Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:HEMAlover schreef op 09 januari 2011 @ 17:46:

Zonder dresscode is ook een risico. Zo was ik eens vet overdressed op een feestje (mooi cocktailjurkje), waar iedereen in versleten spijkerbroeken en verwassen overhemden aankwam. Lijkt me vreselijk als mensen zo op jullie dag verschijnen!

Misschien vond het bruidspaar het prima, en ging het ze om de aanwezigheid van de mensen en niet om wat ze aan hadden?

Ik zou zelf liever hebben dat mensen het léuk vonden om te komen in plaats van dat ze zich ongemakkelijk zouden voelen in kleding die ze anders niet aan zouden trekken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ondanks dat ik vaak een jurk/rokje draag sluit ik me aan bij Elnien. Een kaartje en bedanken voor de eer.

Ik heb geen bruiloften in het verschiet, maar ga ook nooit meer 100 euro of vergelijkbaar betalen voor een vrijgezellenfeest.

Of moet ik blij zijn dat ik uitgenodigd wordt? Nou wees blij dat mensen jullie leuk genoeg vinden om te komen zonder extra kosten te maken.
quote:Mlle_j schreef op 09 januari 2011 @ 17:52:

Ik heb het meermaals gehad en vond het niet zo'n probleem. Doe dan een jurkje aan dat overdag voor tenue de ville door kan met mooie suede laarzen en 's avonds jasje/verstje uit, stola om en pumps eronder - klaar. Voor mannen is het meer gedoe. Als je echt graag een feestelijk tintje hebt, zou ik dresscode 'cocktail' doen. Mannen donker pak (kan ook overdag), vrouwen cocktailjurkje, ofwel feestelijk maar minder formeel dan black tie en daardoor zeker te combineren tot een overdagoutfit met een jasje of vestje.

Als je denkt dat veel van je gasten hiervan in de stress schieten zou ik het sowieso niet doen trouwens of vermelden dat je het leuk zou vinden als mensen de cocktaildresscode aanhouden (met een duidelijk omschrijving naar wat dat inhoudt), maar dat het geen punt is als dat niet lukt.Hier ga je dus al met de dresscodes. Tenue de ville is geen jurkje met suede laarzen eronder. Tenue de ville is wat Prinses Margriet draagt bij officiele gelegenheden overdag. Een sober mantelpak. Absoluut geen "jurkjes".
Dan zou ik dresscode feestelijk doen. Die overige 30% nodig je niet voor niets uit en die wil je er graag bij hebben. Als dit een reden voor afzeggen is dan zou het jammer zijn. Anders hoef je die 30% geen uitnodiging te sturen.

Overigens voel je je pas echt uit de toon vallen als 70% in black tie is en jij niet. Dan is het verschil enorm groot. Groter dan feestelijk en een spijkerbroek.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 17:53:

Ik vind het een beetje liggen aan de kringen waar je normaal gesproken in verkeert. Maar om je tante - bingo - Bep en je - klaverjas ome Joop en je collega - kantinemedewerkers - op kosten te jagen terwijl je normaal gesproken zelf bij de C&A oid shopt, dat vind ik ontzettend overdreven.Eens.
Black tie 's avonds kan (volgens de etiquette) alleen voor die mensen die overdag een jacquet dragen (tot 17.00 uur). Misschien is het een idee om alleen het bruidspersoneel (ouders, broers en zussen, getuigen en evt. ceremoniemeesters) dat je overdag ook graag in jacquet ziet, te vragen of ze 's avonds in smoking komen? Wel een extra feestelijk tintje, niet al je gasten op hoge kosten.

PS Dit geldt dan uiteraard ook voor de bruidegom!
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Hoewel ik etiquette best interessant vind zou ik zelf nooit naar een feestje gaan (van een normaal mens... de koningin en co is een ander verhaal) waar ze black tie verwachten... Dan verzin ik wel een smoes...
Een extreem formele dress-code geeft naar mij idee een onnatuurlijke sfeer aan wat een feestje hoort te zijn. Het gaat gewoon om het idee dat mensen de moeite nemen een leuk setje bij elkaar te zoeken wat mooi bij de persoon staat IMO.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
Ik snap nooit dat mensen zo mauwen dat 'Mannen dan een smoking moeten aanschaffen'. Alsof je dat ding verder nooit meer gebruikt.

Twee outfits is voor Nederlandse begrippen raar, vreemd en overdreven, maar in de zomer is het niet eens zo'n gek idee: als je de hele dag in touw bent, kan je zomaar wat zweterig worden. Er zal altijd wel iemand een drankje over zich heen krijgen, en dan heb je in ieder geval ook nog mooie kleding voor het feest.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 17:53:

Ik vind het een beetje liggen aan de kringen waar je normaal gesproken in verkeert. Maar om je tante - bingo - Bep en je - klaverjas ome Joop en je collega - kantinemedewerkers - op kosten te jagen terwijl je normaal gesproken zelf bij de C&A oid shopt, dat vind ik ontzettend overdreven.Hier ben ik het heel erg mee eens. Pretentieuze dresscodes zijn irritant; moest ooit met vriend in white tie naar een bruiloft waar we vervolgens onder tl-licht bonnetjes uitgereikt kregen om drie drankjes aan de bar te kunnen halen. Bijna iedereen zag er potsierlijk ongemakkelijk uit omdat de locatie (schrootjes aan de wand, karrewiel aan muur) zich meer leende voor bitterballen eten in spijkerbroek dan voor een groepje opgedofte lui. Bruidspaar wilde blijkbaar graag 1 dag high society spelen, en dat leverde een heel raar schouwspel op!
quote:pantalaimon schreef op 09 januari 2011 @ 17:49:

[...]

Veel Nederlandse mannen vinden dat een spijkerbroek prima kan, als er feestelijke kleding wordt gevraagd. Raar maar waar.Bij ons in de vriendengroep is het gebruikelijk om een brief te krijgen van de ceremoniemeesters met wat extra info er in over parkeren, cadeau, iets extra's op de dag zelf, algeheel stukjesverbod, fotomomenten etc. Ik weet niet of dat overal gebruikelijk is, maar ik ben altijd wel blij met die brief, want dan weet je in ieder geval wat er van je wordt verwacht. Daar staat ook vaak in wat de bedoeling van de kleding precies is. Dus dan zou je kunnen denken aan: Dresscode: het bruidspaar zou het leuk vinden als u feestelijk gekleed zou gaan. Zij geven er de voorkeur aan als u geen jeans zou dragen. (en dan iets vriendelijker, haha)
quote:vraagtekenxy schreef op 09 januari 2011 @ 17:56:

Een extreem formele dress-code geeft naar mij idee een onnatuurlijke sfeer aan wat een feestje hoort te zijn. Het gaat gewoon om het idee dat mensen de moeite nemen een leuk setje bij elkaar te zoeken wat mooi bij de persoon staat IMO.

Een bruiloft kost duizenden euro's. Dat is even wat meer dan een 'feestje'

Ik krijg hier op viva het idee dat mensen meer geld uitgeven aan 'uitgaanskleren' dan aan een bruiloft.
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 17:57:

Ik snap nooit dat mensen zo mauwen dat 'Mannen dan een smoking moeten aanschaffen'. Alsof je dat ding verder nooit meer gebruikt.

Twee outfits is voor Nederlandse begrippen raar, vreemd en overdreven, maar in de zomer is het niet eens zo'n gek idee: als je de hele dag in touw bent, kan je zomaar wat zweterig worden. Er zal altijd wel iemand een drankje over zich heen krijgen, en dan heb je in ieder geval ook nog mooie kleding voor het feest.De meeste mannen die ik ken zouden een smoking inderdaad alleen voor een dergelijk feest moeten aanschaffen en het daarna nooit meer gebruiken...
quote:registreerjenu schreef op 09 januari 2011 @ 17:44:

Ik heb persoonlijk sowieso een bloedhekel aan dresscodes, of het nou een black tie is, tenue de ville of een kleur. Bleh! Doe je gasten een groot plezier: laat ze komen in de kleren die ze zelf het prettigst vinden zitten (net wat je zegt: netjes, geen spijkerbroek) en maak er een groot feest van. Succes gegarandeerd!Ik vind het trouwen al best ver gaan om mannen te 'verplichten' niet in spijkerbroek te komen. Je hebt toch ook nette spijkerbroeken? En dan met een nette bloes/jasje erop, ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Het gaat er toch om dat die mensen er zijn en dat het leuk en gezellig is? Wat maakt het uit wat ze aan hebben. Ok, een trainingspak gaat wat ver , maar een nette spijkerbroek moet wat mij betreft toch echt geen probleem zijn. Vind dat voor een vrouw al wat anders, die hebben altijd wel een nette broek, rokje of jurkje in de kast. Maar op mijn bruiloft waren de meeste mannen gewoon in een nette spijkerbroek.
quote:Mlle_j schreef op 09 januari 2011 @ 17:57:

[...]

Hier ben ik het heel erg mee eens. Pretentieuze dresscodes zijn irritant; moest ooit met vriend in white tie naar een bruiloft waar we vervolgens onder tl-licht bonnetjes uitgereikt kregen om drie drankjes aan de bar te kunnen halen. Bijna iedereen zag er potsierlijk ongemakkelijk uit omdat de locatie (schrootjes aan de wand, karrewiel aan muur) zich meer leende voor bitterballen eten in spijkerbroek dan voor een groepje opgedofte lui. Bruidspaar wilde blijkbaar graag 1 dag high society spelen, en dat leverde een heel raar schouwspel op! wat sneu
Ik zou helemaal geen dresscode doen. Iedereen kleedt zich toch op z'n mooist neem ik aan?
quote:pantalaimon schreef op 09 januari 2011 @ 17:54:

[...]

Hier ga je dus al met de dresscodes. Tenue de ville is geen jurkje met suede laarzen eronder. Tenue de ville is wat Prinses Margriet draagt bij officiele gelegenheden overdag. Een sober mantelpak. Absoluut geen "jurkjes".dat weet ik wel, maar jurkje + jasje (dat het jurkje tot rok vermomd) en -ok het mag niet, maar die laarzen zijn zoo chique- laarzen eronder, dat vind ik beter dan een serieus mantelpak aan waarmee ik normaal naar mn werk ga. In geval van een echte serieuze eiquettepolitie zou ik de laarzen idd uitlaten en een beschaafde -gaap- pumps aantrekken.
De dresscode 'feestelijke chique' vind ik dan wel weer een mooie tussenoplossing. Je geeft aan dat je het op prijs stelt dat mensen zich netjes en feestelijk kleden, zonder dat ze zich op kosten hoeven te jagen. Met deze term zullen mensen vast wel snappen dat ze enigszins gekleed komen.
quote:himalaya schreef op 09 januari 2011 @ 17:53:

Misschien vond het bruidspaar het prima, en ging het ze om de aanwezigheid van de mensen en niet om wat ze aan hadden?

Het bruidspaar vond het destijds heel erg, maar inderdaad, het kan zijn dat mensen er niets om geven. Als je er wel om geeft, kun je maar beter iets van een dresscode aangeven.
quote:bergamot schreef op 09 januari 2011 @ 17:47:

Zet dan 'dresscode: feestelijk' oid op je uitnodiging, dan kunnen mensen zelf invullen hoe ver ze daarin gaan, maar is ook duidelijk dat een spijkerbroek niet de bedoeling is.wat ik zeg: als ik een dresscode Feestelijk krijg, zou ik echt niet tegen mijn man zeggen: 'oh, je mag niet in je nette spijkerbroek met je nieuwe bloes...'
quote:Yraatje schreef op 09 januari 2011 @ 17:58:

[...]

De meeste mannen die ik ken zouden een smoking inderdaad alleen voor een dergelijk feest moeten aanschaffen en het daarna nooit meer gebruiken...Precies. Mijn man heeft werkkleding en heeft dus 1 pak voor bruiloften en begrafenissen. Op zaterdag of een vrije dag doet hij geen pak aan dus in een smoking zie ik hem al helemaal niet.
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 17:57:

[...]

Een bruiloft kost duizenden euro's. Dat is even wat meer dan een 'feestje'

Ik krijg hier op viva het idee dat mensen meer geld uitgeven aan 'uitgaanskleren' dan aan een bruiloft.

Het bruidspaar kiest er zelf voor om duizenden euro's uit te geven voor een feestje. Ze kunnen ook op maandagochtend gaan trouwen en geen feest te geven.

Ik vind het niet nodig om ik weet niet hoeveel geld uit te geven voor een avondfeest.... En zou dat wél van mij verwacht worden dan ga ik niet naar die bruiloft.
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 17:50:

Ha allen,

Fijn om te horen hoe jullie erover denken.

Een paar dingen:

- in onze vriendenkring/ familie heeft denk ik 70 procent geen moeite met een dresscode en de rest wel

Bedoel je dan dat 70% regelmatig op een gelegenheid komt waar je een smoking draagt of dat 70% niet zou klagen als ze een smoking moeten huren?
meestal heeft iedereen wel zijn mooie kleren aan hoor als ze de hele dag meegaan,en als je s'avonds een bruiloftfeest heb doe je

toch ook je best om er leuk uit te zien.

Maar om iemand verbieden om een leuke spijkerbroek aan te trekken zowel overdag als s'avonds vind ik toch te ver gaan.

Ik zou me doodongelukkig voelen,als ik perse iets aan moest trekken waar ik me helemaal niet fijn in voel.

En daarbij als je die kleren daarna nooit meer aantrekt dat is toch zonde,ik mijn geld wel beter gebruiken hoor.

Tenslotte gaat het erom dat jullie het stralende middelpunt zijn,en dat gaat jullie echt niet lukken als je verplichte dresscodes in gaat stellen en iedereen op kosten jaagt.
quote:pantalaimon schreef op 09 januari 2011 @ 17:49:

[...]

Veel Nederlandse mannen vinden dat een spijkerbroek prima kan, als er feestelijke kleding wordt gevraagd. Raar maar waar.Zou niet weten wat er raar aan is...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven