steun partner

23-01-2011 22:28 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik wil graag iets van me afschrijven.

Ik woon sinds 4 maanden samen met mijn vriend waar ik meer dan een jaar samen mee ben.

We hebben het fijn samen, op een paar dingen na.

Hij heeft een hobby waar hij veel tijd in steekt zonder er veel voor terug te krijgen, Hij verdient hier wel geld mee, maar geeft er nog veel meer geld aan uit. Dat is zijn eigen pakkie an, maar nu het volgende.

Ik ben 2 maanden geleden onverwachts ziek geworden, ik kreeg een inwendige bloeding door een infectieziekte. Een week op de ic gelegen. Dit heeft flink wat impact op mij gehad, vooral omdat ik nu nog steeds weinig kan. Ik kan nog niet werken en ook mijn sociale leven ligt voor een groot deel in puin hierdoor.

Mijn vriend werkt overdag 5 tot 6 uur, en ik ben blij als hij savonds thuiskomt omdat ik weinig afleiding heb. Wel doe ik het huishouden (de was, awas, koken, etc) Dit doe ik omdat het anders gewoonweg niet gebeurt en alles zich opstapelt. Maar ik moet ook gewoon leren voor mijn studie. Als hij afspraken heeft gepland (en ik weet dat van tevoren) dan vind ik het prima als hij weggaat met vrienden of bijvoorbeeld gaat voetballen etc.

Maar nu gaat het zo dat ik sta te koken, en hij dan zegt: ohja ik werd net gebeld of ik kom (voor die hobby). Dit gebeurt nu al meerdere keren per week. Hij gaat na het eten dan meteen weg en laat mij achter in de puinhoop (afwas etc). Ik heb al tegen hem gezegd dat ik hem zijn uitjes gun, maar ik in een dip zit door de ziekte en dat ik me heel erg had verheugd op een avond samen, maar ipv naar me te luisteren en begrip te tonen zegt ie: ik ga liever daarheen, ik doe het toch.Hij zei zelfs dat hij zou gaan als we een avond samen gepland zouden hebben. Met andere woorden; als wij romantisch uit eten zouden gaan zou hij mij gewoon laten staan hiervoor. Dit maakt me erg verdrietig.

Verder zit ik elke dag in de verbouwingstroep. Mijn vriend heeft geen haast met het opruimen hiervan, omdat hij natuurlijk niet in die troep zit. Maar ik leef er middenin. Vanwege de bloeding kan ik niet tillen en slaap ik veel, ik kan het dus niet alleen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Is dit inderdaad niet leuk naar mij toe, of vinden julie dat ik me aanstel? Laat ik duidelijk uitleggen: Hij 'mag' van mij altijd gewoon z'n dingetjes doen, ziet zijn vrienden meerdere keren per week en ik doe er echt nooit moeilijk over. Het gaat puur om het feit dat ik hem zeg dat ik niet goed in mijn vel zit en hij toch weggaat.

groetjes, poppetje
quote:bosaapje schreef op 23 januari 2011 @ 22:52:

"Hij zei zelfs dat hij zou gaan als we een avond samen gepland zouden hebben. Met andere woorden; als wij romantisch uit eten zouden gaan zou hij mij gewoon laten staan hiervoor. Dit maakt me erg verdrietig".

Zou voor mij een afknapper 1 ste klas zijn.Een avond samen of een romantisch etentje zijn twee verschillende dingen. Een avond samen kan ook een avond op de bank zijn, maw geeft aan dat ze dat in geval van een romantisch etentje zelf invult.

Al zou hij haar in dat geval inderdaad laten staan geef ik je trouwens helemaal gelijk, maar TO komt op mij wat onduidelijk over. En ze houdt volgens mij graag de controle. En verwacht wel bepaalde zaken, maar kijkt over invloed van veranderingen heen (dat zijn mijn aannames hoor, de indruk die ik krijg).
quote:Iwannalive schreef op 23 januari 2011 @ 23:05:

[...]

Zo kan je er van alles bij verzinnen. Misschien verandert ie wel elke avond klokslag 19.30 in een kikker.

Zoals ik het lees, en dan beeld ik me in hoe dat gaat, dan krijg ik die indruk. Juist omdat ze aangaf dat als ze het van te voren weet is het prima (wie bepaalt dat?), maar anders....

En ja, het kan heel anders zijn gegaan. Maar zo komt het dus niet over.

En ja, het kan zijn dat hij elke avond in een kikker veranderd. In dat geval hoop ik dat TO een filmpje maakt en dat op youtube zet zodat we dat kunnen zien
Dat is een goed idee

Mijn bed roept. Morgen een drukke werkdag.

To, doe iets met de gegeven adviezen en laat je niet als een dom vrouwtje behandelen.

Kom voor je zelf op en ben zo wijs om goed voor je zelf te zorgen.

Trusten dames
quote:iones schreef op 23 januari 2011 @ 22:58:

[...]

Zou zou het eigenlijk wel moeten werken ja, in een relatie. Daarvoor heb je ook een relatie: om samen door het leven te gaan en op elkaar terug te kunnen vallen. En zij kan niet op hem terugvallen: hij laat haar jammerlijk in de steek.

Oeps, zie nu dat ik zeg; inspelen, terwijl ik eigenlijk bedoelde; aanvoelen. Zie de oorspronkelijke post en edit. Verder ben ik het er mee eens dat je op situaties moet inspelen, maar verwachten dat iedereen dat direct en feilloos kán en doet.. tja, soms kost dat even een gesprek en wat tijd om het uit te kunnen voeren.

[...]

MAar je moet de dingen ook los van elkaar moeten zien. Ik zal de eerste zijn die het ziet als iemand de ander binnen een relatie claimt en dat verafschuwt. Zelf ben ik iemand die veel persoonlijke vrijheid nodig heeft en ik zal nooit claimen. Ik zelf heb een hobby die heel intensief is, tijdrovend en geld kost: paarden. Paarden gaan verder dan een hobby, dat is een soort virus, een gekte. Ik heb dus iemand nodig die mij daar in laat. Ik begrijp het dus als iemand zo gepassioneerd met iets bezig is.

Maar dit zal nooit rechtvaardigen dat ik mijn vriend laat zitten als hij mij harder nodig heeft omdat hij ziek is. Op dat moment zal ik hem even voorrang moeten geven. Het leven draait namelijk om ons samen, en dus niet meer alleen om mij alleen. Daarvoor koos ik toen ik met hem verder ging.

Verder ben je nooit gerechtvaardigd om de ander met een hoop troep te laten zitten en zelf er lekker tussen uit te gaan.

Ik schreef ook ergens dat het kan lijken dat TO toch behoorlijk is opgeknapt, aangezien ze zelf het huishouden doet én een studie heeft waar ze overdag mee bezig is.

Verder verplicht niemand TO om te doen wat ze nog niet kan. Toch neemt ze die taken zelf op zich, en lost ze ze ook zelf op als hij zijn deel vertikt. Misschien moet zij zelf zijn deel eens vertikken te doen. Dat werkt beter dan erover zeuren.

Er lijkt (en ik weet dat ik dat nu ook heel erg doe) zoveel te worden ingevuld voor elkaar, zonder gesprek.
quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 23:09:

[...]

Zoals ik het lees, en dan beeld ik me in hoe dat gaat, dan krijg ik die indruk. Juist omdat ze aangaf dat als ze het van te voren weet is het prima (wie bepaalt dat?), maar anders....

En ja, het kan heel anders zijn gegaan. Maar zo komt het dus niet over.

En ja, het kan zijn dat hij elke avond in een kikker veranderd. In dat geval hoop ik dat TO een filmpje maakt en dat op youtube zet zodat we dat kunnen zien
quote:poppetje20 schreef op 23 januari 2011 @ 23:01:

@ jaja: klopt. Niet tillen, veeeel slapen, gezond eten, vooral niet rennen (zou ik niet snel doen maar toch).

Fris en fruitig? Nee. Ik sta niet fris en fruitig radslagmakend de afwas te doen...Maar het moet toch gebeurenEn voor welke periode? Hoelang mag je niet tillen en moet je veel slapen?
Ik zou in bed gaan liggen met een goed boek en de boel de boel laten. (Met name veel stinkende, schimmelende afwas op het aanrecht.) Eens kijken hoe belangrijk die hobby is.

Wat doet ie trouwens, pokeren?
Occam's razor
quote:Iwannalive schreef op 23 januari 2011 @ 23:21:

[...]

Ik val nu pas in deze discussie (en kan helaas rest van de dag niet terugkomen) maar vind dat Madhe best zinnige dingen zegt. Inderdaad, je 'hoeft niet te pikken' dat je vriend er niet voor je is/wil/kan zijn, maar wij weten niet of TO en vriend nou ooit wel eens een écht goed gesprek hebben gehad.

Als ze vantevoren weet dat hij weg moet, vindt ze het prima. Ook als hij op zondag zegt 'deze week ben ik iedere avond direct na het eten weg'?? Ik snap dat ze dat niet leuk zou vinden, maar je moet hier toch echt sámen over praten en sámen een oplossing voor vinden.

En ik zou als herstellende zieke, hoe rot ik me daarover ook zou voelen, écht minder gaan doen in het huishouden, of alleen de dingen die ik leuk vind/makkelijk aankan. Dan wordt het voor vriend ook duidelijker waar je staat.
Jeetje, wat een hork. Zelfs als jullie uit eten zouden gaan, dan gaat hij dus voor die hobby op pad. Egoïstisch noem ik dat en ik zou niet met zo'n man willen en kunnen samenleven. Zeker omdat hij uit zichzelf niet eens beseft hoe het voor jou is, nadat je op de IC hebt gelegen.

Het klinkt alsof hij het huis als hotel gebruikt: Hij komt en gaat wanneer het hém uitkomt en verwacht dat alles achter zijn kont wordt opgeruimd...

Nee, dit zou niét mijn partner zijn. Als hij nu al zó is, wat denk je dat er dan over 2 of 4 jaar gebeurt?
quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 23:18:

[...]

Verder verplicht niemand TO om te doen wat ze nog niet kan. Toch neemt ze die taken zelf op zich, en lost ze ze ook zelf op als hij zijn deel vertikt. Misschien moet zij zelf zijn deel eens vertikken te doen. Dat werkt beter dan erover zeuren.

DAt ben ik met je eens. En dit is een typische vrouweneigenschap. Zeuren dat dingen gedaan moeten worden maar als hij het niet doet, dan maar zelf doen. Maar daarmee winnen ze niets. Ze moeten sommige dingen eens los kunnen laten. Dan hebben ze zichzelf niet zo te pakken.

quote:Debora schreef op 23 januari 2011 @ 23:22:

Ik zou in bed gaan liggen met een goed boek en de boel de boel laten. (Met name veel stinkende, schimmelende afwas op het aanrecht.) Eens kijken hoe belangrijk die hobby is.

Zoiets dus!
Als je je eigen tekst lees geef je ook eigenlijk zelf het antwoord.

We kunnen er hier lang of kort over praten op dit forum.

Maar dit klinkt toch niet goed voor een stel dat pas samenwoont.
Weet je, ik denk dat heel veel mannen totaal geen geschikt relatiemateriaal zijn. Te veel alleen op zichzelf gericht. Dat lees ik in meerdere topics hier.
Hoi TO,

Helaas kan ik met je meepraten. Ik kon er niet mee leven dat mijn ex zijn hobby (ook zo eentje zoals je in je OP beschrijft) belangrijker vond dat de ziekte van mijn moeder. Het samenwonen liep al niet soepel, voor mij dus meer de reden om er mee te stoppen. Ik wist dat hij er op dat moment niet ging zijn en later in het leven (waarbij ik hem harder nodig zou hebben) ook niet.
quote:Nammma schreef op 24 januari 2011 @ 09:24:

Jeetje, wat een hork. Zelfs als jullie uit eten zouden gaan, dan gaat hij dus voor die hobby op pad. Egoïstisch noem ik dat en ik zou niet met zo'n man willen en kunnen samenleven. Zeker omdat hij uit zichzelf niet eens beseft hoe het voor jou is, nadat je op de IC hebt gelegen.

Het klinkt alsof hij het huis als hotel gebruikt: Hij komt en gaat wanneer het hém uitkomt en verwacht dat alles achter zijn kont wordt opgeruimd...

Nee, dit zou niét mijn partner zijn. Als hij nu al zó is, wat denk je dat er dan over 2 of 4 jaar gebeurt?

Dat heette in eerste instantie nog; een avond samen gepland.

TO bleek dat in te vullen als; een romantisch etentje, maar wellicht dacht haar vriend; een avond voor de tv. Nogal een verschil.

Hij werkt, TO is thuis voor haar studie en doet het huishouden (begreep ik uit haar openingspost), en als ze het huishouden niet volledig aankan moet ze dat niet volledig doen maar daarover praten.

Als zij deze verdeling samen hebben gemaakt en die werkt (momenteel) in de praktijk niet, moet degene die daar tegen aanloopt het wel aankaarten.
quote:iones schreef op 24 januari 2011 @ 14:45:

Weet je, ik denk dat heel veel mannen totaal geen geschikt relatiemateriaal zijn. Te veel alleen op zichzelf gericht. Dat lees ik in meerdere topics hier.

Veel mannen zijn beter in het bewaken van hun grenzen, houden verwachtingen vaak minimaler en hebben minder moeite met egocentrisch zijn (laten we het zou noemen), dan vrouwen.

Ik denk dat vrouwen die met die mannen gaan samenwonen niet moeten verwachten dat die mannen dan ineens gaan veranderen. Als het ze niet bevalt, dan moeten ze niet gaan samenwonen met die ander of zelf wat egocentrischer worden (waar niemand slechter van wordt). Eigenlijk is het heel simpel.
quote:Madhe schreef op 24 januari 2011 @ 18:43:

[...]

Veel mannen zijn beter in het bewaken van hun grenzen, houden verwachtingen vaak minimaler en hebben minder moeite met egocentrisch zijn (laten we het zou noemen), dan vrouwen. Dat is waar. Alleen slaan ze er soms wel wat in door, vind je ook niet? Net zoals vrouwen naar de andere kant doorslaan. Geen van beiden is goed.quote:Madhe schreef op 24 januari 2011 @ 18:43:

[...]

Ik denk dat vrouwen die met die mannen gaan samenwonen niet moeten verwachten dat die mannen dan ineens gaan veranderen. Als het ze niet bevalt, dan moeten ze niet gaan samenwonen met die ander of zelf wat egocentrischer worden (waar niemand slechter van wordt). Eigenlijk is het heel simpel. Dit is zo maar slechts tot beperkte hoogte. Als een relatie inhoudt dat het ieder voor zich is, dan kun je weer niet van een relatie spreken.
quote:iones schreef op 25 januari 2011 @ 17:11:

[...]

Dat is waar. Alleen slaan ze er soms wel wat in door, vind je ook niet? Net zoals vrouwen naar de andere kant doorslaan. Geen van beiden is goed.

[...]

Dit is zo maar slechts tot beperkte hoogte. Als een relatie inhoudt dat het ieder voor zich is, dan kun je weer niet van een relatie spreken.Ik bedoel meer dat een relatie niet moet zijn; Nu zijn we samen dus moet jij mij redden/ ben jij verantwoordelijk voor mijn grenzen/welzijn/geluk. Het moet wel blijven passen bij wie je bent en wat je wil. Soms betekend dat compromissen sluiten, soms sterk zijn, soms uit elkaar gaan. Het betekent iig nooit; verander de ander maar zodat jij het leuk hebt in de relatie en de ander niet.
Maar er is toch nog een heel verschil tussen iemand willen veranderen ofwel niet accepteren zoals die is, of gewoon rekening houden met iemand en die persoon steun geven, het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staat.

Dat laatste dat is toch o.a. waar een relatie voor staat. Of heb je alleen een relatie om de seks? Of een goedkope huishoudster?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven