stresskonijn

16-01-2011 20:20 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zitten hier nog zo'n stresskonijnen en piekeraars als ik ? Had ergens gelezen dat je jezelf slechts een kwartiertje piekeren mocht toestaan per dag om zo stress te vermijden. Nog tips zijn altijd welkom Ik zit momenteel weer veel te stressen en hou er een grieperig gevoel, spierpijn, versnelde hartslag, hoofdpijn enz. aan over, niet leuk
Hee konijn! Is hardlopen geen optie ? Of een andere sport.
Hoi konijntje! Goh, ik heb het echt geprobeerd om weer te beginnen sporten, maar het lukte niet echt. Zit nog in een redelijke dip en dat vraagt precies veel energie van mij spijtig genoeg! Maar ik ga blijven proberen in elk geval.
Heb je een creatieve hobby of een muziekinstrument? Ik borduur graag en speel piano, beide helpen me enorm om rustig te worden.
quote:Lisa24 schreef op 16 januari 2011 @ 20:33:

Hoi konijntje! Goh, ik heb het echt geprobeerd om weer te beginnen sporten, maar het lukte niet echt. Zit nog in een redelijke dip en dat vraagt precies veel energie van mij spijtig genoeg! Maar ik ga blijven proberen in elk geval.Ben je al naar een psycholoog geweest ?
een kwartiertje piekeren per dag? Gedachten komen en gaan de hele dag, het lijkt me een enorm gestress om dat te klokken
quote:meds schreef op 16 januari 2011 @ 21:42:

een kwartiertje piekeren per dag? Gedachten komen en gaan de hele dag, het lijkt me een enorm gestress om dat te klokken

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Ik ben trouwens ook zo'n piekeraar, en hoe harder ik probeer om negatieve gedachten te verdrijven, hoe vermoeider ik word.

Gedachten verzetten door bewegen helpt trouwens wel een beetje. Hoeft niet per se sporten te zijn (heb ik een broertje aan dood), het kan ook lekker een stuk uitwaaien op de fiets of tijdens een wandeling bijv. zijn.

Verder helpt het mij soms ook om op papier te zetten waar ik over pieker. Niet zozeer meteen in oplossingen denken, maar zoals je vroeger als kind in je dagboek schreef: gewoon alles ongecensureerd wat in je opkomt. Boos, verdrietig, onsamenhangend, maakt niet uit. Vaak lucht dat al op. En na een paar van dat soort vlammende schrijfsessies, weet ik dan soms ineens waar de schoen wringt en kan ik in elk geval 1 piekerprobleempje opruimen.

Maar het blijft lastig. Ik denk dat het ook goed kan zijn om te proberen te kijken waarom je zo'n piekeraar bent. Ik heb bijv. waarschijnlijk een ontwijkende persoonlijkheid. Dus soms pieker ik alleen maar om (onbewust) iets anders niet te hoeven doen. Daarom is het niet altijd zinvol om hetgeen waar ik op zo'n moment over pieker dan onmiddellijk op te willen lossen. Dan kost dat gepieker alleen maar meer tijd die ik niet kan besteden aan wat ik écht moet doen namelijk.

Maar iemand met een andere karakterstructuur heeft misschien weer bij hele andere aanpak baat.
Een pammetje?
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 16 januari 2011 @ 22:58:

Een pammetje? Werkt altijd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven