steun partner

23-01-2011 22:28 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik wil graag iets van me afschrijven.

Ik woon sinds 4 maanden samen met mijn vriend waar ik meer dan een jaar samen mee ben.

We hebben het fijn samen, op een paar dingen na.

Hij heeft een hobby waar hij veel tijd in steekt zonder er veel voor terug te krijgen, Hij verdient hier wel geld mee, maar geeft er nog veel meer geld aan uit. Dat is zijn eigen pakkie an, maar nu het volgende.

Ik ben 2 maanden geleden onverwachts ziek geworden, ik kreeg een inwendige bloeding door een infectieziekte. Een week op de ic gelegen. Dit heeft flink wat impact op mij gehad, vooral omdat ik nu nog steeds weinig kan. Ik kan nog niet werken en ook mijn sociale leven ligt voor een groot deel in puin hierdoor.

Mijn vriend werkt overdag 5 tot 6 uur, en ik ben blij als hij savonds thuiskomt omdat ik weinig afleiding heb. Wel doe ik het huishouden (de was, awas, koken, etc) Dit doe ik omdat het anders gewoonweg niet gebeurt en alles zich opstapelt. Maar ik moet ook gewoon leren voor mijn studie. Als hij afspraken heeft gepland (en ik weet dat van tevoren) dan vind ik het prima als hij weggaat met vrienden of bijvoorbeeld gaat voetballen etc.

Maar nu gaat het zo dat ik sta te koken, en hij dan zegt: ohja ik werd net gebeld of ik kom (voor die hobby). Dit gebeurt nu al meerdere keren per week. Hij gaat na het eten dan meteen weg en laat mij achter in de puinhoop (afwas etc). Ik heb al tegen hem gezegd dat ik hem zijn uitjes gun, maar ik in een dip zit door de ziekte en dat ik me heel erg had verheugd op een avond samen, maar ipv naar me te luisteren en begrip te tonen zegt ie: ik ga liever daarheen, ik doe het toch.Hij zei zelfs dat hij zou gaan als we een avond samen gepland zouden hebben. Met andere woorden; als wij romantisch uit eten zouden gaan zou hij mij gewoon laten staan hiervoor. Dit maakt me erg verdrietig.

Verder zit ik elke dag in de verbouwingstroep. Mijn vriend heeft geen haast met het opruimen hiervan, omdat hij natuurlijk niet in die troep zit. Maar ik leef er middenin. Vanwege de bloeding kan ik niet tillen en slaap ik veel, ik kan het dus niet alleen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Is dit inderdaad niet leuk naar mij toe, of vinden julie dat ik me aanstel? Laat ik duidelijk uitleggen: Hij 'mag' van mij altijd gewoon z'n dingetjes doen, ziet zijn vrienden meerdere keren per week en ik doe er echt nooit moeilijk over. Het gaat puur om het feit dat ik hem zeg dat ik niet goed in mijn vel zit en hij toch weggaat.

groetjes, poppetje
quote:bosaapje schreef op 23 januari 2011 @ 22:50:

Als mijn vriend zijn hobby en vrienden belangrijker vindt dan een romantisch avondje dan kan ik er geen enkel begrip voor opbrengen.

En als hij zowel zijn relatie met haar, als de relatie met zijn vrienden nou allebei even belangrijk vindt?
Poppetje20, n.a.v. de opmerking van Jaja007 heb ik even onder het loepje gekeken, waar ik een topic vond uit juli 2010 waarvan je zojuist de openingspost hebt weggehaald. Waarom? Als ik zo de discussie daar lees, lijkt het me heel relevante informatie voor dit verhaal.
"Hij zei zelfs dat hij zou gaan als we een avond samen gepland zouden hebben. Met andere woorden; als wij romantisch uit eten zouden gaan zou hij mij gewoon laten staan hiervoor. Dit maakt me erg verdrietig".

Zou voor mij een afknapper 1 ste klas zijn.
quote:iones schreef op 23 januari 2011 @ 22:51:

[...]

Ze stelt zich afhankelijker op???? Ze is momenteel fysiek beperkt en heeft een beetje hulp en steun nodig!Ja, het ene sluit het andere niet uit. Ik zeg niet dat ze dit expres doet, alleen wel dat het een verschil is met hoe de verhoudingen eerst waren. Maar hij moet daar feilloos en direct op in kunnen spelen begrijp ik? Maar hij moet dat feilloos en direct aanvoelen begrijp ik?

Edit; Sorry voor de verwarring (mn @ iones, ik bedoelde aanvoelen dus dan staat mijn bericht al heel anders).

(ik zeg niet dat ik TO niet begrijp hoor, maar ik bekijk de situatie even vanuit zijn kant en kan me er best iets bij voorstellen. Dat het geen positief beeld is.. tja, sorry hoor, maar uit het topic blijkt ook wel dat TO dát ook al doorhad).
quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 22:51:

[...]

En als hij zowel zijn relatie met haar, als de relatie met zijn vrienden nou allebei even belangrijk vindt?

Ten eerste: zij heeft hem nu nodig dus eigenlijk zou zij prioriteit moeten hebben.

Maar hij vindt zijn vrienden en zijn eigen hachje belangrijker.
Madhé, dan zou hij mijn vriend niet meer zijn. Ieder op zijn tijd maar niet als vriend met mij een avondje uit zou zijn en zijn vrienden bellen dat hij vertrekt.
quote:bosaapje schreef op 23 januari 2011 @ 22:48:

Heb jij wel goed gelezen Madhe?

Ja.

TO woont 4 maanden samen, zij wil van te voren weten als haar vriend een afspraak heeft. Spontane afspraken vindt ze niet prettig.

Verder heeft hij een grote passie voor een hobby (al 10 jaar) waar nu minder aandacht naar toe moet gaan, en zitten ze in een verbouwing die vertraging oploopt (waar TO meer mee wordt geconfronteerd dan haar vriend).

Maar, ik lees ook dat ze het fijn hebben samen (behalve deze dingen). Dan lijkt het me ook geen halszaak en kan het net een verschil in benadering betekenen als TO het ook van een andere kant begrijpt. Misschien zit ik er hartstikke naast, met mijn begrip, maar als ze wil weten wat er precies is moet ze bij haar vriend zijn.

Wij kunnen zeggen dat ze zich wel of niet aanstelt. Volgens mij wil ze weten of haar vriend dat terecht denkt. Hij voelt het zo, ziet het zo. Aan haar zelf wat zij hier nou eigenlijk van vindt.
@ madhe: ik snap je wel hoor!

@ bosaapje: zijn vrienden zou hij niet doen, maar het gaat om die hobby
quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 22:53:

[...]

Ja, het ene sluit het andere niet uit. Ik zeg niet dat ze dit expres doet, alleen wel dat het een verschil is met hoe de verhoudingen eerst waren. Maar hij moet daar feilloos en direct op in kunnen spelen begrijp ik?Zou zou het eigenlijk wel moeten werken ja, in een relatie. Daarvoor heb je ook een relatie: om samen door het leven te gaan en op elkaar terug te kunnen vallen. En zij kan niet op hem terugvallen: hij laat haar jammerlijk in de steek.quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 22:53:

[...]

(ik zeg niet dat ik TO niet begrijp hoor, maar ik bekijk de situatie even vanuit zijn kant en kan me er best iets bij voorstellen. Dat het geen positief beeld is.. tja, sorry hoor, maar uit het topic blijkt ook wel dat TO dát ook al doorhad).MAar je moet de dingen ook los van elkaar moeten zien. Ik zal de eerste zijn die het ziet als iemand de ander binnen een relatie claimt en dat verafschuwt. Zelf ben ik iemand die veel persoonlijke vrijheid nodig heeft en ik zal nooit claimen. Ik zelf heb een hobby die heel intensief is, tijdrovend en geld kost: paarden. Paarden gaan verder dan een hobby, dat is een soort virus, een gekte. Ik heb dus iemand nodig die mij daar in laat. Ik begrijp het dus als iemand zo gepassioneerd met iets bezig is.

Maar dit zal nooit rechtvaardigen dat ik mijn vriend laat zitten als hij mij harder nodig heeft omdat hij ziek is. Op dat moment zal ik hem even voorrang moeten geven. Het leven draait namelijk om ons samen, en dus niet meer alleen om mij alleen. Daarvoor koos ik toen ik met hem verder ging.

Verder ben je nooit gerechtvaardigd om de ander met een hoop troep te laten zitten en zelf er lekker tussen uit te gaan.
@ roelfien: ik heb die post weggehaald omdat mijn zusje op mijn account zat :D Had niet verwacht dat ik hier zelf nog zou terugkomen voor relatietoestanden...
Ik vraag me ernstig af wat er zo leuk is aan deze relatie.

Vriend heeft het erover dat zij zich moet gedragen terwijl hij haar vader niet is maar haar partner. Bovendien is het to's mening dus dat mag ze zeggen.

De communicatie verloopt van geen meter want zij is niet duidelijk en hij bepaald wat er gebeurd, hij doet toch waar hij zelf zin in heeft.
Idd, Roelfien. En verder...in je bericht schrijf je:

"Ik woon sinds 4 maanden samen met mijn vriend waar ik meer dan een jaar samen mee ben".

"Ik ben 2 maanden geleden onverwachts ziek geworden, ik kreeg een inwendige bloeding door een infectieziekte. Een week op de ic gelegen. Dit heeft flink wat impact op mij gehad, vooral omdat ik nu nog steeds weinig kan".

Als je een week op IC hebt gelegen, dan hoor je ook een stukje nazorg te krijgen van de arts betreft de verzorging thuis - wat je wel en niet mag doen. Voldoende rust, gezonde voeding is belangrijk voor het herstel. Dan kan ik me niet voorstellen dat jij fris en fit het huishouden staat te doen.

Heb je dat ooit met je vriend besproken?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
@ iones: precies die laatste zinnen staan precies voor hetgeen waar ik zo mee zit
quote:Roelfien schreef op 23 januari 2011 @ 22:51:

Poppetje20, n.a.v. de opmerking van Jaja007 heb ik even onder het loepje gekeken, waar ik een topic vond uit juli 2010 waarvan je zojuist de openingspost hebt weggehaald. Waarom? Als ik zo de discussie daar lees, lijkt het me heel relevante informatie voor dit verhaal.

Goeie tip. Uit dat topic blijkt dat ze niet wist of ze voor hem moest gaan (herstart in juli). En dat er geen seksuele gevoelens waren. Het klinkt inderdaad relevant. Juist omdat er al sprake van een relatiebreuk is geweest.

Poppetje, zijn die oude problemen tussen jullie wel opgelost (of ging dit om een andere man) ?

Je hebt trouwens meer oude topics, misschien moet je die ook verwijderen
quote:iones schreef op 23 januari 2011 @ 22:58:

[...]

Zou zou het eigenlijk wel moeten werken ja, in een relatie. Daarvoor heb je ook een relatie: om samen door het leven te gaan en op elkaar terug te kunnen vallen. En zij kan niet op hem terugvallen: hij laat haar jammerlijk in de steek.

[...]

MAar je moet de dingen ook los van elkaar moeten zien. Ik zal de eerste zijn die het ziet als iemand de ander binnen een relatie claimt en dat verafschuwt. Zelf ben ik iemand die veel persoonlijke vrijheid nodig heeft en ik zal nooit claimen. Ik zelf heb een hobby die heel intensief is, tijdrovend en geld kost: paarden. Paarden gaan verder dan een hobby, dat is een soort virus, een gekte. Ik heb dus iemand nodig die mij daar in laat. Ik begrijp het dus als iemand zo gepassioneerd met iets bezig is.

Maar dit zal nooit rechtvaardigen dat ik mijn vriend laat zitten als hij mij harder nodig heeft omdat hij ziek is. Op dat moment zal ik hem even voorrang moeten geven. Het leven draait namelijk om ons samen, en dus niet meer alleen om mij alleen. Daarvoor koos ik toen ik met hem verder ging.

Verder ben je nooit gerechtvaardigd om de ander met een hoop troep te laten zitten en zelf er lekker tussen uit te gaan.

Mooie post. Ook hier 2 heel verschillende hobbies maar als één van ons ziek is of herstellende zijn we ervoor elkaar.

Wij staan voor elkaar op nr 1 en onze hobby op nr 2.
l.m.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
@ jaja: klopt. Niet tillen, veeeel slapen, gezond eten, vooral niet rennen (zou ik niet snel doen maar toch).

Fris en fruitig? Nee. Ik sta niet fris en fruitig radslagmakend de afwas te doen...Maar het moet toch gebeuren
quote:bosaapje schreef op 23 januari 2011 @ 22:54:

Madhé, dan zou hij mijn vriend niet meer zijn. Ieder op zijn tijd maar niet als vriend met mij een avondje uit zou zijn en zijn vrienden bellen dat hij vertrekt.

En als hij dat nou zegt omdat hij vindt dat je élke keer zeurt als hij spontaan weg wil, en de avonden samen daardoor niet romantisch maar gewoon vervelend zijn?

Het kan he. Het klonk niet alsof ze een goed gesprek hadden toen hij dat zei.
quote:poppetje20 schreef op 23 januari 2011 @ 22:58:

@ roelfien: ik heb die post weggehaald omdat mijn zusje op mijn account zat :D Had niet verwacht dat ik hier zelf nog zou terugkomen voor relatietoestanden...Oké, apart.
Eens met de voorgaande posters. Je vriend gedraagt zich als een botte egoïstische lul. Iemand die mij op zo'n manier zou laten zitten, wetende dat ik me door ernstige ziekte rot voel (de IC is geen lolletje, daar kom je niet zomaar) en mij in de puinzooi van een verbouwing zou laten zitten, was heel snel exit.

Iemand die echt om jou geeft zou proberen de verbouwing versneld af te maken om jou wat meer leefcomfort te bieden en hij zou op praktisch gebied meer voor je doen. Bijvoorbeeld na het afwassen en opruimen naar die hobby gaan.

En een romantische avond uit eten afzeggen omdat de hobby ertussen komt? Ik neem niet aan dat hij oproepspeler is in één of ander nationaal elftal, dus dat zou ik ook niet accepteren.
Waarom gaat vriend niet een half uur later weg en helpt to eerst.

Ze is herstellende.
quote:Bianca40 schreef op 23 januari 2011 @ 22:30:

Ik vind absoluut niet dat je je aanstelt. Sterker nog... ik vind dat hij zonder dat jij het vraagt bij zichzelf zou moeten bedenken dat jij nu wel even wat extra steun/aandacht/tijd nodig hebt.

Eens.
Je bent eigenlijk gek dat je het doet! Laat maar staan en ga ergens anders eten, buiten de deur, zonder hem. Bij je ouders of zo. Als je toch alles alleen moet doen, doe dan ook alles maar alleen!
quote:poppetje20 schreef op 23 januari 2011 @ 22:51:

@ madhe: bedankt voor je reactie. Maar zoals ik al zei: ik probeer hem niets te verbieden. Het gaat om het feit dat hij mij zou laten staan voor deze hobby en dat ik met hem heb gepraat hierover. Uiteraard 'mag'hij van mij lekker weg, maar dat hoeft niet elke avond. Ik vind een compromis zoeken erg belangrijk in een relatie, maar dit doet hij totaal niet.

Hoe komt het dan dat je je relatie fijn noemt, als dit wel een belangrijk punt is en dit er gewoon niet in zit?

Die gesprekken om tot een compromis te komen, hoe gaan die? Eis jij het, wil jij het en verwacht je dat hij dat aanvoelt, vraag je het? Geef jij aan dat dit belangrijk is voor je in een relatie (wat logisch is hoor), wat je graag wil (concreet)?
quote:Madhe schreef op 23 januari 2011 @ 23:02:

[...]

En als hij dat nou zegt omdat hij vindt dat je élke keer zeurt als hij spontaan weg wil, en de avonden samen daardoor niet romantisch maar gewoon vervelend zijn?

Het kan he. Het klonk niet alsof ze een goed gesprek hadden toen hij dat zei.Zo kan je er van alles bij verzinnen. Misschien verandert ie wel elke avond klokslag 19.30 in een kikker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven