Indonesië

07-09-2010 09:58 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Tien oktober vertrek ik met mijn vriend voor een maand naar Indonesië. We willen gaan backpacken door Java en Bali. We landen op Jakarta en vliegen vanaf Denpassar weer terug naar Nederland.

Het is voor ons allebei de eerste keer in Indonesië (zelf heb ik al wel veel andere landen in ZO-Azië bereisd, mijn vriend is nog niet buiten Europa geweest) en we hebben er ontzettend veel zin in.

Natuurlijk schaffen we de LP aan waarin we veel kunnen vinden. Maar ik hecht zelf altijd de meeste waarde aan persoonlijke ervaringen van andere reizigers.

Dus: wat mogen we echt niet missen en wat kunnen we beter overslaan?

En verder wil ik op Bali een of twee nachten in een luxe hotel/resort doorbrengen om de verjaardag van mijn vriend te vieren en ons jubileum. Dus hebben jullie daar nog tips voor?

Alvast bedankt!
@SSF Ja, het is idd veel, maar we zijn ervan overtuigd dat we gaan zien wat we willen. Het zal vooral een highlightsreis worden gezien de tijd en de dingen die we willen zien,m aar het is te doen.

Juist door vluchten idd. En evt de treinen, al heb ik begrepen dat die niet zo snel zijn

Maar komt goed! We gaan een globaal plan opstellen zodat we niet ter plekke bedenken wat we willen/gaan doen, dat weten we nu al grotendeels en dat kunnen we nog finetunen.

Ooooh ik heb zo'n zin!!
Treinen zijn best te doen.

Gemiddeld ongeveer 40 km/uur denk ik.

Java is ongeveer 1000 km 'lang'

Ik zou zeker een treintocht maken.

Bijvoorbeeld van Jakarta naar Bandung, 3-5 uur, dacht ik.

Bandung - Yogyakarta , 8 uur ongeveer, dacht ik.

Is de moeite waard vond ik.
Bandung-Yogja is 6 uur. Met de trein is ontzettend leuk!!
Als je voor het eerst gaat, zou ik op Java lekker de 'beaten track' aanhouden: Jakarta, Bogor, Bandung, Yogya, tempels, vulkanen, noem maar op. Dat is toch waar iedereen voor gaat, je mist niks en de volgende keer kan je je lekker op andere dingen concentreren.

Altijd leuk: het reguliere openbaar vervoer, de gewone winkels, het alledaagse Indonesische leven. Zie vooral dat je vooraf wat van de taal leert. Met de basis kom je al een heel eind, dan hoef je je helemaal niet uitputtend in de (ingewikkelde) grammatica te duiken en je hebt er een ongelooflijke hoop lol van. Online is er genoeg te vinden.

Ik ben stikjaloers! Ben al vier jaar niet meer geweest en dit jaar komt het er weer niet van !

Laat je weten hoe het geweest is?
Ik zou ook in elk geval één keer met de trein gaan. Wil je niet een hele dag "verloren" laten gaan (Bandung - Yogya), dan kan je ook vanaf Jakarta naar Bandun. Dat is drie uur en heel tof over een gammele brug. Prachtig uitzicht! En als je de meest basic klas boekt zit je echt príma (niet op houten bankjes ofzo): kost weinig en je zit tussen de locals, die altijd een praatje met je willen maken, terwijl ze geen Engels kunnen en jij geen Indonesisch Drie uur is goed te overzien en die rit vond ik echt het mooist!
Ja, maar dan heb je geen airco, ik zou de iets luxere trein nemen.
In de luxe trein zit je natuurlijk ook tussen de lokale mensen, want zoveel toeristen zijn er nu ook weer niet in Indonesie.

Ik heb altijd begrepen dat het Indonesisch (Malay) een zeer eenvoudige, primitieve taal is met niet of nauwelijks grammatica.

Voorbeeld:

ze hebben bij mijn weten geen hij of zij.

ze hebben geen meervoud (ze herhalen het woord gewoon) en volgens mij ook geen of nauwelijks werkwoord vervoegingen.

Elke NLer die is spreek in Indonesie die Indonesisch spreekt zegt dat het een zeer eenvoudige taal is.
quote:Supersoulfighter schreef op 08 september 2010 @ 10:26:

[...]

écht? met al die aussies?

Om zamira maar te quoten: ieder z'n meug.. Het riekt naar racisme!
De meesten spreken dan ook wat ze vroeger pasar-maleis noemden.

Het verschil tussen hij en zij moet je uit de context halen; bij de twee verschillende vormen van wij moet je uitkijken wat je zegt, anders zit je voor je het weet met ongewenst gezelschap opgescheept.

Meervoud maken door het zelfstandig naamwoord te herhalen kan slechts in bepaalde gevallen; in andere gevallen krijg je een andere betekenis (mata = oog, mata-mata = spion).

En geen werkwoorden vervoegen? Was dat maar waar! Ze vervoegen zelfs zelfstandig naamwoorden.

Dat veel Indonesiërs dat maar ten dele doen, komt omdat ze het officiële Bahasa Indonesia pas op school leren, elk eiland heeft zijn eigen taal.

Maar je kunt je wel vrij vlot verstaanbaar maken en ze vinden het lollig als je het probeert.
By the way, Maleis is zeker niet hetzelfde als Indonesisch.
Ja dat zeggen alle Maleisiers en Indonesiers.

Maar ze kunnen uren lang met elkaar ouwehoeren, beiden in hun eigen taal.

De taal heeft wel heel veeel overeenkomsten en natuurlijk wat verschillen
quote:Zamirah schreef op 21 januari 2011 @ 16:29:

Ja, maar dan heb je geen airco, ik zou de iets luxere trein nemen.

Airco is echt niet per se nodig, in de goedkopere klasse staat er gewoon een raam open. Airco zorgt in de duurste klasse juist voor klimaat vrieskist!

quote:kareltje01 schreef op 22 januari 2011 @ 07:40:

Ik heb altijd begrepen dat het Indonesisch (Malay) een zeer eenvoudige, primitieve taal is met niet of nauwelijks grammatica.

Elke NLer die is spreek in Indonesie die Indonesisch spreekt zegt dat het een zeer eenvoudige taal is.Dat klopt niet, het bahasa indonesia heeft zeker complexe grammatical structuren. Echter, om je in het dagelijks leven te kunnen redden, is kennis daarvan niet noodzakelijk. Dat niveau is inderdaad gemakkelijk te leren (ik heb er zelf een half jaar gewoond en had het vrij snel onder de knie), maar op een hoger niveau (vooral in beleefdheidsvormen) wordt duidelijk dat het een complexe taal is.
quote:kareltje01 schreef op 22 januari 2011 @ 08:53:

Ja dat zeggen alle Maleisiers en Indonesiers.

Maar ze kunnen uren lang met elkaar ouwehoeren, beiden in hun eigen taal.

De taal heeft wel heel veeel overeenkomsten en natuurlijk wat verschillenDe originele taal is bahasa Malay, en daarvan zijn de talen voor Maleisië (wat dus niet 1 op 1 hetzelfde is als de oertaal Malay), Brunei en Indonesië afgeleid.
Ja, dat is mij ook verteld.

De Indonesiers hebben om vage redenen een gruwelijke hekel aan Maleisiers en doen ook net of hun taal en cultuur 100% anders is.
quote:Supersoulfighter schreef op 22 januari 2011 @ 11:50:

[...]

Airco is echt niet per se nodig, in de goedkopere klasse staat er gewoon een raam open. Airco zorgt in de duurste klasse juist voor klimaat vrieskist!

[...]

Dat klopt niet, het bahasa indonesia heeft zeker complexe grammatical structuren. Echter, om je in het dagelijks leven te kunnen redden, is kennis daarvan niet noodzakelijk. Dat niveau is inderdaad gemakkelijk te leren (ik heb er zelf een half jaar gewoond en had het vrij snel onder de knie), maar op een hoger niveau (vooral in beleefdheidsvormen) wordt duidelijk dat het een complexe taal is.

Ik vind die airco ook te koud.

Ik dacht dat die beleefdheden in het Javaans zitten (De Javaanse taal, niet 'Bahasa Indonesia')?

Ik ben geen expert in deze, ik kan alleen maar wat woorden, ik ben vaak in Indonesie maar nooit lang aan 1 stuk.
quote:kareltje01 schreef op 22 januari 2011 @ 14:03:

[...]

Ik dacht dat die beleefdheden in het Javaans zitten (De Javaanse taal, niet 'Bahasa Indonesia')?

In het Javaans zijn de beleefdheidsvormen inderdaad cruciaal onderdeel van de taal, maar in het Indonesisch ook wel in een bepaalde mate. Het verschil tussen officieel en onofficieel is gewoon gruwelijk groot. Dus ook al kan ik mij op straat, in hotels etc. prima redden en ook wel een uurtje keuvelen met een Indonesier, ik zou echt geen officiele brief kunnen schrijven of weten hoe ik met een hooggeplaatst persoon om moet gaan (behalve de standaard beleefdheidsvormen en verder de hele tijd m'n mond houden, wat op zich ook al heel beleefd is ).
Zie dat er wel wat Indonesië-kenners op dit topic zitten; ik weet er helemaal niets van, maar ben na wat googelen ineens enthousiast!

Zit er dus ook aan te denken deze zomer naar Indonesië te gaan voor 3 weken, alleen, met backpack. Vind het prima wat te moeten reizen, maar vind het ook wel lekker ergens gewoon wat langer te zijn. Ben wel avontuurlijk en heb wel wat budget.

Dit vind ik leuk:

- Orang oetans, apen in het wild zien

- Duiken (PADI advanced halen)

- Sportief (dagtocht met fiets of wandelen/hiken)

- Dramatische landschappen, cultuur, de gebruikelijke shit ;)

- Heeeeeeeel lekker eten, luieren en in een hangmat liggen

Zou ik dan naar Sumatra moeten? Of Lombok? Of toch Bali? Ik hoor graag wat jullie zouden adviseren...
Lang niet overal kan je orang oetangs zien, op Sumatera wél en daar kan je ook duiken (pulau weh bijv), veel jungle, dus daar kan je wel veel zien. Qua tempels etc. is Java (midden java) en Bali wat geschikter. Je kan ook combineren en een binnenlandse vlucht nemen. Besef wel dat de zomer duur is (juli en aug zijn hoogseizoen) en dat dit jaar in augustus ramadan is. Er is dan weinig leven op straat overdag en busschaffeurs etc zijn uitgeput van het niet eten en drinken. Bali is dan wel een goede optie in die periode! Qua strand raadt ik Lombok aan of Manado (noorden van Sulawesi). Besef wel dat alle opties die ik nu noem niet haalbaar zijn in drie weken hoor ik geef je alleen even een idee!

Hier kan je per eiland goed zien wat je er kan doen!

http://www.indonesie.nl/
Voor iedereen met belangstelling voor Indonesie, vanaf 3 maart is in de bioscoop Stand van de Sterren te zien, het derde deel van een documentaire-reeks.

In deze serie wordt een Indonesische familie (op Java) jarenlang gevolgd. Het laatste deel is al vertoond en bekroond op het Idfa. Aanrader ! Deel 1 en 2 zijn te zien op HollandDoc.nl.

http://www.standvandesterren.nl
.
@supersoulfighter bedankt voor je meedenken! heb i.e.g. met mijn bas geregeld dat ik vakantie neem in juli en niet in augustus, totaal niet stilgestaan bij ramadan!

Ik twijfel nu een beetje tussen Borneo, Sumatra en Bali.

En ook of ik met een groepsreis mee moet gaan of zelf gaan. Ik hou niet zo van iedere dag weer naar een andere plek "moeten", maar vind het ook wel veel om alle transfers en excursies zelf te moeten regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven