Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:Tickel schreef op 09 januari 2011 @ 21:39:

[...]

Het lijkt er op Iris, ik vind het jammer, zo blijft er niets bijzonders meer over.

Iedere event heeft dan het thema "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg".

Een bruiloft is iets feestelijks, zeker voor het bruidspaar, daar mag best wat moeite voor gedaan worden.

Ja dat vind ik ook. Ik lees alleen maar "verplichting dit, verplichting dat", terwijl het toch ook gewoon leuk is om je feestelijk aan te kleden. Die spijkerbroek kan morgen gewoon weer aan.

En dan hoeft iemand van mij echt niet in smoking.
Ik vind nog steeds dat een dress code een middel moet zijn en geen doel an sich. Als je geen jeans wil, dan is eht aangeven van een dress code een middel om dat te voorkomen. Maar zodra je van mensen verwacht dat ze in niets minder dan een galajurk komen, zit je wat mij betreft fout.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 21:35:

Maar is de tijd dan helemaal voorbij dat mensen het zelf leuk vinden zich op te tutten voor een bruiloft?Ik denk dat heel veel mensen dat wel leuk vinden, maar dat je optutten voor iedereen weer een andere betekenis heeft.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 21:35:

Maar is de tijd dan helemaal voorbij dat mensen het zelf leuk vinden zich op te tutten voor een bruiloft?Ik denk dat heel veel mensen dat wel leuk vinden, maar dat je optutten voor iedereen weer een andere betekenis heeft.
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 21:32:

@Zanne: De keus is groot: óf een broek met jasje...of een mantelpak..of een jurkje al dan niet met jasje

Ook al zou je je hier niet prettig in voelen, dan zou ik me toch voor één keer over mijn twijfels heen zetten en netjes gekleed komen. Ik denk dat je je uiteindelijk minder ongemakkelijker voelt dan als jij de enige in spijkerbroek bent.

Beter overdressed dan underdressed, denk ik toch!Je overlegt toch met wat mensen wat je aantrekt? Dus dan ben je nooit de enige die overdressed c.q. underdressed is...
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 21:42:

[...]

Ja zo klikt het soms wel he. Ik vind het superleuk om me naar een trouwerij juist weer eens op te doffen!

Twee jaar geleden had ik een zwart jurkje aan van de hennes met een gekleurd lint eromheen van de stoffenzaak, kostte bij elkaar nog geen 35 euro. Beetje creatief zijn, dan kan er veel.Precies. Zo voel je je toch op je gemak en kost het niets extra's.
quote:Zanne schreef op 09 januari 2011 @ 21:42:

[...]

Ik zou er niks op zetten.

Als iemand een spijkerbroek aan wil doen zou ik daar geen problemen mee hebben. Vind dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze dat niet aandoen.

Daarin verschillen we dan van mening.

Als ik een uitnodiging krijg met de vraag of ik, bij voorkeur, in een bepaalde kleur wil komen, dan doe ik daar gewoon mijn best voor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Tickel schreef op 09 januari 2011 @ 21:34:

[...]

Wat zet je dan op je uitnodiging? Geen jeans, of Tenue?

Vind ik Tenue wat vriendelijker overkomen hoor.Waarschijnlijk gewoon geen dresscode
quote:Zanne schreef op 09 januari 2011 @ 21:44:

[...]

Ik denk dat heel veel mensen dat wel leuk vinden, maar dat je optutten voor iedereen weer een andere betekenis heeft.Dat is waar, maar je dagelijkse kloffie is geen optutten. Dat vindt iedereen toch wel denk ik.
quote:Tickel schreef op 09 januari 2011 @ 21:46:

[...]

Daarin verschillen we dan van mening.

Als ik een uitnodiging krijg met de vraag of ik, bij voorkeur, in een bepaalde kleur wil komen, dan doe ik daar gewoon mijn best voor.We verschillen inderdaad van mening.
quote:Yraatje schreef op 09 januari 2011 @ 21:44:

[...]

Je overlegt toch met wat mensen wat je aantrekt? Dus dan ben je nooit de enige die overdressed c.q. underdressed is...

Ik had maar 80 mensen uitgenodigd, maar stel dat je meer dan 100 mensen hebt?

Je gaat toch niet met iedereen overleggen wat je aan moet? Of het bruidspaar bellen?
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 21:46:

[...]

Dat is waar, maar je dagelijkse kloffie is geen optutten. Dat vindt iedereen toch wel denk ik.Maar als je niet volgens de dresscode gekleed gaat betekent dat toch niet meteen dat je in je dagelijkse kloffie gaat? Je kunt hele nette kleding aandoen die niet aan de drewsscode voldoet.
Bruiloften zijn de ultieme smoes om weer iets gaafs te kopen!

Een bruiloft is toch bijzonder? Een andere dag dan alle gewone dagen? Waarom je dan niet bijzonder aankleden? Jeetje.

Een dure drescode opleggen vind ik te ver gaan. Zeker omdat het voor naaste vrienden al veel geld kost (kado, vrijgezellendag enz.), moet je ze niet ook nog op kosten jagen met kleding.

Maar waarom je nou perse in je gewone kloffie moet verschijnen? Omdat je je anders niet prettig voelt? Het doet toch geen pijn of zo, mooie kleren?
@ Zanne: stel de dresscode is Rood. Doe je dan geen moeite om een rood tasje mee te nemen of rode schoenen te dragen of een rood lint in je haar te doen?

Ga je dan dus gewoon zoals je zelf mooi vindt?
quote:Yraatje schreef op 09 januari 2011 @ 21:46:

[...]

Waarschijnlijk gewoon geen dresscode Dan waren er zeker een aantal in jeans gekomen, en dat vind ik dan weer niet feestelijk.
quote:Tickel schreef op 09 januari 2011 @ 21:43:

@Zomerkoninkje

Tenue hebben wij ook gebruikt, om het jeans verhaal uit te bannen.

En ik mag er vanuit gaan dat ieder weldenkend mens die niet weet wat een dresscode inhoudt, ergens navraag doet.

Desnoods in een kledingwinkel of op internet.precies.
quote:Tickel schreef op 09 januari 2011 @ 21:47:

[...]

Ik had maar 80 mensen uitgenodigd, maar stel dat je meer dan 100 mensen hebt?

Je gaat toch niet met iedereen overleggen wat je aan moet? Of het bruidspaar bellen?

Nee, maar over het algemeen ken je als gast zijnde toch wel wat mensen op de bruiloft in kwestie (bijvoorbeeld directe familie/collega's)?

Dan vraag je toch aan de jou bekende mensen hoe zij gaan???
quote:Zanne schreef op 09 januari 2011 @ 21:48:

[...]

Maar als je niet volgens de dresscode gekleed gaat betekent dat toch niet meteen dat je in je dagelijkse kloffie gaat? Je kunt hele nette kleding aandoen die niet aan de drewsscode voldoet.Eens, maar een spijkerbroek vind ik dus wel dagelijkse kloffie.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 21:48:

@ Zanne: stel de dresscode is Rood. Doe je dan geen moeite om een rood tasje mee te nemen of rode schoenen te dragen of een rood lint in je haar te doen?

Ga je dan dus gewoon zoals je zelf mooi vindt?Iedereen heeft wel iets roods, maar ik kan me voorstellen dat je niet een heel rode outfit gaat kopen als dat helemaal niet bij je past.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 21:48:

Ga je dan dus gewoon zoals je zelf mooi vindt?Ik heb nog nooit een uitnodiging gehad met een dresscode. Een rood lintje in je haar is makkelijk gedaan. Maar een outfit aanschaffen omdat het bruidspaar dat wil? dat zou ik niet doen.
quote:Mariejan schreef op 09 januari 2011 @ 21:48:

Een bruiloft is toch bijzonder? Een andere dag dan alle gewone dagen? Waarom je dan niet bijzonder aankleden? Jeetje.

Een dure drescode opleggen vind ik te ver gaan. Zeker omdat het voor naaste vrienden al veel geld kost (kado, vrijgezellendag enz.), moet je ze niet ook nog op kosten jagen met kleding.

Maar waarom je nou perse in je gewone kloffie moet verschijnen? Omdat je je anders niet prettig voelt? Het doet toch geen pijn of zo, mooie kleren?Precies.
quote:Zanne schreef op 09 januari 2011 @ 21:50:

[...]

Ik heb nog nooit een uitnodiging gehad met een dresscode. Een rood lintje in je haar is makkelijk gedaan. Maar een outfit aanschaffen omdat het bruidspaar dat wil? dat zou ik niet doen.Dat snap ik en daarom moeten mensen oppassen met black tie e.d.
quote:Mariejan schreef op 09 januari 2011 @ 21:48:

Maar waarom je nou perse in je gewone kloffie moet verschijnen? Omdat je je anders niet prettig voelt? Het doet toch geen pijn of zo, mooie kleren?Het gaat er niet om dat men per sé in zijn dagelijkse kleding wil komen, maar dat het een beetje notdone is om van je gasten te verwachten dat ze een compleet nieuwe outfit aanschaffen terwijl je iets in de kast hebt hangen wat ook netjes is, maar misschien niet aan de eisen voldoet.
Nog een vraagje aaan Zanne:

Wat zou je aantrekken naar een bruiloft?

of wat heb je aangedaan naar eerdere bruiloften?

(Ben benieuwd of de meningen nou echt zover uit elkaar liggen als we denken )
@ Zanne. Maar dat zeg ik toch ook, dat je mensen niet op kosten moet jagen.

Ik verbaasde mij over verschillende postings waarin werd gezegd dat het er toch om gaat dat iemand er is, niet om hoe hij er uit ziet. In mijn ogen maakt het wel degelijk uit hoe hij er uit ziet. Met een feestelijke uitstaling draag je bij aan het feest en laat je zien dat het een belangrijke gebeurtenis betreft.

Daarnaast verbaas ik mij over het argument: "daar voel ik mij niet prettig in". Kom op zeg, bij de tandarst onder het boren voel je je niet prettig. Maar je niet prettig voelen in mooie kleding, vind ik een beetje kinderachtig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven