Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Naski ik doe er wel 30 min over, soms iets korter. En ik heb nog wel een dubbele electrische kolf! Mijn zoontje drinkt ook lang, ik heb denk ik slome melk. (maar wel een zeer tevreden kind en daar gaat het om)
slome melk
Fussie, haha, een bijzonder kind. Maar olijven zijn dan ook erg lekker!

Naski, ik kolf ongeveer een kwartiertje met mijn electrische kolf en met de handkolf doe ik er ongeveer 25-30 minuten over.

Phoehee, grappig dat je dat ook herkenbaar terugziet in zijn ontlasting! Heeft hij ook al iets anders geprobeerd of blijf je even bij de wortel?
Ook banaan en komkommer en (gekookte) appel. De appel vond hij minder. Vanavond broccoli.
Hier ook 20 minuten kolven voor 1 borst, 150 cc. Filmpje of foto baby bekijken helpt niet, geluid van haar gehuil wel :s
Ik lees niet goed..
Hier vandaag ook (gekookte) appel, broodkorst en vanavond wortel en aardappel. Ze pakt het steeds beter op, en is af en toe flink aan het kauwen Ben benieuwd hoe het er over een maandje uit ziet....

@ Ananas: hoe gaat het met je kleintje? al beter?
Mijn vriend heeft gisteren het flesje met de 60 cc gegeven aan onze kleine meid en ze dronk het zonder probleem in 7 minuutjes helemaal leeg. Was ik dus 25 lange minuten mee bezig geweest om te kolven

Maar ach, het was ook de eerste keer dat ik kolfde, dus ik hoop dat het iedere volgende keer weer ietsje sneller gaat.

Daarna heb ik haar met de borst verder gevoed.

Ik wil het kolven ook eens in de ochtend proberen, omdat jullie dat hier ook vaak als optie geven. Misschien heb ik dan meer melk.

Ik ben al heel blij dat ik nu weet dat ik kan kolven en dat ze de fles accepteert. Hoewel ik wel stikjaloers was dat vriend haar voedde, ik kreeg echt een brok in mijn keel

Dat had ik helemaal niet van mezelf verwacht, want ik roep al vijf weken dat ik graag weer een klein beetje vrijheid wil. En nu zit die vrijheid eraan te komen en nu wil ik haar het liefst aan mijn borst leggen.
Tja, lastig hè Naski? Toen mijn zoon de eerste keer de fles weigerde, was ik stiekem ook wel trots. Misschien kun je de volgende keer gewoon weggaan? Wat voor kolf heb je? Ik heb een dubbelzijdige electrische en dan gaat het kolven wel redelijk; ik kolf in een minuut of 10 ongeveer 150 CC, soms iets meer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Phoehee en Zuster, dat is al vanalles wat! Leuk zeg!

Naski, het is hard werken voor die 7 minuten, maar gelukkig drinkt ze goed en hoefde je de melk niet weg te gooien! Dat jaloerse gevoel is volgens mij hartstikke normaal hoor. Eerst had jij natuurlijk het alleenrecht, maar het went vast snel~! En ze drinkt vast nog hartstikke lang aan de borst. En 60 cc is een mooie opbrengst voor een eerste keer kolven!~

Ons meisje voelt zich alweer een stuk beter. Ze heeft alleen nog veel last van haar tanden die doorkomen, dus we mogen er nog een paar keer per nacht uit om haar te troosten.

Ik heb besloten om de bv af te gaan bouwen als ze 6 maanden is, omdat ik hartstikke het mooi vind, maar ook behoorlijk pittig. Het idee om een kindje met tandjes te voeden, staat me ook tegen. Toch begin ik steeds meer tegen afbouwen op te zien nu het dichterbij komt (nog een maandje).... Moeilijke keuze!
Phoehee, slome melk.. Dan heb ik snelle melk denk ik, in ieder geval wanneer ik kolf. Kolf meestal handmatig (Avent) in minder dan 10 minuten 220 ml 's ochtends en 180-200 's middags. Met de electrische versie van mijn kolf kan ik evenveel kolven maar doe ik er veel langer over doe dus meestal handmatig al is dat ook niet ideaal met vier dagen per week werken. Heb nu toch een beetje spijt dat ik niet geinvesteerd heb ik een dubbele electrische kolf, straks krijg ik nog rsi..
Jsd ik was met de enkele avent handkolf ook evenlang bezig als met de dubbele electrische! Maar ik kreeg echt rsi van dat ding, 30 minuten is lang. Nu 30 minuten een stuk relaxter.

Maar jij hebt echt snelle melk!
Ik vind dat echt zo irritant, het lijkt wel of die motor veel minder vacuum maakt dan met de handkolf, ben met de electrische een half uur bezig om dezelfde hoeveelheid te kolven als handmatig in een minuut of zeven. Voor mijn hand en pols zou het beter zijn wat geduld te kweken want ben bang dat het niet echt goed is om zo vaak handmatig te kolven. Maar heb dus gewoon het geduld niet, vind het vaak al een lastige onderbreking van mijn werk dus wil ik zo snel mogelijk klaar zijn. En laten we wel wezen kolven is niet echt mijn hobby (het is wel voor een goed doel, dat dan weer wel)
@Naski, dat is heel herkenbaar! Ik had het ook nooit verwacht maar toen man voor het eerst een flesje gaf moest ik gewoon huilen toen ik dat zag. Snapte er ook niets van ( en stiekem blij dat ik dus niet de enige ben!)

Overigens wil fladdertje nog steeds geen fles maar we zijn ook niet meer heel hard aan het proberen.

Heb ook nog een vraag;

Mijn dochter is nu 3 maanden en ik voed op verzoek. Ze kwam meestal regelmatig, de laatste tijd om de 4 a 5 uur en soms 's avonds clusteren.

Vorige week donderdag kwam ze ineens 's nachts om de 2 uur. Volgende nacht was weer normaal maar zaterdag weer om de 2 uur en de volgende nachten vanaf 4 uur ook weer heel vaak.

En gisteravond heeft ze in totaal 2 uur lang gedronken. Ik durfde haar niet los te koppelen omdat ze daarvoor heel hard moest huilen en dat gebeurt eigenlijk nooit ( behalve na de prikjes).

Zouden dit gewoon regeldagen zijn? Of heeft iemand een andere verklaring? Een groeispurt ofzo?

Verder is ze ineens ook heel gevoelig. Ze lacht heel veel maar kan ineens helemaal omslaan en heel verdrietig zijn. Niet eens hard huilen maar ineens lippen omlaag en heel zielig kijken.
Oh en nog een vraagje. Ik kolf braaf iedere dag maar vandaag even overgeslagen omdat ik erg moe was van voorgaande nachten.

Is dat nu slecht voor mijn productie?

Moet zeggen dat ik niet heel veel kolf, meer voor het idee en om de druk eraf te halen, borsten zitten vooral 's ochtends erg vol.
@ Naski: wat goed dat je meisje zo goed uit de fles dronk! Ik herken het gevoel...als ik na mijn avonddienst thuis kom (24u) dan wordt ze meestal wakker (normaal slaapt ze van 19u-8u) voor een late snack. Een beetje mama-honger denk ik en elke keer weer als ik haar dan ga voeden, voel ik me stiekem heel trots....

En 60cc is een hele mooie kolf-opbrengst! Ze is nog klein en drinkt ook nog niet zo veel. S'morgens kolven werkt hiet super, en ik weet niet of je s'morgens doucht? Ik doe dat s'avonds voor het kolven en dan stroomt het ook makkelijker.

@ Ananas: ik zou pas gaan afbouwen als je daar helemaal klaar voor bent en niet als je nog twijfelt....je kan natuurlijk ook voor kiezen om nog een x-tijd alleen de ochtend en avond voeding zelf te doen, misschien dat je daar een middenweg in vindt? Zo heb je wel meer vrijheid maar ben je nog niet helemaal gestopt. Mocht blijken dat het voeden van een kindje dat al tandjes heeft, tegen valt, heb je sneller afgebouwd omdat je "nog maar" 2x per dag voedt....

@ JSD: wat een kolfopbrengsten! Knap hoor Ik kolf meestal s'ochtends tijdens het voeden 180cc wat ze s'avonds krijgt voor ze naar bed gaat. En als ik moet werken kolf ik per keer meestal tussen de 120-150cc Omdat ik s'avonds nog extra kolf terwijl mijn meisje slaapt, kom ik netto aan het eind van de dag meestal op 100cc in de plus uit.

@ Phoehee: RSI is niet grappig zeg! Maar wij hebben dezelfde kolf volgens mij, ik heb de Medela Pump In Style En nu ik wat tepel-eelt gekweekt heb, kan ik de vacuum wat hoger zetten en dan ben ik dus ook in 10 minuutjes klaar!

vraagt zich af of tepel-eelt wel een nederlands woord is
Poehee, ik dacht ook dat ik RSI kreeg maar het is bij mij toch meer een soort spierpijn. Man masseert nu vaak 's avonds mijn handen, heel fijn!

Zuster, ha ha tepel-eelt. Het is vast geen Nederlands woord maar ik heb het ook hoor!
@ Fladder: Alvast een dikke want ik herken wel wat je schrijft. Had mijn dochtertje ook, vlak voor ze 4mnd was, de wel bekende "sprong" Ze begon daarvoor al met dat ze bij vlagen heel hard kon huilen, ook flinke regeldagen (of eerder weken ) Af en toe eenkennig leek het wel, bij een vreemde op schoot dan ineens heel hard huilen....

Volgens mij komen ze s'nachts bijtanken wat ze overdag tekort komen. In de tijd dat ze in zo'n sprong zat was dat hier wel zo. Vaak s'nachts of s'avonds laat. Overdag kon ze bij vlagen ook gewoon de borst weg duwen of weigeren.

Heb je het boek "Oei ik Groei"? Ik had het in de kast liggen van mijn schoonzus, nooit naar gekeken. Maar toen dus wel veel herkenning daarin. Ik weet niet hoe oud je meisje precies is? Maar voorafgaand aan de 4 maanden-sprong of wel de 20 weken-dip heb je wel van dat soort dingen. Ik keek er dus niet in, tot ik mijn meisje niet meer herkende....veel huilen enz. Daar stond ook in dat de eerste sprongen soms onopgemerkt gaan, maar die rond 4mnd is vrij lang en heftig. Vaak kunnen ze daarna ook "ineens" meer. Mijn dochtertje kon toen ineens dingen vastpakken en omrollen. Ze zag ook meer en dat verklaarde de angst/huil- momenten.

Enneh dat masseren, ik zou geloof ik nog lang last houden als ik jou was
Hoi allen,

Even een vraag, wellicht kunnen jullie mij tips & advies geven:

Ik voed mijn dochter nu 9,5 maanden, zonder grote problemen. Ik heb het geluk dat ik dankzij ouderschapsverlof meestal maar 2 hele dagen werk. Tot nu toe heb ik altijd gekolfd, maar hier moet/wil ik binnenkort mee stoppen.

Ik heb tot voor kort altijd voeding op verzoek gegeven. Twee weken geleden ben ik gestopt met het geven van de 'late-middag-voor-het-slapen-gaan-voeding'. Na het slaapje had ze nauwelijks interesse in avondeten. Nogal logisch, want ze had haar buik nog vol vd bv.

Dit gaat nu best goed, haar eetlust is in ieder geval enorm toegenomen en ik kan al een maand af met maar 1x kolven.

Maar nu wil ik dus het liefst op de 2 dagen waarop ik werk ook stoppen met de 'vroege-middag-voor-het-slapen-gaan-voeding'. Ze zou dan 's morgens tegen 7 uur bv krijgen, 's avonds voor het slapen gaan en 's nachts.

Maar kan ik dit zomaar 2 dagen per week doen en de overige 5 wel tegen 11.00/12.00 nog een extra voeding geven? Want deze dagen wil ik hier eigenlijk nog niet mee stoppen.

En is het nodig om de 2 (af en toe meer) dagen ander zuivel aan te bieden? Ik wil geen kv geven, maar is het voldoende om dan een portie yoghurt of kwark te geven (en wat is 1 portie...)? Zijn er nog andere zuivelproducten die al mogen? Is een plakje kaas op brood ook voldoende?

Sjonge, wat een verhaal nog. En ik maar denken dat ik een simpel vraagje had. Wellicht is er wel een simpel antwoord op!
quote:ananas107 schreef op 25 januari 2011 @ 21:50:

Phoehee en Zuster, dat is al vanalles wat! Leuk zeg!

Naski, het is hard werken voor die 7 minuten, maar gelukkig drinkt ze goed en hoefde je de melk niet weg te gooien! Dat jaloerse gevoel is volgens mij hartstikke normaal hoor. Eerst had jij natuurlijk het alleenrecht, maar het went vast snel~! En ze drinkt vast nog hartstikke lang aan de borst. En 60 cc is een mooie opbrengst voor een eerste keer kolven!~

Ons meisje voelt zich alweer een stuk beter. Ze heeft alleen nog veel last van haar tanden die doorkomen, dus we mogen er nog een paar keer per nacht uit om haar te troosten.

Ik heb besloten om de bv af te gaan bouwen als ze 6 maanden is, omdat ik hartstikke het mooi vind, maar ook behoorlijk pittig. Het idee om een kindje met tandjes te voeden, staat me ook tegen. Toch begin ik steeds meer tegen afbouwen op te zien nu het dichterbij komt (nog een maandje).... Moeilijke keuze!

Met 5 maanden wilde ik ook niet meer en dacht met 6 maanden ga ik afbouwen, nu is hij 9 maanden en voed ik nog 2 keer per dag en dat kost dus helemaal geen moeite meer. Sommige baby's willen met 6/7 maanden nog 8 keer per dag, mijn zoon maar 4 a 5 keer, met 7 maanden ben ik naar 3 voedingen gegaan en met 8 maanden heb ik de middag BV vervangen door een KV. Niet helemaal gestopt, maar wel een stukje vrijheid terug.

Enne als je wel met 6 maanden stopt, dan heb je toch al veel langer gevoed dan de meeste Nederlandse vrouwen!
Waarom geen KV Marz? Als je trouwens 's ochtend en 's avonds nog voedt heeft ze volgens mij ook genoeg als ze de rest van de dag andere dingen drinkt (water, diksap, lauwe thee)

Ruben krijgt wel 1 fles KV elke dag, want hij drinkt niets anders dan melk. Alle andere dingen vindt dat verwende kind niets :-)
Goeiemorgen! Even een kleine update.

Wij zijn sinds een week begonnen met bijvoeden. Meisje is nu vijf mnd, en erg nieuwsgierig. Kan ook al goed zitten in de kinderstoel met een handdoek als extra kussentje. Wij hebben geen allergien ofzo en door dat inmiddels beruchte artikel dachten we: we proberen het gewoon. En wat blijkt: ze eet als een bootwerker! Werkt a la rapley halve bananen en gister een stronk broccoli in no time naar binnen. Ik help met vasthouden en zij klooft af. Erg grappig om te zien!

Ik schrok een beetje van de hoeveelheden, heb het cb gebeld maar die zeiden dat het prima was. We zijn nu ook naar 5 voedingen gegaan overdag: 7-11-14.30-17.45-22 u. En dat lost het gilprobleem aan het eind van de dag ook op.

Ananas, mijn conclusie is dat het eigenlijk altijd een hele grote boer is, kennelijk drinkt ze veel sneller nu. En als ze moe is 'herstelt' ze zich daarna niet meer. Bij de voeding van 20u was het ook vaak geen honger, laatste keer wilde ze ook geen fles en heb hem er dus nu af laten vallen en geef late kolffles een uur eerder. (daar wordt ze nu voor wakker) Kunnen wij ook eerder slapen.

Gisteren deed ze het trouwens ook rond 22u, toen wad het ook
Sorry, werd onderbroken door de treinconducteur

Gister dus was het huilen omdat ze genoeg had. Kennelijk kan ze dat niet anders duidelijk maken als ze heel moe is.

Het schuim in de kolf blijft nog steeds een mysterie... Al heb ik het nu niet elke keer, alleen soms.

Ananas, ik ga ook met 6mnd afbouwen, in elk geval het overdag kolven. Denk ik nu. Van mening veranderem kan altijd toch? Geeft mij rust om dat in mn hoofd te houden, dan voelt het niet als verplichting. Als het lukt wil ik nog wel maanden erna ochtend en einde middag voeding doen.

Gisteren dachten mijn jonge vrouwelijke collega's trouwens serieus dat ik was golfen. Ze zagen een golftas voor zich, omdat ik het over kolfspullen ophalen had gehad :D

Lachen dus toen ik erna aanschoof voor de lunch, met melk in mn tas maar zonder golfclubs!
Die treinconducteuren ook

Wat is BV toch bij iedereen anders he? Skippy wil echt nog graag zo'n 7x eten en dan nog 's nachts erbij

Vanmorgen lag ik te voeden en toen bedacht ik me dat ik dat nog lang niet wil stoppen want dan is hij al helemaal groot.... En het gaat al zo snel!
26 we zitten echt op hetzelfde schema hè, al klinkt schema zo streng. Al eet hij hier nog geen stronken weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven