Empathie

10-01-2011 00:47 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Empathie. Mooi woord, met een mooie betekenis. Ik zou graag uitleg hebben hoe zowel mannen als vrouwen dat beleven en/of voelen. Wat wordt er bedoeld als men zegt dat je empathisch bent. En dan niet ctrl-c ctrl-v uit wikipedia, maar wat je zelf ervaart als je zegt dat je empathisch bent. Of misschien niet. Wat ik dus vraag is dat je kunt uitleggen wat jij vindt wat empathie betekent.
empathie, dat is toch snijden in lijken enzo?
quote:meds schreef op 10 januari 2011 @ 00:53:

empathie, dat is toch snijden in lijken enzo? briljant antwoord
En dit staat bij kinderen omdat......??
quote:plops schreef op 10 januari 2011 @ 00:57:

En dit staat bij kinderen omdat......??geen idee. Is het een wedstrijd?
Marcmeteenachternaam, als ik jou vertel wat mijn idee is van empathie vertel jij dan ook waarom je er benieuwd naar bent?
Empathie is zo overrated.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Empathie, invoelen en inleven in anderen. Oprecht begaan zijn met een ander. Je merkt dat je empatisch bent als het verhaal van de ander je raakt, als je daardoor bijvoorbeeld tranen in je ogen krijgt, of woorden even tekort schieten.

Je hebt ook nog professioneel empatisch vermogen, dat is eigenlijk hetzelfde, alleen zul je niet in alle gevallen echt geraakt worden. Je beschikt over professioneel empatisch vermogen wanneer je begrijpt en kan aanvoelen wanneet het voor een ander heel moeilijk (of welke gevoelens er dan ook spelen) is, en als je daar op in kunt spelen. Luisteren, niet oordelen, troosten, er zijn, meeleven, zijn allemaal onderdelen uit het empatisch vermogen. Het aandragen van oplossingen niet!

Snappie?
Als je een sterke empathie hebt dan kun je natuurlijk ook minder prettig beinvloed worden door anderen. Negatieve gevoelens van anderen zelf ervaren.

Het extreme geval is dat je emotionele overbelasting krijgt nabij (teveel) andere mensen.

Als je graag dingen voor andere mensen doet (en er een goed gevoel bij hebt wat een rationeel zelfzuchtig persoon niet kan verklaren), dan kan dat een teken van empathie zijn.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 07:44:

Empathie is zo overrated.Empathie is een gevoelskwestie, als je het niet voelt, dan geef je er waarschijnlijk niet om. Misschien wel op een kunstmatige manier voor een goede vriend(in), maar dat is beperkt.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 07:57:

[...]

Empathie is een gevoelskwestie, als je het niet voelt, dan geef je er waarschijnlijk niet om. Misschien wel op een kunstmatige manier voor een goede vriend(in), maar dat is beperkt.

Empathie is geen objectief iets. Ik kan vinden dat ik me goed kan inleven in een ander, een ander kan vinden dat ik dat helemaal niet kan. Ik heb nog maar zeer onlangs het verwijt gekregen dat ik een gebrek aan empathie heb, terwijl ik een bepaalde situatie gewoon anders inschatte dan die ander. En dan is het 'verwijt' dat ik een gebrek aan empathie heb niks anders dan dat die ander even wil laten weten hoe onwijs empathisch ze wel is.

Empathie wordt nogal hoog aangeschreven, hoe empathischer hoe beter ofzo.

David Dunning
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 07:53:

Als je graag dingen voor andere mensen doet (en er een goed gevoel bij hebt wat een rationeel zelfzuchtig persoon niet kan verklaren), dan kan dat een teken van empathie zijn.

Als je graag dingen voor mensen doet en er een goed gevoel bij hebt, kan dat heel goed zeggen dat je je beter voelt 'over de rug' van anderen. Heeft verder weinig met empathie te maken.

Ik kan me goed inleven in een ander (vind ik), maar wat ik daar vervolgens mee doe is wat mensen zien. En aangezien ik niet zo erg van het meehuilen ben, krijg ik nog wel es het verwijt dat ik niet empathisch ben. Terwijl ik heel goed het gevoel van die ander kan invoelen, maar vind dat diegene daar anders mee om zou moeten gaan.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 08:02:

[...]

Empathie is geen objectief iets. Ik kan vinden dat ik me goed kan inleven in een ander, een ander kan vinden dat ik dat helemaal niet kan. Ik heb nog maar zeer onlangs het verwijt gekregen dat ik een gebrek aan empathie heb, terwijl ik een bepaalde situatie gewoon anders inschatte dan die ander. En dan is het 'verwijt' dat ik een gebrek aan empathie heb niks anders dan dat die ander even wil laten weten hoe onwijs empathisch ze wel is.

Empathie wordt nogal hoog aangeschreven, hoe empathischer hoe beter ofzo.Een situatie inschatten is een rationele benadering, echte empathie is als jij de gevoelens en emoties van anderen zelf ervaart. Het is wel kwalijk dat mensen je hier zo op aanspreken, dat is vergelijkbaar met het vragen om op commando verliefd te worden IMO.
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 08:05:

[...]

Als je graag dingen voor mensen doet en er een goed gevoel bij hebt, kan dat heel goed zeggen dat je je beter voelt 'over de rug' van anderen. Heeft verder weinig met empathie te maken.

Ik kan me goed inleven in een ander (vind ik), maar wat ik daar vervolgens mee doe is wat mensen zien. En aangezien ik niet zo erg van het meehuilen ben, krijg ik nog wel es het verwijt dat ik niet empathisch ben. Terwijl ik heel goed het gevoel van die ander kan invoelen, maar vind dat diegene daar anders mee om zou moeten gaan.

Je doet iets voor een ander, die voelt zich dan (misschien) goed/blij en dan voel jij je beter. Als je iets doet voor een ander en die persoon is vervolgens pissed off, dan word je daar alleen maar minder blij van.

Ik geef trouwens wel toe dat empathie niet extreem helder is gedefineerd, zeker gezien dat er waarschijnlijk meer gradaties zijn. Onvoorwaardelijke empathie is denk ik zeldzaam.
Empathie: het vermogen om je i te kunnen leven in de belevings en droom wereld van een ander
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 08:12:

[...]

Een situatie inschatten is een rationele benadering, echte empathie is als jij de gevoelens en emoties van anderen zelf ervaart. Het is wel kwalijk dat mensen je hier zo op aanspreken, dat is vergelijkbaar met het vragen om op commando verliefd te worden IMO.Zoals jij empathie beschrijft vind ik het sowieso een ongezonde 'eigenschap'. Zelf voelen wat een ander voelt is iets anders dan je in kunnen leven in een ander.

David Dunning
Dit is engelse wikipedia definitie (de nederlandse wikipedia heeft een andere definitie):

Empathy is the capacity to share the sadness or happiness of another sentient being through consciousness rather than physically. Empathy develops the ability to have compassion towards other beings.

Vrij vertaald:

Empathie is het vermogen het verdriet of de blijdschap van een ander intelligent wezen te delen door middel van bewustzijn in plaats van het fysiek te ervaren. Empathie zorgt ervoor dat men medeleven met andere wezens ontwikkeld.

Wikipedia NL:

Empathie is een ander woord voor inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), of invoelen.
Dat heb ik niet.
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 08:27:

[...]

Zoals jij empathie beschrijft vind ik het sowieso een ongezonde 'eigenschap'. Zelf voelen wat een ander voelt is iets anders dan je in kunnen leven in een ander.Je zult het zelf moeten voelen om te weten wat het is, sommige kunnen dat niet, sommige kunnen dat als ze ervoor kiezen, en sommige mensen moeten in bepaalde gevallen moeite doen om de emoties van andere te negeren. Dat hangt helemaal van het type persoon af. Het feit dat mensen kunnen huilen om andermans verdriet betekend dat ze het ervaren (huilen is bij mijn weten gewoon de afvoer voor emotionele overstroming), of het rationeel benaderen van andermans gevoelens ook empathie is weet ik niet.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 08:49:

[...]

Je zult het zelf moeten voelen om te weten wat het is, sommige kunnen dat niet, sommige kunnen dat als ze ervoor kiezen, en sommige mensen moeten in bepaalde gevallen moeite doen om de emoties van andere te negeren. Dat hangt helemaal van het type persoon af. Het feit dat mensen kunnen huilen om andermans verdriet betekend dat ze het ervaren (huilen is bij mijn weten gewoon de afvoer voor emotionele overstroming), of het rationeel benaderen van andermans gevoelens ook empathie is weet ik niet.

Bedoel je hier empathie mee, of dat je zelf de gevoelens van anderen moet ervaren om te weten wat ze voelen?

Huilen om een andermans verdriet is heel vaak huilen om eigen verdriet wat getriggerd wordt door het verdriet van die ander.

Bij een begrafenis bijv moeten heel veel mensen sowieso huilen. Niet per se omdat ze de overledene zo missen, maar vaak omdat dan het verdriet uit hun eigen leven weer omhoog komt.

David Dunning
Ik vind empatie een overschat iets.

Ik zou minder empatisch zijn omdat ik mezelf heb aangeleerd gevoelens rationeel te bekijken zodat het minder hard binnenkomt. Eerder kon ik dat niet goed en werd ik letterlijk doodmoe van bijvoorbeeld het ochtendhumeur van mijn collega.
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 08:54:

[...]

Bedoel je hier empathie mee, of dat je zelf de gevoelens van anderen moet ervaren om te weten wat ze voelen?

Huilen om een andermans verdriet is heel vaak huilen om eigen verdriet wat getriggerd wordt door het verdriet van die ander.

Bij een begrafenis bijv moeten heel veel mensen sowieso huilen. Niet per se omdat ze de overledene zo missen, maar vaak omdat dan het verdriet uit hun eigen leven weer omhoog komt.Als je bij een begravenis huilt omdat je denkt aan een andere gebeurtenis in je leven waar je moest huilen, dan noem ik dat geen empathie. Empathie is huilen omdat je in je hoofd "net doet alsof je de ander bent" zonder daarbij een eigen ervaring te betrekken en vervolgens gaat huilen. Ik snap dat dit een beetje subjectief is, dus beschouw dit als mijn mening.
Als je huilt omdat een klein kind zijn moeder verloren (gestorven) is, da's dan wel empatisch?
quote:Solomio schreef op 10 januari 2011 @ 08:02:

[...]

Empathie wordt nogal hoog aangeschreven, hoe empathischer hoe beter ofzo.Teveel aan empathie kan ook gevaarlijk zijn.
quote:vraagtekenxy schreef op 10 januari 2011 @ 09:01:

[...]

Als je bij een begravenis huilt omdat je denkt aan een andere gebeurtenis in je leven waar je moest huilen, dan noem ik dat geen empathie. Empathie is huilen omdat je in je hoofd "net doet alsof je de ander bent" zonder daarbij een eigen ervaring te betrekken en vervolgens gaat huilen. Ik snap dat dit een beetje subjectief is, dus beschouw dit als mijn mening.Dit snap ik niet, empathie betekent toch niks meer en minder dan je kunnen inleven, verplaatsen in een ander..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven