op jezelf wonen

09-01-2011 14:26 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen, ik ben nu nog 17 en wordt bijna 18. Dan kan ik mij inschrijven bij de gemeente voor een huisje. Nou wil ik graag weten hoeveel alles gaat kosten, de huur, de belastingen etc. Als ik op mezelf ga heb ik ook een eigen auto. Waarvoor moet ik verder allemaal voor betalen, en hoeveel kost dat ongeveer?

Ik heb al:

zorgverzekering

huur

gas,water,licht

televisie, internet en telefonie

boodschappen

wat nog meer??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn salaris is (nu ik nog 17 ben ¤575,- per maand ongeveer. Hiermee zal ik het niet redden, en als ik 18 ben zal ik het waarschijnlijk ook niet redden.

Mocht ik snel een huisje aangeboden krijgen, is het voldoende als ik dan van tevoren alvast ¤3500 heb gereserveerd?

groetjes, cinnetje
Cinnetje, je zou eens kunnen kijken naar studio's i.p.v. huisjes. Dan heb je over het algemeen ook alles voor je zelf, maar woon je iets compacter en een stukje goedkoper.
quote:Christiane04 schreef op 09 januari 2011 @ 15:53:

[...]

Eens. TO is oost-indisch doof, stronteigenwijs, en een beetje dom. Verspilde energie. Maar ja, typisch zo'n gevalletje dat door schade en schande wijs moet worden.Alsof dat niet vaker voorkomt, een 17-jarige die denkt dat alles wel mee zal vallen? Da's niet dom, misschien wel wat naïef, maar gelukkig is het ook een huurhuisje en geen koop zodat je achteraf met een schuld blijft zitten. Als het toch niet blijkt te lukken kan ze altijd weer naar huis (ervanuitgaande dat ze nog terug mag komen natuurlijk) En dat ze een "huisje" wil betekend toch niet dat ze gelijk een vrijstaande villa met zwembad in de tuin wil?
een studiootje kan ook natuurlijk maar das ook n plaatsje voor mezelf dus dat noem ik ook gelijk al een huisje (wat het eigenlijk ook wel is) een collega had ook zo'n studiootje en betaalde bijna 500 euro (huur, g/w/l, internet en volgensmij ook televisie en telefoon)

noemen jullie dat spotgoedkoop, goedkoop of is dat alsnog duur?
Of het goedkoop of duur is, hangt ook (deels) af van de locatie, oppervlakte, onderhoudstaat e.d.
Als je het vergelijkt met mijn huisje is dat alles behalve goedkoop cinnetje..
Waarom moet je trouwens gelijk een auto? Die kun je echt niet betalen, met alle bijkomende kosten met verzekering, benzine, afschrijving etc.

Overigens woonde ik ook met 17 jaar op mezelf. Maar dat was in een studentenflat. Eigen keukentje (twee gaspitten en anderhalf keukenkastje) en een wc & douche delen met zijn zessen. En één telefoon voor 18... Aangezien het alle 18 vrouwen waren, was dat de grootste ellende (dit was in het pre-mobiele tijdperk )
quote:Zanne schreef op 09 januari 2011 @ 16:47:

[...]

Kom je uit de Bible-belt of van de Veluwe?

Durpje in oost-brabant.

Maar idd, dus wel een gebied waar mensen redelijk achter lopen vergeleken met de rest van Nederland. Toen mijn ouders mijn leeftijd hadden waren ze al getrouwd ...
quote:cinnetje17 schreef op 09 januari 2011 @ 16:23:

[...]@ paloma, hierin staat mijn antwoord op jou vraag ;)Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om je financiële plaatje helder te hebben voor het moment dat je op jezelf gaat wonen. Wanneer je eenmaal staat ingeschreven focus je dan niet alleen op huizen of buurten die aanspreekt of kent. Kijk eerst naar de huur, dan naar het huis en dan naar de buurt. En ga er ook kijken. Dat is mijn tip .
Dankje ben net verder gegaan met alle kosten op een rijtje te zetten, waar ik gisteravond was gebleven. De spullen voor me uitzet, staan er ook bij met per ding een geschatte prijs. Nu is het heel moeilijk te schatten maar heb wel een bedrag wat het zou kunnen zijn. Nu alles maar dan ook echt alles bij elkaar staat, schrik ik wel heel erg wat het allemaal kost :O en heb gisteravond bevestiging gekregen dat me bureau, bed en kast mee mogen :D en me laptopje en printer mogen ook mee. alleen over de televisie in het tv kamertje weet ik het nog niet, me ouders ook niet.

Hoef dus gelukkig niet ALLES te kopen, maar nog wel een groot deel.

Bedankt voor alle adviezen heb ook de sie van het Nibud geraadpleegd, ben nu begonnen met alle inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten (heb ik nooit vol kunnen houden maar moet later wel weten waar me geld blijft natuurlijk :P )
Ik denk dat het wel te doen moet zijn hoor, met een beetje wikken en wegen qua geld, om een klein huisje te vinden.

Stel je gaat uit van een huisje voor jongeren onder de huursubsidie grens.

kale huur: 340 - 150 huurtoeslag= 210

gwl: 80, internet 20, tv 8,50, gemeentelijke heffingen 30

Dan ben je net iets meer dan 300 euro kwijt voor je eigen huisje. Dat betaal je ook al snel voor een kamer in een gemiddelde studentenstad!

Hou je nog 250 euro in de maand over voor je telefoon (simonly nemen) 15, zorgverzekering (-70 euro zorgtoeslag) 30, eten&drinken 100, heb je nog 100 euro over voor leuke dingen om te doen en kleding te kopen. Nee het is geen vetpot, maar goed dat kan ook niet op je 18e als je werkt. Je hebt nu al spaargeld als je gewoon zorgt dat je toch een buffer van minimaal 2000 euro achter de hand houdt, zodat je als er iets kapot gaat dat kunt gebruiken. En je het kopen van een auto bijv uitstelt tot je iets ouder bent, moet het best lukken .
Oh en cinnetje, je schrijft dat je veel spullen al mag meenemen van je ouders, dat is heel fijn! maar de kosten van een wasmachine, koelkast, kookplaat e.d. zijn vaak wel hoog, houdt daar ook rekening mee. Maar goed misschien kan je in je omgeving alvast rondvragen of mensen wat voor je hebben.

Bedenk je trouwens ook al je zelf een huisje wilt dat je wel actief moet reageren en zoeken. Overal op reageren wat in je straat past en vaak ook niet te kieskeurig zijn.
Ik wil je hoop niet drukken...

Maar de kans dat je binnen 3 jaar een woning hebt van de woningbouw is nihil. Reken daar maar niet op.

Ik ben 24 en ben per maand incl huur GWL, alle verzekeringen, belastingen, telefoon, internet ruim 1000 euro kwijt.

Meid je bent 17, wil je nu al alle eindjes aan elkaar knopen??

Je wilt toch ook uit, shoppen, vakanties etc???

Ik zou er maar ff over nadenken...
Hoe weinig je ook verdient, sparen kan altijd. Al is het maar 1 euro per week; na een tijdje (vooral wanneer je er niet op let) heb je toch een leuk bedrag bij elkaar. Automatisch af laten schrijven is nog beter, en dan naar een spaarrekening waar je het zo weer kunt afhalen. Fijn dat je ouders jou je spullen meegeven; dat scheelt een boel in de aanschaf. Verder kun je de inrichting zo goedkoop maken als je zelf wilt. Alles bij elkaar is natuurlijk een boel maar je hoeft het niet tegelijk te kopen. Mijn eerste servies ooit was 25 Euro en daar heb ik jaren mee gedaan, terwijl ik wel wat geld te spenderen had. Mijn salontafel was ook 25 Euro; ook jaren mee gedaan, terwijl ik die voor tijdelijk had aangeschaft.
@Dwab, als jij 1000 euro per maand kwijt bent voor alleen wonen, belasting e.d. doe je toch echt iets verkeerd. Of je huurt een danig duur huis dat je beter kunt kopen, of je doucht elke dag een uur en stookt op 25 graden etc. Want zulke hoge woonlasten zijn niet normaal.
Ik vond vooral de kosten van fatsoenlijke gordijnen en vloerbedekking schrikbarend. (Gordijnen moeten bij mij zo veel mogelijk verduisteren en aangezien de ondervloer knetterscheef is....werkte het ook niet met de goedkoopste materialen)

Voor het gemak; onderstaande is omgerekend per maand

Huur 400

GWL 100

Telefoon/mobiel/ tv en internet 60

WA/inboedel/rechtsbijstand en overige verzekeringen 30

Zorgverzekering; wordt van salaris ingehouden, is 145

Lenzen/vloeistof 14

Auto, nog geen APK, maar kleine en grote beurt; 15

Wegenbelasting 15

Auto verzekering 15

Benzine 200

Gemeentelijke heffingen; 20

Eigen bijdrage zorgverzekering 16

Boodschappen 180 (3 dagen per week 2 personen, 4 dagen 1 persoonshuishouden en een kat)

Kleding 50
Cinnetje, als je een inschatting maakt van alles wat je nodig hebt en wat dat kost, vergeet dan ook de 'kleine dingen' niet.

Bijv beddengoed, handdoeken, schoonmaakspullen (zeem, ruitenwisser, dweil, emmertje, enz) en schoonmaakmiddelen, 1e x boodschappen (waarbij je echt alles in 1x moet halen wat je normaal af en toe eens koopt), pedaalemmertje/vuilnisbak, enz. Al dat soort prul kost bij elkaar ook al snel honderden euro's!
Toen ik samenwoonplannen had ben ik een boekje gaan maken met een paar bladzijdes voor elk vertrek van het huis.

Ik heb alles wat ik nodig dacht te hebben opgeschreven.

Van wcrolhouder tot dekbedovertrekken en natuurlijk de grote dingen.

Elke keer als ik de stad in ging kocht ik dingen en streepte af in het boekje.

Zo heb ik kapitalen uitgegeven want al die dingen zijn gewoon duur (alles bij elkaar). Maar het ging gespreid.

Gelukkig heb ik een partner die in een electronicazaak werkt en dus korting krijgt op al het nodige witgoed, tv etc.

Ook dat is duur.

Even een lijstje wat ik kwijt ben per maand.

(Kosten van man zet ik er niet bij).

Huur 438

Electra en gas 144

Water 35

Ziektekosten 114

Telefoon 35

Internet 25

Tv 15

De grote dingen betalen m'n man en ik samen en ook hij heeft natuurlijk zijn rekeningen, er moeten boodschappen gedaan worden, er komt weleens een onverwachte rekening binnen, je koopt weleens wat voor jezelf, gemeentebelastingen komen er ook nog bij..

We zijn in korte tijd 2 keer achter elkaar verhuisd, dus moesten nieuwe gordijnen, vloerbedekking, verf en de hele mikmak kopen voor het nieuwe huis.. Kost ook allemaal geld om het een beetje naar je zin te maken.

Als ik jou was zou ik mooi nog even doorsparen...

Of je moet in zo'n situatie zitten dat je wel uit huis moet ofzo.
quote:glitterzzzzzzzz schreef op 10 januari 2011 @ 20:34:

Ik vond vooral de kosten van fatsoenlijke gordijnen en vloerbedekking schrikbarend. (Gordijnen moeten bij mij zo veel mogelijk verduisteren en aangezien de ondervloer knetterscheef is....werkte het ook niet met de goedkoopste materialen)

Voor het gemak; onderstaande is omgerekend per maand

Huur 400

GWL 100

Telefoon/mobiel/ tv en internet 60

WA/inboedel/rechtsbijstand en overige verzekeringen 30

Zorgverzekering; wordt van salaris ingehouden, is 145

Lenzen/vloeistof 14

Auto, nog geen APK, maar kleine en grote beurt; 15

Wegenbelasting 15

Auto verzekering 15

Benzine 200

Gemeentelijke heffingen; 20

Eigen bijdrage zorgverzekering 16

Boodschappen 180 (3 dagen per week 2 personen, 4 dagen 1 persoonshuishouden en een kat)

Kleding 50benzine 200 euro per maand?? Hoe heb je dat dan berekend? Grote of kleine auto en hoeveel kilometer ermee gereden word.. Daar kan ook een groot verschil in zitten, ik gebruik de autohooguit voor de boodschappen dan. Naar mijn werk ga ik zoveel mogelijk op de fiets, soms met het ov..
quote:Kuzu schreef op 10 januari 2011 @ 21:21:

Toen ik samenwoonplannen had ben ik een boekje gaan maken met een paar bladzijdes voor elk vertrek van het huis.

Ik heb alles wat ik nodig dacht te hebben opgeschreven.

Van wcrolhouder tot dekbedovertrekken en natuurlijk de grote dingen.

Elke keer als ik de stad in ging kocht ik dingen en streepte af in het boekje.

Zo heb ik kapitalen uitgegeven want al die dingen zijn gewoon duur (alles bij elkaar). Maar het ging gespreid.

Gelukkig heb ik een partner die in een electronicazaak werkt en dus korting krijgt op al het nodige witgoed, tv etc.

Ook dat is duur.

Even een lijstje wat ik kwijt ben per maand.

(Kosten van man zet ik er niet bij).

Huur 438

Electra en gas 144

Water 35

Ziektekosten 114

Telefoon 35

Internet 25

Tv 15

De grote dingen betalen m'n man en ik samen en ook hij heeft natuurlijk zijn rekeningen, er moeten boodschappen gedaan worden, er komt weleens een onverwachte rekening binnen, je koopt weleens wat voor jezelf, gemeentebelastingen komen er ook nog bij..

We zijn in korte tijd 2 keer achter elkaar verhuisd, dus moesten nieuwe gordijnen, vloerbedekking, verf en de hele mikmak kopen voor het nieuwe huis.. Kost ook allemaal geld om het een beetje naar je zin te maken.

Als ik jou was zou ik mooi nog even doorsparen...

Of je moet in zo'n situatie zitten dat je wel uit huis moet ofzo.Goed idee van het boekje! Ik heb alles op de computer door elkaar getikt, heel verwarrend eigenlijk. Dankjewel
Misschien ben ik compleet mosterd maar wat kan helpen is als je zoekt op de site van het Nibud,

https://service.nibud.nl/pba/index.aspx

Deze test kan je invullen. Daar staan qua jouw woning (even bijv. appartement invullen) en jouw gezinssamenstelling (1) de gemiddelde bedragen qua water gas etc.

Eerst even kijken op de site van je woningbouw tot welk bedrag je mag huren. Doordat je een laag inkomen hebt mag je niet zomaar alles kiezen.

Daarnaast denk ik dat t nog wel een paar jaar duurt voordat je een huisje hebt. Hier duurt t al zeker 4 jaar voordat je een normaal appartementje hebt.

Verder denk ik wel dat het verstandig is dat je je inschrijft. En misschien ook al voor jezelf je inkomsten en uitgaven bijhoud. Nu heb je nog geen hoge kosten denk ik, maar leer je wel te zien waar t geld blijft. En geloof me, zodra je niet meer thuis woont valt t erg tegen.

Succes!
anoniem_106218 wijzigde dit bericht op 16-01-2011 16:09
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
quote:cinnetje17 schreef op 16 januari 2011 @ 16:02:

[...]

benzine 200 euro per maand?? Hoe heb je dat dan berekend? Grote of kleine auto en hoeveel kilometer ermee gereden word.. Daar kan ook een groot verschil in zitten, ik gebruik de autohooguit voor de boodschappen dan. Naar mijn werk ga ik zoveel mogelijk op de fiets, soms met het ov..

Dan heb je dus geen auto nodig en kun je je alle benzinekosten, apk, onderhoudskosten, verzekeringspremie en wegenbelasting besparen. Dan hoef je alleen maar flinke fietstassen te kopen en kun je de boodschappen voortaan op de fiets doen.

Met een inkomen van onder de 1000 euro kun je je geen auto veroorloven, zeker niet als die auto niet nodig is om je geld te verdienen.
quote:carenza schreef op 09 januari 2011 @ 14:36:

Totdat je 23 bent kom je niet in aanmerking voor huursubsidie en moet je het volle pond betalen. Wanneer je een kamer gaat huren kom je niet voor kosten als onroerende zaak belasting, waterschapsbelasting, reinigingsheffing en dergelijke te staan.

Je vergeet bovendien: inboedelverzekering, w.a. verzekering en begrafenis/crematie-verzekering. Onder de E,350 huur zijn er bijna geen leuke, ruime huizen te krijgen, de meeste gemeenten werken met inschrijfduur. Dan maakt het niet uit hoeveel mensen er reageren, degene die het langste staat ingeschreven krijgt als eerste de woning aangeboden. Ga er maar van uit dat je niet voor je 20ste een woning hebt,

Overigens is het ook zo dat in de zomer minder mensen op woningen reageren, ivm vakanties. Dan heb je iets meer kans.

Er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Een baan van tenminste 30 uur per week is ook noodzakelijk, prettiger nog wanneer het meer uren zijn. Mijn advies: gewoon inschrijven en lekker afwachten tot je minimaal 20 bent om te gaan reageren op aanbod. Als het thuis niet meer uit te houden is, kijken of je een leuke kamer te pakken kunt krijgen.

Mijn dochter van begin 20 woont sinds paar maanden zelfstandig en het valt haar allemaal niet mee.

Succes ermee en heb geduld!Dat is onzin. Als je onder de ¤ 360,00 (ongeveer, precieze bedrag weet ik niet meer) huurt en je bent onder de 23 jaar en je inkomen is niet hoger dan een x-bedrag heb je recht op huurtoeslag.
Niet lullig bedoeld, maar je hebt echt geen auto nodig. Als je hem alleen voor boodschappen gebruikt gooi je je geld echt in de plomp. Zo zonde! Als je een keer veel boodschappen moet/wilt doen, dan kun je vast wel een auto van iemand lenen. Mijn ouders lenen daar in ieder geval graag hun auto af en toe voor uit.
Hallo allemaal,

Sinds enige tijd krijg ik steeds meer de kriebels om op mijzelf te gaan wonen. Ik sta geruime tijd ingeschreven bij de woningbouw (2-3 jaar) en ben nu bezig mijn startkapitaal bij elkaar te verdienen om mijn aanstaande flatje mee in te richten. Zoals ik het nu berekend heb, heb ik over 5 maanden 10.000 euro gespaard om dit van te doen. In de tussentijd koop ik van het geld wat ik te besteden heb iedere maand een ding voor mijn uitzet, bijvoorbeeld bestek, pannen e.d. . Ook heb ik berekeningen gemaakt wat mijn vaste lasten zullen worden en van mijn salaris kan ik prima rondkomen in een eenpersoonshuishouden.

Het enige waar ik graag meerdere beargumenteerde meningen van zou horen is de vraag: is het verstandig om zonder vast contract op jezelf te gaan wonen? (lees: wel een werkgever die erg tevreden is en waar ik graag bij blijf werken, maar voor een vaste aanstelling dien je 3 jaarcontracten te hebben gehad, ik zit pas in de 1e).

Indien het op één of andere manier toch geen vaste aanstelling wordt, kun je altijd nog tijdelijk terugvallen op een uitkering, maar dit is toch niet wat ik als toekomstbeeld heb voor mijzelf en het liefst heb ik de zekerheid dat als ik nu op mijzelf ga wonen, ik over 2 jaar niet weer terug moet vallen op mijn ouders...

Kort: wachten op vast contract of is een jaarcontract voldoende voor een zeker bestaan als je alleen woont?
quote:Sprookjesbos schreef op 16 januari 2011 @ 16:21:

[...]

Dat is onzin. Als je onder de ¤ 360,00 (ongeveer, precieze bedrag weet ik niet meer) huurt en je bent onder de 23 jaar en je inkomen is niet hoger dan een x-bedrag heb je recht op huurtoeslag.huurtoeslag is vanaf 23 jaar. onder een x-bedrag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven