Werk & Studie alle pijlers

En die master dan?

28-01-2011 20:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het kabinet Rutte/Verhage is van plan flinke roet in mijn eten te gooien. Als ik hard mijn best doe studeer ik volgend jaar nominaal af voor mijn WO-Bachelor. Vol enthousiasme was ik van plan me meteen op een master(of 2!) te storten. En toen bedachten ze dat de master 5000 euro gaat kosten, en of je dan wel of geen recht hebt op stufi dat heb ik nog niet precies kunnen uitvogelen(maar ik heb gehoord van niet).

Ja. En nu? zomaar 5000 euro ergens vandaan hebben kunnen wij(ruzaman en ik) niet en mijn ouders hebben het ook niet voor me. In het geval je geen stufi krijgt hebben we ook nog eens een flinke daling in inkomen(we redden het wel zonder stufi, daar niet van, maar dan wordt het echt op elke cent letten en als we onvoorziene kosten krijgen hebben we een probleem.

Nu zit ik mijn opties te overwegen.

1. Gaan werken en via werkgever proberen master te doen

2. Een jaar gaan werken, flink sparen en dan die master gaan doen(zeg, als ik 10.000 heb gespaard)

3. Een lening afsluiten en meteen die master doen.(mijn minst favoriete optie, ik hou niet van schulden)

Wat is in deze wijsheid?
quote:palmboom24 schreef op 28 januari 2011 @ 21:08:

Kun je het trouwens niet van familie lenen? Als ik 5000 euro moet gaan betalen leen ik het ook van familie, no way dat ik van de DUO ga lenen. Vriend moet ook aan hen terugbetalen en betaalt 4% rente. Dat klinkt als weinig maar over een bedrag van meer dan 10.000 per jaar loopt dat lelijk op. En een schuld van 10.000 zit je dus al aan als je twee keer 5000 moet lenen.

De echte 'luie' langstudeerders waar het kabinet op doelt zijn trouwens meestal studenten die al flink door hun rijke ouders worden gesponsord, die hebben dus totaal geen haast, en die gaan ook niet echt sneller studeren door deze financiele prikkel. De gemiddelde student die alles zelf betaalt en keihard naast de studie moet werken om nog wat te eten te hebben 's avonds die gaat echt niet voor zijn lol langer over de studie doen, want het collegegeld van 1700 euro is voor deze studenten al erg veel.

Dat laatste is dus ook nog eens zo. Als je alles zelf moet betalen kun je juist niet wachten om af te studeren, want die 1700 is een rib uit je lijf(tel daar ook nog 500 boeken bij op) en je hebt al lang genoeg geen cent te makken gehad dus hebt best wel zin om voor een fatsoenlijk loon te gaan werken met je diploma

Geen van mijn naaste familie heeft dat bedrag voor me. En van de niet-naaste mensen weet ik niet of ze het hebben(denk het van de meeste niet, en die het wel hebben zijn weer niet zo dat ze dat zouden uitlenen aan hun nichtje)
Ik ben na het HBO gestopt met werken om mijn maste rin een keer goed af te kunnen ronden. Het schakeljaar is redelijk zwaar en 32 uur werken lukte gewoon niet meer. Verdiende heel weinig bij die werkgever maar heb, ondanks werkloosheid van vriend en bijbehorende fikse inkomensdaling destijds, wel gespaard om het collegegeld van het schakeljaar en de master te kunnen betalen en het boekengeld. Voor het geval ik werkloos zou raken of ontslag zou nemen vanwege het niet kunnen combineren met werk. Het is voor mij nu dus echt balen dat het collegegeld ineens 5000 euro gaat worden, want op een dergelijk bedrag had ik niet gerekend en kon ik ook niet opzij zetten.
Maar palmboom als je nu schakelt dan hoef je niet voor 2011 het extra geld te betalen hoor. De meeste uni's hebben een overgangsregeling waarbij de premie pas ingaat in 2012 of 2013
Zijn er nieuwe plannen gemaakt dan?

Wat ik weet mag je namelijk nog steeds gewoon één bachelor en één master doen tegen het gewone collegegeld. Daarbij maakt het niet uit of dat een HBO of WO bachelor is. Langstudeerboete is toch alleen van toepassing bij méér dan één jaar vertraging? En daarbij krijgt iedereen toch nog steeds gewoon 4 jaar studiefinanciering, dus je krijgt toch ook nog gewoon één jaar stufi voor je master? Je zou alleen een probleem krijgen als je NA een master, er nog een zou willen doen. Twee tegelijk mag naar mijn idee nog wel gewoon tegen het normale collegegeld.

Ps. als de plannen kloppen zoals het nu in je bericht staat, dan is dit echt het grootste flut kabinet sinds ik geboren ben ;) studeren weer alleen voor de rijken, maar tegelijk tot de top kenniseconomieen willen behoren..
@meds: het is inderdaad beter dan bij de bank lenen, maar als ik zie hoe weinig er is afgelost terwijl er jaarlijks een flink bedrag naar de DUO gaat, baal ik toch. Is gewoon zonde van het geld. En als er geen andere mogelijkheid is kan je het inderdaad beter bij DUO lenen dan bij de bank. Maar gelukkig heeft mijn familie al aangeboden het aan me te willen lenen, al voel ik me wel bezwaard om een dergelijk bedrag van ze te moeten lenen. Helaas zijn onze eigen spaarbuffers ook aardig geslonken door de werkloosheid van vriend (die gelukkig inmiddels weer werk heeft).

Ik ga deze zomer wel 3 maanden fulltime werken dus dan kan ik hopelijk nog wel iets van 3500 euro bij elkaar sparen, dan hoef ik minder te lenen. Maar aan 5000 en dan nog 1000 voor boeken kom ik niet voor september.
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:08:

[...]

Nee hoor, de hele financiering voor masterstudies in het HBO en WO is vervallen, geen stufie meer, en hoger collegegeldIk wist niet dat het zo erg was. Gelukkig mijn (2 jarige) master eind vorig jaar gehaald, maar 5000 euro per jaar voor een master is ronduit klote. Zeker als die master "nodig" is.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:16:

Maar palmboom als je nu schakelt dan hoef je niet voor 2011 het extra geld te betalen hoor. De meeste uni's hebben een overgangsregeling waarbij de premie pas ingaat in 2012 of 2013ook voor de langstudeerdboete? Dacht dat dat een verplicht iets was vanaf volgend collegejaar? Voor het instellingsgeld voor de tweede master gelden wel vaak nog overgangsregelingen, maar dit is mijn eerste master dus daar heb ik geen last van.
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:18:

Wat ik weet mag je namelijk nog steeds gewoon één bachelor en één master doen tegen het gewone collegegeld. Daarbij maakt het niet uit of dat een HBO of WO bachelor is. Langstudeerboete is toch alleen van toepassing bij méér dan één jaar vertraging? En daarbij krijgt iedereen toch nog steeds gewoon 4 jaar studiefinanciering, dus je krijgt toch ook nog gewoon één jaar stufi voor je master? Je zou alleen een probleem krijgen als je NA een master, er nog een zou willen doen. Twee tegelijk mag naar mijn idee nog wel gewoon tegen het normale collegegeld.

Ps. als de plannen kloppen zoals het nu in je bericht staat, dan is dit echt het grootste flut kabinet sinds ik geboren ben ;) studeren weer alleen voor de rijken, maar tegelijk tot de top kenniseconomieen willen behoren..Nieuwe plan is dat alle masters geheel en al zelf gefinancieerd moeten worden. Daarnaast betaal je meer collegegeld voor een mA (5000) Twee tegelijk mag wel maar dan betaal je instellingsgeld van tussen de 10k en 30k.
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:18:

Ps. als de plannen kloppen zoals het nu in je bericht staat, dan is dit echt het grootste flut kabinet sinds ik geboren ben ;) studeren weer alleen voor de rijken, maar tegelijk tot de top kenniseconomieen willen behoren..Niet dus. De plannen zoals ze op tafel liggen zijn 5000 euro collegegeld voor de master en geen recht op stufi. Vertraging of geen vertraging.
quote:palmboom24 schreef op 28 januari 2011 @ 21:20:

[...]

ook voor de langstudeerdboete? Dacht dat dat een verplicht iets was vanaf volgend collegejaar? Voor het instellingsgeld voor de tweede master gelden wel vaak nog overgangsregelingen, maar dit is mijn eerste master dus daar heb ik geen last van.De langstudeerboete is nog niet door de kamer. Het enige dat nu al wet is is het instellingsgeld voor de tweede studie.
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:21:

[...]

Nieuwe plan is dat alle masters geheel en al zelf gefinancieerd moeten worden. Daarnaast betaal je meer collegegeld voor een mA (5000) Twee tegelijk mag wel maar dan betaal je instellingsgeld van tussen de 10k en 30k.Voor zover ik begrepen heb mag je 2 masters tegelijk doen zolang je voor die 2 masters ook tegelijk afstudeert. Ga je een master doen terwijl je al een master hebt afgerond dan geldt idd het instellingsgeld dat voor dit jaar varieert van 1750 tot 30.000
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:21:

[...]

Nieuwe plan is dat alle masters geheel en al zelf gefinancieerd moeten worden. Daarnaast betaal je meer collegegeld voor een mA (5000) Twee tegelijk mag wel maar dan betaal je instellingsgeld van tussen de 10k en 30k.Please zeg dat ze dit er niet voor september door krijgen! Anders ga ik ook nog een gat van 3000 euro extra krijgen (heb ondertussen al 3000 gespaard om het gebrek aan stufi op te vangen, nog een keer 3000 wordt best lastig) Echt ik snap niet dat ze zo gaan snijden in onderwijs, en tegelijk willen behoren tot de top kenniseconomieen..
Ik spaar altijd een x bedrag voor de kids voor de studie, dat heb ik sinds deze maatregel verdrievoudigd, omdat het anders niet meer te doen is straks
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:24:

[...]

Please zeg dat ze dit er niet voor september door krijgen! Anders ga ik ook nog een gat van 3000 euro extra krijgen (heb ondertussen al 3000 gespaard om het gebrek aan stufi op te vangen, nog een keer 3000 wordt best lastig) Echt ik snap niet dat ze zo gaan snijden in onderwijs, en tegelijk willen behoren tot de top kenniseconomieen..Volgens mij is die masterregeling er al door. Maar de langstudeerregeling niet
quote:palmboom24 schreef op 28 januari 2011 @ 21:20:

[...]

ook voor de langstudeerdboete? Dacht dat dat een verplicht iets was vanaf volgend collegejaar? Voor het instellingsgeld voor de tweede master gelden wel vaak nog overgangsregelingen, maar dit is mijn eerste master dus daar heb ik geen last van.Als je nog een 2e master wilt doen zou ik proberen me in februari al in te schrijven(en ook een aantal studiepunten te halen alvast) en dan proberen voor 2013(dacht ik, pin me er niet op vast) ze allebeu afgerond te hebben. Daar geldt tot 2013 nog een regeling voor studenten die gedeeltelijk 2 studies tegelijk hebben gedaan.
quote:MissJustMe schreef op 28 januari 2011 @ 21:24:

[...]

Please zeg dat ze dit er niet voor september door krijgen! Anders ga ik ook nog een gat van 3000 euro extra krijgen (heb ondertussen al 3000 gespaard om het gebrek aan stufi op te vangen, nog een keer 3000 wordt best lastig) Echt ik snap niet dat ze zo gaan snijden in onderwijs, en tegelijk willen behoren tot de top kenniseconomieen..Ze willen dus inderdaad voor iedereen de stufi voor de MA volledig afschaffen. Niet voor de nieuwe lichting maar ook voor de huidige.
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:24:

Ik spaar altijd een x bedrag voor de kids voor de studie, dat heb ik sinds deze maatregel verdrievoudigd, omdat het anders niet meer te doen is straksGoedzo!! Mijn moeder had mijn master met alle liefde betaald, maar ze kan het helaas gewoon niet.
En het is idd om van te janken, een kennis economie willen en studenten dan zo ontmoedigen. Dat is jammer, want wat ik in mijn omgeving zie is dat studenten die uit arme milieus komen vaak heel erg gemotiveerd zijn(gemiddeld meer dan de mensen die alles van pa en ma betaald krijgen) en hierdoor in de problemen komen terwijl juist DIE mensen belangrijk zijn.
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:26:

[...]

Ze willen dus inderdaad voor iedereen de stufi voor de MA volledig afschaffen. Niet voor de nieuwe lichting maar ook voor de huidige.Dat ligt aan je uni, veel hanteren een overgangstermijn. Dit jaar beginnen is een goede kans op problemen voorkomen
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:24:

Ik spaar altijd een x bedrag voor de kids voor de studie, dat heb ik sinds deze maatregel verdrievoudigd, omdat het anders niet meer te doen is straksHet is echt bizar aan het worden. Met name omdat de kwaliteit niet vooruit gaat. Daar waar je in Amerika grote bedragen betaalt, kun je ook zeggen 'het was die en die universiteit'. Terwijl dat hier weinig indruk maakt. Als ze nou echt eens briljant onderwijs ervoor gingen leveren, met voldoende docenten, meer contacturen etc. Maar nope, ze moeten erin gaan snijden.
Ja dat klopt, al hebben niet alle universiteiten die ingevoerd voor al hun studies, maar dat gaat vanaf volgend jaar zo ongeveer wel gebeuren. De master die ik eerst wilde doen kostte dan 25.000 euro voor 1 jaar. Dat kan toch geen normaal mens betalen?
Heeft iemand trouwens een betrouwbare bron voor de verhoging van het collegegeld tijdens de master?
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 21:28:

[...]

Dat ligt aan je uni, veel hanteren een overgangstermijn. Dit jaar beginnen is een goede kans op problemen voorkomenIk ben aan de scriptie bezig, dus ik hoop dit allemaal te omzeilen door ervoor klaar te zijn. Het is in ieder geval een goede stimulans! Maar verder een zorgwekkende ontwikkeling. Als je een studie begint wil je toch weten waar je aan toe bent.
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:29:

[...]

Het is echt bizar aan het worden. Met name omdat de kwaliteit niet vooruit gaat. Daar waar je in Amerika grote bedragen betaalt, kun je ook zeggen 'het was die en die universiteit'. Terwijl dat hier weinig indruk maakt. Als ze nou echt eens briljant onderwijs ervoor gingen leveren, met voldoende docenten, meer contacturen etc. Maar nope, ze moeten erin gaan snijden.Dat dus. Volgens mij krijgen universiteiten ook boetes voor langstudeerders(of iig geen subsidie meer) dat kan de kwaliteit toch nooit ten goede komen? Maar wel de bankrekeningen van de villa eigenaren nog even spekken met de HRA.
quote:_avril_ schreef op 28 januari 2011 @ 21:29:

[...]

Het is echt bizar aan het worden. Met name omdat de kwaliteit niet vooruit gaat. Daar waar je in Amerika grote bedragen betaalt, kun je ook zeggen 'het was die en die universiteit'. Terwijl dat hier weinig indruk maakt. Als ze nou echt eens briljant onderwijs ervoor gingen leveren, met voldoende docenten, meer contacturen etc. Maar nope, ze moeten erin gaan snijden.Ik heb dus 1 jaar een betastudie gevolgd waar je tenminste nog 30 contacturen had, en practica waarbij dure materialen gebruikt werden (DNA proeven, allerhande labmateriaal dat maar 1 keer gebruikt kon worden etc.). Daar kon ik me het collegegeld van 1700 of meer nog wel voorstellen. Nu heb ik gemiddeld 6 contacturen per week, waar je meestal een college krijgt met 300 man tegelijk. De rest is thuisstudie. En over de staat van de zalen nog maar te zwijgen. Echt een schande als je er zo over nadenkt, zeker als dat straks 5000 moet gaan kosten voor nóg minder contacturen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven