Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
quote:Pinkroses schreef op 25 januari 2011 @ 20:35:

[...]

Dan moet je dat wel zelf kunnen :D

Zo moeilijk is dat niet hoor Iedereen kan een schuurpapiertje en een kwast vasthouden lijkt me.....

Verder helemaal eens met Pauline...
quote:Pauline65 schreef op 25 januari 2011 @ 20:24:

[...]

WW is maximaal zo'n 1600 Euro netto per maand; bij een hoger inkomen zak je al snel terug naar een % dat (ver) onder de 70% van je laatst verdiende inkomen ligt. Je kosten gaan wel gewoon door.

In plaats zo'n buffer kan je dan beter er voor zorgen dat je lage maandlasten hebt. Een handige manier om daarvoor te zorgen is om je hypotheek versneld af te lossen, i.p.v. het op een spaarrekening te zetten. En als je zo'n hoog salaris hebt dat je daarvan nog 1600 WW over houdt, dan moet dat makkelijk lukken. Als je daarentegen een laag salaris hebt zul je waarschijnlijk huren, en dan heb je bij een gedaald inkomen weer recht op huursubsidie.
dubbel
als je geen recht hebt op een aanvullende beurs wordt er berekend wat je ouders zouden kunnen bijdragen. dit is een leidraad, geen verplichting.. het is soms idd beter om ouders onder de inkomensgrens te hebben, dan krijg je iig je studie van de ib groep betaald. voelt mss niet altijd eerlijk, maar er moet ergens een lijn worden getrokken.

ik heb als student +- 10000 op de bank staan, door tew werken, vanaf mn 16e .. kwestie van goed budgetteren.. wat ik dan weer niet eerlijk vind is dat ik na n bepaalde grens geen recht meer heb op toeslagen omdat je teveel spaargeld hebt.. terwijl ik juist n buffer wil hebben voor na afstuderen..
quote:Pinkroses schreef op 25 januari 2011 @ 20:35:

[...]

Dan moet je dat wel zelf kunnen :DZo moeilijk is dat nou ook weer niet. Heb ook zelf geschilderd laatst. Voor het eerst. Ziet er prima uit.
quote:Atelier_madame schreef op 25 januari 2011 @ 20:44:

als je geen recht hebt op een aanvullende beurs wordt er berekend wat je ouders zouden kunnen bijdragen. dit is een leidraad, geen verplichting.. het is soms idd beter om ouders onder de inkomensgrens te hebben, dan krijg je iig je studie van de ib groep betaald. voelt mss niet altijd eerlijk, maar er moet ergens een lijn worden getrokken.

ik heb als student +- 10000 op de bank staan, door tew werken, vanaf mn 16e .. kwestie van goed budgetteren.. wat ik dan weer niet eerlijk vind is dat ik na n bepaalde grens geen recht meer heb op toeslagen omdat je teveel spaargeld hebt.. terwijl ik juist n buffer wil hebben voor na afstuderen..10.000??? Hoe heb je dat gedaan? Ja, werken en budgetteren. Heb ik ook gedaan maar daar had ik echt nooit 10.000 van kunnen sparen. Dat zou neerkomen op ong 200 p.m. vanaf mijn 16e. Ik kreeg op mijn 16e geen zakgeld, kleedgeld of wat dan ook en ik verdiende geeneens 200 per maand met mijn zaterdag baantje. Toen ik stufi kreeg en nog thuis woonde betaalde ik kostgeld en mijn studie en al het andere wat ik nodig had. Dus enlighten me, hoe kan ik ook 10.000 sparen?
quote:Atelier_madame schreef op 25 januari 2011 @ 20:44:

ik heb als student +- 10000 op de bank staan, door tew werken, vanaf mn 16e .. kwestie van goed budgetteren.. wat ik dan weer niet eerlijk vind is dat ik na n bepaalde grens geen recht meer heb op toeslagen omdat je teveel spaargeld hebt.. terwijl ik juist n buffer wil hebben voor na afstuderen..Bedoel je hier alleen de huur- en zorgtoeslag mee of ook andere dingen? Voor de huurtoeslag mag je namelijk meer dan 20.000 euro spaargeld hebben voordat je daarvoor niet meer in aanmerking komt en bij zorgtoeslag gelden helemaal geen regels.
Ruza, als je in de zomers een aantal maanden fulltime werkt dan gaat het hard hoor. Ik heb een paar zomers geleden 12 weken fulltime gewerkt, dan heb je zo 4000 euro bijelkaar verdiend.
Waarom telt spaargeld mee voor stufi? Ik kan het zo 1,2,3 niet terugvinden op de DUO site.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 25 januari 2011 @ 19:11:

[...]

Waarom zou je dat zo graag willen?

Zet het geld op een rekening met een zo hoog mogelijk rente, dan kan het verschil met de rente die je betaald bij de IB-groep nooit groot zijn.

Op zich niet eens zo'n gek idee!

Het is grotendeels gevoelsmatig, ik wil gewoon van die lening af, maar wat jij zegt is logischer.
Spaargeld telt helemaal niet meer voor je Stufi. Iemand riep hier dat het belachelijk was om Stufi te krijgen als je veel spaargeld had. Wat natuurlijk volkomen ridicuul is
Ik schrok al! Spaar namelijk al meer dan een jaar mijn stufi om langstudeerdersboete/tweede studie/buitenland studie te kunnen betalen... Die rekening staat, samen met een kleine erfenis, inmiddels rond de 15 met drie nullen, maar zou wel zuur zijn als ik dan ineens geen stufi meer krijg...

En er staat dus net zo goed een schuld tegenover. De vrijheid is echter onbetaalbaar, ik maak me minder zorgen om die boete, en kan makkelijker kansen aangrijpen (zoals een conferentie in het buitenland waarnaar ik de vlucht zelf moest betalen) omdat ik wat achter de hand heb...
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 21:03:

Ruza, als je in de zomers een aantal maanden fulltime werkt dan gaat het hard hoor. Ik heb een paar zomers geleden 12 weken fulltime gewerkt, dan heb je zo 4000 euro bijelkaar verdiend.Ligt er ook aan waar je werkt natuurlijk. Ik heb de afgelopen 2 zomers gewerkt voor college en boekengeld. Moet zelf ook gewoon de rest draaiende houden dus mijn hele loon opzij zetten wordt hem niet.
@saudade; je schrijft echt onzin. Met een buffer van 20.000 Euro kun je een redelijke tijd je inkomen aanvullen als je een WW-uitkering krijgt; los je dat bedrag op je hypotheek af, dan levert het je misschien 40 Euro netto per maand voordeel op.

Juist helemaal niet slim dus.
quote:Pauline65 schreef op 25 januari 2011 @ 21:46:

@saudade; je schrijft echt onzin. Met een buffer van 20.000 Euro kun je een redelijke tijd je inkomen aanvullen als je een WW-uitkering krijgt; los je dat bedrag op je hypotheek af, dan levert het je misschien 40 Euro netto per maand voordeel op.

Juist helemaal niet slim dus.Ik citeer hierop even het Nibud: "Een buffer is niet bedoeld ... om een grote inkomensdaling op te vangen. "
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 21:03:

Ruza, als je in de zomers een aantal maanden fulltime werkt dan gaat het hard hoor. Ik heb een paar zomers geleden 12 weken fulltime gewerkt, dan heb je zo 4000 euro bijelkaar verdiend.

Dit idd

Ik ben 22, werk al sinds mn 16e elke zomer standaard 4 weken waarbij ik dus 1000 euro verdien +-. Daarnaast nog elke maand minimaal 200/250 sparen en heb een half jaar fulltime gewerkt ivm studiebreak. Maar heb dus wel een eventuele langstudeerboete apart staan, idem voor verhoogd collegegeld voor 2e studie en gewoon nog een jaar extra collegegeld mocht ik ineens studievertraging oplopen.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 21:14:

Spaargeld telt helemaal niet meer voor je Stufi. Iemand riep hier dat het belachelijk was om Stufi te krijgen als je veel spaargeld had. Wat natuurlijk volkomen ridicuul is klopt idd, mijn statement ging over spaargeld icm huur/zorgtoeslag.. die grens is 20.000 maar als je beetje flink doorspaar red je dat nog wel :p
Atelier, ik doelde niet op jou Sopsie/soppie/sompie of iets in die richting, ik weet het niet meer precies , was van mening dat als je veel spaargeld had dat ze je dan maar je stufi moeten afpakken.
Ik heb nog nooit een buffer gehad en leef altijd op het randje. Daar voel ik me eigenlijk prima bij, geen last van angst voor wat misschien kan gebeuren. Als de wasmachine kapot gaat dan regel ik wel weer een nieuwe, op de een of andere manier.

Ik hou niet van veilig leven, dat geeft me een gevoel van beperktheid. Ik wil me vrij voelen. Moeten sparen voor onverwachte zaken die op mijn pad komen geeft me het gevoel dat ik vastzit. Klinkt misschien raar.
Ik snap dat inderdaad niet Kadushi. Het geld op mijn spaarrekening geeft mij juist een gevoel van vrijheid. Als ik dat niet zou hebben zou ik het gevoel hebben vast te zitten en geen kant op te kunnen.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 23:09:

Ik snap dat inderdaad niet Kadushi. Het geld op mijn spaarrekening geeft mij juist een gevoel van vrijheid. Als ik dat niet zou hebben zou ik het gevoel hebben vast te zitten en geen kant op te kunnen.

Ja, het is apart dat mensen daar zo verschillend in kunnen staan. Natuurlijk zou ik best een vette spaarpot willen hebben maar ik weet ook dat ik het direct op zou maken aan allerlei dingen die ik al zo lang zou willen.

Er is trouwens wel een ding waar ik een beetje voor spaar en dat is voor de studie van mijn zoon. Maar erg hard gaat het niet, helaas.
Het gekke is dat ik in mijn leven altijd beslissingen neem waardoor ik niet zou kunnen sparen. het heeft gewoon een hele lage prioriteit in mijn leven.
quote:Pauline65 schreef op 25 januari 2011 @ 21:46:

Juist helemaal niet slim dus.Overigens: als ik het bereken, op een hypotheek van 160.000 euro, rente 5,1%, 20.000 aflossen, scheelt 80 euro netto per maand. Best een flink bedrag, en dat ook nog eens gedurende de hele resterende looptijd van de hypotheek! Dat je elke maand die hypotheek moet betalen is zeker (en vooral de rente), dat je je baan kwijtraakt niet. Ik persoonlijk zou altijd gaan voor extra aflossen.
Heerlijks zoals jouw broer en schoonzus leven. Laat ze lekker.

als je zonder werkt komt is 10.000 euro ook je redding niet. Je inkomen keldert dan zo enorm en dan is zo'n bedrag snel opgegeten.
quote:saudade schreef op 25 januari 2011 @ 22:32:

[...]

Ik citeer hierop even het Nibud: "Een buffer is niet bedoeld ... om een grote inkomensdaling op te vangen. "

Waar vind je dat?

Hier staat zo ongeveer het tegenover gestelde:

Onderhoud uw buffer

Soms zult u gebruik moeten maken van de buffer. Denk er aan dat u deze dan weer aanvult. Het kan ook dat er iets in uw persoonlijke situatie verandert, bijvoorbeeld in verband met:

•een verhuizing

•wijziging in inkomen

•een scheiding

•gezinsuitbreiding

•nieuwe apparatuur die u direct wilt kunnen repareren of vervangen

Pas ook dan uw buffer aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven