Gezondheid alle pijlers

Mammografie en echo?

25-01-2011 10:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door mijn huisarts doorverwezen voor een mammografie en een echo ivm gevoelige borsten die vanwege de omvang lastig te controleren zijn.

Mijn moeder heeft ernstige cystevorming gehad wat uiteindelijk als borstkanker behandeld is. Ik wil dus liever goed nagekeken worden.

Echter hoor ik wisselende geluiden over de mammografie. Waarom niet gelijk een echo, als ze daar meer op kunnen zien?

Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn en voor/nadelen?

Ik zie ook wel op tegen de pijn ben niet heel kleinzerig, maar ik ga juist omdat ik een pijnlijke borst heb. Aanraking is vervelend, dus het pletten lijkt me helemaal geen pretje.

Ik heb vrij grote borsten, is dat vervelender dan kleine, of juist andersom?

En, belangrijkste natuurlijk; heeft iemand ervaring met deze onderzoeken bij pijnlijke borsten? Ik heb begrepen dat borstkanker juist niet pijnlijk is, maar ik wil er ook niet vanuit gaan dat het me daarom niet zal overkomen.

Ok, ik geef toe, zit me gewoon een beetje druk te maken
een mammografie doet pijn. Je borsten worden behoorlijk geplet.

Zodra ze daar klaar mee zijn gaan de fotoplaten er weer af en is de pijn ook weg, duurt maar even.

Ik heb nooit een echo gehad, altijd een mammografie. Daar kunnen ze alles veel beter op zien. Helaas heb je het niet voor het kiezen.
Maar mijn afspraak staat zoieso voor een mammografie en een echo achter elkaar? Gebeurt dat vaker?
Ik snap ook niet waarom ze niet direkt een echo maken. Op mijn jaarlijkse mammografie is nooit wat te zien maar op de echo waren er 3 cystes per borst te zien.

Ik denk ook niet dat het erg gezond al die straling van een mammo.
Mammografie geeft een beter beeld. Daar kom je dus niet onderuit helaas.

Geen idee waarom ze er een echo achteraan doen. Vragen bij afspraak zou ik doen.
Ik heb ook een mammografie en een echo gehad. Gebeurt vaker hoor. Zo'n mammografie is niet lollig, al viel het mij reuze mee. De radiologe rént echt heen en weer om je maar zo kort mogeljk pijn te laten hebben. Mijn toen pijnlijke borst kwam wel even behoorlijk in de knel (AU), maar dat duurt echt maar een tel of 3 a 4. Het zweet brak me daarna wel uit, maar dat is normaal. Je kunt je ook even duizelig voelen of vaag misselijk. Ook normaal. Veel sterkte!
Dank julie wel.

Muze wat kwam er bij jou uit (je ging ook ivm die pijnlijke borst?
Een echo is heel normaal ter aanvulling van een mammografie.

Bij borsten met moeilijk te interpreteren borstweefsel wordt standaard een echo toegevoegd omdat je daar andere dingen op kan zien.

Als je dus last hebt van cystes en je hebt grote borsten (en dus veel klierweefsel) is het volkomen normaal dat er een echo wordt gedaan, Moppie.
Kijk, weer wat geleerd. Dank Robo.
Is normaal ook een echo er direct achteraan te doen.

Vond die mammo reuze meevallen hoor.

Het is even geen pretje, je staat ongemakkelijk en als de plaat gaat zakken denk je wel even, hallo stop het nog? platter kunnen ze niet hoor!

Maar het is maar een paar tellen en dan is het klaar.

Niet druk maken om over de onderzoeken an sich,is echt niet nodig.

Kan mij wel voorstellen dat de uitslag spannend zal zijn.
Toen ik vorig jaar voor mijn borsten ben gegaan hebben ze een echo gedaan. Dit omdat ik nog geen 30 ben/was en ze dan met een echo een duidelijker beeld hebben. Dat is althans wat ze mij vertelden. Misschien moet ik dan dit jaar ook maar om een mammografie vragen...
Nogmaals dank.

Nee ik maak me niet te druk over de onderzoeken op zich. Zal wel blij zijn als het achter de rug is en de uitslag bekend
Echo wordt vaak gebruikt voor jonge meiden, omdat die dichter borstweefsel hebben, waar de mammografie niet genoeg doorheen komt om detailgegevens op te leveren. Vanaf je 30e wordt het weefsel dunner en wordt er vaker van mammo gebruik gemaakt, bij jongere vrouwen dus echo.

Verder werd er tot nu toe vanuit gegaan dat er een bepaalde druk nodig is om weefsel te "pletten" voor een mammo. De druk is echter kracht/opppervlak. Is het oppervlak groter, dan wordt die druk beter verdeeld en is de KRACHT op de borst kleiner. Grote borsten ondervinden dus minder kracht bij een mammo (ze zijn overigens bezig dit aan te passen...). In jou geval betekent dat (los van dat je gevoelige borsten hebt) er minder kracht nodig is dan bij kleine borsten, en hopelijk is het daardoor minder pijnlijk dan bij anderen.
Bij mij kwam er niks uit (tot mijn grote opluchting). Wel heel vreemd. Ik heb nog een maand of 2 pijn gehad, en toen was het weg. Ook niet meer teruggeweest. Met de echo is de hele borst twee keer doorgeploegd, maar ze zagen echt niks.

En toen heb ik het ook maar laten gaan. In 2012 (dan is het 2 jaar terug) wil ik weer gaan, want wachten tot m'n 50e ga ik dus echt niet doen.
Ik krijg altijd een mammografie met de waarschuwing dat er wellicht een echo achteraan moet als ze het niet goed kunnen zien. Tot nu toe waren de mammo-foto's prima en heb ik geen echo gekregen.

Een mammografie is niet heel lollig maar wat hier al meer geschreven wordt, het is zo voorbij. Overigens laat ik mammo's maken ter controle; mijn moeder heeft vrij jong borstkanker gehad.
Ik werk al een poosje niet meer als röntgenlaborant, dus weet niet of het nu nog net zo is als toen, maar op een röntgenfoto zie je heel andere dingen dan op een echo. Door allebei te doen krijg je het beste resultaat.

Een cyste is bijv met een echo veel beter te beoordelen dan met een foto. Op een foto zijn heel kleine details weer beter te zien dan op een echo.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
weten jullie hoe het zit als je siliconen hebt? Doen ze dan nog een mammo?
Een mammografie is inderdaad geen pretje, maar zodra ze er mee klaar zijn is de pijn ook meteen weer over. Had toen wel de hele dag nog een beetje geirriteerde huid van het pletten.

Ik heb zo'n twee jaar geleden een mammografie gehad en erna een echo omdat ze het niet goed konden zien (ik was toen 28). Ik ging ook omdat ik een pijnlijke knobbel in de borst had. Het bleek uiteindelijk een ontstoken melkklier te zijn. De huisarts zei ook al dat pijn juist een goed teken was. Daarna nog een week of wat last gehad (in totaal ong. 6 weken) en toen was het over. Succes.
Hou er wel rekening mee dat er waarschijnlijk 2 mammo's per borst gedaan moeten worden. Tenminste, bij mij (E/F cup) wel. Een 'verticale' en 'horizontale'.
Destijds ook een mammografie én echo gehad. Ze ontdekten toen iets op de mammografie, daarom werd er gelijk een echo gemaakt, omdat ze dan nóg meer kunnen zien. Bleek een goedaardige tumor te zijn, die zat áchter de tepel, dus was ook niet te voelen. Ik voelde zélf dat er iets niet goed zat (? hoe? ik weet het niet) en heb zelf om een onderzoek gevraagd.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 25 januari 2011 @ 11:50:

Hou er wel rekening mee dat er waarschijnlijk 2 mammo's per borst gedaan moeten worden. Tenminste, bij mij (E/F cup) wel. Een 'verticale' en 'horizontale'.Dat heeft niets met je cupmaat te maken, maar alles met hoe röntgenfoto's gemaakt worden. In diverse richtingen, van iedere borst 2 foto's.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wat is vrij jong Pammie? Mijn moeder was net 50

Mag ik er trouwens van uitgaan dat ik direct de uitslag krijg? Dat is wel gebruikelijk bij deze onderzoeken toch?
Ga niet af op alle verhalen van dat het pijnlijk is. Ik heb ook eens een mammo gehad, en ik vond het echt niet pijnlijk. (Ik heb cup c ), hooguit een beetje ongemakkelijk.

Daarna ook een echo ivm leeftijd. Gelukkig bleek het niets te zijn. Ik kreeg ook gelijk de uitslag.

Veel succes, en neem een lief iemand mee!
mmmm dat wordt een uitdaging, iemand meenemen. Mn man heeft een aantal zakelijke afspraken, de meeste vriendinnen zijn aan het werk.

Heb er eigenlijk ook nog niet over nagedacht om iemand mee te nemen.
quote:Solomio schreef op 25 januari 2011 @ 13:07:

[...]

Dat heeft niets met je cupmaat te maken, maar alles met hoe röntgenfoto's gemaakt worden. In diverse richtingen, van iedere borst 2 foto's.

Zo is het mij verteld door degene die de mammo deed. En als ik vrouwen in m'n omgeving spreek, hebben de meesten alleen de 'verticale' foto gehad.

En ik had ook niemand bij me, en kreeg de uitslag niet meteen. Moest de ha een paar dagen later bellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven