perse iets leuk MOETEN vinden

26-01-2011 17:21 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn eigenlijk toch de grootste kuddebeesten die er zijn. Nog erger dan schapen. En owee als je afwijkt.

Dit topic naar aanleiding van een ander topic waarin gesteld wordt dat je het krijgen van kinderen leuk moet vinden (want dat gebeurt heel vaak, mensen vallen van hun stoel als je zachtjes te kennen geeft er niets voor te voelen en verslijten je nog net niet voor gek), waarop iemand opmerkte hetzelfde te ervaren als zij te kennen geeft niet van alcoholische dranken te houden. Ook dat schijnt niet te kunnen, dan is ze niet "gezellig". Maar ja, wat haar redenen ook mogen zijn, misschien vindt ze de alcholische bijsmaak vies, of misschien heeft vanuit haar jeugd negatieve associaties met alcohol, zou ze nu werkelijk gezelliger zijn als mens als ze WEL dronk?

Ik denk dat men wil dat de ander drinkt, om ZELF een excuus te hebben om te kunnen drinken.

Evenzo met gebak. Probeer maar eens op visite te gaan, of op een verjaardag te komen, en een gebakje te weigeren. Ten eerste wordt je al helemaal niets gevraagd, het wordt gewoon voor je neus gezet! Alsof je die vieze prut lekker vindt! (en ik hou dus weer niet zo van gebak). En stel dat je wilt afvallen, dan wordt dat door anderen wel mooi even de kop in gedrukt!

Waarom kunnen mensen nu niet eens de mening van een ander respecteren zonder zichzelf daarbij aangevallen of afgevallen te voelen? Het is immers toch niet persoonlijk?

Heeft iemand hier nog voorbeelden?

Mijn doel is gewoon dat mensen gaan nadenken als ze weer eens de mening over hoe iemand iets ervaart weer eens niet kunnen respecteren, en iets op willen dringen. Hoe dat op die ander over komt.

PS: dit is trouwens het eerste topic op viva dat ik zelf open! TADDAAAAH!
Dank je.
quote:Dana schreef op 26 januari 2011 @ 21:22:

Iones, sommige van je reacties komen op mij over alsof je niet zozeer assertief bent, als wel defensief. Alsof je niet gewoon rustig zegt 'nee dank je, ik haal even een glaasje water want ik houd niet van koffie' (op een toon die weinig vragen oproept), maar alsof je je door de vraag al aangevallen voelt en dan in de tegenaanval gaat. Dán roep je heel veel discussie op.

Ik was dus defensief. Je wordt een beetje in een hoek gedrukt doordat mensen je iets opdringen. Iets dat je MOET eten of drinken of leuk MOET vinden. Ik heb dat wel eens meegemaakt ja. Maar als je ouder wordt, word je mondiger, handiger en dus assertiever.
quote:Moosey schreef op 27 januari 2011 @ 00:43:

[...]

Dit is waar ik ook telkens weer op uit kom, hoe kan het dan dat de een zich constant aangevallen voelt en de ander niet? Ik heb de neiging om dat heel erg bij degene te leggen die zich aangevallen voelt, maar als ik dan bijvoorbeeld Eleonora lees met haar drank-verhaal, dan denk ik, ja, dan zou ik me ook aangevallen voelen.

Ik denk dat het puur een kwestie is van mazzel hebben. Mensen delen nu eenmaal niet altijd dezelfde ervaringen. Iemand die bijvoorbeeld heel veel trubbels heeft meegemaakt met allochtonen, wordt door veel mensen niet geloofd en voor rassist uitgemaakt. Omdat die mensen helemaal niet die ervaringen hebben met allochtonen.

En je hebt mensen die kennelijk continu de mazzel hebben zich in een omgeving met flexibele mensen te bevinden die nooit iets aan een ander opdringen. Die kunnen zich ook niet voorstellen als je meerdere malen meemaakt dat iets door je strot wordt gedrukt. Maar.... dat wil nog niet zeggen dat ze de ervaring van de ander moeten bagatelliseren of niet geloven. Dat is ook niet eerlijk.

Sommige mensen hebben op sommige vlakken veel pech waar anderen dat niet hebben en op andere vlakken weer geluk. Sommige mensen krijgen heel veel te verduren en te incasseren waar anderen lachend en ontspannen door het leven wandelen.

En dan komt daar bovenop natuurlijk weer hoe iemand iets ervaart. Dat heeft te maken met vroegere ervaringen en met het karakter van die persoon.
quote:nessemeisje schreef op 27 januari 2011 @ 10:43:

Oh en gefeliciteerd met je eerste topic Iones

Dank je!

Mijn schoonmoeder zet wel eens zonder meer gebak voor je neer. Goed bedoeld overigens maar ze weet dat ik niet altijd wil.
quote:elninjoo schreef op 26 januari 2011 @ 19:23:

[...]

als ik bier drink dan drink ik dat 't liefst uit de fles, da's nog minder lady-like Hahaha....ik ook. Ik ben dus wel lady-like genoeg om lippenstift op te hebben en moet je dan eens je biertje in een glas mikken en er met gestifte lipjes uit drinken. Blijft een glaasje doodgeslagen kattepies van over. En ja....dat moet je dan ook weer uitleggen
quote:iones schreef op 26 januari 2011 @ 17:21:

Mijn doel is gewoon dat mensen gaan nadenken als ze weer eens de mening over hoe iemand iets ervaart weer eens niet kunnen respecteren, en iets op willen dringen. Hoe dat op die ander over komt.

Jij dringt jouw mening aan mij op.
en inderdaad, gefeliciteerd met je eerste topic.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 januari 2011 @ 18:38:

[...]

En dat vind je vervelend?

Als mensen aan je vragen " en, Maris, al plannen voor de zomervakantie; gaan jullie weg dit jaar ? " en jij zegt van niet, wat verwacht je dan, dat mensen meteen op een ander onderwerp overgaan ?

Een beetje late reactie, maar goed.

Nee, dat vind ik helemaal niet vervelend. Het maakt me helemaal niets uit wat mensen ervan denken. En als ze aan mij vragen of ik al plannen heb voor de vakantie en daar antwoord ik ontkennend op, wat willen ze dan verder nog weten? Waarom erop doorgaan?

Ik krijg soms reacties die ik heel bijzonder vind: "nou, ik kan toch echt niet zonder glaasje wijn bij het eten", "die twee weken vakantie heb ik echt nodig", "ja, maar kinderen zijn zó leuk" (die laatste vandaag nog gehoord), etc. Met dat soort reacties kan ik helemaal niets.
quote:eleonora schreef op 27 januari 2011 @ 10:41:

[...]

Wauw, serieus, bofferd.

Dat kan ik echt niet zeggen dat er nooit glazen wijn voor me neergezet worden. Dat is eerder regel dan uitzondering, de vraag en dan de verwondering als reactie op het antwoord.

Koffie dito met een sterretje.

Maar goed, zo heeft werkelijk nog nooit iemand mij gevraagd waarom ik geen BV gaf en dat schijnt ook nogal bijzonder te zijn.

Echt waar? Ik heb echt nog nooit ongevraagd een glas wijn voor mijn snufferd gekregen (of anderssoortige alcohol), anders dan van mijn vriend (die wilde mij wel eens aangeschoten zien )...

Maar goed... stel... stel dat zoiets wel zou gebeuren dan schuif ik dat glas ook wel door met de opmerking dat ik dat niet lust (en ik ben allesbehalve assertief).

Als mij ongevraagd koffie wordt voorgezet en er is geen thee voor handen (dus ze staan alleen koffie uit te delen) dan drink ik braaf die koffie op (met veel melk en suiker)... maar over het algemeen schuif ik dat kopje door en vraag ik of ze ook thee hebben...

Met al dan niet BV geven heb ik geen ervaring.
quote:iones schreef op 27 januari 2011 @ 12:21:

[...]

Dank je!

Mijn schoonmoeder zet wel eens zonder meer gebak voor je neer. Goed bedoeld overigens maar ze weet dat ik niet altijd wil.Als ik écht geen gebak wil zeg ik dat al wel voor ik het krijg... "Voor mij geen stukje hoor..."
quote:Mariska76 schreef op 27 januari 2011 @ 18:59:

[...]

. En als ze aan mij vragen of ik al plannen heb voor de vakantie en daar antwoord ik ontkennend op, wat willen ze dan verder nog weten? Waarom erop doorgaan?

.Om een gesprek met je te voeren? Ik roep ook maar wat geks, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:elninjoo schreef op 27 januari 2011 @ 10:34:

[...]

was dat ironisch bedoeld of ken je mij echt niet? Het was een grapje natuurlijk, hoe groot kan anders het toeval zijn dat ik nét jou eruit pik om dat punt te maken
Het lijkt me lastig leven als je het idee hebt dat alles maar moet. Ik vermoed dat de mensen die dat gebakje/wijntje/koffie voor je neus zetten helemaal niet de intentie hebben om het jou op te dringen en je vervolgens uit te jouwen als je het niet nuttigt.
quote:Mariska76 schreef op 27 januari 2011 @ 18:59:

[...]

Ik krijg soms reacties die ik heel bijzonder vind: "nou, ik kan toch echt niet zonder glaasje wijn bij het eten", "die twee weken vakantie heb ik echt nodig", "ja, maar kinderen zijn zó leuk" (die laatste vandaag nog gehoord), etc. Met dat soort reacties kan ik helemaal niets.Eh, dit vind je bijzondere reacties op mededelingen van jouw kant dat je geen alcohol drinkt, niet op vakantie gaat en kinderen niet leuk vindt? Kun je me uitleggen waarom jouw 'Nee, ik drink geen alcohol' een anderssoortige mededeling is dan 'Ik kan niet zonder een glaasje wijn bij het eten'? Het is toch allebei een mededeling over drankgebruik? Idem met de andere voorbeelden.
quote:voornu schreef op 27 januari 2011 @ 22:15:

[...]

Het was een grapje natuurlijk, hoe groot kan anders het toeval zijn dat ik nét jou eruit pik om dat punt te maken Oh sorry, voornu, dan had ik je onderschat... Het kwam ook wel erg mooi uit dat Elninjoo in die post nou precies haar afkeer van kinderen niet noemde
Mensen vinden het soms vreemd dat ik :

- geen vlees of vis eet

- geen moer om auto's geef en er zelf ook geen heb ondanks dat ik er meer dan genoeg geld voor heb

- liever op fietsvakantie ga met een klein tentje dan verre reizen te maken in luxehotels (ondanks dat ik er... enz)

- jeugdboeken en -films (bijv. Harry Potter) leuk vind om te lezen

- helemaal niet geïnteresseerd ben in BN-ers, filmsterren enz.

- nooit make-up gebruik.

Ik moet mijn keuzes en smaken geregeld 'verantwoorden'.

(En dan weten ze nog niet eens dat ik parenclubs leuk vind )
Ik vraag me dan af he.. zo op een gemiddelde verjaardag, zet de gastvrouw dan een taartje voor je neus met de mededeling: je MOET dit opeten?

Zetten ze in de kroeg een wijntje voor je neus met de mededeling: je MOET zit opdrinken?

Je MOET kinderen nemen?

Je MOET koffie drinken?

Je MOET moet moet moet moet.

Ik heb het werkelijk waar nog NOOIT iemand horen zeggen.

Ik denk dat juist als je zo'n warse anti-van-alles-en-nog-wat instelling hebt dat daar de manier waarop je het ervaart vandaan komt.

Mijn punt: het ligt aan jezelf, TO.
quote:Reiger100 schreef op 27 januari 2011 @ 22:19:

(En dan weten ze nog niet eens dat ik parenclubs leuk vind )Je gaat me nou toch niet vertellen dat jullie geweest zijn? Je hint er volgens mij al jaren over, dat je dat best iets zou lijken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2011 @ 22:27:

[...]

Je gaat me nou toch niet vertellen dat jullie geweest zijn? Je hint er volgens mij al jaren over, dat je dat best iets zou lijken.

Hint ik daarover???

Ja hoor, we zijn al een heleboel keren geweest, ben helemaal verkocht.
quote:Moosey schreef op 27 januari 2011 @ 22:18:

[...]

Oh sorry, voornu, dan had ik je onderschat... Het kwam ook wel erg mooi uit dat Elninjoo in die post nou precies haar afkeer van kinderen niet noemde Haha, maakt niet uit hoor Ik kwam voor het eerst een kind-neutraal bericht van EN tegen en dacht: ik grijp mijn kans!
quote:Maleficent schreef op 26 januari 2011 @ 17:24:

Ik hoor heel vaak dat het belachelijk is dat ik geen koffie lust.

En dat het kinderachtig is dat ik suiker en melk in mijn thee wil. Ik ben net als jij! Bij wijze van compromis laat ik de melk er wel eens uit, als ik op visite ben ofzo. Maar thuis: lekker een Brits bakkie!
Wat eten we vanavond?
quote:Waldorf114 schreef op 27 januari 2011 @ 22:20:

I

Mijn punt: het ligt aan jezelf, TO.

Nee hoor, dat hoeft niet.

Mijn dochter is een heel lieve, rustige jonge vrouw die helemaal niet 'anti' is en alleen maar haar eigen leven wil leiden MAAR ze is veganiste (wegens compassie met de dieren) en daar moet ze zich heel geregeld voor verantwoorden. Ze drinkt ook geen koffie, geen alcohol en rookt niet omdat ze dat niet lekker vindt, rijdt geen auto omdat ze dat niet milieuvriendelijk vindt en het goedkoop is.

Mensen vinden haar raar omdat ze dingen anders doet dan anderen. Toch heeft zij nooit kritiek op wat anderen doen.

Maar als ze op een werkuitje bedankt voor koffie, alcohol, vlees, zuivel enz. dan vinden ze dat maar raar.
quote:Reiger100 schreef op 27 januari 2011 @ 22:30:

[...]

Hint ik daarover??? O, ik weet al járen dat je dat ziet zitten. Maar ik lees nu dus dat je kennelijk ook geweest bent.

Ja hoor, we zijn al een heleboel keren geweest, ben helemaal verkocht.
quote:makreel schreef op 27 januari 2011 @ 22:35:

[...]

Maar thuis: lekker een Brits bakkie!Wij noemen dat " kindertjesthee " ; niet lullig bedoeld oid maar zo hebben wij als kind vroeger thee gedronken.
Weet niet of -ie al genoemd is maar ik vind dat er soms wel wat druk achter staat om mee te gaan stappen en vooral om niet naar huis te gaan als je eenmaal mee uitbent. Dat kan echt vervelend worden: ander: ah joh, ga gezellig mee. Ik: nee bedankt. Ander: aaah waarom niet??? Ik: niet zoveel zin vandaag. Ander: oeoeoeh jongens, Valk zegt dat ze geen zin heeft. En dan komt iedereen gespeeld-geschokt erbij staan om te pushen en te pushen zodat je bijna wel onbeleefd moet worden om er nog onderuit te komen. Bij het uitgaan naar huis proberen te komen is zo mogelijk nog moeilijker, dus dan bel ik stiekem op de plee een taxi en dan sneak ik ertussen uit. Smsje: bedankt jongens ik ben richting huis. Ik woon trouwens niet in NL, daar heb ik dat echt veeeeel minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven