Werk & Studie alle pijlers

Arbeidsvoorwaarden buitenlandse reizen

14-01-2011 13:18 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een nieuw functievoorstel van mijn baas liggen. Daarin staat ik moet reizen voor het werk naar het buitenland. Het gaat hierbij om verblijven in het buitenland tussen de 10-30 dagen. Wat zijn hiervoor 'normale'afspraken mbt tot vergoedingen, vrije dagen etc.??
Een overnight allowance a 10 euro lijkt me een redelijk voorstel. Verder gewoon je overuren kunnen schrijven en die om laten zetten naar tijd voor tijd.

Wat vind je zelf een redelijk voorstel en wat wijkt je werkgever hierin af?
10 euro?
quote:arrwen schreef op 14 januari 2011 @ 13:29:

10 euro?Weinig? Op 30 dagen is het toch al 300 euro.
Zeker weinig! Het lijkt me dat iig al je maaltijden en verblijf volledig worden vergoed tijdens dienstreizen. Daarnaast lijkt het me dat je nog recht hebt op extra vergoedingen, maar ik weet niet hoe die precies in elkaar steken. Ik zal het Kees eens vragen, daarvoor komt het komend jaar ook aan de orde.
Wij krijgen maaltijden en verblijf volledig vergoed en een incidentals allowance (voor de kop koffie en krant en zo) van 8 euro per dag. Verder hebben we geen extra toeslag voor langere tijd, behalve dan als het weer 3 maanden is (maar dan is het ook geen reis meer, maar een verblijf ergens anders), dat geeft een aanzienlijke toeslag voor extra uitgaven die je dan meestal moet doen, maar dan heb je bijvoorbeeld wel verblijf maar niet maaltijden vergoed. Overigens krijg je dan wel weer een aantal reizen vergoed (naar huis bijvoorbeeld in die periode). Een aantal jaar geleden kreeg je nog een vaste vergoeding per dag en bij langer dan 3 weken nog een extra vergoeding (die hier als geintje de 'hoerentoeslag' genoemd werd). Daar spaarden mensen wel goed van, dus dat werd het bedrijf te duur.
quote:aikidoka schreef op 14 januari 2011 @ 13:56:

Wij krijgen maaltijden en verblijf volledig vergoed en een incidentals allowance (voor de kop koffie en krant en zo) van 8 euro per dag. Verder hebben we geen extra toeslag voor langere tijd, behalve dan als het weer 3 maanden is (maar dan is het ook geen reis meer, maar een verblijf ergens anders), dat geeft een aanzienlijke toeslag voor extra uitgaven die je dan meestal moet doen, maar dan heb je bijvoorbeeld wel verblijf maar niet maaltijden vergoed. Overigens krijg je dan wel weer een aantal reizen vergoed (naar huis bijvoorbeeld in die periode). Een aantal jaar geleden kreeg je nog een vaste vergoeding per dag en bij langer dan 3 weken nog een extra vergoeding (die hier als geintje de 'hoerentoeslag' genoemd werd). Daar spaarden mensen wel goed van, dus dat werd het bedrijf te duur.Maar Aikidoka, is je basissalaris er dan ook naar? Want je gaat toch niet voor de kat z'n k*t en een gratis krantje wekenlang van huis en haard weg?
Voor je levensonderhoud en onkosten tijdens reizen voor werk zijn twee systemen. Een vaste dagvergoeding (DSA - daily subsistence allowance). Daar zijn standaarden voor, maar die verschillen per branche en per bestemming. Andere optie is declaratiebasis (waarbij je dan nog kunt kiezen voor een voorschotregeling of voorschieten uit eigen zak). Bij bedrijven/organisaties waar veel gereisd wordt, is een DSA gebruikelijk.

Wat betreft overuren en compensatie weet ik niet wat gebruikelijk is. Bij ons mag je alle dagen die je tijdens een reis meer werkt dan normaal volgens je contract, laten uitbetalen tot een maximum van 36 uur (dat is bij ons fulltime). Dus bv ik werk normaal 28 uur per week en ben 5 werkdagen op reis, dan kan ik 35 - 28 = 7 uren extra laten uitbetalen. Voor elk weekend dat je reist, mag je maximaal 1 dag compenseren (vrije dag). Na een intercontinentale reis heb je recht op één recuperatiedag (de dag NA aankomst - dus als je maandagochtend aankomt, mag je dinsdag als recuperatiedag opnemen).
O, mijn werkgever vergoedt tijdens reizen verblijf en alle maaltijden. Meestal reis ik 1 week, hooguit anderhalve week. Andere collega's gaan wel eens iets langer, maar langer dan 3 weken komt bij ons eigenlijk niet voor (dan wordt het een assignment en valt het onder andere regels).
Mijn vorige werkgever, waarvoor ik gemiddeld een week per maand in het buitenland zat, betaalde het vliegtuig op basis van business class buiten Europa en economy binnen Europa, hotel (zakelijk niveau, dus Holiday Inn, Hilton, e.d.), eten (alle maaltijden), lokale kosten zoals taxi, e.d.

Ik kreeg geen overwerkvergoeding, en als het kon reisde ik in het weekend. Als ik langer wilde blijven kon dat altijd, maar de extra tijd buiten het weekend ging dan wel van mijn vakantiedagen af.
quote:Mevrouwdekees schreef op 14 januari 2011 @ 14:04:

[...]

Maar Aikidoka, is je basissalaris er dan ook naar? Want je gaat toch niet voor de kat z'n k*t en een gratis krantje wekenlang van huis en haard weg?Het basissalaris is inderdaad hoog. En we verblijven in prima hotels en alles wat langer dan 4 uur vliegen is gaat met business class. Ik klaag echt niet hoor, het is bij ons goed geregeld. Maar voor een wat langere reis krijg je dus bij ons geen extra centen. Maar collega's op andere locaties doen altijd wel hun best om je welkom te heten en nemen je overal mee naar toe en zo, dus ik vind het ook daarom echt wel leuk. Overigens krijgen wij geen overwerk uitbetaald, maar mag je reistijd wel compenseren met tijd.
mijn man krijgt per nacht van huis 35 euro bruto en verder worden alle normale onkosten vergoed (maaltijd tot 15 euro ) hotel en vlucht worden door de baas betaald. Verder is er op lokatie voldoende eten en drinken beschikbaar dus betaald hij in de praktijk nauwelijks iets zelf (op prive uitgaven na natuurlijk)..

Hoe het zit met de tijd (weekenden etc) weet ik nog niet .. hij werkt er nog maar pas.
Wij krijgen alle reis- en verblijfskosten vergoed. Onder verblijdskosten wordt verstaan maaltijden, drankjes tussendoor, taxi/metro, etc.

Extra tijd wordt niet vergoed. Een week in het buitenland werken is gewoon "een week werken", En 2 weken in het buitenland wordt ook gezien als "2 werkweken", want alhoewel je niet thuis bent is de tijd in het weekend wel aan jezelf.

Weekend reisdagen worden wel als extra werkdagen aangemerkt als je om bedrijfsredenen al in je weekend aan de reis begint of in het weekend je reis beeindigd. Wil je op eigen initiatief alvast in het weekend weg of pas in het weekend terug, dan is dat natuurlijk eigen tijd. En ook wordt je in dat geval geacht om eventuele extra verblijfskosten zelf te dragen. (bijv. extra hotelnachten als je na een werkweek in NYC nog een weekend shoppen eraan vast plakt). Dit is echter niet altijd aan de orde, want als de totale reissom incl extra dagen gelijk blijft of zelfs goedkoper wordt, bijv doordat de ticket een stuk goedkoper is, dan betaalt de zaak dat gewoon.
Aikidoka, ik ben ook een vechtsport chickie! Je berichtje op kindervrij viel me op, sluit me aan bij jouw stukje proza hoor! Zit je bij Defensie? Of politie?
Ah, als ik het zo lees is het bij ons nogal karig geregeld. Maar goed, ik zit dan ook in de particuliere non-profit.
Erg nuttige tips allemaal!!! Hartstikke bedankt. Ik ga ze even printen en er proberen een goede regeling uit te krijgen voor mij en mijn baas
Ik vlieg altijd business class, verblijf in een goed hotel en heb een credit card zonder limiet van de zaak. Natuurlijk gaat werkgever er vanuit dat ik geen misbruik maak van de situatie, maar al mijn maaltijden, drankjes, etc worden vergoed.

Overuren worden niet extra uitbetaald, reizen in het weekend wordt ook niet als extra werkdag gezien.
Bij ons ook een frequent traveller regeling: business class als meer dan 4 uur durende vlucht. 4+ sterren hotels en ook hier een corporate credit card. Overuren en reizen in het weekend worden niet betaald, echter wel de vrijheid om tijd te compenseren.

Als je echt langer dan 10 dagen naar 1 locatie gaat kan je beter een appartement hotel boeken of hotelsuite met kitchenette want dat buiten de deur cq in hotel eten komt je echt de keel uit.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven