Leiden

11-01-2011 14:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik lees al een hele tijd mee op het Viva-forum, maar nu heb ik toch ook maar een account gemaakt om een vraag te stellen.

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuis in Leiden. Wij kennen Leiden echter niet zo heel goed en ik ben dus heel benieuwd naar welke wijken leuk zijn. Ons budget is max 300.000 euro en we willen graag een eengezinswoning met tuin. Authentieke bouwstijl, oa jaren '30, heeft onze voorkeur. Overigens vinden wij de locatie erg belangrijk. Dan wonen we liever kleiner of hebben een minituintje als het maar in een leuke wijk is. Ik ben heel benieuwd of dit haalbaar is in Leiden

Alvast bedankt!

Groetjes,

Soup00
Bedankt voor alle reacties! Ik ga mij eens verdiepen in de genoemde wijken.

Delft is geen optie omdat het te ver van A'dam ligt. Voorschoten is wel een optie, maar ook die plaats ken ik niet zo goed. Nog tips voor leuke wijken in Voorschoten?
quote:Tickel schreef op 11 januari 2011 @ 17:00:

[...]

Al die wijken hebben "nieuwbouw", geen jaren 30.

Ik zou zelf niet in de wijken willen wonen, hoewel stevenshof wel kindvriendelijk is, net als roomburg.

Weet ik, maar ik dacht, dan krijg je misschien wel meer oppervlakte voor je geld. Ik vind Leiden erg duur.

Snap ook niet goed waarom mensen altijd per se een jaren 30 huis willen hebben, zoveel onderhoud. Maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
Merenwijk, top!
quote:soup00 schreef op 13 januari 2011 @ 11:03:

Bedankt voor alle reacties! Ik ga mij eens verdiepen in de genoemde wijken.

Delft is geen optie omdat het te ver van A'dam ligt. Voorschoten is wel een optie, maar ook die plaats ken ik niet zo goed. Nog tips voor leuke wijken in Voorschoten?Is Alphen a/d Nijl niks voor je? Zit je haske centraal.
quote:tyche schreef op 11 januari 2011 @ 22:41:

Het stuk tegen Oegstgeest aan vind ik mooi, is dichtbij het station, groen, en oude huizen. Dat is de Vogelwijk.

In het centrum heb je ook mooie (oude) wijken, o.a de Pieterswijk, Academiewijk.

Professoren- en Burgemeesterswijken zijn leuk, net als de Tuinstadwijk. In Levendaal en Cronestein vind je denk ik ook het soort huizen dat jullie zoeken.

Wijken die ik zou mijden:

De Kooi (niet centraal, kil, niet de meest veilige plek)

Diamantbuurt (zelfde verhaal)

Boshuizen

Heb ooit in Oegstgeest gewoond (op kamers) mooi wonen maar wel kak.

In de Diamantbuurt heb ik ook gewoond, in sociale woningbouw. Was inderdaad niet veel soeps, hoewel het per straat kan verschillen.

Lage Mors is wel leuk, en ook jaren 30.
quote:Hoefijzer schreef op 13 januari 2011 @ 11:33:

[...]

Is Alphen a/d Nijl niks voor je? Zit je haske centraal.A/d Nijl. Maar inderdaad een goede optie.
Is dit misschien wat voor jullie?

Wordt gebouwd op de plek waar nu de Groenoordhallen staan en een gedeelte is tot 3 ton. Dichtbij station en centrum. Ik vind zelf de architectuur erg mooi.

Huizen Leiden
anoniem_69914 wijzigde dit bericht op 13-01-2011 11:45
Reden: Url doet t niet
% gewijzigd
quote:Mosterd schreef op 13 januari 2011 @ 11:41:

Is dit misschien wat voor jullie?

Wordt gebouwd op de plek waar nu de Groenoordhallen staan en een gedeelte is tot 3 ton. Dichtbij station en centrum. Ik vind zelf de architectuur erg mooi.

Huizen LeidenHeb dit project inderdaad gezien, ziet er mooi uit! hoe is de buurt waar dit project komt?
Leiden - Noord staat niet als heel goed bekend, maar dit wordt een geheel nieuwe buurt, met vooral duurder segment koopwoningen, dus ik denk dat deze nieuwe buurt wel heel goed is. Maar dit kan natuurlijk iedereen anders ervaren.
De Merenwijk en Stevenshof wil je echt niet dood gevonden worden! Vreselijk!

Ga dan in Voorschoten kijken.

Noord-Hofland is niet leuk.

De Leidseweg richting het 'centrum' is leuk. De Papenlaan ook. De straten tegenover de Hema zijn ok.
quote:soup00 schreef op 13 januari 2011 @ 13:44:

[...]

Heb dit project inderdaad gezien, ziet er mooi uit! hoe is de buurt waar dit project komt?

Persoonlijk zou ik niet in die buurt willen wonen.

De aangrenzende wijken zijn niet je van het.

Ik vroeg me trouwens af of jullie met het OV of eigen vervoer naar werk gaan.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik denk niet dat je in Leiden een wijk vindt die niet aan een iets mindere wijk grenst.....er wordt in ieder geval door de gemeente de komende jaren flink in Leiden geinvesteerd, en als je kijkt naar de verdere ontwikkelingsplannen zit er veel potentieel. Maar je kan natuurlijk ook gaan voor een huis in de vele andere leuke wijken in Leiden, zoals professorenwijk. Maar ik vind persoonlijk dat je dan echt te veel geld betaalt voor te weinig huis.
Leiden is best prijzig, inmiddels kijken we ook een beetje naar plaatsen om Leiden heen zoals Voorhout en Sassenheim. Iemand bekend met die plaatsen? We zijn er gisteren doorheen gereden en op het eerste gezicht lijkt Sassenheim ons wel leuk. Ook wat betaalbaarder daar. Eigenlijk zijn we gewoon op zoek naar een woonplaats tussen A'dam en Den Haag in en waar een station is. In Sassenheim komt eind dit jaar een station heb ik al ontdekt...

Voorschoten is ook een optie, maar ook wat prijzig helaas :(
Hillegom is ook leuk, zit ook een station, en ik zeker goedkoper dan Leiden.
Zaten inderdaad ook te denken om Hillegom eens te bekijken. Wat zijn de leuke buurten daar?
Hoi!

De bollenstreek is zeker de moeite waard om te gaan bekijken, ik heb in in Lisse Noordwijkerhout, Sassenheim en Leiden gewoond en in de bollenstreek gewerkt.

Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Hillegom maar dat is persoonlijk, Sassenheim vond ik erg leuk, genoeg leuke wijken en buurten.

Voorhout is voornamelijk nieuwbouw, maar heeft wel een station, en de trein die daar voorbij komt gaat ook richting Den haag e.o.

Bollenstreek is wel wat goedkoper dan Leiden, maar vergis je er niet in! ik zou wat rond gaan rijden en kijken wat je bevalt.
Geen verstand van Hillegom en Sassenheim, wel collega's gehad die daar werkten.

Ik heb wel het idee dat het echt "dorpen" zijn waar het als "export" moeilijker tussen te komen is dan in bijv. Leiden waar meer mensen van buitenaf wonen. Wel goedkoper wonen denk ik.

Den Haag is wel wat verder weg, zeker met het openbaar vervoer. Lastige beslissing hoor.

Hou er met de auto ook rekening mee dat je over de A4 moet (veel file).

Nog aan Alphen aan de Rijn gedacht? Hoewel dat ook verder is van Den Haag.
Wat okapi zegt dat het dorpen zijn waar je moeilijk tussen komt: dat geld zeker voor Lisse en Noordwijkerhout. In Sassenheim en voorhout heb je dat een stuk minder en zeker in voorhout wonen veel mensen uit Leiden.

Ik voelde me als Amsterdamse sneller thuis in Sassenheim dan in Noordwijkerhout, maar ik ben dan ook geen verenigings mens.
Ik weet niet of je dit huis hebt gezien op funda?

Die wijk ligt achter centraal station, de afstand is zelfs te lopen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als je van een dorpse sfeer en van carnaval houdt dan zou ik in Noordwijkerhout gaan kijken.
Ik ben zelf geboren in sassenheim en heb er jaren gewoond. Leuk dorp en echt wel tussen te komen als 'export'. In Noordwijkerhout, Warmond en Lisse heerst bijvoorbeeld veel meer een sfeer van 'ons kent ons'.

En ja er komt een station in Sassenheim (op het spoor tussen Leiden en Amsterdam), dus als je daar koopt, kopen voordat het station er is, de huizenprijzen zullen daarna vast gaan stijgen. Dus met openbaar vervoer zijn A'dam en Den Haag straks beter bereikbaarbaar vanuit Sassenheim, dan vanuit Voorhout. Dat station ligt op een spoor tussen Leiden en Haarlem, A'dam dus moeilijker bereikbaar.

Bereikbaarheid A'dam en Denhaag met auto is ook prima te doen. Je rijdt zo de A44 op, die je rechtstreeks naar Den Haag brengt en je ook zo op de A4 brengt.

Qua ligging is Sassenheim zeker een van de ideaalste dorpen binnen de bollenstreek.

Lisse heeft geen station en duurt wel even voordat je op de snelweg bent.

Hillegom heeft wel een station, maar tussen Leiden en Haarlem en het duurt ook wel even voordat je op de snelweg bent.

Voorhout, Noordwijkerhout liggen ook ver van de snelweg.

Vanuit Warmond ben je snel op de snelweg, maar daar wil je niet echt wonen als je er niet vandaan komt. Heeft geen station, maar je bent wel zo in Leiden.
Dank voor alle reacties! We zijn zondag door Sassenheim en Voorhout gereden en op het eerste gezicht vonden we beiden Sassenheim leuker. Buurtje waar de straten namen van bomen hebben zag er leuk uit en hier willen we ook een huis bezichtigen. Wat zijn nog meer leuke buurten eigenlijk? We willen er zaterdag ook nog even heen om te kijken hoe het is, het is dan natuurlijk een stuk levendiger dan op zondag. Wat voor mensen wonen er eigenlijk in Sassenheim? Ik zag al dat het stemgedrag voornamelijk VVD is, betekent dat dat het ondernemers zijn, of hoogopgeleiden, of juist heel ander soort mensen? Het dorpse vinden we allebei eigenlijk wel positief. En ja, ook ik heb een beetje het gevoel dat de huizenprijzen gaan stijgen zodra er een NS-station is. En Sassenheim ligt eigenlijk wel ideaal inderdaad, op de lijn Leiden - A'dam en ook bij een snelweg.
Tja, Sassenheim, de Bollenstreek. Ik werk er en woon er vlakbij, in Oegstgeest.

Ik vind de Bollenstreek zelf heel erg ons kent ons en kom je er niet vandaan dan is het erg moeilijk om ertussen te komen. Vind je dat niet erg, dan is Sassenheim wel de beste keus qua huizen(prijzen), centrum en uitvalsmogelijkheden. Volgens mij maakt de wijk niet zoveel uit. Je wordt door jouw voorkeur voor jaren 30 toch naar bepaalde wijken getrokken.

Dorpen die ik ook nog zou overslaan: Katwijk, Rijnsburg, Valkenburg. Ook niet echt Bollenstreek trouwens.

Oegstgeest is leuk, maar voor 3 ton een jaren 30 huis is niet echt haalbaar. Je woont hier rustig, snel in Leiden en op de snelweg.

Vriend en ik waren ook op zoek naar een huis in Leiden, maar er was niks wat aan onze eisen voldeed. Ons budget was kleiner dan dat van jullie. Wij zijn niet uitgeweken naar de Bollenstreek omdat ik heel graag dichtbij de stad wil wonen, fietsafstand. We woonden in Katwijk.
In Oegstgeest zijn ze trouwens ook bezig met een nieuwbouwwijk, die vind ik qua ligging een stuk beter dan de eerder genoemde nieuwbouwwijk in Leiden Noord.

Maar daar ga je niet voor. Ik zou eerder voor Oegstgeest of Voorschoten (wat stadser, meer Leiden georienteerd) kiezen dan iets in de bollenstreek/Rijnsburg/Katwijk (dorpser), maar dat is maar net wat je zelf leuk vind.

de leuke wijken in Leiden zijn al genoemd, ben het eens met die wijken, maar die zijn ook duur.
En hoe is het TO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven