Werk & Studie alle pijlers

En die master dan?

28-01-2011 20:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het kabinet Rutte/Verhage is van plan flinke roet in mijn eten te gooien. Als ik hard mijn best doe studeer ik volgend jaar nominaal af voor mijn WO-Bachelor. Vol enthousiasme was ik van plan me meteen op een master(of 2!) te storten. En toen bedachten ze dat de master 5000 euro gaat kosten, en of je dan wel of geen recht hebt op stufi dat heb ik nog niet precies kunnen uitvogelen(maar ik heb gehoord van niet).

Ja. En nu? zomaar 5000 euro ergens vandaan hebben kunnen wij(ruzaman en ik) niet en mijn ouders hebben het ook niet voor me. In het geval je geen stufi krijgt hebben we ook nog eens een flinke daling in inkomen(we redden het wel zonder stufi, daar niet van, maar dan wordt het echt op elke cent letten en als we onvoorziene kosten krijgen hebben we een probleem.

Nu zit ik mijn opties te overwegen.

1. Gaan werken en via werkgever proberen master te doen

2. Een jaar gaan werken, flink sparen en dan die master gaan doen(zeg, als ik 10.000 heb gespaard)

3. Een lening afsluiten en meteen die master doen.(mijn minst favoriete optie, ik hou niet van schulden)

Wat is in deze wijsheid?
HI Ruza, je krijgt idd ook geen stufi meer voor een master. Lenen dus zou ik zeggen! Je zit nu in de modus dan kan je nog een jaar doorkachelen. Wat lijkt me belangrijk dat je hem wel in 1 jaar haalt anders kan je nog een keer 5000 eurie ophoesten
Of optie 4: net niet je bachelor afmaken en meteen naar de universiteit doorstromen. Na het afronden van je master kun je dan alsnog je bachelor afmaken.
Nou, dan heb ik dus minstens 10.000 euro nodig (als ik dus meereken dat ik 6000 euro aan inkomen ga missen). Maar om nou zo'n groot bedrag te gaan lenen voor 1 jaartje?
Zijn van plan.... de vraag is of, wat, wanneer en hoe het er nou door gaat komen. Goed om nu al rekening mee te houden, maar de vraag is hoe de plannen zich nu in de praktijk gaan uitrollen. Dus eerst met uni/studiebegeleider om de tafel om alles door te spreken?
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 20:37:

Of optie 4: net niet je bachelor afmaken en meteen naar de universiteit doorstromen. Na het afronden van je master kun je dan alsnog je bachelor afmaken.???? Harde knip. Je mag niet beginnen aan je MA als je je Ba nog niet hebt.
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 20:37:

Of optie 4: net niet je bachelor afmaken en meteen naar de universiteit doorstromen. Na het afronden van je master kun je dan alsnog je bachelor afmaken.Nou, volgens mij krijg ik dan 1. te maken met de langstudeerboete(aangezien ik dan meer dan 4 jaar bezig ben als ik mijn bachelor ga afmaken) en 2. moet ik alsnog 5000 collegegeld betalen.
Ohja dat wat avril zegt ook nog
Hmmm, dat zuigt. Maar geldt de langstudeerboete niet alleen voor de studie die je volgt?
Volgens mij is deze regel er al zo goed al door, staat nl. in het regeerakkoord/ gedoogakkoord, en heeft dus een meerderheid
Ik zou echt even een afspraak maken op de uni, die zitten toch wat dichter op het vuur en kunnen ook meedenken. Er zijn ook subsidiepotjes waar je een aanvraag voor kunt indienen, daar weten ze meer van op de uni. Hier weet men denk ik ook niet veel meer dan wat in de media over de plannen wordt geschreven. Maar wat nu definitief gaat gebeuren....? Vraag het op je onderwijsinstelling.
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 20:40:

Hmmm, dat zuigt. Maar geldt de langstudeerboete niet alleen voor de studie die je volgt?Klopt. Maar zoals gezegd kan ik dus uberhaupt geen MA doen zonder een BA diploma. Dus het heeft geen zin. En al zou het wel kunnen dan zou ik dus na mijn 3e jaar mijn BA op pauze zetten, mijn MA doen in mijn "4e" jaar en dan in mijn 5e jaar mijn BA afmaken, en dan krijg ik dus die langstudeer boete.

Hmmm, dat zuigt. Maar geldt de langstudeerboete niet alleen voor de studie die je volgt?

Ik zie dat TO geen HBO bach heeft maar een WO bach, anders had ze nu al kunnen schakelen en zo de kosten ontlopen, maar dit gaat dus om WO bach, helaas.

Ik zou lenen. 10.000 euro is veel, maar ik had veel meer studieschuld en heb er geen seconde van wakker gelegen, als je eenmaal werkt dan valt 10.000 echt wel mee

Hmmm, dat zuigt. Maar geldt de langstudeerboete niet alleen voor de studie die je volgt?Nee, voor het hele traject, wat je ook doet.
en ondertussen hopen dat het kabinet valt
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 20:42:

Ik zou echt even een afspraak maken op de uni, die zitten toch wat dichter op het vuur en kunnen ook meedenken. Er zijn ook subsidiepotjes waar je een aanvraag voor kunt indienen, daar weten ze meer van op de uni. Hier weet men denk ik ook niet veel meer dan wat in de media over de plannen wordt geschreven. Maar wat nu definitief gaat gebeuren....? Vraag het op je onderwijsinstelling.Ik heb het er vandaag op de uni al even over gehad(en ook met iemand van iso(www.iso.nl)), en aan de hand daarvan mijn conclusies getrokken.

Die potjes zijn er idd, maar ik heb zo'n vermoeden dat er hele massa's studenten zijn die nu met precies dezelfde problemen zitten dus die potjes komen we niet ver mee.
Het is wel weer een feestje. Laten we inderdaad hopen dat het kabinet valt.
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 20:43:

[...]

Nee, voor het hele traject, wat je ook doet.Klopt niet. Je krijgt voor je WO bachelor 4 jaar de tijd, vanaf het 5e jaar ga je boete betalen. Bij de master begin je dan zonder strafblad ( ) en heb je 2 jaar voor een 1-jarige MA en betaal je vanaf het 3e jaar een boete, en 3 jaar voor een 2-jarige MA en betaal je vanaf het 4e jaar een boete.
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 20:43:

en ondertussen hopen dat het kabinet valt

Nou, ja eigenlijk wel haha.

Maar ik ben liever goed voorbereid en ga er nu maar vanuit dat dit kabinet blijft en dat ik dus een goed plan van aanpak nodig heb. Mochten de plannen toch veranderen(of het kabinet vallen en er betere plannen voor in de plaats komen) heb ik niks te verliezen.
Gaan werken en gelijktijdig je master in deeltijd doen.
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 20:46:

[...]

Klopt niet. Je krijgt voor je WO bachelor 4 jaar de tijd, vanaf het 5e jaar ga je boete betalen. Bij de master begin je dan zonder strafblad ( ) en heb je 2 jaar voor een 1-jarige MA en betaal je vanaf het 3e jaar een boete, en 3 jaar voor een 2-jarige MA en betaal je vanaf het 4e jaar een boete.Ik bedoelde dat de regel geldt voor het hele traject. Dus als je begint met studie A en na een jaar toch maar overstapt op studie B dan begin je niet met een schone lei en teller op nul. Dus mijn opmerking klopt wel in antwoord op de vraag/opmerking van Aletta.
quote:nummerzoveel schreef op 28 januari 2011 @ 20:48:

Gaan werken en gelijktijdig je master in deeltijd doen.Niet iedere MA is zomaar even in deeltijd te volgen, en als je toch deeltijd gaat doen moet je dan weer part time werken omdat de lessen niet afgestemd zijn op deeltijdprogramma. En deeltijd doe je er nog langer over!
quote:nummerzoveel schreef op 28 januari 2011 @ 20:48:

Gaan werken en gelijktijdig je master in deeltijd doen.Dan doe je er nog langer over(en ben je alsnog 10.000 kwijt, kun je hem net zo goed voltijd doen). Daarbij wordt de master die ik wil doen niet in deeltijd aangeboden.
Hoe zit het trouwens met deeltijd studeren en vertraging oplopen, weet iemand dat?
@avril

Waar een wil is, is een weg. Er zijn zat deeltijd bachelors te doen in de avond/weekenduren, dus ik acht de kans redelijk dat er ook 1tje in Ruza haar studierichting zal zijn. Dat kost tijd en energie, en is niet altijd makkelijk, maar het zou wel een oplossing voor Ruza kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven