Tips voor een goed compromis?

15-01-2011 11:59 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan elk jaar 2 keer echt op vakantie. De lange vakantie is zo verzonnen: paar weken backpacken op een ander werelddeel. De kortere (10 dagen) vakantie in t voorjaar is echter steeds discussie. Kunnen jullie meedenken deze keer?

Vriend is van all inclusive in de zon en weinig doen voor weinig geld. Ik heb dat een aantal keer geprobeerd, maar is toch niks voor mij. Dat massale en die buffetten vind ik afschuwelijk. Vorig jaar voor t eerst wat anders geprobeerd: hotelletje op Grieks eiland, auto gehuurd en elke avond uit eten. Vonden t allebei top, maar viel wel een flink stuk duurder uit dan all inclusive. Dus nu dit jaar. Vriend staat wel open voor iets anders, als t maar warm is en max 600 euro pp. Liefst minder. Ik denk aan Toscane. Hij wil er niet naar toe rijden, dus dan wordt t fly en drive. Kan dat voor die prijs? En wat anders?
Je kan ook een vlucht boeken bij Ryan air ofzo en daar een auto huren en losse accomodaties zoeken maar als je in Griekenland elke avond uit eten duur vond uitvallen dan zal Italie wel tegenvallen want is volgens mij een stuk duurder...

Of je vliegt met transavia naar Malaga of Sevilla en rijdt in Andalusie rond(Spanje is qua uit eten erg goedkoop vond ik).
Is een appartement niet een goed compromis? Kun je zelf ook eens wat maken en hoef je niet iedere dag uit eten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tip: bel het reisbureau.
En als je een stad gaat bezoeken? Rome, Dublin, Berlijn?
Zijn wel van het zelf regelen en uitzoeken, dus kom nooit bij reisbureau. Steden wel vaker gedaan, maar dat wordt al snel duur of je moet korter gaan. Toscane wel mooie appartementen gezien voor 400 voor een week en dan kun je paar dagen relaxen, dagje soenna, dagje florence en dagje platteland. Zo iets. Met eigen auto kwam ik dan op zo'n 800 excl. eten. Dus dan ben je er wel voor 550 pp. Dacht ik. Of mis ik nog iet? Maar gisteravond zei vriend opeens dat ie niet zelf 17 uur wil rijden er naar toe. Tja...
Fly/drive naar Sicilie? Geen idee of het zo goedkoop kan, maar zoiets lijkt mij wel 'n leuke voorjaarsbestemming voor 'n week/10 dagen.

Of als je zo'n krap budget hebt kun je als compromis misschien ook het ene jaar 1 keer en 't andere jaar 2 keer op vakantie gaan, zodat je het voorjaarsreisje ook 'n ruimer budget hebt en dus leukere dingen kunt doen. Een rondreis Jordanie van 10 dagen vond ik bijv. een prima tussendoorvakantie die geschikt is om in april/mei te doen.
Toscane is nou niet het meest budget-vriendelijke deel van Italië. Wat vind je van wat zuidelijker? Tip: zoek op agriturismo, dat is soms heel chique maar soms ook nog erg betaalbaar 'bij de boer'.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Toscane in het voorjaar is niet zo zonzeker en warm hoeft het ook niet te zijn.

Het is daar fantastisch, ook als het niet warm en zonnig is.

Maar die zon is een must begrijp ik?
Een agriturismo kan inderdaad erg leuk zijn, en niet al te duur.

Via My Italy kun je leuke vinden.
We denken aan de maand mei en dan willen we in een t-shirtje kunnen rondlopen. Zo'n idee.
quote:SanneK schreef op 15 januari 2011 @ 12:32:

Zijn wel van het zelf regelen en uitzoeken, dus kom nooit bij reisbureau. Steden wel vaker gedaan, maar dat wordt al snel duur of je moet korter gaan. Toscane wel mooie appartementen gezien voor 400 voor een week en dan kun je paar dagen relaxen, dagje soenna, dagje florence en dagje platteland. Zo iets. Met eigen auto kwam ik dan op zo'n 800 excl. eten. Dus dan ben je er wel voor 550 pp. Dacht ik. Of mis ik nog iet? Maar gisteravond zei vriend opeens dat ie niet zelf 17 uur wil rijden er naar toe. Tja...

Dan boek je een goedkope vlucht, een wat goedkoper appartement en dan neem je een huurauto.

Spaar je ook de benzine en ergernis van zelf er heen rijden uit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb eergisteren toevallig een vergelijking gemaakt tussen Toscane en de Costa Brava (voor mei dit jaar), en laatstgenoemde komt echt een stuk goedkoper uit. Op de vlucht scheelde het 100 euro p.p. (vliegen op Girona), de huurauto is ook zo 100 euro goedkoper (regelen via internet) en de huisvesting is veel goedkoper. En nee, dan hoef je echt niet in een megaflat in Lloret de Mar te kruipen.

In Toscane huur je voor 1100 euro een landelijk gelegen appartement, soms niet eens met zwembad. Aan de Costa Brava heb je voor dat geld een huis met privézwembad. Het goedkoopste wat ik daar heb gezien was een leuk appartement in een kleinschalig parkje, 550 euro, voor 2 weken. Ik heb gekeken op de site van Topic Travel.

Misschien dat plaatsen als Lloret de Mar en Malgrat de Mar je afschrikken, maar de Costa Brava is zo veel meer! Het achterland is prachtig groen, het heeft mooie baaien, mooie (middeleeuwse) dorpjes, natuurgebieden, duikmogelijkheden, mooie musea. En als je meer richting Frankrijk gaat zitten, zit je nog vlak bij de bergen ook.
Maximaal 600 euro p.p. voor alles is trouwens wel een heel laag bedrag. Wil je daarmee uitkomen, dan moet je gaan kamperen of inderdaad een goedkope all in nemen. Waarbij ik je weerzin tegen de buffetten best begrijp. Wij zijn zelf afgelopen november weg geweest en hebben 2x buiten de deur gegeten. Het was niet alleen het eten wat ik niet zo goed vond, maar ook het massale van de eetzaal.

Maar even kijkend naar het financiële plaatje: vlucht Costa Brava kost circa 130 euro p.p.. Zelf een huis of appartement huren (moet je kiezen tussen 1 week of 2 weken, want ze worden vaak van zaterdag tot zaterdag verhuurd) kost circa 300 tot 550 euro. Huurauto kost voor 2 week ongeveer 350 euro.

Dat maakt p.p. al een reissom van 580 euro, en daar zit niets bij in (geen eten, geen benzine). 25 euro p.p. per dag voor bijkomende kosten is een heel normaal bedrag en voor 2 weken komt er dus een bedrag van 14x25 euro p.p. bij: totaal 930 euro p.p..

Ik denk dus niet dat je met een budget van 600 euro uit gaat komen. Misschien toch een goedkope all in zoeken, maar dan daarbij incalculeren dat je om de dag buiten de deur eet?
quote:SanneK schreef op 15 januari 2011 @ 12:32:

Benzine. Tolwegen. Autobahnvignetten. Toltunnels?

Geen idee om welk bedrag het gaat trouwens.

Een rechtstreekse vlucht van A'dam naar Pisa kost begin mei ongeveer 230 euro p.p. (met Transavia). Lowcosters heb ik niet kunnen vinden. Autohuur was 450 euro (compacte auto) voor 2 weken.
Het probleem met die all inn's is ook dat ze zo buiten alles afliggen, dus maakt niet uit welk land je zit. Behalve als je mee gaat met zo'n overpriced standaard excursie.

*Soms zijn luxe problemen ook ingewikkeld*
Dus zoek gewoon 'n goedkope vlucht met Ryanair, zoek op internet naar 'n B&B ipv zo'n massatoerisme ding en huur 'n auto. Goedkoop zal 't niet worden, maar hoe leuk is 't om op vakantie elk dubbeltje om te moeten draaien? Sla dan gewoon 'n keertje over of ga 'n lang weekend naar Texel en dan volgend jaar genoeg budget om niet zo op de centen te hoeven kijken.
quote:SanneK schreef op 15 januari 2011 @ 16:02:

Het probleem met die all inn's is ook dat ze zo buiten alles afliggen, dus maakt niet uit welk land je zit. Behalve als je mee gaat met zo'n overpriced standaard excursie.

*Soms zijn luxe problemen ook ingewikkeld*

Dat is niet helemaal waar. Zowel in de Dominicaanse Republiek, Griekenland als Spanje heb ik all ins gehad die dicht bij voorzieningen zaten. Dat is een kwestie van zoeken. Dat je niet van all in houdt is een ander verhaal.

Turkije heeft wel veel afgelegen all ins trouwens.

Dat budget van 600 euro is gewoon aan de krappe kant. Of je accepteert dat en kiest een zonnige goedkope bestemming. Of je zoekt iets alternatiefs. Of je slaat een jaar over en gaat het er volgend jaar van nemen.
Heeft weinig te maken met extra sparen, meer met wat mijn vriend voor een vakantie wilt uitgeven. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Enig ervaring met de all in's in Bulgarije? Misschien dan toch zo'n combinatie proberen. En zelf uitstapjes en etentjes plannen...
Geen ervaring met Bulgarije. Het voormalige Oostblok trekt mij niet zo, met uitzondering van Kroatië.
Heb je bij Corendon gekeken? Ik ben vorig jaar april 8 dagen in Bodrum geweest, appartement, 250 euro, fly and drive. Eten daar is niet duur, weer was perfect en je kunt zowel zonnen als dingen doen.
Als je naar turkije gaat (zo'n goedkoop all inclusive) hóef je niet perse de hele dag in het hotel te hangen. Turkije is prachtig, dus biedt ook mogelijkheden zat voor een actievere vakantie.
quote:SanneK schreef op 15 januari 2011 @ 17:19:

Heeft weinig te maken met extra sparen, meer met wat mijn vriend voor een vakantie wilt uitgeven. Maar dat is weer een heel ander verhaal.Lijkt me erg vervelend, iemand die op de centen zit. Vakantie is voor mij juist extra ruim leven en alles kunnen doen wat op m'n weg komt wat me leuk lijkt. Ik heb serieus ooit erg genoten van 'n lang weekend Texel en als ik zo'n vriend had, dan zou ik dat voorstellen tenzij hij zijn budget bij wil stellen. En ik zou gewoon zeggen dat ik voor 1000-1500 p/p best 'n leuke voorjaarsvakantie wil doen en als hij dat niet wil, dan is het compromis dus het ene jaar zijn zin en 't andere jaar jouw zin. Als jij je naar zijn wensen aan wil passen, zal hij dat ook naar jou moeten doen vind ik.
quote:elninjoo schreef op 15 januari 2011 @ 17:33:

[...]

Lijkt me erg vervelend, iemand die op de centen zit. Vakantie is voor mij juist extra ruim leven en alles kunnen doen wat op m'n weg komt wat me leuk lijkt. Ik heb serieus ooit erg genoten van 'n lang weekend Texel en als ik zo'n vriend had, dan zou ik dat voorstellen tenzij hij zijn budget bij wil stellen. En ik zou gewoon zeggen dat ik voor 1000-1500 p/p best 'n leuke voorjaarsvakantie wil doen en als hij dat niet wil, dan is het compromis dus het ene jaar zijn zin en 't andere jaar jouw zin. Als jij je naar zijn wensen aan wil passen, zal hij dat ook naar jou moeten doen vind ik.

Ben ik het totaal niet mee eens. Dat hij een budget heeft vastgesteld wat misschien niet heel erg ruim is, betekent meer dat hij andere prioriteiten stelt dan jij. Jij geeft 1000-1500 pp aan, lijkt me ook een veelste hoog bedrag. Daar kan ik een maand van op vakantie.

Waarom boek je trouwens niet last minute? In mei kan het al fantastisch mooi weer zijn dichterbij huis dan Italie, Griekenland, Spanje etc. En anders zoek een ryanair bestemming, boek een simpel hotel/hostel en koop voor de lunch gewoon wat kaas en een stokbrood ipv een dure lunch in een strandtent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven