Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ook een week gestopt, gaat goed! Heb er steeds minder moeite mee. Slapen gaat alleen nog steeds heel erg slecht. Vannacht een redelijke nacht gehad, maar gisteren was ik op. Om het uur wakker worden, tijdje wakker liggen, weer in slaap vallen en dan weer wakker worden. Pff, was gebroken. Gelukkig was ik vrij. Hele dag alleen thuis geweest en niets gedaan. En helemaal geen behoefte gehad aan een sigaret. Ook maar weinig aan gedacht! In het weekend met vriendinnen afgesproken. Had er helemaal geen moeite mee dat zij aan het roken waren.
Heb hier al vaak gekeken, nog nooit iets durven schrijven. Het moet er een keertje van komen.

Ik heb nog nooit een stoppoging gedaan, rook nu 13 jaar. Wil stoppen. Waarom?

1. Het is vreselijk duur, heb een financiele tegenvallen gehad en ben budget aan het doen (boodschappen voor een week van 20 euro, sigaretten voor een week 30 euro!)

2. Het stinkt.

3. Op het laatste feestje waar ik was, was ik de enige roker, stond dus halve avond alleen buiten in de kou! Sneu!!!!! Ik bedoel sneu dat ik het gevoel heb dat ik buiten moet gaan staan om te roken.

4. ...

Helpen jullie mij om een goed lijstje te maken? Hoe meer ik anti heb, hoe beter het denk ik is.

Ik rook sinds gisteren nog maar 10 sigaretten per dan (waren er 20). Cold turkey, durf ik nog niet zo goed aan. Wil een minderings stop gaan doen.
Dan ben je op de goede weg heleen! Ik zou je aanraden om het boek Nederland stopt met roken te lenen bij de bieb of te kopen. Was voor mij een echte eye-opener. Om zo duidelijk te zien wat je jezelf aandoet door er eentje op te steken is behoorlijk indrukwekkend. Wat mij betreft een boek dat er geen doekjes om windt, daar hou ik wel van.

Even gegoogled waarom je zou willen stoppen:

Als je gestopt bent met roken duurt het niet lang of het heeft al een positief effect op je lichaam. Al zeer snel heeft het positieve gevolgen, kijk maar eens hieronder:

* Na 20 minuten neemt de bloeddruk en de polsslag af en worden snel al weer normaal.

* Na 8 uur is het nicotine gehalte in je lichaam al gehalveerd en de hoeveelheid zuurstof in je lichaam kruipt terug naar een normale waarde.

* Na 1 dag is de carbonaat monoxide uit je lichaam en kunnen de longen beginnen zichzelf langzaam maar zeker te herstellen.

* Na 2 dagen is al de nicotine uit je lichaam verdwenen en het gevoel van smaak en geur is aanzienlijk gestegen.

* Na drie dagen neemt de conditie langzaam weer toe en wordt ademhalen weer makkelijker.

* Na 2 weken wordt de bloedsomloop weer beter. Hierdoor krijgt de conditie een enorme duw vooruit.

* Na 3 maanden zal de rokershoest zo goed als verdwenen zijn en is de longfunctie voor meer dan 10% verbeterd.

Als je stopt zal de kans op longkanker, hartaanvallen, en andere rokersaandoeningen sterk verminderen. Op elke leeftijd zal door te stoppen met roken de levensverwachting verbeteren. Rokers die voor hun 35-ste levensjaar stoppen zullen bijna een net zo hoge levensverwachting hebben dan mensen die nooit hebben gerookt. Een roker die een hartaanval heeft gehad zal na gestopt te zijn 50 % minder kans hebben op een tweede hartaanval. Tien jaar na gestopt te zijn met roken is de kans op longkanker bijna gehalveerd ten opzichte van iemand die is blijven roken.

Persoonlijk denk ik dat je het jezelf met minderen alleen maar moeilijk maakt. Elke sigaret houdt toch de verslaving in stand, waardoor je lichaam erom blijft vragen. Denk je dat je straks echt met bijv. drie sigaretten op een dag gaat kunnen? Dan is het misschien voor jou wel de manier.

En verder heb je volgens mij goede redenen. Het is duur, het stinkt, je moet er meestal voor naar buiten. Eigenlijk best triest dus, dat koukleumen omdat je moet roken.

Ik vind ook echt dat het stinkt. Niet alleen het roken op zich, maar de lucht blijft hangen bij een roker. Je kan smintjes eten wat je wil, een roker houdt een rokersadem. Als een roker weer binnen komt na het roken, kun je het ruiken. De geur blijft hangen in je huis, je jas, je sjaal. Als roker ruik je het niet altijd, als niet-roker ruik je het meteen.

Voor mij telde de kans op ziekten heel zwaar. Toevallig twee kinderen op mijn werk die kanker hebben. Ok, niet gerelateerd aan roken, maar toch die rotziekte en die lijdensweg. Ik heb zelf kinderen. Elke keer dat ik er eentje opsteek, kies is voor iets dat me mogelijk zo ziek kan maken, dat ik er aan dood ga. Ik wil het beste voor mij en mijn kinderen, waarom zou ik dan iets willen doen dat hoe dan ook zulke slechte gevolgen heeft voor mijn gezondheid en daarbij de kans op later rokende kinderen vergroot?

Zo heeft iedereen zijn eigen redenen om te willen stoppen. En de reden die voor jou het belangrijkste voelt, dat is waardoor jij straks een niet-roker bent. Redenen genoeg!
Haaaai meiden! Na een periode van ongeveer een half jaar forumloos - nou ja forumlight heheheh ik heb wel meegelezen- leven heb ik mijn account weer laten activeren. "Vroegah" hing ik regelmatig rond hier op het forum en op de niet-roken pijler heb ik een hele tijd actief meegepost.

Ik ben nu (even spieken op mijn tellertje) 3 jaar, 7 maanden en 2 weken gestopt en het goede nieuws is dat ik echt niet meer táál naar een peuk.

En als ik kan stoppen met roken kan echt iedereen het. Ik heb 25 jaar lang als een ketter gerookt, pakkie shag per dag ging erdoor en ik was nog niet overeind of ik had er al een aangestoken. Achteraf gezien is de "geestelijke" afkick voor mij het moeilijkste geweest. De gewoonte om een peuk op te steken, bij de koffie, na een ingewikkeld klusje op het werk, onderweg van A naar B etc etc. En nicotine doet écht iets met je hersens wat dat betreft is sporten mijn redding geweest, voorkwam dat ik te veel aan roken dacht, zorgde voor aanmaak van "blije stofjes" die je héél hard nodig hebt als je stopt met roken én het zorgde ervoor dat ik niet teveel aankwam.

Ik wens jullie allemaal heel veel succes met het van je lijf houden van "Vieze Nico" zoals de verslaving hier destijds genoemd werd, 't is een soort ex waar je vanaf moet, zo eentje in een lange vieze jas en vet haar (denk: van Kooten als de vieze man of kennen jullie die niet)

Wapen je met kennis en vastberadenheid en mep die vieze vuile rotnico je leven uit hij heeft je NIKS te bieden!

Sartan! Ik zei een paar blz. terug al dat jij zo heerlijk kon motiveren! (Schreef op het vorige topic mee, onder ***)

Ik ben dus na een paar maanden weer vervallen in het roken. Eerst af en toe met uitgaan, maar toen ik alweer op twee pakjes per week zat ben ik op 1 januari weer gestopt. Nog één misstap begaan, maar inmiddels is de laatste sigaret alweer 12 dagen geleden. Nog geen enkele moeite gehad, maar dit weekend mijn eerste uitgaansdag. Ik ben me vast aan het wapenen met de feitjes uit nederland stopt. En natuurlijk vast aan het oefenen met: nee dank je, ik rook niet meer.
Sartan! Je bent er weer!! Hoe fijn voor de mensen hier op dit topic.

Ik ben zondag, na twee jaar pauze, weer een niet roker
Ratteke, heb je dus nu twee jaar wel weer gerookt en zondag ga je stoppen?
June/ Ratteke wat leuk! En wat gaaf June dat je nog aan me gedacht hebt! Thanks! Hey, jullie zijn hier toch maar mooi (weer) klaar op vieze Nico voor altijd de deur te wijzen.

Dusss laten we samen even een ouderwetse aanloop nemen en vieze Nico een schop onder zijn kont geven...

<loopt een stuk naar achteren, komt met een rotgang aanrennen> KICK !

Nico is een LOSER

ik weet zeker dat jullie het gaan redden!
Heleen, welkom aan boord hier, tuurlijk kunnen we je helpen om een lijstje te maken van redenen om te stoppen maar volgens mij weet je het allang allemaal... je stinkt, je haren en nagels en huid worden geel en vaal, je geeft klauwen geld uit om je longen effectief kapot te maken, je ruikt niets meer, proeft alleen maar rook en as en kunt geen stukken meer rennen zonder als een pakpaard te gaan staan hijgen. Tel daarbij op de stress die je ervan krijgt (aan alle verstokte rokers: van een sigaretje word je dus NIET lekker rustig, dat denk je alleen maar, want zodra je die ene uitmaakt word je weer onrustig omdat je je afvraagt wanneer en waar je de volgende kan gaan roken, gottegot wat die verslaving allemaal met je doet )

Een "minderstop" is geen echte stop, je gaat pas afkicken als je géén sigaret meer aansteekt, als je er minder rookt ben je nog net zo verslaafd jammer genoeg. Wat je er misschien mee zou kunnen bereiken is dat je je "ontwent" om er ieder 5 minuten eentje op te steken maar anders niet. Als je het cold turkey niet aandurft heb je dan al eens gekeken naar hulpmiddelen? (kaugom, tabletten, eventueel zelf Champix) Zorg dat je je in ieder geval goed voorbereid, zodat je weet wat je te wachten staat, en vraag hulp in je omgeving!

Als je het echt wilt (en alléén dan) lukt het je. Succes!!

Oh en June je kan t stukje weghalen dan loop je ook niet meer het risico dat iemand gaat quoten.

Blij je weer te "zien" het gaat jou ook lukken let maar op!
quote:June schreef op 21 januari 2011 @ 11:54:

Ratteke, heb je dus nu twee jaar wel weer gerookt en zondag ga je stoppen?

Ja! 2 jaar geleden in maart gestopt en na 4 maanden ongeveer toch weer gaan roken. Stom stom stommer. Ik wilde vorig jaar maart/april weer stoppen, had de Champix al in huis. Maar toen werd ik ziek en moest ik medicijnen nemen die niet zo goed gingen met de Champix. Dus eerst mar beter worden, dat is ondertussen gelukt, ben van de pillen af.

En nu vind ik het weer tijd worden om weer een niet roker te worden. Ik ben al weer met de helft geminderd. Champix is voor mij echt een wondermiddel. Het haalt echt de zin in een sigaret weg. Heb net maar weer mijn vervolgverpakking besteld bij de apotheek.

Ik ben er nu ook wel klaar voor. Eerst geestelijk voorbereiden, dan daadwerkelijk beginnen met de pillen en nu is het goed in mijn hoofd. Ik ben nog wel een beetje 'bang' voor de momenten waarop ik toch weer zin krijg in een sigaret. Gelukkig gaat dat snel over.

En Sartan heeft gelijk! Nico is een grote Loser!
Dag 13 alweer. En dan vandaag de vuurdoop: feestje en café! Maar ik laat me de kop niet gek maken, ik ga niet roken vandaag! Ik ga me dit weekend gewoon weer aanmelden bij de sportschool. Verhuizing zit erop, ik heb weer tijd en het stimuleert het 'gezond leven' enorm! En in een gezond leven is geen plaats voor een sigaret!
Ik vind het echt heel knap van jullie hierboven dat jullie zijn gestopt.

Heb momenteel in huis:

Stoppen met roken voor dummies,

De opluchting van jan geurtz

en

Allen Carr, stoppen met roken voor vrouwen.

Heb de boeken nog niet open gehad, ben mezelf er klaar voor aan het maken. Als ik het doe wil ik het ook goed doen! (met welke zal ik beginnen)

Heb twee nieuwe hobbies:

Koken en schilderen opgepakt. Beide goed te doen zonder roken!

Wat vinden jullie? Mijn vriend rookt ook, ik wilde voorstellen om enkel nog in de keuken te roken. Dan hoeft hij niet naar buiten, maar zit ik toch niet in zijn rook.

Doen? Of hem gewoon laten roken?
Heleen, toen ik nog rookte, rookte ik alleen buiten (in ons huis op het balkon). Wil je vriend niet stoppen? Is dit niet iets wat jullie samen op kunnen pakken?

Nu ik niet meer rook (een maand of 3 nu), merk ik dat ik het echt vind stin-ken bij anderen! Ik was bij een vriendin met wie ik heel veel sigaretjes heb gepaft, zij is niet gestopt, ik werd groen en geel van de meur.

Ik ben van de een op de andere dag gestopt, ik taal er ook echt niet meer naar.

Stoppen met roken is een eitje vergeleken met afvallen!!
Vriend wil niet stoppen nu. Tsja, daar kan ik weinig aan veranderen.

Ik heb nog nooit gelijnd!?! Dus zal het niet kunnen vergelijken.

Het boek, nederland stopt(paar posts hierboven), hadden ze trouwens niet bij de bieb hier.
@september girl; ben je zonder hulpmiddelen gestopt (boeken pleisters etc.?)
Heleen, ja zonder hulpmiddelen. Heb 10 jaar gerookt, half pakje tot een pakje per dag.

Had mezelf altijd voorgenomen te stoppen als ik zwanger wilde gaan raken. Ik had ook nooit eerder pogingen ondernomen om te stoppen, als anderen weer gingen stoppen met roken op bijvoorbeeld 1 januari dacht ik: ja doei, waarom zou ik?

En van de een op de andere dag taalde ik er niet meer naar. Alsof er een knopje was omgezet. Heel gek eigenlijk. Ik denk dan ook dat je niet lichamelijk verslaafd bent maar geestelijk als roker. Omdat je rookt omdat het nou eenmaal in je systeem zit.

Maar ja, voor mij kan stoppen met roken dan wel weer heel makkelijk zijn, ik heb een issue met eten. En met roken kan je gewoon stoppen, hupsakee, dat heb je niet nodig. Eten daarentegen moet je gewoon. En ik vlieg genadeloos uit de bocht, telkens weer.

Zet 'm op Heleen. Het is te doen, zoveel mensen zijn je voor gegaan!! Zorg dat het uit je systeem gaat.
Halle dames!

Nog meer stoppers jippie ! Straks kunnen Malboro, Camel en Pall Mall hun tenten wel sluiten

Leuk om te lezen dat er ook mensen meeschrijven die al een langere tijd geleden zijn gestopt! Juist jullie wij (ik ben ook al 5 maanden rookvrij) motiveren enorm!

Waardoor ik het echt ECHT zo makkelijk volhou is omdat (ik heb het hier al vaker gezegd maar ik blijf het herhalen ) ik ben gaan stoppen met roken maar ook meteen gaan sporten(hardlopen en fietsen). Juist die combinatie motiveert mij enorm. Ik kreeg vanaf dag één zo'n explosie van energie en uithoudingsvermogen en dat terwijl ik toen ik nog rookte na 1 kilometer fietsen met mijn hart kloppens in m'n keel en een vuurrood gezicht stond uit te hijgen bij een stoplicht. Een paar maanden geleden zat ik nog uren paffend achter de computer of tv. Ik heb de tijd die ik benutte aan roken ingeruild voor sport en ik denk zelf dat daar geen nicotinepleister of pilletje tegenop kan. Sport motiveert!

Ik kan nu 3 x 10 minuten hardlopen zonder dat ik uitgeput raak! Daar durfde ik een half jaar geleden niet eens van te dromen! Ik ga voorlopig voor de 30 minuten zonder tussenstop maar daar moet ik nog even naartoe trainen. Daarna wil ik de afgelegde kilometers gaan tellen.

Oh ja, ik heb 16 jaar gerookt, ongeveer een pakje per dag en ik deed helemaal niets aan sport en ik ben van de ene op de andere dag gestopt.
@SeptemberGirl - Ik denk dat lichamelijk/geestelijk verslaafd per persoon verschilt. Ik ben persoonlijk heel erg lichamelijk nicotine-verslaafd. Daarom is stoppen mbv nicotinekauwgum voor mij zo makkelijk, maar vermoed ik nog wel een tijdje verslaafd te zijn aan de kauwgum
...maar wel al 30 dagen niet gerookt! Jeej!
Heleen, woon je samen of rookt hij bij jou thuis? Als het jouw huis is heb je het volste recht om hem te vragen elders te roken. Wonen jullie samen wordt het lastiger natuurlijk. Ik zou persoonlijk niet willen samenwonen met iemand die in huis rookt. Ook toen ik rookte, deed ik dat niet binnen en mijn ex heeft ook altijd buiten gerookt.

Dag 16 alweer hier!
Vandaag twee weken een niet-roker!! Gaat heel goed, ben er zo blij mee. Het is eerder niet bij me opgekomen, maar ik ben (nu 31) het grootste deel van mijn leven een roker geweest. Heb vanaf mijn 12e gerookt. Gelukkig ben ik nu dan eindelijk verstandig geworden Het gaat allemaal steeds beter, hoewel ik het vanaf het begin vrij makkelijk heb gehad.

@SeptemberGirl: Da's heel moeilijk inderdaad: eten is een levensbehoefte en roken is dat niet. Ik leef met je mee, ben ontzettend bang om aan te komen. Een paar kilo, oke, maar meer dan dat... Dat was voor mij het grootste excuus om door te gaan met roken. Ik probeer het niet te doen, maar merk wel al dat ik wat meer aan het snoepen ben gegaan dan voorheen. Verder ben ik niet chagrijnig, alleen op het moment dat ik wil eten en mijn vriend bijvoorbeeld veel later thuis komt en ik dus moet wachten, dan raak ik wel erg geirriteerd.
Hai allemaal, ik ben zo vrij geweest om een stukje van onze oude - door forummer Anemoon samengestelde- "stoppen met roken" OP hieronder te kopieren, deze is hardstikke handig. Misschien kan TO (Cateautje) een paar van de links en tips in de huidige OP plakken?

----------------------------------------------

Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.
quote:littlemissvixen schreef op 25 januari 2011 @ 21:21:

...maar wel al 30 dagen niet gerookt! Jeej!quote:June schreef op 25 januari 2011 @ 22:29:

Dag 16 alweer hier!quote:liesje_28 schreef op 26 januari 2011 @ 06:29:

Vandaag twee weken een niet-roker!!
Straks een belangrijke afspraak(zie er al weken tegenop). Dat is mijn stopmoment. Vanaf nu wordt mijn leven anders.

Heb nog twee sigaretten, die rook ik op en dan ga ik mijn spaarpot vullen.

Vandaag na 10 uur ben ik rookvrij.

We wonen trouwens samen, ga het gewoon vragen, of hij in de keuken wil roken. Ik stop in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven