heerlijk moment samen, althans, zo ervaar ik het.