Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
@Yael: Haha, dat is toevallig! Helaas was ik net toen je postte waarschijnlijk weer offline, want heb het gemist. Is natuurlijk ook erg spannend zoiets en je hebt je tevoren natuurlijk al zorgen gemaakt (niet voor het kijken op zich, maar wel wat eruit zou kunnen komen). Fijn dat je volgende week al terug kunt! Dan hoor je wat meer, of er verder nog iets moet gebeuren of dat je over een paar maanden terug moet voor controle. Dit heb je nu in elk geval achter de rug! Nu is het wachten op de uitslag... Heb je pijn trouwens, of voel je er niets van? Hoop het laatste! Sterkte met wachten! En in de tussentijd, als je zorgen hebt, dingen kwijt wil, of vragen hebt, schrijf het hier maar lekker van je af!
hahaha ja die kans is inderdaad groot! Ik was gisteravond niet meer online, ik ben lekker om 20.00 me bed in gegaan en een beetje tv liggen kijken. Je merkt toch dat je van die stress uitgeput raakt. Ik vond het opzich gister tegenvallen. Ik hoopte dat ze eigenlijk gelijk konden zien van het is niks en dus als er dan nog een biopt gemaakt word ga je je toch wel weer druk maken. Hij zei dat het niet nodig was zorgen maken maar ja het zijn maar mensen he! En ik denk dan weer tja als je dat zo zeker weet waar is het hapje dan voor nodig? Het gevoel van de hapjes was een beetje naar. Ik had gisteravond toch wel een beetje weeeig gevoel van onder. En heb best wel wat bloedverlies op het moment. En dat terwijl ik deze maand juist pil door had geslikt hahaha en dan bloed je nu alsnog

Ik heb voor woensdag wel lekker vrij genomen en hoop dat ik een uitslag krijg waarmee ik in ieder geval zeker weet dat ik niets ernstigs heb en dan eindelijk weer een beetje rust heb!
quote:liesje_28 schreef op 06 januari 2011 @ 17:23:

.

Hey Middje, balen dat je niet eerder kunt zeg! Heb je de gyn zelf gesproken? Heeft hij/zij je een beetje gerust kunnen stellen? Of zit je nog met veel vragen? In dat geval kun je best even bellen en vragen of je de gyn zelf mag spreken. Wie weet stelt het je wat meer gerust... Hmm, er zit inderdaad niets op dan wachten...vervelend hoor! Wanneer had je je afspraak ook alweer? Eind januari/begin februari, dacht ik? Sterkte... Met mij gaat het wel, gisteren weer een bloeding gehad. Baal ervan, maar houd er daarnaast rekening mee dat ik er natuurlijk wel extra op gefixeerd ben nu. Op 26 januari mag ik naar de gyn, schiet al op. Zie er nog niet tegenop nu, maar tegen die tijd wordt het wel weer spannender.

hoi hoi

ik heb de gyn zelf niet gesproken ik wacht wel tot 16feb die paar weken kan ik ook nog wel aan

moet wel zeggen dat ik er nu al wel de zenuwen van kan krijgen ben erg benieuwd wat de uitslag is

zou er niet van opkijken als het niet goed is

aangezien ik nog steeds die klachten heb

erg vervelend

hoe is het daar bij jou?

(en het roken)

groetjes
Hey Middje, ik denk dat ze wel eerder zouden bellen toch naar je als ze een hele slechte uitslag hebben. Dan laten ze je vast niet wachten tot 16 feb toch? Veel sterkte!
Hey Middje, ik denk dat ze wel eerder zouden bellen toch naar je als ze een hele slechte uitslag hebben. Dan laten ze je vast niet wachten tot 16 feb toch? Veel sterkte!
@Yael: Is inderdaad vermoeiend, je bent sowieso gespannen voor een onderzoek en zeker als je die spanning al enige tijd voelt. Dan komt dat na zo'n onderzoek eruit. Niet gek dat je om 20.00 uur naar bed gegaan bent! Tja, dat zou wel fijn zijn, als ze gelijk kunnen zien dat er niets aan de hand is. Helaas is dat niet altijd zo en met zo'n biopt heb je in elk geval meer zekerheid. Volgens mij wordt er in bijna alle gevallen wel een biopt genomen, of het moet zo overduidelijk zijn dat er wat mis is (en dan is het dus echt foute boel). Dus is het eigenlijk wel een goed teken! Hoe gaat het nu met de pijn en het bloeden? Is het over, of heb je er nog wat last van?

@Middje: Vervelend dat je die klachten nog steeds hebt!! Dan duurt het nog lang tot de zestiende. Goh, wat vervelend dat je niet eerder kunt komen. Ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig wordt. Het is altijd spannend en het wachten duurt altijd lang. Als ik jou was zou ik toch maar ff bellen en vragen of je de gyn zelf kunt spreken. Wie weet zegt hij wel dat je toch eerder mag komen en anders kan hij je misschien wat meer geruststellen? Het lijkt me ook niet goed om nog ruim een maand in de stress te moeten zitten. Met mij gaat het wel goed, grappig dat je naar het roken vraagt: Ik heb gisterenavond mijn laatste sigaret gerookt. Weinig moeite mee gehad vandaag! Heel fijn! Nu zit ik op de bank en daar rookte ik altijd heel veel. Nu denk ik er wel aan, maar hoef ik niet zo nodig een sigaret op te steken. Nooit verwacht...
@Liesje_28 Ik kom net van het toilet en het bloeden is al heel erg afgenomen! Dus blijkbaar geneest het wondje snel. Tja de gyn zei ook dat hij hooguit een cin2 verwacht. Tja hij zal er wel verstand van hebben. Maar soms lees je nare verhalen op internet!

Hoe is het nu trouwens met jou?
hoi yael1980

bij mij werd er toen ook niks gezegd ook niet of het een groot afwijkend gebied was kon wel zien dat ze wat aftekende

ze zei ik kan je niks vertellen hoe groot het is (dat was niet waar want zij kunnen dat zien door die colposcopie) ook zei dat ze neit wist of het erg was ja of nee

en dat komt stel ze zegt het valt wel mee en blijkt het toch erg te zijn of ze zegt het is heel erg en jij loopt je op te fucken en blijkt het allemaal mee te vallen

dus opzich is dat wel goed dat ze dat niet snel vertellen

fijn dat je nietmeer zo bloed heb je ook geen krampen??

groetjes
Hey Middje28,

Tja het was een wat oudere gyn, hij had ook nog een andere titel een wat hogere voor doktor andres of zo weet ik het. Dus tja hij zal denk ik uit ervaring spreken. Tja hij zei natuurlijk wel dat ie me geen garanties kan geven. De garantie heb ik woensdag pas. Blijft eng.

Nee het bloeden is voor het grootste gedeelte gestopt. Nog wel beetje naar gevoel. Net als wanneer je ongesteld bent dat soort pijntjes.
@Yael: Ook ik had na 2 hapjes een paar dagen last van bloedverlies en een soort kramp, dus dat is heel normaal. Fijn dat je woensdag al de uitslag krijgt...

@Liesje: Knap dat je vandaag niet gerookt hebt! Nog een paar weken en dan "mag "jij weer...ik "mag" half maart en het kan me niet snel genoeg maart zijn. Heb gelukkig nergens last van, maar ik wil gewoon weten hoe het ervoor staat!

@Middje: Ik zou ook een telefonisch consult willen, het is nog een maand totdat jij weer "mag"en ik zou niet zo lang kunnen wachten(maar ben ook best een beetje ongeduldig wat dat betreft:-))

Groetjes allemaal en tot snel!
Middje, je hebt helemaal gelijk: We zitten met zijn allen te wachten op aanwijzingen etc. tijdens het onderzoek, maar eigenlijk is het goed dat we die niet teveel krijgen. Pas op het moment dat het definitief en officieel is worden we ingelicht. Dan kunnen ze idd meteen het hele verhaal vertellen en ook de behandelingen en de gevolgen.

Ik werk zelf in een ziekenhuis (radiologie) en zie dus niets anders dan bange patienten die info willen over datgene wat ik gezien heb, terwijl ze de uitslag nog niet krijgen van hun arts. Ik geef idd ook niets weg. Ook niet als het "goed" is. Dat zou nl betekenen, dat als ik niets zeg dat het dan "niet goed" is. En dat zou NOG meer onzekerheid betekenen. Bovendien: vaak wil je alleen weten dat het goed is, of... wat er dan precies aan de hand is en hoe het verder moet. Alleen met de gegevens "niet goed" en dan moeten wachten op de rest van de informatie is killing en dat willen we mensen niet aandoen.

Yaell, heb geen ervaring met alleen biopten, had meteen de lis erbij. Fijn dat je woensdag de uitslag al krijgt. En ook fijn dat je een aardige dokter trof, dat alleen al scheelt zoveel.

Liesje, hoe is het met niet-roken? Knap hoor. Hopelijk houd je het vol. Hou jezelf voor dat het zeker nu erg belangrijk is. Ergens heb je toch een soort ziekte (HPV-virus) die je zelf mede in stand houdt door te blijven roken. Ik wil hier niet te diep op ingaan, want al rook ik niet, ben ook niet heiliger dan de paus en weet dat ik zelf ook dingen doe die niet zo HPV-verwijderend werken. Toch zie ik het (ook voor mezelf wel) zo een beetje: Aan de ene kant lopen we te stressen en zo dat we afwijkende uitstrijkjes hebben met alle gevolgen van dien, maar doen we er ook niet alles aan wat binnen de mogelijkheden ligt om het te voorkomen. Begrijp je wat ik bedoel? Hopelijk kun je hier ook een beetje extra motivatie uithalen om te stoppen met roken.

Dalandra hoe is het met jou? Tja, een beetje "in de wacht" nu he. Ik ben dan ook minder actief hier, dan gaat het meer naar de achtergrond en ben ik er niet meer zo meer bezig.

Jelly, voor jou nu een beetje hetzelfde, of niet? Afwachten maar...

Vlin, wanneer ben jij aan de beurt voor je behandeling?

Goed weekend iedereen!
@Yael: Hoe gaat het nu met je? Nog pijn/krampen? Mijn ervaring was dat die na een paar dagen (volgens mij zelfs na een dag) inderdaad over waren. Elk geval fijn dat je het nu achter de rug hebt. Nu de uitslag nog. Zie je daar erg tegenop? Heb je woensdag eigenlijk al iets gehoord wat de uitslag zou kunnen zijn en wat de daarbij behorende behandeling dan is? Sterkte en geniet ook van je weekend!!

@Dalandra: Spannend is dat inderdaad, ook wanneer je geen klachten hebt duurt het lang voor het zover is! Wat Lente zegt scheelt inderdaad, dit topic minder vaak lezen helpt zeker om het wat meer los te laten. Succes!

@Lente: Ik begrijp helemaal wat je bedoelt! Daar heb ik ook veel aan gedacht: er is maar 1 ding wat ik er actief aan kan doen om een betere score te krijgen en dat zou ik er dan niet voor over hebben? Wat tegenstrijdig dan ook! Roken is sowieso slecht en nergens goed voor, zit allemaal tussen je oren (jaja, je hoort het, ik ben "om"). Wat jij doet zal inderdaad niet HPV-verwijderend werken, maar heeft wel een mooie tegenhanger (ontspanning, genieten, da's beter dan stress e.d.). Hoe meer positieve dingen je eruit haalt voor jezelf, hoe beter het waarschijnlijk voor je is. Ook al is het niet HPV-verwijderend. Dit geldt dus niet voor roken, haha, want daarbij houd je jezelf voor ogen dat je er veel positieve dingen uithaalt, terwijl dat niet zo is. De gyn heeft tegen jou toch niet gezegd dat je het beter kunt laten?

Het niet-roken gaat nog steeds goed! Heb wel wat ontwenningsverschijnselen: elk uur wakker worden, badend in het zweet. Niet echt lekker, maar ik bedenk me maar dat mijn lichaam opruiming/schoonmaak aan het houden is. Dan voel ik me in elk geval minder vies, haha.

Fijn weekend allemaal!!
Knap hoor, Liesje, dat je nog steeds niet gerookt hebt. Zet hem op! Het is mij ook gelukt, en ik voel me echt veel prettiger nu ik niet meer rook. Ik heb mijn verslavingen (vreten en roken) ingeruild voor een nieuwe verslaving (sporten) en ben daar erg happy mee. Voel me super fit en gezond.

Gyn heeft idd nooit gezegd dat we moeten stoppen met wat we doen. Maar ja... da's dan misschien ook een beetje lastige situatie omdat ik natuurlijk ook in het ziekenhuis werk en een soort collega ben, dan is dat toch niet helemaal de dokter-patient-relatie. Ze is in ieder geval op de hoogte, dus dat is genoeg.
@liesje_28

Met mij gaat het inmiddels wel weer goed. Ik heb volgens mij in de tussentijd wel doorbraakbloeding gekregen omdat ik de pil door had geslikt omdat ik anders tijdens het onderzoek ongesteld zou zijn en dat is niet zo heel netjes.

Tja verder probeer ik te genieten van me weekend. Al ben ik steeds bang voor woensdag en dat de uitslag misschien tegen ieders verwachting in tegenvalt en de daarbijhoren doemsecnario's. Moet je niet doen maar je merkt gewoon dat je gedachte af en toe naar hele nare situaties afdwalen. Maar ik hoop hier woensdag opgelucht me verhaal neer te kunnen zetten natuurlijk!
@Yael: Succes vandaag! Eindelijk een einde aan het spannende wachten... Wat het ook is, je weet vandaag wel waar je aan toe bent en wat er eventueel aan gedaan kan worden. Da's beter dan die onzekerheid. Ik ga voor je duimen, sterkte!
Dank je wel Liesje_28! Ik moet er 11.50 zijn. Ik heb weinig geslapen vanacht. En ga zo met moeite proberen aan mijn ontbijt te beginnen. Laten we hopen dat ik straks opgelucht kan zeggen dat het mee is gevallen!!
Ik ben net terug. Het was wel en geen goed nieuws. Gelukkig geen bmk maar wel Cin III krijg over twee weken een lis!
Ik ben net terug. Het was wel en geen goed nieuws. Gelukkig geen bmk maar wel Cin III krijg over twee weken een lis!
Pff, maar goed dat je hebt aangedrongen op nader onderzoek... Heftig! Het is gelukkig goed te behandelen, een lis is niet echt fijn natuurlijk maar daarna ben je er wel vanaf... Hoe voel je je? Schrikken natuurlijk, maar houd in gedachten dat het goed te behandelen is... Sterkte!
He Yael, gelukkig ben je een beetje gerustgesteld, maar wel balen dat je CIN III hebt! Gelukkig is daar goed wat aan te doen, sterkte meid!

Ik moet nog bijna 3 maanden wachten voor een uitstrijkje, had 2 x pap 3a, maar na biopt konden ze geen afwijkingen zien, terwijl hij met col wel plekjes had gezien, ik vind t toch wel een beetje gek, maar aan de andere kant ook wel geruststellend dat ze niets afwijkends konden vinden...

Nog ff wachten maar, er zit niks anders op...

Fijne avond allemaal!
Ik voel me opzich wel redelijk goed omdat ik nu weet dat ik niet voor niks door heb gezeurd. Maar ik had het aan de andere kant niet verwacht. Toch een stukje meer dan ik verwacht had en dat is wel jammer.... Ik hoop dat ik na de lis ook er vanaf ben.
@Yael: balen voor je, vooral omdat je het niet had verwacht! Ik heb zelf(net als velen hier) een lis achter de rug en ik vond dat reuze meevallen....het blijft alleen nog wat langer spannend, omdat je dan weer op een uitslag moet wachten!

@jellie: op zich fijn dat de biopt niets uitwees en je blijft nu toch wat strenger onder controle, dus mocht er over 3 maanden wel iets vreemds te zien zijn, is dat nog op tijd!

@ de rest: hoe is het met jullie? Hier gaat alles goed...

Groetjes!
Hoi Dalandra,

Maar de kans dat het na de Lis erger blijkt te zijn dan bij dit onderzoek wat ze nu hebben gedaan is vaak toch klein?
Hey Jellie Jelly,

Spannend he dat wachten? Ik snap dat je het inderdaad gek vind dat ze plekjes zien en dat ze dan toch niks kunnen vinden met een biopt! Had je niet kunnen vragen of ze nog een keer wat weg kunnen nemen? dan weet je dingen misschien eerder? Vervelend hoor.. maar alles komt vast goed met ons
hoi yael

balen zeg hopen dat je er na de lis vanaf bent weet je al

wat voor verdoving je neemt?

hoe is het met de rest?

weten jullie eigelijk hoeveel ze tijdens lis hebben weggehaald

groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven