Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:sachi schreef op 11 januari 2011 @ 18:53:

Waarom wordt het zo belangrijk gevonden wat de gasten dragen op een bruiloft?

Ik vind het wat onaardig en niet gastvrij overkomen als je mensen een dresscode oplegt. Ik krijg er ook een beetje een poppenkastidee van, alsof men als een soort decorstuk aanwezig mag zijn. Terwijl het naar mijn mening gaat om een leuk feest met mensen om je heen waar je om geeft. Als het om de mooie foto’s gaat dan kun je de niet zo fotogenieke mensen ook maar beter thuislaten?

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat elk mens voor een feestje zijn best doet om er op zijn/haar manier leuk uit te zien. Wat is het probleem als dit niet je eigen smaak is? Met de dresscode ‘feestelijk’ voorkom je volgens mij ook niet dat mensen zich niet under- of overdressed zullen voelen, dit omdat het nogal persoonlijk is wat je onder feestelijk verstaat. Bij bijvoorbeeld gala of cocktailkleding heb je weer dat niet iedereen zich daar prettig in zal voelen. Is het niet belangrijker dat mensen het gewoon goed naar hun zin hebben op jullie feest, in kleding waar zij zich prettig in voelen en die zij als feestelijk zien?helemaal eens.
Heb net mijn trouwfoto's nog maar eens bekeken en zie dat de mannelijke vrienden (tussen 20 en 30 jaar) die wij als daggasten hebben uitgenodigd allemaal in spijkerbroek waren met een leuke bloes erop. De meiden hadden allemaal leuke jurkjes aan, maar absoluut geen hele sjieke. Gewoon jurkjes die je makkelijk nog eens aan kan doen. Van de wat oudere mensen (middelbare leeftijd) waren er die in pak liepen en anderen (mannen) ook gewoon in spijkerbroek of een stoffen broek. Mn vader was in pak en mn moeder had een nieuw jurkje aan.

Heb me absoluut geen moment aan iemand gestoord wat betreft zijn/haar kledingstijl. Kan er zelfs met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die zich hier wel aan storen. Ik zal dan wel erg nuchter en 'boerig' zijn, maar heb het idee dat er hier ook wel mensen tussen zitten die weer eerder neigen naar het 'kakkerige'. Alles moet maar perfect zijn en chique en ja, in mijn ogen dus kakkerig. Je kon gewoon aan al mijn gasten zien dat ze heus wel aandacht besteedt hadden aan hun kleding, maar ik verwacht echt niet van iedereen dat ze maar iets nieuws gaan aanschaffen (heleboel vrienden getrouwd in dat jaar, dus steeds maar nieuwe kleding daarvoor kopen??).

Een dresscode 'feestelijk' op je uitnodiging zetten heeft wat mij betreft geen enkele zin. Elke gast weet toch dat een bruiloft een feestelijk iets is? Dan voegt zo'n dresscode toch niks toe? Bij alle bruiloft die ik gehad heb heb ik geen enkele keer erg diep na moeten denken over mijn kleding. Bij elke bruiloft (of dat nu bij vrienden was of bij familie of familie van mijn man) liep iedereen altijd in dezelfde soort kledingstijl en dat is dus gewoon het feestelijke maar absoluut geen gala of andere chique dingen. Gewoon leuke jurkjes/rokjes of eventueel een nette broek (ben het ermee eens dat vrouwen niet vaak in spijkerbroek zullen verschijnen op een bruiloft) en voor de mannen vaak wel een spijkerbroek met bloes/jasje. Ben blij dat er in mijn kringen allemaal niet zo moeilijk over gedaan wordt en dat iedereen hierin lekker nuchter is.
Ik heb een hekel aan dat soort feesten zonder dress-code, of een dress-code waar je echt NIETS aan hebt. Wat heb ik aan "feestelijk"? Ja, een bruiloft is feestelijk, nou, oei oei, dat had ik niet zelf kunnen bedenken zeg, dat ik mijn begrafenispak beter thuis kan laten. Je geeft een dresscode om er voor te zorgen dat je gasten zich op hun gemak voelen.

Als je het typisch soort Nederlandse figuren hebt die daar alleen maar van gaan klagen, prima, geen dress code. In Nederland wéét je dan: doe geen moeite, want daar vinden ze een spijkerbroek en een overhemd al zwaar overdressed.

Maar aan de andere kant, als jullie en je vriendenkring in het dagelijks leven nog geen stropdas dragen dan zou ik black tie wat aanstellerig vinden. Maar ik heb ook wel wat "lokale adel"-huwelijken meegemaakt, waar het echt volkomen normaal was om voor de avond even om te kleden.

Kortom, het hangt er allemaal maar vanaf.
Vind dat je wel gelijk hebt rider.

Overigens vond mijn vriend de dresscode 'feestelijk' ook nietszeggend. Dus wordt het feestelijk chique. Denk gewoon dat dat de beste optie is, ook al is het natuurlijk geen officiele dresscode.

Ook omdat het volgens mij goed bij de sfeer en locatie past.

Maar...hoezo je 'motto' onderaan...leg eens uit hihihi
quote:bananenboot schreef op 11 januari 2011 @ 15:11:

[...]

Ja vreselijk! En dat is dus precies de reden dat een dresscode hard nodig is op een uitnodiging.

Ik lees hier alweer mensen die schrijven: "wat is er mis met een spijkerbroek en een colbertje" Oh my God......dat is net zoiets als vragen wat er mis is met een glitterjurk op een begrafenis.

Erg is dat toch, dat men in Nederland geen enkel benul heeft van hoe je je ergens voor aankleedt. Ga eens kijken op een Franse bruiloft, of een Amerikaanse, een Indiaase of een Italiaanse........iedereen ziet er uit om door een ringetje te halen en niemand zeurt dat hij "normaal toch echt geen pak aan heeft".

Maar nee, wij in Nederland moeten ons vooral "op ons gemak" voelen en "zichzelf kunnen blijven"

ik heb een Braziliaanse vriendin en die kijkt altijd haar ogen uit als ze weer eens op een Nederlandse aangelegenheid verschijnt in een prachtig jurkje terwijl het merendeel van de dames daar rondloopt als "truck drivers" zoals ze dat zo mooi weet te zeggen

En dan dat eeuwige gezeur over de kosten.

Ja oke, er zullen mensen zijn die krap bij kas zitten maar meestal wéét je dat wel van je naaste familieleden. Maar voor de rest zal iedereen toch echt wel een leuk feestelijk kledingstuk kunnen scoren bij een H&M, Steps of iets dergelijks.

Ik vind het zo onzinnig dat men opeens vreselijk in financiele problemen lijkt te zitten zodra het aankomt op het moeten kopen van een kledingstuk voor een feestje

Ik snap werkelijk niet wat er zó moeilijk is, aan het leuk aankleden voor een bruiloft. En waarom er in Nederland toch zoveel vrouwen zijn die denken dat hun Miss Etam linnen strandjurk zich ook prima leent voor een bruiloft Fantastisch verwoord!
Wat is er trouwens mis met twee outfits? Op de bruiloft van mijn zus had ik overdag een chique jurkje aan en 's-avonds een avondjurk.

Als ik slechts 1 jurk had gehad was ik overdag overdressed geweest of 's-avonds underdressed of had ik echt de plank volledig misgeslagen.

Beide outfits heb ik vaker kunnen dragen, dus failliet ging ik er niet van.
quote:sachi schreef op 11 januari 2011 @ 18:53:

Waarom wordt het zo belangrijk gevonden wat de gasten dragen op een bruiloft?

Ik vind het wat onaardig en niet gastvrij overkomen als je mensen een dresscode oplegt. Ik krijg er ook een beetje een poppenkastidee van, alsof men als een soort decorstuk aanwezig mag zijn. Terwijl het naar mijn mening gaat om een leuk feest met mensen om je heen waar je om geeft.

. Bij bijvoorbeeld gala of cocktailkleding heb je weer dat niet iedereen zich daar prettig in zal voelen. Is het niet belangrijker dat mensen het gewoon goed naar hun zin hebben op jullie feest, in kleding waar zij zich prettig in voelen en die zij als feestelijk zien?

Ja dit is dus precies die Nederlandse instelling die ik dus gewoon écht niet snap. Hoezo "prettig voelen", Je hoeft toch niet in een harnas te verschijnen? Wat is er zo vreselijk aan voor een man om een avondje een nette broek met overhemd of (oh help) een pak te moeten dragen en voor een vrouw om een jurkje aan te moeten?

Ja oke mijn joggingbroek zit ook lekkerder dan een cocktailjurkje met panty, dat ga ik niet ontkennen

Maar vind je het dan helemaal niet leuk of belangrijk dat je een beetje moeite doet voor iemand? Zodat het feest waar veel geld in is gaan zitten er ook mét gasten nog feestelijk uit ziet?

Ik zie echt het probleem niet, en nogmaals: wij zijn echt het enige land ter wereld volgens mij waar een dresscode zo'n enorme heisa oplevert en waar mensen zo ongelofelijk moeilijk doen over het kopen van een nieuw blousje. In ieder ander land heeft men gewoon die etiquette nog.
quote:zomerkoninkje schreef op 11 januari 2011 @ 20:21:

Vind dat je wel gelijk hebt rider.

Overigens vond mijn vriend de dresscode 'feestelijk' ook nietszeggend. Dus wordt het feestelijk chique. Denk gewoon dat dat de beste optie is, ook al is het natuurlijk geen officiele dresscode.

Ook omdat het volgens mij goed bij de sfeer en locatie past. Als jullie inschatten dat je gasten daarbij snappen wat er van ze verwacht wordt, lijkt me dat prima, persoonlijk.quote:Maar...hoezo je 'motto' onderaan...leg eens uit hihihiJe kent Elninjoo? Je weet hoe ze over kinderen denkt? Ik heb er wat meer dan zij
ik zie overigens echt niet in wat er onaardig is aan een dresscode? Het is eerder een handleiding voor mensen zodat ze niet compleet under- of overdressed aankomen op zo'n feest. En een hint voor de mensen die menen dat hun nette spijkerbroek ook heel feestelijk is...
quote:bananenboot schreef op 11 januari 2011 @ 20:53:

[...]

een pak Ik vind persoonlijk dagelijkse werkkleding wat underdressed
En je doet het nog niet eens alleen voor die ander, want het is toch leuk om je op te tutten? Echt, waar is die tijd gebleven dat we daar nog van genoten?

Nu moeten we vooral lekker nuchter zijn, ons prettig voelen en zeker niet te veel moeite hoeven te doen.
quote:iris1969 schreef op 11 januari 2011 @ 21:00:

En je doet het nog niet eens alleen voor die ander, want het is toch leuk om je op te tutten? Echt, waar is die tijd gebleven dat we daar nog van genoten?

Nu moeten we vooral lekker nuchter zijn, ons prettig voelen en zeker niet te veel moeite hoeven te doen.

Ik voel me heel nuchter & prettig in pak.

Business is war, never forget your uniform
quote:rider schreef op 11 januari 2011 @ 21:02:

[...]

Ik voel me heel nuchter & prettig in pak.

Business is war, never forget your uniform
Als er op een uitnodiging zou staan dater een dresscode is, dan blijf IK thuis. Vind het echt idioot!

Ik moet met mijn kinderen rondkomen van het minimum. Een cadeau zou al een rib uit mn lijf zijn waarvoor ik andere dingen zou moeten laten. Dan zou ik ook nog geld moeten uitgeven aan 2 outfits?!?! Waar hebben we het over? Uiterlijk vertoon! God weet ben je binnen een paar jaar weer gescheiden ( kijk naar de statistieken en je weet dat die kans reeel is), maar dan heb je wel mooi geklede mensen op je bruiloft gehad? Pffff, wat een oppervlakkig gedoe!

Daarnaast zie ik je oma van 80 en met maat 58 al in een galajurk. Die mensen weten niet eens wat een dresscode is! Overigens heb ik ook nog nooit gehoord dat er een dresscode was bij een doogewone bruiloft! T is niet t huwelijk van William en zn aanstaande, kom op!
quote:intheheart schreef op 12 januari 2011 @ 05:14:

Als er op een uitnodiging zou staan dater een dresscode is, dan blijf IK thuis. Vind het echt idioot!

Ik moet met mijn kinderen rondkomen van het minimum. Een cadeau zou al een rib uit mn lijf zijn waarvoor ik andere dingen zou moeten laten. Dan zou ik ook nog geld moeten uitgeven aan 2 outfits?!?! Waar hebben we het over? Uiterlijk vertoon! God weet ben je binnen een paar jaar weer gescheiden ( kijk naar de statistieken en je weet dat die kans reeel is), maar dan heb je wel mooi geklede mensen op je bruiloft gehad? Pffff, wat een oppervlakkig gedoe!

Daarnaast zie ik je oma van 80 en met maat 58 al in een galajurk. Die mensen weten niet eens wat een dresscode is! Overigens heb ik ook nog nooit gehoord dat er een dresscode was bij een doogewone bruiloft! T is niet t huwelijk van William en zn aanstaande, kom op!Een dresscode is heus niet altijd gala hoor. Juist niet, want die past bij het bruidspaar, de gasten en de locatie. Andrs wordt het een fakevertoning.
quote:fashionvictim schreef op 11 januari 2011 @ 16:42:

[...]

Als ik de reacties zo lees zou ik sowieso niet kiezen voor de dresscode "feestelijk" als ik jou was. Jullie kennen natuurlijk zelf je gasten het beste, maar ik heb in dit topic al omschrijvingen van "feestelijke" outfits gelezen die voor mij juist het soort outfits zijn die ik alleen maar aandoe als ik thuis ben en niks anders te doen heb dan naar het schoolplein en de supermarkt gaan. Dus wat men onder "feestelijk" verstaat verschilt nogal.

Als ik lees "feestelijk" dan trek ik idd torenhoge hakken en een jurkje aan, ik heb bijvoorbeeld meerdere jurkjes in zo'n soort model:

[afbeelding]Prachtige jurk idd, maar niet iedereen heeft maat 36. Als je wat steviger bent dan kun je niet zomaar alles aan.
Ik vind het ook leuk om bij het stadhuis te kijken als er weer een bruidspaar naar buiten komt. En dan niet zo zeer om te zien hoe het paar eruit ziet, maar de" boeren" familie. Want in 9 van de 10 keer is het inderdaad een aanfluiting. Dus begrijp heel goed dat er een dresscode op de kaart komt te staan. Wij nederlanders slaan op bruiloften de plank vaak zo mis. Zo behouden, lekker veilig, het dagelijkse kloffie. En er is zoveel moois te koop. Wat dat betreft kunnen we echt wat leren van onze zuiderburen.
quote:parishilton schreef op 12 januari 2011 @ 12:07:

Ik vind het ook leuk om bij het stadhuis te kijken als er weer een bruidspaar naar buiten komt. En dan niet zo zeer om te zien hoe het paar eruit ziet, maar de" boeren" familie. Want in 9 van de 10 keer is het inderdaad een aanfluiting. Dus begrijp heel goed dat er een dresscode op de kaart komt te staan. Wij nederlanders slaan op bruiloften de plank vaak zo mis. Zo behouden, lekker veilig, het dagelijkse kloffie. En er is zoveel moois te koop. Wat dat betreft kunnen we echt wat leren van onze zuiderburen.

Couldn't agree more....

Iemand hierboven haalde het al aan maar Nederland is echt het enige land ter wereld waar mensen zich zo slecht kleden (of eigenlijik NIET kleden) voor feesteljike gelegenheden.

Ga eens in Frankrjik naar een bruiloft, prachtig hoe iedereen er daar uitziet...hoedjes op, jurkjes aan. Echt heel leuk! Om over amerika of Engeland nog maar te zwijgen......

Maar nee, Nederlanders voelen zich aangevallen met een dresscode! Waarom??? Een dresscode is niks anders dan een soort handleiding om een gelegenheid niet compleet verkeerd in te schatten.

Waarom moet iedereen zich hier altijd maar "lekker" voelen en willen sommige mensen per se 365 dagen per jaar een spijkerbroek aan? Wat is de moeite om je eens wat leuker aan te kleden voor iemands bruiloft?? Het draagt gewoon ook bij aan de sfeer en de feestelijkheid.....een zaal vol mooi aangeklede mensen is een heel ander gezicht dan iedereen in zijn boerenkloffie omdat "ze zich daar zo prettig in voelen"

Ik snap die instelling gewoon niet en begrijp ook niet waarom het in vrijwel elk land gewoon wél lukt en dat daar niemand zeurt over zijn joggingbroek die zo lekker zit
Ik vind het juist heerlijk om een bruiloft of iets dergelijks te hebben, want dan mag ik weer zo'n leuk jurkje aan...

Overigens, in mijn cultuur, doe je dus echt niet je spijkerbroek of dagelijkse kloffie aan naar een bruiloft. Een bruiloft is speciaal en daar kleed je je ook naar.
quote:Turkooiss schreef op 12 januari 2011 @ 13:16:

Ik vind het juist heerlijk om een bruiloft of iets dergelijks te hebben, want dan mag ik weer zo'n leuk jurkje aan...

.

Haha ik dus ook ja!

Ik loop altijd te klagen dat ik nooit eens van die mooie cocktailjurkjes kan kopen omdat ik geen idee heb wanneer ik ze aan zou moeten. Ik ben dus altijd blij met een bruiloft of iets dergelijks, dan kan ik me weer eens ongegeneerd optutten
Mensen, is er nu niets belangrijkers in het leven dan welke kleren iemand op een bruiloft aan heeft?! Nadat mijn zus haar 2 kinderen heeft verloren, kan ik dus iig over mn nek gaan van dit soort oppervlakkigheden!
@intheheart ik vind het natuurlijk verschrikkelijk wat je zus is overkomen, maar op zo'n manier kun je alles wel bagatelliseren.
-
quote:intheheart schreef op 12 januari 2011 @ 18:26:

Mensen, is er nu niets belangrijkers in het leven dan welke kleren iemand op een bruiloft aan heeft?! Nadat mijn zus haar 2 kinderen heeft verloren, kan ik dus iig over mn nek gaan van dit soort oppervlakkigheden!Hoe rot het ook voor je zus is (en voor jou!) vind ik het een argument wat er niks mee te maken heeft.
Stressed is just desserts spelled backwards
Heeft t ook niet, maar om maar even aan te geven dat er zoveel belangrijkere dingen in t leven zijn dan of iemand in een galajurk komt of niet.

Daarnaast jaag je mensen met weinig geld op kosten, breng je mensen met bv overgewicht in verlegenheid, heb je mensen die niet hele dag op hoge hakken kunnen lopen, krijg je scheve gezichten, enzenz.

Dat zou het mij allemaal niet waard zijn, die zogenaamde dresscode.

En wat doe je als er iemand dan alsnog in spijkerbroek komt? Hem, haar aanspreken, weg sturen?

T is geen koninklijke bruiloft, mag ik aannemen, dus ik zou denken 'Bewaar de goede vrede, heb het vooral GEZELLIG met fijne mensen om je heen, en kijk langs die spijkerbroek op'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven