perse iets leuk MOETEN vinden

26-01-2011 17:21 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn eigenlijk toch de grootste kuddebeesten die er zijn. Nog erger dan schapen. En owee als je afwijkt.

Dit topic naar aanleiding van een ander topic waarin gesteld wordt dat je het krijgen van kinderen leuk moet vinden (want dat gebeurt heel vaak, mensen vallen van hun stoel als je zachtjes te kennen geeft er niets voor te voelen en verslijten je nog net niet voor gek), waarop iemand opmerkte hetzelfde te ervaren als zij te kennen geeft niet van alcoholische dranken te houden. Ook dat schijnt niet te kunnen, dan is ze niet "gezellig". Maar ja, wat haar redenen ook mogen zijn, misschien vindt ze de alcholische bijsmaak vies, of misschien heeft vanuit haar jeugd negatieve associaties met alcohol, zou ze nu werkelijk gezelliger zijn als mens als ze WEL dronk?

Ik denk dat men wil dat de ander drinkt, om ZELF een excuus te hebben om te kunnen drinken.

Evenzo met gebak. Probeer maar eens op visite te gaan, of op een verjaardag te komen, en een gebakje te weigeren. Ten eerste wordt je al helemaal niets gevraagd, het wordt gewoon voor je neus gezet! Alsof je die vieze prut lekker vindt! (en ik hou dus weer niet zo van gebak). En stel dat je wilt afvallen, dan wordt dat door anderen wel mooi even de kop in gedrukt!

Waarom kunnen mensen nu niet eens de mening van een ander respecteren zonder zichzelf daarbij aangevallen of afgevallen te voelen? Het is immers toch niet persoonlijk?

Heeft iemand hier nog voorbeelden?

Mijn doel is gewoon dat mensen gaan nadenken als ze weer eens de mening over hoe iemand iets ervaart weer eens niet kunnen respecteren, en iets op willen dringen. Hoe dat op die ander over komt.

PS: dit is trouwens het eerste topic op viva dat ik zelf open! TADDAAAAH!
quote:Valk schreef op 27 januari 2011 @ 22:40:

Weet niet of -ie al genoemd is maar ik vind dat er soms wel wat druk achter staat om mee te gaan stappen en vooral om niet naar huis te gaan als je eenmaal mee uitbent. Dat kan echt vervelend worden: ander: ah joh, ga gezellig mee. Ik: nee bedankt. Ander: aaah waarom niet??? Ik: niet zoveel zin vandaag. Ander: oeoeoeh jongens, Valk zegt dat ze geen zin heeft. En dan komt iedereen gespeeld-geschokt erbij staan om te pushen en te pushen zodat je bijna wel onbeleefd moet worden om er nog onderuit te komen. Bij het uitgaan naar huis proberen te komen is zo mogelijk nog moeilijker, dus dan bel ik stiekem op de plee een taxi en dan sneak ik ertussen uit. Smsje: bedankt jongens ik ben richting huis. Ik woon trouwens niet in NL, daar heb ik dat echt veeeeel minder.Ook heel herkenbaar!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 januari 2011 @ 22:38:

[...]

Wij noemen dat " kindertjesthee " ; niet lullig bedoeld oid maar zo hebben wij als kind vroeger thee gedronken.

Ja, die hoor ik ook geregeld

of instellingthee, omdat mijn vriendin daar werkt en de cliënten bij haar ook graag de thee zo drinken.
Grief is just love with nowhere to go
Valk en reiger, tijd om eens wat leukere vogels te bevrienden dan.
--
quote:Reiger100 schreef op 27 januari 2011 @ 22:19:

Mensen vinden het soms vreemd dat ik :

- geen vlees of vis eet

- geen moer om auto's geef en er zelf ook geen heb ondanks dat ik er meer dan genoeg geld voor heb

- liever op fietsvakantie ga met een klein tentje dan verre reizen te maken in luxehotels (ondanks dat ik er... enz)

- jeugdboeken en -films (bijv. Harry Potter) leuk vind om te lezen

check wat betreft het geen vlees, gevogelte of vis eten. Mensen die serieus moeite doen om mij over te halen vlees te gaan eten; en mensen die me erin willen luizen bijvoorbeeld door en bak vegetarische huzarensalade, speciaal voor mij! te halen, tuurlik vegetarische huzarensalade.....

Ook check wat betreft vakantie, alleen ben ik het gelukkigst als ik thuis kan blijven. Een van mijn vriendinnen vraagt zich af hoe het mogelijk is dat iemand daar nu geen behoeft aan kan hebben; alsof ik gestoord ben.
Dat 'moeten'... van wie 'moet' dat dan? Ik hou niet van kinderen en ook niet van gebak. Niemand die me zegt dat ik daar wel van zou moeten houden, hoor.
Murdoch

Nou, Reiger..
dubbel
quote:Murdoch schreef op 27 januari 2011 @ 22:44:

Valk en reiger, tijd om eens wat leukere vogels te bevrienden dan.

Het is ook voor een deel familie, en andere mensen waar je niet onderuit kunt. Leden van verenigingen/clubs waar ik lid van ben, medecursisten, klanten... Ik ben freelancer en moet soms met klanten mee uit eten. Als ik alle klanten die opmerkingen over mijn vegetarisme maken zou laten vallen, zou ik er niet erg veel meer hebben.
quote:pippa2 schreef op 27 januari 2011 @ 22:51:

Als ze echt door beginnen te zeiken ga ik gewoon voor de meta-communicatie-benadering: 'goh, het lijkt wel of je het heel erg vindt dat ik xyz wel/niet doe, klopt dat?' . Dan houden ze meestal wel hun snuffert.Doe ik ook wel eens inderdaad.
En in het geval wat Valk beschrijft, wat ik inderdaad ook wel heb ken, zie ik dat toch vooral als een compliment dat men mijn gezelschap zo waardeert, en ga ik met een grijns op m'n smoel alsnog naar huis.

Het wordt vervelend als het in 'Ah joh doe niet zo flauw' vervalt, maar dat heb ik dan weer zelden meegemaakt.

Ik vind het trouwens bizar hoeveel de vegetariers hier als afwijkend worden gezien, dat is iets waarover ik op mijn 19de ben gestopt vragen te stellen omdat ik het zo volkomen normaal vind (dat er vegetariers bestaan dan, ik ben er dus geen)
Reiger, als je met klanten uit eten gaat, vertel je dan dat je vegetarier bent, of bestel je gewoon iets vegetarisch en begint men dan te informeren? Ik eet ook vaak vegetarisch in restaurants, ben niet zo van de lappen vlees. Maar dan word er eigenlijk nooit gevraagd of ik wel of geen vegetarier ben.
quote:Mariska76 schreef op 27 januari 2011 @ 18:59:

[...]

Een beetje late reactie, maar goed.

Nee, dat vind ik helemaal niet vervelend. Het maakt me helemaal niets uit wat mensen ervan denken. En als ze aan mij vragen of ik al plannen heb voor de vakantie en daar antwoord ik ontkennend op, wat willen ze dan verder nog weten? Waarom erop doorgaan?

Het lijkt me een mooi bruggetje om te vragen of zij al vakantieplannen hebben. Want mensen praten toch het liefst over zichzelf.
Wat eten we vanavond?
quote:Valk schreef op 27 januari 2011 @ 22:40:

Weet niet of -ie al genoemd is maar ik vind dat er soms wel wat druk achter staat om mee te gaan stappen en vooral om niet naar huis te gaan als je eenmaal mee uitbent. Dat kan echt vervelend worden: ander: ah joh, ga gezellig mee. Ik: nee bedankt. Ander: aaah waarom niet??? Ik: niet zoveel zin vandaag. Ander: oeoeoeh jongens, Valk zegt dat ze geen zin heeft. En dan komt iedereen gespeeld-geschokt erbij staan om te pushen en te pushen zodat je bijna wel onbeleefd moet worden om er nog onderuit te komen. Bij het uitgaan naar huis proberen te komen is zo mogelijk nog moeilijker, dus dan bel ik stiekem op de plee een taxi en dan sneak ik ertussen uit. Smsje: bedankt jongens ik ben richting huis. Ik woon trouwens niet in NL, daar heb ik dat echt veeeeel minder.Wat erg zeg, dan houden ze dus echt geen enkele rekening met jouw wensen.
quote:Waldorf114 schreef op 27 januari 2011 @ 22:20:

Ik vraag me dan af he.. zo op een gemiddelde verjaardag, zet de gastvrouw dan een taartje voor je neus met de mededeling: je MOET dit opeten?

Zetten ze in de kroeg een wijntje voor je neus met de mededeling: je MOET zit opdrinken?

Je MOET kinderen nemen?

Je MOET koffie drinken?

Je MOET moet moet moet moet.

Ik heb het werkelijk waar nog NOOIT iemand horen zeggen.

Ik denk dat juist als je zo'n warse anti-van-alles-en-nog-wat instelling hebt dat daar de manier waarop je het ervaart vandaan komt.

Mijn punt: het ligt aan jezelf, TO.

Mijn punt: heel veel dingen kunnen gezegd worden zonder woorden. Heb je daar wel eens aan gedacht? Er worden handelingen verricht waaruit blijkt dat men er vanuit gaat dat jij mee doet.

Maar het kan ook op een manier dat mensen je over proberen te halen en druk op je leggen, waar het verhaal van Valk een duidelijk voorbeeld van is.

Ook vegetariers hebben het vaak moeilijk, de vraag "waarom" is niet altijd eentje uit belangstelling (van mij overigens wel) maar meer om een discussie te ontlokken en te kunnen bekritiseren.
quote:Moosey schreef op 27 januari 2011 @ 23:14:

Reiger, als je met klanten uit eten gaat, vertel je dan dat je vegetarier bent, of bestel je gewoon iets vegetarisch en begint men dan te informeren? Ik eet ook vaak vegetarisch in restaurants, ben niet zo van de lappen vlees. Maar dan word er eigenlijk nooit gevraagd of ik wel of geen vegetarier ben.

Meestal is het een maaltijd die voor de hele groep hetzelfde is maar met een paar - helaas niet vegetarische- keuzemogelijkheden tussen twee werkvergaderingen in. Ik ben dan telkens de 'spelbreker' die anders doet dan de anderen... Als de bediening langs komt, zeg ik dat ik het vlees niet hoef. Maar dan wordt me bijna altijd door de anderen gevraagd waarom ik geen vlees neem. Als ik uitleg dat ik vegetarisch eet, moet ik vervolgens uitleggen waarom, enz. Het gezelschap waarin ik me bevind is dikwijls zo'n typisch mannen-in-krijtstreep-gezelschap dat mijn vegetarisme bijna als subversief beschouwt.

(Van Wouter Bos wordt het wél geaccepteerd kennelijk...)
Ik herken zeker wel het gevoel dat je je moet verantwoorden voor je keuzes. Zo eet ik geen vlees en woon ik buitenaf, tussen de boerderijen. Mijn buren bijvoorbeeld vonden het laatst wel heel raar toen ze hoorden dat ik vegetariër ben. Zonder negatief over mensen van buitenaf te willen praten, vind ik hun denkbeelden wel wat conservatiever zijn dan veel stedelingen. Als je dan andere keuzes maakt/ anders bent wordt je raar aangekeken.

Persoonlijk maak ik me er niet heel druk om, als ik geen zin heb om mezelf te verantwoorden praat ik er een beetje omheen of maak ik er een grap over. Waar ik niet van hou is als mensen mij proberen om te praten, ik probeer ook niet iedereen vegetarisme aan te praten.
Er heersen wat vooroordelen t.a.v. vegetariers Reiger. Helaas.
quote:wizzard schreef op 28 januari 2011 @ 22:26:

Zonder negatief over mensen van buitenaf te willen praten, vind ik hun denkbeelden wel wat conservatiever zijn dan veel stedelingen. Als je dan andere keuzes maakt/ anders bent wordt je raar aangekeken.

Klopt hoor. Zeker t.a.v. dierenwelzijn. Maar ze zijn ook wat kerkelijker ingesteld. Maar er is ook meer sociale controle (wat ik als gezelligheid en sociaal ervaar en wat stadsmensen vaak weer als "geroddel" zien maar dat valt echt wel mee).

Ik woon net als jij op het platteland en boerderijen en ik vind het hier echt heel fijn. Wil echt nooit meer terug naar de stad.

quote:wizzard schreef op 28 januari 2011 @ 22:26:

Waar ik niet van hou is als mensen mij proberen om te praten, ik probeer ook niet iedereen vegetarisme aan te praten.Je hebt altijd mensen die schijnen te moeten "bekeren". Op allerlei vlakken. Weet ook niet waarom en wat hun belang daarbij is. Kennelijk ervaren ze de manieren waarom sommige mensen in het leven staan als een bedreiging.
ik ben trouwens ook vegetariër en heb eigenlijk nooit het idee dat mensen een discussie proberen te ontlokken als ik zeg dat ik geen vlees eet. Ze vragen wel waarom ik het niet eet, omdat de meeste mensen het wel eten. Ik beschouw dat meer als nieuwsgierigheid dan als aanval.
O ik vind ook veel dingen niet leuk.

Eerst vonden veel mensen uit de omgeving dat maar stom maar nu vinden ze me een beetje zielig.

Ze denken namelijk dat het grootste deel van de dingen die ik niet doe/ leuk vind, verboden word door mijn partner.

Het boeit me steeds minder.

De mensen met wie ik omga leven net zoals ik en we hebben een leuk leven.
quote:iones schreef op 29 januari 2011 @ 12:39:

[...]

[...]

Je hebt altijd mensen die schijnen te moeten "bekeren". Op allerlei vlakken. Weet ook niet waarom en wat hun belang daarbij is. Kennelijk ervaren ze de manieren waarom sommige mensen in het leven staan als een bedreiging.Eens, zo ervaar ik het ook als ik zeg dat ik bewust geen kinderen heb, vegetariër ben en bewust single. Dat is blijkbaar allemaal not-done.
Ze jagen je toch min of meer de verdediging in he.

Heeft iemand tips hoe daarmee om te gaan? Stel dat ze gaan vragen, je legt geduldig uit, maar ze zijn het er niet mee eens of gaan niet akkoord met je zienswijze, wat kun je dan het beste zeggen?
quote:iones schreef op 29 januari 2011 @ 17:16:

Ze jagen je toch min of meer de verdediging in he.

Heeft iemand tips hoe daarmee om te gaan? Stel dat ze gaan vragen, je legt geduldig uit, maar ze zijn het er niet mee eens of gaan niet akkoord met je zienswijze, wat kun je dan het beste zeggen?Ik heb zelf gemerkt dat uitleggen alleen maar discussie en irritatie oproept dus ik zeg niets meer. Ik zeg keurig "nee dank je" en verder helemaal niets. Dat bevalt een stuk beter.
Maar wat als ze dan toch doorvragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven