Tips eerste verre vakantie

08-01-2011 22:48 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-ers.

Over een paar weken ga ik voor het eerst met mijn vriend een verre reis maken. Omdat we voor het eerst ver gaan vliegen naar een warm land, heb ik twee vraagjes:

- we gaan naar een land waar het 30 graden is. We gaan met de trein naar Schiphol. Maar ik zit er niet op te wachten om mijn winterjas mee te slepen in het vliegtuig of in een kluisje achter te laten. Hoe doen jullie dat? Dan maar in een trui met extra shirts aan?

- Waar laten jullie je paspoort, telefoon enzo. Normaal in het buitenland doe ik dat in mijn tas. Maar mijn vriend vindt dat toch een beetje riskant. Ik heb wel een soort tasje gehaald die je onder je kleding kunt doen. Maar het ziet er niet enorm charmant uit.

Andere tips zijn ook van harte welkom

Liefs van Fruitfris
Ik doe dat gewoon in een tas. Het is riskanter je als een enorme toerist te gedragen, dan te doen zoals je normaal doet. Dus spullen opbergen in een handtas als je dat normaalgesproken ook doet.
Winterjas toch maar meeslepen, want het kan erg koud zijn als je terug komt en met name als je uit de warmte komt heb je daar extra last van! Je wordt geheid ziek als je je niet warm genoeg aan hebt gekleed. Kwa kleding gewoon laagjes aantrekken zodat je bij aankomst meteen wat dingen uit kunt doen.

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk waardevolle spullen meeneemt (dure brillen, sieraden, etc). De meeste hotels hebben een kluis waar je kostbare spullen in kunt bewaren. Als het niet past, stop het dan in je afgesloten koffer. (Zorg sowieso voor een koffer met een slot erop!)

Een andere tip is om belangrijke documenten (paspoort, verzekerings- en bankpassen, enz) ook te scannen en te bewaren in een emailbox waar je online bij kunt. Mocht je iets kwijt raken, dan scheelt het veel als je nog een kopietje hebt en kun je sneller vervanging regelen. Bewaar ook online de belangrijke telefoonnummers, zoals nummer voor pasjes blokkeren, nr vd verzekering e.d.
Als je in een hotel/appartement zit dan heb je meestal een kluisje in je slaapkamer, hier deden wij ons paspoort en belangrijke spullen in, wat extra cash geld voor noodgeval. Mijn vriend had zijn telefoon wel altijd bij zich, ook voor in een noodgeval. Maar ik niet, want ik wilde hem niet kwijtraken.

Ik zou inderdaad gewoon een makkelijke trui of vest meenemen, en een lekkere sjaal.

In het vliegtuig is het droog en koel tot koud, dus je zal tijdens het reizen je warme kleren waarschijnlijk ook aanhouden.

Ik weet niet waar je heen gaat, maar in veel warme landen koel het ' s avonds ook erg af, dus een warm vest is altijd fijn.

Verder kan je het vest als kussentje gebruiken om op te slapen in het vliegtuig/trein, en als je een fijne sjaal meeneemt, bijv een dunne katoenen die je een aantal keer kan omslaan, kan je deze ook gebruiken tegen de zon op vakantie of in het vliegtuig om over je heen te leggen voor privacy.
Een soort van fleece jack-trui ding, voor in de trein met een paar laagjes eronder. Een trui is sowieso in het vliegtuig voor mij een must omdat ik het altijd steenkoud krijg. Ik heb mijn spullen eigenlijk altijd wel in mijn tas zitten, maar deze draag ik wel altijd voor me, dus niet achteloos over de schouder. Verder laat ik paspoorten etc. het liefst zo snel mogelijk achter in het hotel. Wel nog een tip, zorg dat je in alle tassen/koffers een kopie van de paspoorten en verzekeringsbewijzen heb zitten! Mocht er iets met je paspoort etc gebeuren. (Ze hebben mijn vaders zelfs een keer op het vliegtuig gelaten met een kopietje, toen hij beroofd was.)
Al gezegd, wat ik vertel : )
Ook in een warm land kan het op sommige plekken best fris zijn, dus ik zou een dun fleecevest meenemen en daar onder wat andere kleren (laagjes). Mocht je opgehaald worden van het vliegveld, dan kun je altijd vragen aan de ophalers of ze wat warmers mee willen nemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als ik mijn paspoort etc in het hotel achter laat, doe ik dit wel in een afgesloten koffer, en nooit in de kluis, Dit omdat alle hotelkluisjes een bepaalde code hebben/sleutel hebben waarmee dat ding altijd opengaat, en die is over het algemeen bij bijna het hele personeel bekend. En met een opengebroken koffer kan je makkelijker aangifte doen (dan zijn er namelijk braaksporen), als het zomaar uit de kluis is verdwenen wil de lokale politie nog wel eens moeilijk doen. Ik spreek uit ervaring...
Tijdens vervoer naar Schiphol draag ik 'n shirt, een dunne trui en daarover m'n fleece. Dit genoeg voor de NL kou en makkelijk uit te doen in warm land van bestemming.

Op de bestemming bewaar ik mijn paspoort, laptop e.d. in afgesloten reistas op de hotelkamers. Telefoon en portemonnee in heuptasje bij me en cameraspullen in fotorugzak ook vrijwel altijd bij me.
Sorry muts, ben inderdaad erg mosterd.
Ipv kopieen mee te nemen, scan alles in (paspoort e.d.) en bewaar dit in je gmail zodat je er overal aan kan. Ook alle gegevens om je creditcard te kunnen blokkeren, belangrijke telefoonnummers (je gsm kan kapot gaan, kwijt raken of gejat worden)
Bedankt voor jullie reacties.

Maar jullie laten dus je paspoort in het hotel achter? Ik vind dat zelf niet zo'n fijn idee.

Mijn vriend heeft van de 'leuke' oplossingen: je stopt je portemonee toch gewoon in je broekzak? Ik: damesbroeken hebben kleinere zakken, dat past niet. Vriend: dan doe je een korte broek met van de grote zakken aan. Ik: en wat als ik een jurkje of rokje draag? Vriend: dan doe je toch een korte broek onder je rokje? Hihi, hij kan ook niet overal verstand van hebben.

Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat het ook koud kan zijn in het vliegtuig. Een vest/trui met een paar laagjes lijkt me idd een goed idee.

Die kopietjes enzo zijn ook handige tips.
quote:Elimia schreef op 08 januari 2011 @ 23:01:

Sorry muts, ben inderdaad erg mosterd.

haha, nee ik bedoelde meer dat ik al mosterd was.

Maakt ook niet uit..
Je paspoort heb je helemaal niet nodig (tenzij je ergens 'n grens over gaat) dus is je paspoort veel veiliger op je hotelkamer in afgesloten tas/koffer dan dat je 'm bij je draagt.

Kopieer je memorycards van je camera's elke avond op je laptop. Mocht je camera gejat worden, dan heb je in elk geval de foto's van de voorgaande dagen allemaal nog en raak je alleen de foto's van die ene dag kwijt.
Leuk!

Het hangt er vwb de veiligheid nogal vanaf waar jullie heen gaan. Naar warm nieuw zeeland zou ik andere maatregelen treffen dan naar warm mexico city

Winterjas: ik neem hem nooit mee en heb het dus altijd erg koud na aankomst. Wel had ik bijv. de laatste keer een regenjackje bij me (regenseizoen) en een vestje, dus heb ik na aankomst maar een longsleeve, truitje, vestje en regenjas over elkaar aan gedaan. Alles beter dan de hele vakantie een enorme jas meezeulen.
quote:fruitfris schreef op 08 januari 2011 @ 23:03:

Maar jullie laten dus je paspoort in het hotel achter? Ik vind dat zelf niet zo'n fijn idee.

In de kluis in het hotel, in je kamer. En hoogstwaarschijnlijk zit je kluis misschien ook nog vast aan de kast, waar deze in staat

Mijn vriend heeft van de 'leuke' oplossingen: je stopt je portemonee toch gewoon in je broekzak? Ik: damesbroeken hebben kleinere zakken, dat past niet. Vriend: dan doe je een korte broek met van de grote zakken aan. Ik: en wat als ik een jurkje of rokje draag? Vriend: dan doe je toch een korte broek onder je rokje? Hihi, hij kan ook niet overal verstand van hebben.

Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat het ook koud kan zijn in het vliegtuig. Een vest/trui met een paar laagjes lijkt me idd een goed idee.

Die kopietjes enzo zijn ook handige tips.Kopietjes zijn handig, maar nog handiger is inscannen, op je vriend zijn email zetten en dan naar jou email adres sturen. Als je een internetverbinding hebt kun je zo alles downloaden. Voor en achterkant van je gegevens trouwens. Wij hebben standaard ons paspoort/id voor/achterkant en verzekeringspassen voor/achterkant op de mail staan als we op reis gaan.
Een heuptasje voor op reis. Heel handig, maar zo lelijk. Jammer dat er nooit iets charmanters is uitgevonden.
quote:fruitfris schreef op 08 januari 2011 @ 23:03:

Die kopietjes enzo zijn ook handige tips.

Tja.... logica

Het hangt voor mij echt van he tland af. Als het veilig lijkt, laat ik zoveel mogelijk waardevolle spullen in het hotel, heb ik altijd een kopie van mijn paspoort bij me en verdelen we het geld (tas, zak, vriend) zodat we iets kunnen afgeven als dat nodig is. Verder alle nummers, e tickets, verzekeringsgegevens, bankgegevens etc. naar een hotmail adres oid mailen zodat je er daar altijd bij kunt als je wat verliest! (dus ook de noodnummers die je moet bellen als je ze verliest )
Mutsy20: ik bedoel niet dat ik denk dat het uit de kluis wordt gejat, maar dat ik me niet kan identificeren. Het lijkt me gewoon fijner om je paspoort bij je te hebben. En zou je niet ook identificatieplicht hebben?
quote:fruitfris schreef op 08 januari 2011 @ 23:09:

Mutsy20: ik bedoel niet dat ik denk dat het uit de kluis wordt gejat, maar dat ik me niet kan identificeren. Het lijkt me gewoon fijner om je paspoort bij je te hebben. En zou je niet ook identificatieplicht hebben?Kleurenkopietje paspoort. Hell, ik ben er zelfs de grens mee overgekomen op een gegeven moment. Pp zelf lag gewoon in het kluisje
Ja, ik laat mijn paspoort over het algemeen wel in het hotel achter. Soms kan je ze ook afgeven bij de receptie, dan gaan ze in de "hotelkluis", is (voor mijn gevoel in ieder geval) al weer iets veiliger als in de kluis op de kamer, maar vraag dan altijd om een briefje waar op staat dat ik hem daar afgegeven heb. Mijn vriend laat mij trouwens altijd met alle belangrijke dingen slepen, waarom weet ik niet (wil waarschijnlijk zelf niet neergeslagen worden).
quote:bommi schreef op 08 januari 2011 @ 23:08:

Een heuptasje voor op reis. Heel handig, maar zo lelijk. Jammer dat er nooit iets charmanters is uitgevonden.Ik loop geen modeshow en vind het wel praktisch en zit me niet in de weg. Heb overigens 'n kleintje waar alleen portemonnee, zonnebril en telefoon in past. Ik loop toch al de hele tijd met 'n rugzak omdat ik veel cameraspullen heb, dan kan dat heuptasje er ook nog wel bij. En bij 's avonds uit eten gaan vind ik het ook veel fijner dan 'n schoudertas, heb erg graag m'n handen vrij.
quote:bommi schreef op 08 januari 2011 @ 23:08:

Een heuptasje voor op reis. Heel handig, maar zo lelijk. Jammer dat er nooit iets charmanters is uitgevonden.

Ja precies. Dat is nu precies wat ik bedoel. Ik ben dan wel toerist, maar zo dit hoeft dat er nu ook niet bovenop te liggen...

Dat tasje onder mijn kleding is dus wel handig, maar het 'tekent' toch.
Ik heb altijd gewoon een handtas bij me of mijn vriend stopt de portomonnee in zo'n zak met een knoopje die veel korte broeken hebben. In drukke steden, je handtas gewoon goed vasthouden of een tas met schouderband nemen. Maak je er verder niet al te druk over.

Ik laat m'n paspoort ook in mijn hotel/appartement. Eerst deed ik die ook in mijn afgelsoten koffer, maar die kunnen ze natuurlijk ook gewoon in z;n geheel meenemen. Nu leg ik het vaker tussen kleding.

Het ligt een beetje aan het land waar je heen gaat, maar zorg ook voor een goede medische uitrusting. paracetamol, diarreeremmer, anti-muggenspul, jodium etc.
Maar TO: welke richting ga je naartoe? Ik bedoel, is het een land waar je je echt over de veiligheid moet nadenken?

(neem zelf trouwens een gewone tas mee die ik schuin over mijn schouder kan dragen om mijn handen vrij te hebben. )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven