Geld & Recht alle pijlers

Een scheiding.

21-01-2011 23:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Namens een kennis van mij, stel ik hier een algemene vraag, met ongetwijfeld daarop volgende vragen..

Een kennis van mij wordt mentaal kapot gemaakt door haar man. Hij heeft een minnares en houdt tegelijkertijd zijn gezin aan het lijntje.

Na een aantal gesprekken met haar, kom ik tot de conclusie dat ze erg angstig is voor 'het onbekende'.

Ze is bang voor een scheiding en zou niet weten waar ze zou moeten beginnen en wat voor rechten ze heeft.

Nu heb ik geen ervaring met dit soort situaties, maar zou haar graag willen helpen met 'het vinden van een begin'.

Ik hoop dat dit overigens het juiste forum is, ik zat te twijfelen tussen Relaties en deze...

Alvast erg bedankt voor jullie gedachten en advies.

xx
Kan me voorstellen dat het enorm moeilijk is!

Ik heb er helaas geen ervaring mee maar het eerste wat in me opkomt is het juridisch loket.

Lief van je dat je haar wil helpen, uiteindelijk zal ze die stap zelf moeten durven aangaan.
Bedankt voor je reactie.

Ik ben me er zeer zeker van bewust dat ze zelf de stap moet zetten, maar ze geeft me al meerdere keren aan dat ze geen begin weet te vinden. Deze probeer ik haar alleen aan te reiken, mocht ik deze weten te vinden.

Nogmaals bedankt
Of via ha maatschappelijk werk aanvragen. Die kunnen haar ook steunen tijdens het proces.
Idd contact met het juridisch loket opnemen en ook maatschappelijk werk.

Daarnaast.....Heeft ze een baan? Hebben ze een koop- of een huurhuis? Zijn er kinderen in het spel?
Hallo dames!

Bedankt voor jullie reacties, wordt erg gewaardeerd! Echt bedankt!

Ze hebben kinderen en ze hebben een koopwoning. Hij weigert het huis te verlaten en probeert haar over te halen om zelf weg te gaan (en de kinderen achter te laten).

Hij is erg manipulerend en ze gaat er aan onder door.

Bedankt.

xx
Juridisch Loket is zeker een goeie tip, er zijn ook advocaten die een gratis spreekuur hebben. Mss kan ze daar langs gaan. Of gelijk zelf een afspraak maken bij een advocaat, de kosten worden berekend naar je inkomen, van ik meen 2 jaar terug, dus mss vallen die kosten voor haar niet zo hoog uit. Iig heel veel succes!
Nooit je kinderen achterlaten! Dat is altijd een heel slecht idee.

Neem asap contact op met het jl en kijk wat de mogelijkheden zijn. Als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn dan zal degene die in het huis wil blijven wonen bijvoorbeeld (als dat het geval is) de ander moeten uitkopen.

Hoe oud zijn de kinderen? Kunnen die al zelf beslissen bij wie ze willen wonen?
Nooit het huis zonder de kinderen verlaten. Ze kan met een advocaat bij de rechtbank voorlopige voorzieningen aanvragen. Als zij de hoofdverzorger is van de kinderen krijgt zij het huis voorlopig toegewezen. Heeft zij inkomen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Heeft zij een baan?
Bedankt voor de reacties dames.

Ik heb het met haar besproken en ze zegt dat ze binnenkort de stap gaat nemen om naar het Juridisch Loket te gaan.

nogmaals bedankt. ik hoop dat ze hier snel uit kan komen :(
Nee ze heeft geen baan meer.
En de kinderen zijn nog jong.
Dan kan ze naar een advocaat stappen en een toevoeging aanvragen. Het zal haar dan weinig kosten.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Er is volgens mij een boekje op de markt over echtscheiding met een stappenplan, iemand die de titel weet?
quote:Medatative_rose schreef op 21 januari 2011 @ 23:47:

Kan me voorstellen dat het enorm moeilijk is!

Ik heb er helaas geen ervaring mee maar het eerste wat in me opkomt is het juridisch loket.

Lief van je dat je haar wil helpen, uiteindelijk zal ze die stap zelf moeten durven aangaan.Ik zou er maar blij om zijn geloof ik.
Die soon-to-be ex durft!

Juridisch Loket en maatschappelijk werk zijn al gegeven, zeker met hen contact opnemen!

Ook nooit de kinderen achterlaten!!

Laat je vriendin een lijstje maken wat ZIJ graag wilt en hou dat als leidraad aan, dus:

- ex haar uitkopen indien koophuis en kijken waar ik dan een leuk eigen plekje kan vinden.

- wat wil ik graag doen? Kan ik een leuke opleiding volgen bijvoorbeeld.

In ieder geval een lijstje met positieve dingen, hoe moeilijk ook. Door sterk te zijn en je eigen leven op te pakken neem je de beste 'wraak' die je kan hebben.

Het is ws niet wat ze wil, maar de situatie is zoals die is en dan kan ze maar het beste er van maken....
Wat dacht je van inschrijven voor een huurwoning? Alles gaat tegenwoordig op inschrijftijd en aan urgentie wordt bijna nergens meer gedaan. Ze hoeft er niet veel voor te doen, de tijd bouwt zichzelf wel op. Zorgen dat zij haar paspoort en bankpas(sen) bij zich heeft, oriënteren op werk, juridisch loket of advocaat raadplegen maar niet op je kont blijven zitten want dan gebeurt er niets! Ik hoop dat ze eruit komt, dat ze een mooi zelfstandig bestaan kan opbouwen!
quote:mamalief schreef op 22 januari 2011 @ 01:24:

[...]

Ik zou er maar blij om zijn geloof ik.

Haha. klopt, maar helaas voor haar, dat ik daardoor niet het juiste advies kan geven en mijn ervaring niet kan delen.

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal. Heeft erg geholpen!
Hoi ik ben zelf gescheiden

wat ze eerst moet doen ook al staat haar hoofd er niet naar

zich alsdesodemieter in laten schrijven voor een huurwoning

die heb je niet zomaar 123 en omdat ze geen werk heb moet hunhuis waarschijnlijk verkocht worden

Ik heb 2 jaar opeen woning moeten wachten

en urgentie geven ze niet meer bj een scheiding als het huis verkocht word staatze op straat met kids

dan naar een advocaat .en die helpt haar verder tenminste ik had en hele goede en heb er veel aangehad

en eerste gesprek is gratis dus ze kan zich orienteren

Misschien is het handig als jij dan meegaat

Bij mij ging alles zowat ene oor in ander ooruit
Hallo Rainbow,

Goed advies, zal ik ook meenemen.

Ook hebben we (meerdere vrienden) al beloofd dat ze altijd kan rekenen op ons, als ze iemand bij haar wilt hebben wat betreft gesprekken bij JL en/of advocaat.

Jammer dat er geen urgentie lijsten zijn voor dit soort situaties.
Als ze nog niet ingeschreven staat voor een huurwoning, gelijk doen

Maar ook bij de gemeente nagaan wat betreft een urgentie.

Waar ik woon wordt deze namelijk wel bij een scheiding gegeven, mits je de zorg over alle kinderen houdt en nog wat voorwaarden. Het is altijd het vragen waard.

Wachtijd in mijn gemeente is zeker 8 jaar voor een huurwoning

Succes
quote:Leelaatje schreef op 21 januari 2011 @ 23:58:

Hallo dames!

Bedankt voor jullie reacties, wordt erg gewaardeerd! Echt bedankt!

Ze hebben kinderen en ze hebben een koopwoning. Hij weigert het huis te verlaten en probeert haar over te halen om zelf weg te gaan (en de kinderen achter te laten).

Hij is erg manipulerend en ze gaat er aan onder door.

Bedankt.

xx

Gaan ze uit elkaar of is er nog hoop? In het tweede geval --> relatietherapie. In het eerste geval --> advocaat, psycholoog en huisarts.

Ze kan bij de rechter voorlopige voorzieningen aanvragen: toewijzing van de echtelijke woning, toewijzing van de kinderen, kinderalimentatie en evt. partneralimentatie (indien nodig en mogelijk). Als zij meestal grotendeels voor de kinderen heeft gezorgd, zal dit normaliter worden toegekend. (Als het andersom is, kan het natuurlijk andersom uitvallen.) Haar man kan zijn eigen eisen indienen, waaronder een bezoekregeling.

Haar man kan dan hoog of laag springen, maar zal het huis moeten verlaten. Ze kan dit desnoods met een deurwaarder afdwingen. Goede kans overigens dat hij nog eens goed gaat nadenken over het groenere gras aan de overkant als hij wordt geconfronteerd met de praktische, materiële en financiële gevolgen van een scheiding.
Ga in therapie!
O ja, en laat ze als de sodemieter kopieën maken van alle belangrijke papieren (levensverzekering, hypotheek, salaris- en bankafschriften, belastingaangiftes, pensioenoverzichten enz.).

Ik lees nu dat zij niet werkt en dat ze jonge kinderen hebben. Dan moet het geen probleem zijn dat zij de kinderen en het huis voorlopig krijgt toegewezen.

Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd?
Ga in therapie!
Hallo Dubiootje,

Ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Ik zal haar adviseren kopieen te maken van belangrijke documenten.

Het is niet echt te redden, ook al zou ze dat graag willen. Hij houdt haar aan het lijntje en manipuleert haar en de kinderen.

Relatietherapie wil hij niet aan beginnen.

Overigens heb ik zojuist begrepen dat hij sinds kort ook geweld gebruikt. Dit is absoluut niet acceptabel en ze is nu tijdelijk gevlucht naar familie..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven