Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Yraatje, ik zie mijn neven en nichten zo weinig dat ik met gemak iets leuks aan kan trekken dat ik al heb :-) naar al hun bruiloften.

Ik heb - net als de meesten geloof ik - een probleem met 'verplicht', maar de andere kant, dat het leuk is om op een feest, mooi opgedoft te komen en dat een bruiloft meer mag zijn (!) dan een veredelde verjaardag, dat je met elkaar een bijzonder moment viert en dat kleding daar een bijdrage aan kan leveren, dat wil ik nog even benoemen.
quote:Winterdip schreef op 09 januari 2011 @ 19:51:

Gewoon geen leuke houding naar het bruidspaar toe.Ik vind bruidsparen die 'mijn dag' vrij letterlijk nemen, dan weer geen leuke houding naar gasten toe hebben. Alsof de gast een rol speelt in een het toneelstukje dat we de droombruiloft noemen en dit toneelstukje moet de mooiste dag in Hun leven worden, maar ik zou hopen dat ze willen dat ze met iedereen samen een leuke dag hebben. en aanvulling: dat het leuk is dat op die dag dan iedereen er mooi uitziet snap ik, maar zoals iris zegt alleen als iedereen zich er prettig in voelt en je niemand op kosten jaagt.
Ik vind het echt een lust voor het oog allemaal in een mooi pak of mooie jurk (liefst met hoed), maar dan alleen als iedereen zich er prettig in voelt en je niemand op kosten jaagt.
quote:Yraatje schreef op 09 januari 2011 @ 19:58:

[...]

Ben ik niet met je eens.

Je hebt heel nette spijkerbroeken, als je die dan combineert met een colbertje zie je er echt wel netjes uit.

Dan hebben wij een andere kijk op het principe "net". Ik draag op sommige dagen op mijn werk ook een (dure) donkerblauwe spijkerbroek met een colbert, maar dat is toch echt als ik geen afspraken op zakelijk gebied heb. Dat wordt niet gewaardeerd.

Het is echt casual, een spijkerbroek. Hoe duur en "net' hij ook is...
quote:dametje27 schreef op 09 januari 2011 @ 19:58:

Yraatje, ik zie mijn neven en nichten zo weinig dat ik met gemak iets leuks aan kan trekken dat ik al heb :-) naar al hun bruiloften.

Ik heb - net als de meesten geloof ik - een probleem met 'verplicht', maar de andere kant, dat het leuk is om op een feest, mooi opgedoft te komen en dat een bruiloft meer mag zijn (!) dan een veredelde verjaardag, dat je met elkaar een bijzonder moment viert en dat kleding daar een bijdrage aan kan leveren, dat wil ik nog even benoemen.

Dat bedoel ik dus ook. Als ik dan van een nicht een kaart zou krijgen dat vriend en ik in black tie moeten dan zou ik bedanken. Niks ervan. Ik wil best iets leuks aanschaffen, maar dat moet wel iets zijn wat ik vaker aan ga trekken....

Mijn broer en schoonzusje zijn getrouwd in oktober. Ik heb daar iets nieuws voor aangeschaft. Hartstikke leuk setje. De enige keer dat ik het verder heb aangehad was eerste kerstdag. Het is gewoon geen setje dat ik naar mijn werk aan trek (te feestelijk) en verder heb ik weinig feestjes waarbij ik zo "opgedoft" moet verschijnen (opgedoft tussen " omdat ik van mijn broer en schoonzusje helemaal zelf mocht bepalen hoe ik kwam, mocht ook in spijkerbroek)....

Dus tja... als ik door een neef of nicht wordt uitgenodigd trek ik dat setje gewoon weer aan
Ik ga naar hele vreemde bruiloften, denk ik. Ik heb nog nooit een dresscode gezien en op de bruiloften zelf waren er diverse mensen in (nette) spijkerbroek met overhemd of jasje. Als je daar was gekomen in je gala- of cocktailjurkje was je zwaar overdressed geweest.

Ik heb twee cocktailjurkjes in de kast hangen (een heel simpel zwart jurkje van H&M en een tweedehandse van een duurder merk), maar ik heb ze al jaren niet aan gehad en ik verwacht ze in de komende jaren niet nodig te hebben.

Ik vraag me af of mijn ouders weten wat black tie inhoudt. Het zijn lieve eenvoudige mensen die zich heel ongemakkelijk voelen in gala/black tie. Mijn moeder heeft een iets grotere maat, dus ik denk dat ze sowieso veel moeite zou hebben om iets gala in haar maat te vinden. Mijn vader is op zijn werk wel gewend pakken te dragen, maar hij heeft zeker geen smoking. Hij is ook altijd blij als dat pak uit mag zodra hij van zijn werk komt. Ze hebben het al meer dan 50 jaar zonder galakleding gedaan en ze zien er altijd keurig uit op feestjes. Als zij een uitnodiging krijgen waarop staat dat ze in black tie worden verwacht, hebben ze echt een probleem en zullen ze waarschijnlijk niet gaan. En zo heb ik nog wel een paar ooms en tantes die ook niet zouden weten hoe ze met een dergelijke dresscode om moeten gaan.

Ik ken wel kringen waar het gebruikelijker is, maar dan zijn de meeste gasten het gewend en hebben ze geschikte kleding. Dan zou je het kunnen vragen, anders niet.
quote:iris1969 schreef op 09 januari 2011 @ 20:00:

Ik vind het echt een lust voor het oog allemaal in een mooi pak of mooie jurk (liefst met hoed), maar dan alleen als iedereen zich er prettig in voelt en je niemand op kosten jaagt.

Precies.

En als jij je lekkerder voelt in een mooi broekpak ipv jurkje: ook prima!
Ik heb echt geen galajurk in de kast hangen. Ik ga nooit naar zulke feestjes, dus heb ik hem ook niet nodig. Ik ben al naar heel wat bruiloften geweest, maar dat was meer van het kaliber. Lange tafels, spijkerbroeken en stukjes. Verder afgehuurde café's met stamgasten en al, recepties etc. De meest vreemde bruiloft vond ik toch wel een heavy metal bruiloft, maar die was reuze gezellig al kwam ik er met tutende oren weer vandaan.

Op geen van deze bruiloften was een galajurk gepast geweest.
Ik vind 130euro voor een vrijgezellenFeest raar

ik vind een envelop voor mensen die ik heel goed ken raar, ik vind dag en avond gast zijn en tussendoor maar moeten uitzoeken hoe je aan je eten komt of hoe van de ene plek naar de andere(als je geen auto hebt) raar..MAAR ik probeer altijd, eventueel in overleg met ceremoniemeesters of bruidspaar, een oplossing te vinden die voor iedereen werkt. Gewoon, communiceren heet dat.

Het verhaal van een de posters hier die geen passende jurk voor haar budget kan vinden en van de bruid zo de kous op de kop krijgt... Dat is zo onbeleefd, die vriendschap zou ik afschrijven, want dan heeft iemand nul inlevingsvermogen in hoe jij probeert haar ter wille te zijn.
quote:Neele01 schreef op 09 januari 2011 @ 20:01:

[...]

Dan hebben wij een andere kijk op het principe "net". Ik draag op sommige dagen op mijn werk ook een (dure) donkerblauwe spijkerbroek met een colbert, maar dat is toch echt als ik geen afspraken op zakelijk gebied heb. Dat wordt niet gewaardeerd.

Het is echt casual, een spijkerbroek. Hoe duur en "net' hij ook is...Maar nu heb je het verschil tussen netjes en zakelijk. Een spijkerbroek vind ik niet zakelijk, maar ik denk dat ik jou heel netjes gekleed vind in jouw spijkerbroek met colbertje (anders zou je het ook niet aan kunnen trekken naar je werk)
Oke, ik kan me dus ook helemaal niets voorstellen bij een 'nette spijkerbroek'...heeft iemand die dat vindt daar een plaatje van?
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 19:58:

[...]

Ik heb pumps die als slofjes lopen, zo fijn. Op platte schoenen loop ik trouwens ook niet een hele dag fijn, dat kan ik alleen op blote voeten.

Ik vind dat altijd zo maf 'Geen zier geven om hoe je eruit ziet' Vind ie kleding dan ook wel of niet mooi? Dit shirt wel maar dat shirt niet? Wel een blauwe,maar geen zwarte spijkerbroek?

Fijn dat 'die van jou' wel jouw wensen respecteert, maar ik begrijp het gewoon niet zo. Maakt het voor hem ook niet uit hoe jij eruitziet?Voor zichzelf heeft hij een bloedhekel aan alles dat 'hip' is en een nog grotere hekel aan winkelen. Hoewel hij nog net wel een mening heeft over hoe kleding om zijn lijf hoort te vallen als hij het aanschaft is desinteresse toch echt het beste woord.Over wat ik aan heb heeft hij een mening: liefst kleren die lekker zacht zijn en die makkelijk toegang geven tot mijn naakt. Kleur, pasvorm, verwassenheid? Nee, dat maakt hem inderdaad niet uit. Ik ben oprecht net zo aantrekkelijk voor hem in een joggingbroek en tshirt zonder BH als in een jurkje op pumps.
quote:Garnet schreef op 09 januari 2011 @ 20:07:

Oke, ik kan me dus ook helemaal niets voorstellen bij een 'nette spijkerbroek'...heeft iemand die dat vindt daar een plaatje van?

Vind ik ook.

Een spijkerbroek is vooral makkelijk, redelijk saai en soms hip.

Maar netjes?

Nee....
quote:Neele01 schreef op 09 januari 2011 @ 20:12:

[...]

Vind ik ook.

Een spijkerbroek is vooral makkelijk, redelijk saai en soms hip.

Maar netjes?

Nee....Gewoon een rechte donkere spijkerbroek, zonder hippe bleekplekken en stiksels. Met een colbert en een blouse niet? Vind ik eigenlijk voor 90% van de gevallen wel net genoeg hoor.
quote:Mevrouwdekees schreef op 09 januari 2011 @ 20:15:

[...]

Gewoon een rechte donkere spijkerbroek, zonder hippe bleekplekken en stiksels. Met een colbert en een blouse niet? Vind ik eigenlijk voor 90% van de gevallen wel net genoeg hoor.Ik ook hoor...
Spijkerbroek, tja, in sommige delen van het land is het heel normaal, prima toch.

En als iemand op mijn (niet geplande :-) bruiloft een spijkerbroek aan heeft en iemand voelt zich daar prettig in, en heeft er zelf geen moeite mee underdressed te zijn, waarom zou ik er dan mee zitten?
Waarom schiet iedereen in een stuip bij het woordje 'dresscode'? Is dat iets typisch Nederlands?

Een dresscode is er niet om gasten te irriteren, maar juist om ze te helpen en om sociale blunders te voorkomen. Ik kom bijna alleen maar op bruiloften waar een dresscode in de uitnodiging staat. Dat is makkelijk, je weet waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. Je hoeft dan niet na te denken of je een spijkerbroek aan moet of toch maar een avondjurk.

Verder vind ik dat je best wat eisen mag stellen aan kleding. Het is een feestelijke en bijzondere gelegenheid, een beetje decorum hoort daar wel bij hoor. Of dat zo ver moet gaan dat je je gasten zich laat verkleden hangt denk ik vooral af van wat in jouw sociale omgeving gebruikelijk is. Als jullie allebei uit een oud-geld familie komen, gestudeerd hebben, bij het corps hebben gezeten en graag tradities in ere houden, is er denk ik niemand die er een probleem mee heeft zich te verkleden voor het avondprogramma. Sterker nog dat wordt misschien wel verwacht.
quote:Laura80 schreef op 09 januari 2011 @ 20:18:

Verder vind ik dat je best wat eisen mag stellen aan kleding. Het is een feestelijke en bijzondere gelegenheid, een beetje decorum hoort daar wel bij hoor. Of dat zo ver moet gaan dat je je gasten zich laat verkleden hangt denk ik vooral af van wat in jouw sociale omgeving gebruikelijk is. Als jullie allebei uit een oud-geld familie komen, gestudeerd hebben, bij het corps hebben gezeten en graag tradities in ere houden, is er denk ik niemand die er een probleem mee heeft zich te verkleden voor het avondprogramma. Sterker nog dat wordt misschien wel verwacht.

Mee eens - maar volgens mij doen mensen vaak een 'dresscode' omdat het wel hip klinkt, terwijl het in hun omgeving helemaal niet gebruikelijk is. Dan kun je wel geirriteerde gasten verwachten natuurlijk.

En dan bedoel ik dus niet dat iedereen maar moet komen zoals het hem/haar uitkomt - je kunt ook een 'gewoon' pak aantrekken, of een net jurkje. Er zit veel tussen een smoking en een spijkerbroek in.
Ik vind het niet kunnen je gasten voor te schrijven hoe ze zich moeten kleden voor jouw feest. Dat het feestelijk moet zijn snappen de mensen zelf ook wel. Wees blij dat ze komen. Op de bruiloften waar ik kom, zien de gasten er altijd mooi uit, daar hebben ze de raad van het bruidspaar in ieder geval niet voor nodig gehad.
quote:Garnet schreef op 09 januari 2011 @ 20:07:

zoiets?

Maar wat denk ik wordt bedoeld dat een nieuwe spijkerbroek met bijpassend overhemd/jasje voor veel mensen hun nieuwe nette outfit is. De nieuwe spijkerbroek is dus HUN nieuwe nette spijkerbroek, Een spijkerbroek is dus niet perse heel netjes, maar sommige mensen zijn wel op hun paasbest gekleed in een nieuwe niet gebleekte spijkerbroek.

anoniem_78097 wijzigde dit bericht op 09-01-2011 20:27
Reden: zinsvolgorde
% gewijzigd
Dresscode vanwege het hip doen is een beetje sneu in mijn ogen.

Net als het voorbeeld op blz 1: wel in je mooiste jurk komen en dan een locatie die daar totaal niet bij past.

Bij een feest in een schuur hoort geen black tie.

Bij een feest in een kasteel is een spijkerbroek niet de beste keuze.

Locatie zegt dus wel wat.
quote:Laura80 schreef op 09 januari 2011 @ 20:18:

Waarom schiet iedereen in een stuip bij het woordje 'dresscode'? Is dat iets typisch Nederlands?

Volgens mij schiet op zich niemand in een stuip bij het woord dresscode. Wel bij rare dresscodes. Als ik een dresscode zie staan die feestelijk vermeldt, prima. Maar van een dresscode black tie zou ik gaan steigeren en dus niet gaan...

Een dresscode is er niet om gasten te irriteren, maar juist om ze te helpen en om sociale blunders te voorkomen. Ik kom bijna alleen maar op bruiloften waar een dresscode in de uitnodiging staat. Dat is makkelijk, je weet waar je aan toe bent en wat er van je wordt verwacht. Je hoeft dan niet na te denken of je een spijkerbroek aan moet of toch maar een avondjurk.

Verder vind ik dat je best wat eisen mag stellen aan kleding. Het is een feestelijke en bijzondere gelegenheid, een beetje decorum hoort daar wel bij hoor. Of dat zo ver moet gaan dat je je gasten zich laat verkleden hangt denk ik vooral af van wat in jouw sociale omgeving gebruikelijk is. Als jullie allebei uit een oud-geld familie komen, gestudeerd hebben, bij het corps hebben gezeten en graag tradities in ere houden, is er denk ik niemand die er een probleem mee heeft zich te verkleden voor het avondprogramma. Sterker nog dat wordt misschien wel verwacht.Je mag best eisen van je gasten dat ze zich op hun netst kleden. Maar je moet het niet te gek maken. Als jij je dus in een gezelschap van allemaal boeren bevindt moet je geen dresscode black tie vermelden.
Wij gaan trouwen in kleur, dus niet in wit dit jaar en daarom vragen wij gasten kleding aan te trekken met veel wit en evt. zwart. Maar that's it.

Nu weten de gasten ook wel dat wij niet gaan lopen mierenneuken, die man hierboven ziet er prachtig gekleed uit.

Ik vind het heerlijk om jurkjes aan te trekken etc. Maar ik ga dat echt niet van anderen verwachten.

Mijn verloofde heeft nu 1 pak in de kast hangen: zijn trouwpak, als hij op kosten gejaagd zou worden omdat ie black tie moet dan zou hij dat echt niet relaxed vinden.

Daarbij hij gaat echt niet een stropdas of strik dragen (en gelijk heeft ie, wie heeft dat martelkledingstuk ook uitgevonden, en inderdaad ik draag ook geen martelhakken), zit hem niet lekker.
Op zich mag je best eisen stellen, ik denk alleen dat je niet te strikt moet zijn, dus niet in een stuip schieten als een van je vrouwelijke gasten in een mooie zwarte rok met bijpassend truitje komt of in een lange jurk in plaats van een cocktailjurk, of een van je mannelijke gasten in een gewoon pak in plaats van een smoking. Daarom zou ik eerder iets van 'gala' of 'feestkleding' op de uitnodiging zetten dan 'black tie', behalve als je weet dat praktisch al je gasten thuis zijn in die dresscode, maar dan hoef je deze vraag ook niet te stellen, dan weet je dat het geen punt is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Susan schreef op 09 januari 2011 @ 20:38:

Op zich mag je best eisen stellen, ik denk alleen dat je niet te strikt moet zijn, dus niet in een stuip schieten als een van je vrouwelijke gasten in een mooie zwarte rok met bijpassend truitje komt of in een lange jurk in plaats van een cocktailjurk, of een van je mannelijke gasten in een gewoon pak in plaats van een smoking. Daarom zou ik eerder iets van 'gala' of 'feestkleding' op de uitnodiging zetten dan 'black tie', behalve als je weet dat praktisch al je gasten thuis zijn in die dresscode, maar dan hoef je deze vraag ook niet te stellen, dan weet je dat het geen punt is.Gala is hetzelfde als White Tie of Black Tie
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven