Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Die reacties over weer die typische Nederlanders die zich niet weten te kleden en het ook niet belangrijk vinden...

Niet schrikken hoor, maar de meeste hier zijn Nederlanders En die Nederlandse gewoonte zouden er niet zijn als het gros van die Nederlanders (dus nee, uiteraard niet iedereen!) zich er prettig bij voelen.

Ik ben ook zo'n Nederlander hoor en vind daar geheel niets mis mee!
Sachi, jij zegt dat de meeste mensen echt wel hun best zullen doen er leuk uit te zien, maar ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat dat niet het geval is. Althans, ik zie niet in wat "je best doen" inhoudt als je een spijkerbroek (!) uit de kast trekt die je 100 dagen per jaar aantrekt en dat ene overhemd dat je waarschijnlijk altijd aantrekt als je iets "nets" aan moet.
Wat een onzin dat het iets typisch Nederlands is, wat altijd al zo is geweest. Mijn moeder was van heel eenvoudige komaf, en is in de jaren 60 getrouwd in een boerendorpje, maar als ik de foto's zie van haar bruiloft hebben de gasten allemaal een mooi pak aan en een leuk jurkje met een hoedje.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:intheheart schreef op 12 januari 2011 @ 18:26:

Mensen, is er nu niets belangrijkers in het leven dan welke kleren iemand op een bruiloft aan heeft?! Nadat mijn zus haar 2 kinderen heeft verloren, kan ik dus iig over mn nek gaan van dit soort oppervlakkigheden!Mensen vertellen dat ze zich over oppervlakkige dingen druk maken is wel belangrijk in jouw leven?
quote:Jippertje schreef op 13 januari 2011 @ 07:52:

Die reacties over weer die typische Nederlanders die zich niet weten te kleden en het ook niet belangrijk vinden... Dat argument snap ik ook nooit helemaal. Als het typisch indiaans is om met een mooie verentooi op je kop naar een bruiloft te komen, voel ik me in Nederland nog steeds niet geroepen een kip op mijn hoofd te zetten als ik naar een feestje ga. 's Lands wijs, 's lands eer, of zoiets.
Ik hou van een dress code! Dan word het in ene allemaal zo veel makkelijker. Waar anderen het vervelend vinden om op kosten gejaagd te worden, vind ik het heerlijk om een excuus te hebben om eindelijk dat ene chique jurkje aan te trekken/te kopen, waar ik anders geen gelegenheid voor heb.

En daarnaast voorkom je zo dat je zwaar over of underdressed aankomt.

De laatste bruiloft waar ik geweest ben, had als thema city chique. Allemaal jurkjes in de stijl van sex and the city.

Als ik overigens ooit ga trouwen wil ik dat op het strand doen en zou ik het ook fijn vinden als iedereen goed gekleed komt, maar dan wel met teenslippers eronder. Heb je meteen het probleem van de hakken verholpen :D
Dresscode prima, maar dan wel haalbaar voor het gros, dus bijvoorbeeld casual chique of party chique. Black tie zou ik me niet aan houden of niet gaan. Mijn vriend doet altijd een heel nette donkere spijkerbroek met net hemd aan en stropdas om. Kleren die je daarna nog kan dragen. Als dat niet goed genoeg is, is dat jammer voor het bruidspaar. Wij hebben ons er wel moeite voor gedaan om er netjes en feestelijk uit te zien.

En om nou een black tie te gaan kopen voor een bruiloft van anderen? Waar je je niet prettig in voelt en daarna nooit meer aan zult doen? Beetje duur hè.
Dotje84 En om nou een black tie te gaan kopen voor een bruiloft van anderen? Waar je je niet prettig in voelt en daarna nooit meer aan zult doen? Beetje duur hè.

Hoezo, je koopt het toch zelf. Black tie betekent niet: Stom en duur.

Als je er echt geen geld aan uit wil geven, dan kun je misschien wel bij vriendinnen terecht. Kijk voor de grap een wat er nu in de winkels hangt aan gala/cocktail (-50% tot wel -70%. Echt leuke jurken die je later ook best naar een verjaardag/ feestje/ kerstdiner aankunt.

Ik snap de redenatie van een heleboel mensen echt niet. Een dresscode is ervoor zodat de gasten weten wat er van ze verwacht wordt qua kleding. Wanneer er geéén dresscode op de uitnodiging zou staan, zou ik me pas ongemakkelijk voelen.
Dan is dat jammer voor het bruidspaar? Wat een lompe opmerking zeg. Is het nou echt zoveel gevraagd om één dagje iets te doen waar een ander op één van de belangrijkste dagen van z'n leven blij van wordt?
@ sachi: dankjewel.

Channie1986: ja, ook iik vind het heerlijk om een excuus te hebben om eens uit te pakken qua kleding!

Het is leuk om er een keer extra vrouwelijk en verzorgd uit te zien.

@dotje: doet je vriend dan bij elke bruiloft dit aan? Het hangt er maar van af wat de bedoeling is namelijk.

Als er geen dresscode is; is het prima.

Als er iets is als feestelijk, feestelijk chique,etc, dan is het 'voldoende'. In ieder geval heeft hij zijn best gedaan om er leuk uit te zien en uiteindelijk is nog steeds het belangrijkste dat hij er is.

Als er een dresscode cocktail of black tie zou zijn is een (donkere) spijkerbroek naar mijn mening underdressed. Ik zou dat - als ik de bruid was - nooit benoemen en nog steeds erg blij zijn dat ie er is, maar ik zou wel bij mezelf denken: mmm...niet iedereen weet dus 'hoe het hoort'

Wat ik vreemd vind, is dat er kennelijk mannen zijn die geen enkel net pak hebben, of tenminste niet eens een pantalon oid. Tenminste, dat leid ik af uit de opmerkingen over 'op kosten gejaagd worden'.

wat doe je dan aan bij iets zakelijks, of een begrafenis?

Verder nog de opmerkingen dat een dresscode lastig is voor oma van 90, mensen slecht ter been, of mensen met een lastige kledingmaat. Ja dat is ook zo, en ik zou nooooit van iemand verwachten dat ie zich in een keldingstuk hijst wat voor hen gewoon geen goed idee is.
quote:zomerkoninkje schreef op 13 januari 2011 @ 11:57:

Wat ik vreemd vind, is dat er kennelijk mannen zijn die geen enkel net pak hebben, of tenminste niet eens een pantalon oid. Tenminste, dat leid ik af uit de opmerkingen over 'op kosten gejaagd worden'.

Een spijkerbroek met een 'net' shirt waarschijnlijk

O, wat ben ik blij dat ik een man heb die weet hoe het hoort. Ik zou me echt kapot schamen. Nu zullen mensen me wel bekrompen vinden of dat ik niet weet waar het om draait in de wereld, maar eerlijk gezegd vind ik dat dus ook van mensen die zich niet willen aanpassen aan de situatie.
Je gaat komende zomer trouwen, wie zegt er dat de mussen dan niet dood van het dak vallen van de hitte ?

Dan ben je wel happy in een smoking, lijkt me.

Moppeman zou het overigens vierkant verrekken om een smoking aan te trekken, gewoon een nette broek met overhemd. Ik heb hem ook nog nooit (22 jaar relatie) met een stropdas gezien.

Toen Moppekind hoorde dat zijn oom ging trouwen riep hij meteen dat hij dan een stropdas om wilde. Prima, hij wil het, dan mag het. Het stond super op de foto's, maar bij het restaurant snel "speelkleren" aan, want meneer zat met zijn nichtje én zijn witte overhemd al bovenin een boom.

quote:Maleficent schreef op 13 januari 2011 @ 08:01:

Wat een onzin dat het iets typisch Nederlands is, wat altijd al zo is geweest. Mijn moeder was van heel eenvoudige komaf, en is in de jaren 60 getrouwd in een boerendorpje, maar als ik de foto's zie van haar bruiloft hebben de gasten allemaal een mooi pak aan en een leuk jurkje met een hoedje.

Dat pak is vast speciaal niet voor die trouwerij gekocht, maar gewoon het "zondagse pak" voor de kerk. Evenals die jurk en het hoedje.

Dat was fatsoenlijk, een zondagse fiets, zondagse schoenen en een zondags pak / zondagse jurk met hoedje.

Ik denk niet dat er iemand met "black tie" in de kerkbanken zat.
quote:bananenboot schreef op 11 januari 2011 @ 16:53:

Eens met FV hierboven!

Dat casual jurkje wat jij afbeeld is dan ook precies wat ik bedoelde met mensen die hun linnen strandjurk uit de kast trekken en dan met een vest er op denken dat ze feestelijk gekleed zijn "want ze hebben toch een jurk aan?"

Ehh nee dus..............ik heb werkelijk vorige zomer op een bruiloft gezien dat er mensen op birkenstocks rondliepen onder een zomerjurkje. Dat jurkje was al tot daar aan toe, maar birkenstocks naar een bruiloft?

Ook kan ik me eerder dit jaar nog een topic herinneren van iemand die een jurk in gedachten had met daaronder dan een witte legging en hier kwam vragen of dat wel kon.

Het hele forum raadde haar dit zo ongeveer af maar zij bleef volhouden dat het echt een "nette" legging was en "niet zo'n goedkope" en dat ze m echt wel aan kon.

Tsja...als je dan echt denkt dat een jurkje met witte legging aan de dresscode feestelijk voldoet, dan heb je ergens toch ook een stukje opvoeding gemist zeg maar......

Ik zou idd cocktail of iets dergelijks op de uitnodiging zetten.

En jij dacht dat mijn schoonzus als kersvers bruidje in een prachtige jurk de hele dag op haar hakjes heeft gelopen ? Zodra we bij de feestzaal waren trok ze matchende Birkenstocks aan.

quote:moppetoet schreef op 13 januari 2011 @ 12:23:

[...]

Dat pak is vast speciaal niet voor die trouwerij gekocht, maar gewoon het "zondagse pak" voor de kerk. Evenals die jurk en het hoedje.

Dat was fatsoenlijk, een zondagse fiets, zondagse schoenen en een zondags pak / zondagse jurk met hoedje.

Ik denk niet dat er iemand met "black tie" in de kerkbanken zat.

Nee, dat snap ik wel, maar de mensen hadden toen nog het fatsoen om inderdaad in hun zondagse pak te komen.

Sterker nog; ze hadden in ieder geval een pak aan!

Ik ken zat mannen die niet eens een pak hebben omdat ze weigeren een pak te dragen.
hihi moppetoet das wel weer schattig dan.

We trouwen begin zomer. Dus het kan vriezen en dooien.

Overigens denk ik dat het als man geen bal uitmaakt of je nou een spijkerbroek, smoking of ietsd anders aanhebt...warm heb je het toch wel.

Als vrouw heb je het met je jurkje dan wel een stuk makkelijker.

@ maleficent: ja, ik heb ook zo'n (aanstaande) man die weet hoe het hoort en dat vind ik ook erg leuk.

En ook wel belangrijk.

Ik zou niet met iemand samen kunnen leven die met zijn ellebogen op tafel eet, zeg maar.
Wij hadden vorig jaar zomer tijdens 1 van de heetste dagen van het jaar ook de dresscode black tie.

Tja als er gedanst wordt krijg je het toch al snel warm in een zaal, dus wat moeten de mannen dan? In een zwembroek komen?
Ja. Ik vind dat een man een pak aan moet naar een bruiloft. Snap echt niet dat sommigen volstaan met spijkerbroek of een "nette" broek met een overhemd. En als dat dat niet goed genoeg is, is het "jammer voor het bruidspaar" want "in nettere kleding voel ik me niet fijn". Kinderachtig vind ik het eigenlijk ook, je bent toch gewoon een volwassen vent? Je wordt niet gevraagd poep te eten ofzo.
quote:Celeone schreef op 13 januari 2011 @ 12:35:

Ja. Ik vind dat een man een pak aan moet naar een bruiloft. Snap echt niet dat sommigen volstaan met spijkerbroek of een "nette" broek met een overhemd. En als dat dat niet goed genoeg is, is het "jammer voor het bruidspaar" want "in nettere kleding voel ik me niet fijn". Kinderachtig vind ik het eigenlijk ook, je bent toch gewoon een volwassen vent? Je wordt niet gevraagd poep te eten ofzo.Ik vind het net zo kinderachtig om krampachtig aan een pak vast te houden. Ze komen toch niet naakt?
En "de mussen kunnen wel van het dak vallen", vind ik ook zo'n dooddoener. De begrafenisondernemer trekt dan ook niet ineens een korte broek aan.
Inderdaad zeg. Trek gewoon dat pak aan en zeur niet, voor één dag. En de kosten zijn ook geen argument; suitsupply heeft prima pakken en bovendien kun je ze jaren aan als je een neutraal exemplaar koopt.

Er zijn wel meer dingen in het leven die niet fijn zijn, dus das geen excuus.

Bovendien ziet bijna alke vent er goed uit in pak; dus das nog een argument.

Daarnaast kun je volgens mij nog altijd beter overdressed zijn dan underdressed.

En heb ik er echt een hekel aan als je wordt geacht 'maar lekker normaal' te doen. Zo van: niet boven het maaiveld uitsteken want dan kunnen mensen zich daar wel eens aan storen. Tja, hún probleem!
sterker nog, ik denk dat een spijkerbroek zelfs wármer is dan een nette broek.

Dus temperatuur is ook geen argument.
Moppeman hééft niet eens spijkerbroeken.
quote:zomerkoninkje schreef op 13 januari 2011 @ 11:57:

Als de dress code "casual jeans" is, zit ik met een probleem. Ik heb geen spijkerbroeken
quote:zomerkoninkje schreef op 13 januari 2011 @ 12:42:

Inderdaad zeg. Trek gewoon dat pak aan en zeur niet, voor één dag. En de kosten zijn ook geen argument; suitsupply heeft prima pakken en bovendien kun je ze jaren aan als je een neutraal exemplaar koopt.

Er zijn wel meer dingen in het leven die niet fijn zijn, dus das geen excuus.

Bovendien ziet bijna alke vent er goed uit in pak; dus das nog een argument.

Daarnaast kun je volgens mij nog altijd beter overdressed zijn dan underdressed.

En heb ik er echt een hekel aan als je wordt geacht 'maar lekker normaal' te doen. Zo van: niet boven het maaiveld uitsteken want dan kunnen mensen zich daar wel eens aan storen. Tja, hún probleem!Dan kun je net zo goed zeggen dat er wel mee dingen in het leven zijn waar je je aan ergert, dus ergeren aan de spijkerbroek van gasten is geen excuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven