City-trip vs Borstvoeding
woensdag 5 januari 2011 om 13:33
Afgelopen augustus zijn wij de trotse ouders geworden van een prachtige dochter. Voor ze geboren werd, hebben wij een City-Trip geboekt naar Barcelona. Wij gaan daar 4 dagen met z'n twee naar toe Het lijkt ons heerlijk om weer als stel een weekendje samen weg te zijn. Begrijp me niet verkeerd, we zijn super gek met ons kleine meisje, maar willen ook graag dingen samen blijven doen. Mede omdat wij geen opvang hebben en er dus altijd een van twee thuis bij haar is.
Nu heb ik een voorraad melk in de vriezer aangelegd, ik kolf gelukkig vrij makkelijk Er staat nu voor 4 volle dagen voldoende melk in de vriezer. We hebben nog 2 maand, want we gaan begin maart weg (dochterlief is dan 7mnd) Opa en oma komen bij ons thuis op haar passen.
Hoe ga ik dat in Barcelona doen? Ik heb een geweldige kolf en wil dus proberen of ik haar na de trip weer kan voeden. Melk allemaal weg gooien lijkt me wat zonde? Maar het mag volgens mij niet mee in de handbagage, dat mag alleen als je mèt kind gaat
Het kolven daar lijkt me dus geen probleem, het bewaren van de melk ook niet zo...maar hoe zal ik het weer mee terug nemen? Bevroren?
Iemand tips?
Alvast bedankt!
Nu heb ik een voorraad melk in de vriezer aangelegd, ik kolf gelukkig vrij makkelijk Er staat nu voor 4 volle dagen voldoende melk in de vriezer. We hebben nog 2 maand, want we gaan begin maart weg (dochterlief is dan 7mnd) Opa en oma komen bij ons thuis op haar passen.
Hoe ga ik dat in Barcelona doen? Ik heb een geweldige kolf en wil dus proberen of ik haar na de trip weer kan voeden. Melk allemaal weg gooien lijkt me wat zonde? Maar het mag volgens mij niet mee in de handbagage, dat mag alleen als je mèt kind gaat
Het kolven daar lijkt me dus geen probleem, het bewaren van de melk ook niet zo...maar hoe zal ik het weer mee terug nemen? Bevroren?
Iemand tips?
Alvast bedankt!
woensdag 5 januari 2011 om 13:42
Ik ben toen mijn jongste 11 maanden was met mijn man een weekendje naar PArijs geweest. Ik gaf toen ook nog bv. Tijdens ons weekendje heeft hij kunstvoeding gekregen. Hij was natuurlijk al wat ouder en ik kolfde toen toch al niet meer.
In Parijs heb ik wel gekolfd (nou ja, met de hand de ergste druk eraf gehaald, want kolf vergeten). Die melk heb ik weggegooid. Daarna hebben we de draad thuis gewoon weer opgepakt. Ik was wel even bang dat het niet meer zou lukken, maar geen enkel probleem gehad. Kind was dolblij dat het buffet weer thuiswas, haha.
Als ik jou was zou ik de gekolfde melk gewoon weggooien, hoe jammer dat ook lijkt. Je kunt het idd niet meenemen, want het is niet koud te houden tijdens de reis, dus thuis mag je het toch niet meer gebruiken. En dan thuis maar weer nieuwe voorraad opbouwen.
Fijne vakantie in elk geval!
In Parijs heb ik wel gekolfd (nou ja, met de hand de ergste druk eraf gehaald, want kolf vergeten). Die melk heb ik weggegooid. Daarna hebben we de draad thuis gewoon weer opgepakt. Ik was wel even bang dat het niet meer zou lukken, maar geen enkel probleem gehad. Kind was dolblij dat het buffet weer thuiswas, haha.
Als ik jou was zou ik de gekolfde melk gewoon weggooien, hoe jammer dat ook lijkt. Je kunt het idd niet meenemen, want het is niet koud te houden tijdens de reis, dus thuis mag je het toch niet meer gebruiken. En dan thuis maar weer nieuwe voorraad opbouwen.
Fijne vakantie in elk geval!
..
woensdag 5 januari 2011 om 13:44
Ik zou het daar gewoon laten, eerlijk gezegd. Je hebt een voorraad, als je zorgt dat die nog wat verder aangevuld is voor je weggaat, zou ik niet de moeite doen om al die melk te gaan bewaren met het risico dat je het thuis alsnog weg kunt gooien. Je weet immers niet onder welke omstandigheden het vanaf het inchecken tot de bagageband is bewaard.
(al weet ik hoe moeilijk het is om gekolfde melk weg te gooien...)
(al weet ik hoe moeilijk het is om gekolfde melk weg te gooien...)
woensdag 5 januari 2011 om 13:53
Als je het kunt bevriezen is dat de moeite van het proberen waard. Voor mijn oudste heb ik een keer de opbrengst van een weekend bevroren als ingecheckte bagage (koelelementen erbij, in diepvries plastic tas in een koeltas) meegenomen uit Engeland. Was nog bevroren toen ik thuis kwam.
Weggooien heeft als voordeel dat je weekend niet zo in het teken van kolven en kolf schoonmaken hoeft te staan.
Weggooien heeft als voordeel dat je weekend niet zo in het teken van kolven en kolf schoonmaken hoeft te staan.
woensdag 5 januari 2011 om 14:12
Bedankt voor de reacties
Mijn gedachte ging ook uit naar: weggooien. Gewoon voor alle zekerheid, je weet idd niet hoe de omstandigheden zijn.
Maar de vlucht is kort, als hij normaal verloopt tenminste We hebben daar een appartement met koelkast, misschien zit daar zo'n vriesvak in. En ik heb voldoende bekers van Avent om te vullen. Ik zou het dan ook bevroren mee terug nemen in de koffer ofzo.....
Klopt wel dat bij weggooien het weekend niet zo in het teken van voeden staat....
Ik ga van het beste uit, en dat ze bij thuiskomst de borst weer pakt We gaan woensdag middag weg (kan ze nog bij me drinken s'morgens) en komen zondag morgen terug (kan ze s'avonds weer) Dus feitelijk 3 dagen voor haar zonder borst.
Mijn gedachte ging ook uit naar: weggooien. Gewoon voor alle zekerheid, je weet idd niet hoe de omstandigheden zijn.
Maar de vlucht is kort, als hij normaal verloopt tenminste We hebben daar een appartement met koelkast, misschien zit daar zo'n vriesvak in. En ik heb voldoende bekers van Avent om te vullen. Ik zou het dan ook bevroren mee terug nemen in de koffer ofzo.....
Klopt wel dat bij weggooien het weekend niet zo in het teken van voeden staat....
Ik ga van het beste uit, en dat ze bij thuiskomst de borst weer pakt We gaan woensdag middag weg (kan ze nog bij me drinken s'morgens) en komen zondag morgen terug (kan ze s'avonds weer) Dus feitelijk 3 dagen voor haar zonder borst.
donderdag 20 januari 2011 om 14:34
donderdag 20 januari 2011 om 14:51
Ik zou het weggooien, kun je zelf ook af en toe een lekker spaans wijntje drinken zonder te moeten gaan zitten rekenen.
(Ik kolfde ft en gooide eigenlijk best vaak wat weg)
Als je het bevroren mee neemt is het deels ontdooid als je thuis bent, dan kun je het dus niet weer opnieuw invriezen, dus dan moet je het dan gaan geven, maar volgens mij wil je dan liever live voeden.
Als je het bevroren mee neemt is het deels ontdooid als je thuis bent, dan kun je het dus niet weer opnieuw invriezen, dus dan moet je het dan gaan geven, maar volgens mij wil je dan liever live voeden.
donderdag 20 januari 2011 om 14:51
Ik zou het weggooien, kun je zelf ook af en toe een lekker spaans wijntje drinken zonder te moeten gaan zitten rekenen.
donderdag 20 januari 2011 om 14:54
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom TO zich zo druk maakt? TO heeft als het goed is een voorraadje bv in de vriezer gedaan, gaat een paar dagen naar Barcelona en maakt zich dan druk over wat ze moet doen met haar afgekolfde melk. Ik zou zeggen, wees blij dat je je daar een paar dagen niet druk over hoeft te maken en kieper die melk gewoon weg. Dat is toch het hele idee van vakantie of niet?
vrijdag 21 januari 2011 om 09:13
Ik maak mij helemaal niet "zo druk" ik vraag me gewoon af wat handig is en wat de mogelijkheden zijn. Het ging in eerste instantie over de reis (luchthaven) want je mag babyvoeding meenemen, maar dan wel met baby. En mijn dochtertje blijft dus thuis....dat ik niet bij de douane sta en ik moet de flesjes inleveren (want ook lege flesjes met een inhoud >100ml moet je weggooien)
En het weggooien van moedermelk vind ik nou eenmaal moeilijk....
Het hele idee van de vakantie is samen met mijn man zijn maar dat het voeden nu zo goed gaat, vind ik geen reden om of niet te gaan, of alles maar klakkeloos weg te gooien.
En het weggooien van moedermelk vind ik nou eenmaal moeilijk....
Het hele idee van de vakantie is samen met mijn man zijn maar dat het voeden nu zo goed gaat, vind ik geen reden om of niet te gaan, of alles maar klakkeloos weg te gooien.
vrijdag 21 januari 2011 om 09:27
Ik snap best dat je het lastig vind om het 'klakkeloos' weg te gooien, ik heb zelf bij de 1e ook bv gegegeven, maar dat zal in de toekomst vast nog wel eens voorkomen (als je bijv. medicijnen moet gebruiken of om een andere reden). Als je alleen handbagage mee mag/wil meenemen kun je je bevroren melk alsnog bij de bagagecontrole wegkieperen en dat lijkt me nog veel vervelender.
vrijdag 21 januari 2011 om 11:55
Ik heb ooit een voorraadje melk per vliegtuig vervoerd. Uit nood, reglibaby bleek een paar dagen voor de vakantie allergisch te zijn en mijn voorraad was dus waardeloos geworden. Ik had opeens maar 100cc in de diepvries! De vakantie dus gebruikt voor een nieuwe voorraad.
Reglibaby was er wel bij, maar ik heb ervoor gekozen om de melk toch in de ruimbagage te doen. Had al eens eerder veel gedoe gehad bij de douane op Schiphol met gekolfde melk, en dit was een land waarvan ik de taal niet sprak. En in het ruim is het veel kouder dan in de passagiersruimte.
Ik had deels bevroren melk en daarbij gekoelde melk van de laatste 2 dagen. In een koeltasje + koelelementen. (en een briefje met "breast milk" oid, voor het geval er controle zou zijn ivm geen melkproducten van buiten de EU enzo). Eenmaal thuis waren de aventbakjes nog bevroren en de verse melk dus ook nog erg koud. De bevroren melk dezelfde avond en nacht en de verse melk de volgende dag gegeven. Verse melk gekolfd en ingevroren en ik had in ieder geval weer een litertje voorraad.
Reglibaby was er wel bij, maar ik heb ervoor gekozen om de melk toch in de ruimbagage te doen. Had al eens eerder veel gedoe gehad bij de douane op Schiphol met gekolfde melk, en dit was een land waarvan ik de taal niet sprak. En in het ruim is het veel kouder dan in de passagiersruimte.
Ik had deels bevroren melk en daarbij gekoelde melk van de laatste 2 dagen. In een koeltasje + koelelementen. (en een briefje met "breast milk" oid, voor het geval er controle zou zijn ivm geen melkproducten van buiten de EU enzo). Eenmaal thuis waren de aventbakjes nog bevroren en de verse melk dus ook nog erg koud. De bevroren melk dezelfde avond en nacht en de verse melk de volgende dag gegeven. Verse melk gekolfd en ingevroren en ik had in ieder geval weer een litertje voorraad.